Θωμάς Μοσχόπουλος: «Είναι περίεργο το πόσο δυνατοί αισθανόμασταν πριν από την πανδημία»

Μπορεί η ημερομηνία της πρεμιέρας της «Κυρίας του Μαξίμ» που Ζορζ Φεντό, που σκηνοθετεί στο Εθνικό Θέατρο ο πολύπειρος σκηνοθέτης να είναι ακόμη στον αέρα, όμως η συζήτηση με τον Θωμά Μοσχόπουλο πάντοτε ξεπερνά το τρέχον και το προφανές.

Θωμάς Μοσχόπουλος: «Είναι περίεργο το πόσο δυνατοί αισθανόμασταν πριν από την πανδημία»

Μπορεί η ημερομηνία της πρεμιέρας της «Κυρίας του Μαξίμ» που Ζορζ Φεντό, που σκηνοθετεί στο Εθνικό Θέατρο ο πολύπειρος σκηνοθέτης να είναι ακόμη στον αέρα, όμως η συζήτηση με τον Θωμά Μοσχόπουλο πάντοτε ξεπερνά το τρέχον και το προφανές.

Εν μέσω των προβών της «Κυρίας του Μαξίμ» του Ζορζ Φεντό στο Εθνικό, τα θέατρα ανέστειλαν τη λειτουργία τους λόγω μιας πρωτοφανούς πανδημίας. Δεν είναι παράξενο το πόσο αδύναμος μπορεί να νιώσει ξαφνικά ο άνθρωπος;
Το περίεργο είναι πόσο δυνατοί αισθανόμασταν πριν. Αν και επί της ουσίας δεν πιστεύω ότι κάποιος αισθάνεται δυνατός, απλώς είμαστε αισιόδοξοι. Μιλώντας για το θέατρο, είναι καταφανές ότι με τόσο μεγάλο αριθμό παραστάσεων δεν μπορείς να είσαι αισιόδοξος. Ο πληθωρισμός ρίχνει πάρα πολύ την ποιότητα της δουλειάς και τη διαθεσιμότητα των ανθρώπων. Παράλληλα αλλοιώνει το κοινό. Δεν βλέπω συνειδητούς θεατές, αλλά περιφερόμενους. Και πώς να μη συμβαίνει αυτό όταν υπάρχει τέτοια πολυδιάσπαση;

Θωμάς Μοσχόπουλος: «Είναι περίεργο το πόσο δυνατοί αισθανόμασταν πριν από την πανδημία» - εικόνα 1

Πάντως ο κόσμος στηρίζει και αγαπά το θέατρο. Τι είναι αυτό που τον ωθεί σε αυτό;
Ο κόσμος ψάχνει να βρει ένα βίωμα το οποίο θα έχει την αίσθηση του ζωντανού. Εμείς προσφέρουμε την εμπειρία του ζωντανού, την οποία όμως αν την ανάγουμε σε όρους μουσικής είναι σαν να μη βλέπουμε μουσική δωματίου, αλλά μπουζούκια. Δεν βλέπουμε μια συμφωνική ορχήστρα που παίζει, αλλά το live μιας παρέας που μαζεύτηκε με τις κιθάρες. Αυτό δεν είναι κακό από μόνο του, αλλά όταν υπάρχει μόνο αυτό; Φαίνεται να υπάρχει μια ένδεια, μια έλλειψη καλλιέργειας σε αυτό που κάνουμε. Είναι σαν να γίνονται τα πράγματα απλά για να γίνονται.

Νιώθεις τυχερός που ξανασυνεργάζεσαι με το Εθνικό Θέατρο;
Πολύ! Αυτό που γίνεται στο Εθνικό δεν υπήρχε η περίπτωση να μπορούσα να το κάνω κάπου αλλού με είκοσι δύο άτομα. Ήθελα να κάνω κωμωδία και ιδιαίτερα έργο του Ζορζ Φεντό. Η «Κυρία του Μαξίμ» είναι ένα από τα ωραιότερα πολυπρόσωπα έργα του και δεν έχει νόημα να τα διασκευάσεις και να τα κόψεις. Περνάμε τόσο καλά στις πρόβες με την έννοια της ελαφράδας, διότι το έργο μέσα από το «τρελοκομείο» που γίνεται είναι τρομερά δεικτικό, έχει πολύ οξύ χαρακτήρα στα σχόλιά του. Δεν σου κρύβω ότι αν μπορούσα για ένα διάστημα να σκηνοθετώ φάρσες θα το έκανα με μεγάλη χαρά.

«Ο πληθωρισμός ρίχνει πάρα πολύ την ποιότητα της δουλειάς και τη διαθεσιμότητα των ανθρώπων. Παράλληλα αλλοιώνει το κοινό. Δεν βλέπω συνειδητούς θεατές, αλλά περιφερόμενους».

Ο Φεντό πάντως δείχνει να αποδέχεται την ανθρώπινη αδυναμία...
Δεν την αποδέχεται, την καταδεικνύει συμπεριλαμβάνοντας και τον εαυτό του μέσα.

Θωμάς Μοσχόπουλος: «Είναι περίεργο το πόσο δυνατοί αισθανόμασταν πριν από την πανδημία» - εικόνα 2

Ήταν τελικά προπομπός του υπερρεαλισμού;
Ήταν προπομπός του θεάτρου του παραλόγου. Σαφώς και υπάρχουν υπερρεαλιστικά στοιχεία, αλλά θα έλεγα ότι περισσότερο μου θυμίζει Ιονέσκο και τους ανθρώπους που έγραψαν θέατρο μέσα από τον υπαρξισμό. Ξεκινάει από ρεαλιστικές καταστάσεις και σε βάζει σε μια συνθήκη, η οποία από μόνη της γίνεται τόσο κωμικοτραγική που χάνεις την μπάλα. Ξεκινάει από ανθρώπους κανονικούς σε εξωφρενικές καταστάσεις. Δεν ξεκινάει από εξωφρενικούς ανθρώπους σε περίεργες καταστάσεις. Η δουλειά που έχω κάνει πρόσφατα και συνδέεται πιο άμεσα με την «Κυρία του Μαξίμ» είναι η «Δίκη» του Φραντς Κάφκα. Ο Κάφ­κα παρουσιάζει την άλλη όψη του ίδιου νομίσματος. Ο Κάφ­κα δηλώνει την υπαρξιακή κρίση και την αγωνία με χιούμορ και ο Φεντό με ένα καταλυτικό χιούμορ, με ακρότητα και παραλογισμό.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Αντιγόνη

Σημαντικές ερμηνείες, σκηνοθετική δουλειά ουσίας πάνω στο ειρωνικό έργο του Γάλλου δραματουργού και μια παράσταση που τολμάει να ακολουθήσει ένα δρόμο όχι απαραίτητα εύφορο, αλλά που εδώ δικαιώνεται εκ του αποτελέσματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
06/10/2022

"Καλιγούλας": Νέες φωτογραφίες από την παράσταση του Τσέζαρις Γκραουζίνις

Οραματιστής του θεάτρου ο Τσέζαρις Γκραουζίνις δίνει τη δική του εκδοχή βασισμένος στον "Καλιγούλα" του Αλμπέρ Καμύ, σε μια φιλοσοφική stand up κωμωδία που σταδιακά μετατρέπεται σε πολιτικό θρίλερ.

"Νυχιάνγκ" στο Πορεία για δεύτερη χρονιά

Η σκοτεινή κωμωδία της Ευαγγελίας Γατσωτή επιστρέφει για λίγες παραστάσεις στο Θέατρο Πορεία, σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Τάρλοου.

Το Δηπεθε Κέρκυρας έρχεται στο 104

Το ραντεβού του με το αθηναϊκό κοινό ανανεώνει το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κέρκυρας με δύο παραστάσεις που γνώρισαν μεγάλη καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία.

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου παραμένει στο τιμόνι του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου

Ανανεώθηκε η θητεία της Κατερίνας Ευαγγελάτου στην καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου για μια τριετία.

Τζον Μάλκοβιτς: "Η κακή κριτική δεν με επηρεάζει. Είναι σαν να μου ζητάτε να διαβάσω σανσκριτικά"

Όλα όσα ακούσαμε από τον Τζον Μάλκοβιτς και τους συνεργάτες του στη συνέντευξη τύπου για την παράσταση "The Music Critic" που θα παιχτεί στο Ηρώδειο και στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Λένα Κιτσοπούλου, Χάρης Φραγκούλης, Άννα Κοκκίνου στο Θέατρο Σφενδόνη

Με νέες παραστάσεις και επιτυχημένες επαναλήψεις θα βρούμε τους τρεις καλλιτέχνες με ταυτότητα τη νέα σεζόν στο Θέατρο Σφενδόνη.