Η χρεοκοπία του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού σε εφτά επεισόδια

Είδαμε την παράσταση «Κόντρα στην ελευθερία» του Εστέβα Σολέρ, που σκηνοθέτησε ο Βασίλης Μαυρογεωργίου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.

Η χρεοκοπία του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού σε εφτά επεισόδια

Δεν μπορώ να σκεφτώ πιο άμεσο, έξυπνο και ουσιαστικό τρόπο να μιλήσει ένας συγγραφέας για τις πληγές του σύγχρονου κόσμου από αυτόν που διάλεξε ο Καταλανός Εστέβα Σολέρ. Το προσφυγικό ζήτημα, η στεγαστική κρίση, η εργασιακή εκμετάλλευση του τρίτου κόσμου, η παιδοφιλία είναι είναι μερικά από τα θέματα που βάζει στο επίκεντρο του ενδιαφέροντός του και χτίζει γύρω τους ένα σπονδυλωτό έργο εφτά ανεξάρτητων ιστοριών. Και τι κάνει με αυτές; Μεταχειρίζεται μια δραματική γλώσσα για να «πείσει» τον θεατή για την τραγική, πράγματι, διάσταση που έχουν λάβει τα παραπάνω θέματα; Καταφεύγει στον ρεαλισμό ή μήπως, χειρότερα, καταλήγει να ακούγεται διδακτικός; Τίποτα από τα παραπάνω.

Ο Σολέρ είχε την ευφυία να καταφύγει στη γλώσσα του θεάτρου του παραλόγου και να μεταμφιέσει τα δύσκολα ζητήματά του με ένα «κωμικό» ένδυμα, που καταλήγει να μας πετάει στα μούτρα πολλές άβολες αλήθειες. Όπως, π.χ., κάνει με τις αυτοκτονίες ανθρώπων που έχασαν το σπίτι τους επειδή δεν κατάφεραν να εξοφλήσουν το δάνειό τους στην τελευταία ιστορία του έργου, που διαδραματίζεται μεταξύ ενός μεσίτη και μιας υποψήφιας αγοράστριας με φόντο τον απαγχονισμένο πρώην ιδιοκτήτη του σπιτιού, όπου μεταχειρίζεται εξολοκλήρου την ειρωνία και το μαύρο χιούμορ.

Η χρεοκοπία του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού σε εφτά επεισόδια - εικόνα 1

Το ίδιο συγγραφικό μοντέλο ακολουθείται -αλλού περισσότερο, αλλού λιγότερο- σε όλες τις ιστορίες, με εξαίρεση την πρώτη, που είναι περισσότερο αφαιρετική αλλά εξίσου εύστοχη: απλή στη σύλληψη και το περιεχόμενο, καταδεικνύει ενώπιόν μας τη βαθιά κρίση του δυτικού πολιτισμού, βάζοντας μία μητέρα να απαριθμεί τις αξίες και τα ισχυρά «brand names» του ευρωπαϊκού πολιτισμού στον πρόσφυγα γιο της που βρίσκεται... στην άλλη πλευρά του φράχτη. Μαζί με τις υπόλοιπες, κάποιες βγαλμένες απευθείας από το θέατρο του Ιονέσκο όπως αυτή με τους χαμένους αριθμούς, οι ιστορίες του Σολέρ σχηματίζουν ένα ψηφιδωτό που λειτουργεί σαν γροθιά στο στομάχι μέσα από την επιμονή του να μιλάει με «ανάλαφρο» και κωμικό ύφος για επίπονα θέματα, όπως η πληρωμένη παιδική κακοποίηση από ανθρώπους της οικονομικής ελίτ ή η άκρατη εργασιακή εκμετάλλευση που κρύβει ο λαμπερός κόσμος της μόδας.

Η χρεοκοπία του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού σε εφτά επεισόδια - εικόνα 2

Η παράσταση που σκηνοθέτησε ο Βασίλης Μαυρογεωργίου έπαιξε και ανέδειξε την ειρωνεία και το παράλογο χιούμορ του έργου χωρίς να το φοβηθεί. Στο αποτέλεσμα βοήθησαν μερικές πολύ καλές ερμηνείες, με αδιαμφισβήτητη αυτή της Σύρμως Κεκέ σε όλες τις ιστορίες που συμμετείχε. Η κορυφαία της στιγμή, όμως, ήρθε σε αυτή της παιδοφιλίας: ο τρόπος με τον οποίο αντεπεξήλθε στην ευαίσθητη ισορροπία ενός ρόλου που θέλει μια γυναίκα να μιλάει για την παιδοφιλία του συζύγου της σαν να είναι το πιο φυσικό πράγμα στον κόσμο είναι αξιομνημόνευτος και η σκηνή αποτελεί από μόνη της λόγο να επαναληφθεί η παράσταση. Καλοί και οι άνδρες της παράστασης (Γιώργος Παπανδρέου, Νίκος Νίκας, Σεραφείμ Ράδης) και με καλές στιγμές η Κάτια Γέρου, όχι όμως καθόλη τη διάρκεια, καθώς φάνηκε να καταφεύγει στο ίδιο υποκριτικό ύφος για κάθε επιμέρους ηρωίδα που υποδύθηκε.

Το σκηνικό της Θάλειας Μέλισσα επιχείρησε να λειτουργήσει σημειωτικά –ο σωρός των στοιβαγμένων αντικειμένων δημιούργησε ένα ρημαγμένο, «μπεκετικό» τοπίο- όμως η όψη της παράστασης δεν κατέληξε ιδιαιτέρως καλαίσθητη. Συνολικά, πάντως, έχουμε να κάνουμε με μια παράσταση που, ειδικά αν δουλευτεί περισσότερο -ίσως είναι κι αυτή θύμα της κεκτημένης ταχύτητας με την οποία δουλεύονται οι ελληνικές παραγωγές για να «προλάβουν» το φεστιβάλ- έχει να προσθέσει ένα σημαντικό λιθαράκι στη θεατρική παραγωγή μας.

© φωτογραφιών Evi Fylaktou

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟς ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟς
24/04/2024

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.

"I am falling in love | Εκδοχές πάνω στη Δωδέκατη Νύχτα": Πειραγμένος Σαίξπηρ στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά από τον Γιώργο Βαλαή

Ο ανήσυχος δημιουργός αποσυναρμολογεί τη "Δωδέκατη νύχτα" του Ουίλιαμ Σαίξπηρ στη Σκηνή Ωμέγα, εστιάζοντας στις σχέσεις των ηρώων και την ερωτική έλξη που δεν γνωρίζει πρότυπα.

Το "Αλ Τσαντίρι Νιουζ" σε μία και μοναδική παράσταση

Η καυστική, αλλά πάντα χαρούμενη και ξεκαρδιστική, σάτιρα του Λάκη Λαζόπουλου ζωντανά στο Christmas Theater!

"Περιμένοντας τον Γκοντό": Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση με το αριστούργημα του Μπέκετ

Ο καταξιωμένος διεθνώς Έλληνας σκηνοθέτης και το έργο σταθμός του 20ού αι για πρώτη φορά στη σκηνή της Στέγης σε μια μεγάλη συμπαραγωγή του Emillia Romagna Teatro.