Ευριπίδης Λασκαρίδης: «Μου αρέσουν το οργανωμένο χάος και η αίσθηση του ασυντόνιστου»

Ο Ευριπίδης Λασκαρίδης μπορεί να αντλήσει έμπνευση από τα πάντα. Παίζοντας δεξιοτεχνικά με τις μεταμορφώσεις, παρουσιάζει τη νέα του παράσταση «Elenit» στη Στέγη, ένα σκηνικό ποίημα ανοιχτό σε ερμηνείες.

Ευριπίδης Λασκαρίδης: «Μου αρέσουν το οργανωμένο χάος και η αίσθηση του ασυντόνιστου»

Ο Ευριπίδης Λασκαρίδης μπορεί να αντλήσει έμπνευση από τα πάντα, από ένα υλικό ή μια ιδέα. Παίζοντας δεξιοτεχνικά με τις μεταμορφώσεις, κάπου μεταξύ θεάτρου, χορού και εικαστικών τεχνών, παρουσιάζει τη νέα του παράσταση «Elenit» στη Στέγη (28/11-7/12), ένα σκηνικό ποίημα ανοιχτό σε ερμηνείες.

Είσαι χορευτής, σκηνοθέτης, ηθοποιός, εικαστικός... Αν έπρεπε να επιλέξεις μόνο μία ιδιότητα, ποια θα ήταν αυτή και γιατί;
Είμαι λάτρης των ανοιχτών νοημάτων, δεν θα διάλεγα κάποια. Δεν μου αρέσει να βάζω τελεία. Ποιος ξέρει; Και, το ουσιαστικότερο, ποιος νοιάζεται; Στ’ αλήθεια ρωτάω!

Γιατί πιστεύεις πως τα έργα σου έχουν τόση απήχηση και στη χώρα μας, και στο εξωτερικό;
Φαίνεται ότι η γλώσσα που μιλούν είναι διεθνής. Σίγουρα η καλλιτεχνική μου γλώσσα δεν είναι αμιγώς θεατρική ή χορευτική, δανείζομαι στοιχεία από το μπουρλέσκ, το τσίρκο, τον κινηματογράφο, από όλες τις παραστατικές τέχνες, οπότε τα έργα μου βρίσκονται ανάμεσα στις κατηγορίες. Από το πρώτο αυτής της σειράς, το «Relic», φάνηκε πως βρήκα καταφύγιο στο χορό, μια τέχνη φιλόξενη, η οποία ακριβώς επειδή δεν έχει γλώσσα, δεν έχει σύνορα, καταφέρνει να γίνεται κατανοητή από όλους.

Ευριπίδης Λασκαρίδης: «Μου αρέσουν το οργανωμένο χάος και η αίσθηση του ασυντόνιστου» - εικόνα 1

Ποια έργα σου θεωρείς τα πλέον αντιπροσωπευτικά;
Τα έργα μου σχηματίζουν ένα νήμα που ξετυλίγεται σταδιακά. Χωρίς το «Relic» δεν θα υπήρχαν οι «Τιτάνες», χωρίς αυτά τα δύο δεν θα είχαμε το «Elenit» και χωρίς την καλλιτεχνική μου περιπλάνηση μετά τις σπουδές μου στη δραματική του Θεάτρου Τέχνης δεν θα φτάναμε μέχρις εδώ.

Σου αρέσει η πρόκληση;
Δεν αισθάνομαι ότι προκαλώ. Η πρόκληση δεν είναι αυτοσκοπός. Ζούμε σε μια εποχή που τα έχουμε δει όλα. Φτιάχνω έργα που αρέσουν σε εμένα τον ίδιο, φαντάζομαι τον εαυτό μου θεατή τους.

Τι σε έκανε να στήσεις μια παράσταση με τον τίτλο «Elenit»;
Μικρός ακολουθούσα τον πατέρα μου στις οικοδομές, καθώς ήθελα κι εγώ να γίνω αρχιτέκτονας. Συνήθιζα να τον ρωτάω τα ονόματα των υλικών που μου έκαναν εντύπωση. Τον θυμάμαι, λοιπόν, να αναφέρει το «ελενίτ». Όταν αποφάσισα να συμπεριλάβω αυτό το υλικό στην παράσταση, τον ρώτησα να μου πει πού θα βρω εύκαμπτο, λεπτό ελενίτ και τότε μου εξήγησε ότι το κανονικό ελενίτ ήταν πάντα σκληρό κι έχει απαγορευτεί ως καρκινογόνο. Αυτό που νόμιζα ως ελενίτ όλα αυτά τα χρόνια λεγόταν κυματοειδής λαμαρίνα. Αυτό το λάθος των τόσων ετών μού φάνηκε ότι ταίριαζε πολύ με το έργο και ήταν τέλειος τίτλος, διότι συνδυάζει την παρεξήγηση και την καταστροφή. Και η κεντρική φιγούρα του έργου είναι μια παρεξηγημένη περίπτωση. Την αγαπάς και παράλληλα σε φοβίζει, συνταιριάζει το γελοίο με το τρομακτικό.

Τι σε εμπνέει;
Το ανθρώπινο γένος, η ζωή, ο έρωτας, ο θάνατος...

Ευριπίδης Λασκαρίδης: «Μου αρέσουν το οργανωμένο χάος και η αίσθηση του ασυντόνιστου» - εικόνα 2

Είσαι λάτρης της σύγχυσης ή υποστηρικτής της ακρίβειας;
Μου αρέσει το οργανωμένο χάος και απολαμβάνω την αίσθηση του ασυντόνιστου μέσα από τη διαστροφή του ψυχαναγκασμού για ακρίβεια.

Για ποιο πράγμα που δεν έχεις κάνει στη ζωή σου έχεις μετανιώσει;
Που δεν σπούδασα φιλοσοφία. Δεν ξέρω γιατί, αλλά τελευταία το σκέφτομαι πολύ αυτό.

Τι είναι ευτυχία για σένα;
Κάτι περαστικό, κάτι άπιαστο. Ένα μικρό νησί που κατακτάς με κόπο, γνωρίζεις όμως ότι την επομένη θα ξυπνήσεις και πάλι εξόριστος.

Πώς βλέπεις την εποχή μας;
Την παρακολουθώ με φοβερό ενδιαφέρον. Πιάνω τον εαυτό μου καθημερινά να αναρωτιέται τι μας επιφυλάσσει το αύριο. Με την ίδια λαχτάρα που περιμένεις το επόμενο επεισόδιο της αγαπημένης σου σειράς. Λες και δεν είμαι κι εγώ μια ψηφίδα της.

Πιστεύεις πως έρχεται το τέλος των ιδεολογιών και ο θρίαμβος της βίας;
Δεν έχω ιδέα πώς μπορεί να απαντήσει κάποιος σε αυτήν την ερώτηση χωρίς να ακουστεί ρηχός. Μπορώ όμως να σου πω ότι η φράση «θρίαμβος της βίας» με εξιτάρει, ενώ το «τέλος των ιδεολογιών» μου ακούγεται κούφιο και πομπώδες.

Τι μπορεί να δικαιολογήσει το ψέμα;
Μα, τίποτα δεν είναι αλήθεια.

Σταθμοί στην καριέρα του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ευριπίδης Λασκαρίδης: «Μου αρέσουν το οργανωμένο χάος και η αίσθηση του ασυντόνιστου» - εικόνα 3

Ομάδα Οsmosis

Πρώην χορευτής του Δημήτρη Παπαϊωάννου, το 2009 δημιούργησε την ομάδα με φίλους με τους οποίους είχαν συναντηθεί στις παραστάσεις του χορογράφου και ξεκίνησαν να στήνουν υβριδικά θεάματα παίζοντας με τα όρια των παραστατικών τεχνών.

«Το κορίτσι μπαταρία»

Το 2011 πρωτοείδαμε την ιδιαίτερη εικαστική του ματιά ως σκηνοθέτη, σε αυτήν την παράσταση που έγραψε και πρωταγωνίστησε η Όλια Λαζαρίδου. Ήταν μια κατάθεση ψυχής, ένα κείμενο εμπνευσμένο από προσωπικές της ιστορίες και αναμνήσεις.

«Απολίθωμα/Relic»

Στην performance installation με θέμα το παράδοξο και το ακατανόητο της πραγματικότητας (2015) μας έδειξε πως το σώμα είναι βασικότερο εργαλείο από ό,τι ο λόγος στις παραστάσεις του και μας ενθουσίασε το πώς διαχειρίστηκε τη μεταμόρφωση και τη γελοιότητα.

Περισσότερες πληροφορίες

Elenit

  • Χορευτική performance
  • Διάρκεια: 80 '

Μια ομάδα σημαντικών ερμηνευτών/χορευτών συμπράττει με τον διεθνή χορογράφο, ο οποίος δημιουργεί επί σκηνής έναν παράξενο και γοητευτικό κόσμο, γεμάτο φώτα, ήχους και σύμβολα, εμπνευσμένο από τα υπερθεάματα.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.