Μεγάλα ονόματα του παγκόσμιου θεάτρου και αγαπημένοι του αθηναϊκού κοινού, ο γαλλο-αμερικανικός πρέσβη της θεατρικής πρωτοπορίας Ρόμπερ Λεπάζ και το γαλλικό θρυλικό Θέατρο του Ήλιου της Αριάν Μνουσκίν συνεργάστηκαν στην παράσταση «Kanata Επεισόδιο 1ο - Η διαμάχη» και θα την παρουσιάσουν στην αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών (13-15 Ιουλίου, με ελληνικούς κι αγγλικούς υπέρτιτλους) στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
Μετά από 54 χρόνια πορείας φαντάζει παράξενο να μην σκηνοθετεί η ιέρεια του διαπολιτισμικού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν τον ιστορικό θίασο της, όμως η συνεργασία με τον διεθνή μαέστρο της σκηνοθεσίας Ρομπέρ Λεπάζ έχει την δύναμη να εξάψει εξίσου το ενδιαφέρον μας, αν σκεφτεί κανείς την ιδιαιτερότητα του ύφους τους. Ο Λεπάζ είναι ο καλλιτέχνης που επαναπροσδιορίζει συνεχώς τα όρια μιας θεατρικής παράστασης, μέσω της χρήσης νέων τεχνολογιών και το Θέατρο του Ήλιου είναι η ομάδα που υποστήριξε ένα θέατρο «λαϊκό» με την έννοια που προσέδωσε στον όρο ο Ζαν Βιλάρ, και «πολιτικό» με την έννοια που προσέδωσε στον όρο ο Μπέρτολντ Μπρεχτ. Τα θεάματα τους αγκαλιάζουν νέα εργαλεία, έχουν ποιητικότητα και εγείρουν προβληματισμούς και συζητήσεις.
Οραματιστής και πρωτοπόρος
Ο Λεπάζ, μέγας παραμυθάς-στοχαστής, ξέρει πώς να στήνει καθηλωτικά σκηνικά παραμύθια χωρίς χρυσόσκονη. Μας καθήλωσαν στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση το «Τhe far side of the moon», μια παράσταση με θέμα που συνέδεε τον Ψυχρό Πόλεμο και την αντιμαχία Ρωσίας-Αμερικής για την κατάκτηση του διαστήματος (2011) και το «887», ένα αυτοβιογραφικό one-man-show της ζωής του (2017). Και στα δυο έργα έκανε κάτι που λατρεύει. Προσέγγισε επιθετικά μεγάλα θέματα, αλλά τα παρουσίασε μέσα από την απλή, καθημερινή ζωή και το ίδιο συμβαίνει με το «Kanata Επεισόδιο 1ο - Η διαμάχη». Η παράσταση συνδέεται με τα διακόσια χρόνια καναδικής ιστορίας και η λέξη Kanata (προφ. Κανατά) στον τίτλο, προέρχεται από την πρώτη εκφορά του ονόματος του Καναδά, που σημαίνει χωριό στη γλώσσα των αυτοχθόνων Ιροκουά.
Το σκάνδαλο γύρω από την παράσταση
Ενοχλημένοι από την παράσταση «Kanata Επεισόδιο 1ο - Η διαμάχη» του Λεπάζ οι Ιροκουά απέτρεψαν βίαια την προγραμματισμένη πρεμιέρα στο Παρίσι τον Ιούλιο του 2018. Ποιος ήταν ο λόγος; Συνδέεται άμεσα με την υπόθεση και κυρίως με το γεγονός ότι ο σκηνοθέτης δεν συμβουλεύτηκε την κοινότητά των Ιροκουά καθώς η υπόθεση συνδέεται με τη δολοφονία μιας αυτόχθονης από έναν κατά συρροή δολοφόνο σε μια φτωχογειτονιά του Βανκούβερ. Το περιστατικό αυτό κινητοποιεί τη ζωγράφο, που αποφασίζει να ζωγραφίσει και να εκθέσει πίνακες με πρόσωπα δολοφονημένων αυτοχθόνων γυναικών, προκειμένου να ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη. Κάπως έτσι εξηγείται η απόφαση του Λεπάζ να ενσωματώσει τη σχετική «διαμάχη» στον τελικό τίτλο της παράστασης, κάνοντας έτσι ένα εντυπωσιακό μεταθεατρικό σχόλιο πάνω στη θέση και τον ρόλο του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.