Θέατρο του Ήλιου και Ρομπέρ Λεπάζ: Καλλιτεχνική συνάντηση κορυφής

Για πρώτη φορά στην ιστορία του Θεάτρου του Ήλιου η Αριάν Μνουσκίν εμπιστεύεται σκηνοθεσία σε άλλον καλλιτέχνη. Ο Ρομπέρ Λεπάζ σκηνοθετεί την παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών.

Θέατρο του Ήλιου και Ρομπέρ Λεπάζ: Καλλιτεχνική συνάντηση κορυφής

Μεγάλα ονόματα του παγκόσμιου θεάτρου και αγαπημένοι του αθηναϊκού κοινού, ο γαλλο-αμερικανικός πρέσβη της θεατρικής πρωτοπορίας Ρόμπερ Λεπάζ και το γαλλικό θρυλικό Θέατρο του Ήλιου της Αριάν Μνουσκίν συνεργάστηκαν στην παράσταση «Kanata Επεισόδιο 1ο - Η διαμάχη» και θα την παρουσιάσουν στην αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών (13-15 Ιουλίου, με ελληνικούς κι αγγλικούς υπέρτιτλους) στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.

Μετά από 54 χρόνια πορείας φαντάζει παράξενο να μην σκηνοθετεί η ιέρεια του διαπολιτισμικού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν τον ιστορικό θίασο της, όμως η συνεργασία με τον διεθνή μαέστρο της σκηνοθεσίας Ρομπέρ Λεπάζ έχει την δύναμη να εξάψει εξίσου το ενδιαφέρον μας, αν σκεφτεί κανείς την ιδιαιτερότητα του ύφους τους. Ο Λεπάζ είναι ο καλλιτέχνης που επαναπροσδιορίζει συνεχώς τα όρια μιας θεατρικής παράστασης, μέσω της χρήσης νέων τεχνολογιών και το Θέατρο του Ήλιου είναι η ομάδα που υποστήριξε ένα θέατρο «λαϊκό» με την έννοια που προσέδωσε στον όρο ο Ζαν Βιλάρ, και «πολιτικό» με την έννοια που προσέδωσε στον όρο ο Μπέρτολντ Μπρεχτ. Τα θεάματα τους αγκαλιάζουν νέα εργαλεία, έχουν ποιητικότητα και εγείρουν προβληματισμούς και συζητήσεις.

Οραματιστής και πρωτοπόρος

Θέατρο του Ήλιου και Ρομπέρ Λεπάζ: Καλλιτεχνική συνάντηση κορυφής - εικόνα 1

Ο Λεπάζ, μέγας παραμυθάς-στοχαστής, ξέρει πώς να στήνει καθηλωτικά σκηνικά παραμύθια χωρίς χρυσόσκονη. Μας καθήλωσαν στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση το «Τhe far side of the moon», μια παράσταση με θέμα που συνέδεε τον Ψυχρό Πόλεμο και την αντιμαχία Ρωσίας-Αμερικής για την κατάκτηση του διαστήματος (2011) και το «887», ένα αυτοβιογραφικό one-man-show της ζωής του (2017). Και στα δυο έργα έκανε κάτι που λατρεύει. Προσέγγισε επιθετικά μεγάλα θέματα, αλλά τα παρουσίασε μέσα από την απλή, καθημερινή ζωή και το ίδιο συμβαίνει με το «Kanata Επεισόδιο 1ο - Η διαμάχη». Η παράσταση συνδέεται με τα διακόσια χρόνια καναδικής ιστορίας και η λέξη Kanata (προφ. Κανατά) στον τίτλο, προέρχεται από την πρώτη εκφορά του ονόματος του Καναδά, που σημαίνει χωριό στη γλώσσα των αυτοχθόνων Ιροκουά.

Το σκάνδαλο γύρω από την παράσταση

Θέατρο του Ήλιου και Ρομπέρ Λεπάζ: Καλλιτεχνική συνάντηση κορυφής - εικόνα 2

Ενοχλημένοι από την παράσταση «Kanata Επεισόδιο 1ο - Η διαμάχη» του Λεπάζ οι Ιροκουά απέτρεψαν βίαια την προγραμματισμένη πρεμιέρα στο Παρίσι τον Ιούλιο του 2018. Ποιος ήταν ο λόγος; Συνδέεται άμεσα με την υπόθεση και κυρίως με το γεγονός ότι ο σκηνοθέτης δεν συμβουλεύτηκε την κοινότητά των Ιροκουά καθώς η υπόθεση συνδέεται με τη δολοφονία μιας αυτόχθονης από έναν κατά συρροή δολοφόνο σε μια φτωχογειτονιά του Βανκούβερ. Το περιστατικό αυτό κινητοποιεί τη ζωγράφο, που αποφασίζει να ζωγραφίσει και να εκθέσει πίνακες με πρόσωπα δολοφονημένων αυτοχθόνων γυναικών, προκειμένου να ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη. Κάπως έτσι εξηγείται η απόφαση του Λεπάζ να ενσωματώσει τη σχετική «διαμάχη» στον τελικό τίτλο της παράστασης, κάνοντας έτσι ένα εντυπωσιακό μεταθεατρικό σχόλιο πάνω στη θέση και τον ρόλο του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
25/04/2024

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.