Μπορεί η πρόσφατη πανδημία να ανέκοψε τα ανοιξιάτικα σχέδιά τους να συμπρωταγωνιστήσουν στο γνωστό έργο του Άντονι Σάφερ «Σλουθ», δεν σήμανε όμως το τέλος της συνεργασίας τους. Έτσι, ο Δημήτρης Μυλωνάς και ο Σωτήρης Χατζάκης ανανέωσαν το ραντεβού τους για το καλοκαίρι, που θα τους βρει στην αυλή του Χυτήριου, όπου ανεβαίνει σε σκηνοθεσία του πρώτου, η κωμωδία του Τζόρντι Γκαλθεράν «Το δάνειο» (από 13/7 σε avant premiere για τους αναγνώστες του athinorama.gr) . Η συνάντησή τους επί σκηνής έρχεται να σηματοδοτήσει τη συνεργασία δύο σκηνοθετών διαφορετικής γενιάς, που δεν αναλαμβάνουν συχνά ρόλο ηθοποιού – η τελευταία εμφάνιση του Σωτήρη Χατζάκη λίγες σεζόν πριν, όταν σκηνοθέτησε και ερμήνευσε το μονόλογο του Νικολάι Γκόγκολ «Το ημερολόγιο ενός τρελού», είχε σημάνει την επιστροφή του στην υποκριτική ύστερα από δεκαεπτά χρόνια σκηνοθετικής δραστηριότητας, ενώ ο Δημήτρης Μυλωνάς, τα τελευταία χρόνια, έπειτα από μια εικοσαετία ενασχόλησης με την υποκριτική, είχε στραφεί εξολοκλήρου στη σκηνοθεσία.
Τώρα, ενώνουν τις δυνάμεις τους και ετοιμάζονται να συγκρουστούν επί σκηνής ως στυγνός τραπεζίτης ο ένας και ως απελπισμένος δανειολήπτης ο δεύτερος, στην κωμωδία του Καταλανού συγγραφέα, ο οποίος έχει και αρκετούς Έλληνες θαυμαστές. Πρόκειται για το συγγραφέα της περιβόητης «Μεθόδου Γκρόνχολμ»: το έργο που μας τον σύστησε ήταν αυτό που τον έκανε παγκοσμίως γνωστό το 2003, λίγο προτού κλείσει τα σαράντα του χρόνια. Θυμίζουμε ότι τη «Μέθοδο Γκρόνχολμ» ανέβασε στο Θέατρο Τέχνης ο Διαγόρας Χρονόπουλος το 2008, και η παράσταση έμεινε στο ρεπερτόριο του θεάτρου έξι ολόκληρες σεζόν λόγω επιτυχίας, ενώ μόλις πέρσι η παράσταση αναβίωσε σε σκηνοθετική επιμέλεια του Γιάννη Μόσχου.
Αλλά και το «Δάνειο» έχει αγαπηθεί στην Ελλάδα, από την πρώτη του παρουσίαση στο Θέατρο του Νέου Κόσμου σε συν-σκηνοθεσία των Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου και Παντελή Δεντάκη, τη σεζόν 2015-16. Έργο του 2012, γράφτηκε στην καρδιά της οικονομικής κρίσης που έπληττε την Ευρώπη και δη τις χώρες του ευρωπαϊκού Νότου. Η σύγχρονη Ευρώπη, της χρηματοπιστωτικής κρίσης και των επαγγελματικών αδιεξόδων, εμπνέει τον Γκαλθεράν, κι αν στη «Μέθοδο Γκρόνχολμ» εμπνεύστηκε από μια σχεδόν δυστοπική μέθοδο αξιολόγησης υποψηφίων εργαζομένων, στο «Δάνειο» κατέφυγε στην κωμική οδό, σε ένα κωμικό όσο και πικρόχολο μπρα ντε φερ για δύο ρολίστες ηθοποιούς. Συγγραφέας που έχει ως μότο του το «μη γράφεις, αν δεν έχεις μια καλή ιδέα», εν προκειμένω το μεταφράζει στην ατάκα: «Αν δεν μου δώσεις δάνειο, θα πηδήξω τη γυναίκα σου». Αυτό είναι το ύστατο επιχείρημα του Αντόνιο, ενός επίδοξου δανειολήπτη μπροστά στην επίμονη άρνηση του διευθυντή της τράπεζας να του χορηγήσει δάνειο. Η συνέχεια στην αυλή του Χυτήριου…