Ηταν ένα από τα πλέον αβέβαια εγχειρήματα στο σύγχρονο ελληνικό θέατρο. Πόσοι θα ενδιαφέρονταν να παρακολουθήσουν μια θεατροποιημένη σύνθεση ιστορικών κειμένων για τον Πελοποννησιακό Πόλεμο; Κι όμως, τα «Μαθήματα πολέμου» που δόθηκαν στο Υποσκήνιο του Μεγάρου Μουσικής την άνοιξη του 2018 έγιναν αμέσως sold out, μέτρησαν και δεύτερο κύκλο εξίσου επιτυχημένων παραστάσεων, ενώ τον επόμενο χρόνο ακολούθησε το δεύτερο μέρος τους, τα «Μαθήματα πολέμου ΙΙ - Σικελικά δράματα».
Επρόκειτο για το προσωπικό στοίχημα του Δημήτρη Λιγνάδη να ανεβάσει στη σκηνή αποσπάσματα από την «Ιστορία» του Θουκυδίδη, επιδιώκοντας την (εκ)παίδευση του κοινού, του σύγχρονου Έλληνα πολίτη δηλαδή, μέσω του θεάτρου: «Σε αυτήν την εποχή, σε αυτήν την παγκόσμια ιστορική καμπή, νομίζω ότι ταιριάζει πολύ ο Θουκυδίδης. Διότι την ερμηνεύει. Γι’ αυτό και σήμερα έχουμε ανάγκη από τον σοφό του λόγο, από τη διαφωτιστική του διδαχή. Για να μάθουμε τι μας μέλλεται και πώς μπορούμε, αν δεν είναι πια αργά, να το αποτρέψουμε…» δήλωνε χαρακτηριστικά στο «α» λίγο πριν από την πρεμιέρα του πρώτου μέρους.
Πράγματι, την πίστη του τη συμμερίστηκαν πολλοί. Τι είναι όμως αυτό που κάνει ένα σκηνικό γεγονός, το οποίο βρίσκεται στο μεταίχμιο θεάτρου και διάλεξης και πραγματεύεται τόσο μακρινά μας γεγονότα, να εξάπτει τόσο το ενδιαφέρον; Η απάντηση δεν βρίσκεται μόνο στη γοητεία που ασκεί σε κάποιους η (αρχαία) Ιστορία. Όποιος παρακολούθησε κάποιο από τα πρώτα δύο μέρη δεν μπορεί να μην παρατήρησε πόσο μεστό και αποτελεσματικό γίνεται ένα μάθημα Ιστορίας όταν παίρνει θεατρική μορφή. Οι δραματουργικές συνθέσεις που υπέγραψε ο φιλόλογος Γιάννης Λιγνάδης συμπύκνωσαν το λόγο του αρχαίου Έλληνα ιστορικού, εκμεταλλεύτηκαν τα θεατρικά του στοιχεία και παραδόθηκαν στον σκηνοθέτη και στους ηθοποιούς για μια ζωηρή σκηνική αναβίωση. Και είναι σίγουρο ότι από αυτές τις παραστάσεις όλοι βγήκαμε λίγο πιο προβληματισμένοι και λίγο πιο σοφοί, καθώς κατανοήσαμε πως οι μηχανισμοί της Ιστορίας και της πολιτικής δεν έχουν αλλάξει εδώ και χιλιάδες χρόνια. Χρέος μας είναι να αλλάξουμε εμείς.
Στο τρίτο μέρος της τριλογίας, τα «Μαθήματα πολέμου ΙΙΙ - Αθηναίων Δράματα», που κλείνει τον κύκλο της στο Εθνικό, ο Δημήτρης Λιγνάδης παραδίδει τη σκυτάλη της σκηνοθεσίας στον ανερχόμενο ηθοποιό και συγγραφέα Γιωργή Τσουρή. Η δραματουργική σύνθεση είναι κι εδώ του Γιάννη Λιγνάδη και, εκτός της «Ιστορίας» του Θουκυδίδη, βασίζεται στα «Ελληνικά» του Ξενοφώντα. Εστιάζει δε στα κυριότερα γεγονότα που συνθέτουν το κλείσιμο του Πελοποννησιακού Πολέμου και σηματοδοτούν το τέλος της αθηναϊκής ηγεμονίας και δημοκρατίας. Τη μουσική σύνθεση υπογράφει ο Σταύρος Λάντσιας κι ερμηνεύουν οι ηθοποιοί Βασίλης Αθανασόπουλος, Αλίκη Αλεξανδράκη, Πάρης Αλεξανδρόπουλος, Μάνος Βαβαδάκης, Αντώνης Γιαννακός, Νάντια Κατσούρα, Στάθης Κόικας, Νεφέλη Μαϊστράλη, Βασίλης Παπαδημητρίου και Κατερίνα Πατσιάνη.
Περισσότερες πληροφορίες
Μαθήματα Πολέμου III: Αθηναίων Δράματα
Το τρίτο μέρος των πρωτότυπων μαθημάτων Ιστορίας βασίζεται σε κείμενα του Θουκυδίδη και στα «Ελληνικά» του Ξενοφώντα, εστιάζοντας στο τέλος του Πελοποννησιακού Πολέμου, που σφράγισε και τη λήξη της αθηναϊκής ηγεμονίας.