Σε οικογενειακή υπόθεση εξελίσσεται η παράσταση που ετοιμάζει ο Τάσος Ιορδανίδης, καθώς επέλεξε τη σύζυγο του και ηθοποιό Θάλεια Ματίκα να τον σκηνοθετήσει ως στρατιώτη Τζο Μπόναμ στο βραβευμένο αντιπολεμικό έργο του Ντάλτον Τράμπο «Ο Τζόνι πήρε τ’ όπλο του» (από 5.4, Altera Pars). Το τρίπτυχο συμπληρώνει η θεατρική –και όχι μόνο– συγγραφέας Σοφία Αδαμίδου, η οποία υπογράφει ένα μονόλογο βασισμένο στο πρωτότυπο του 1939.
Εκπληκτικό είναι το γεγονός ότι ένα έργο τοποθετημένο χρονικά στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, με ήρωα έναν ακρωτηριασμένο από νάρκη και χωρίς αισθήσεις στρατιώτη, «είναι τόσο τραγικά επίκαιρο, ενώ συγκλονίζει με την αμεσότητά του, δίνοντας γροθιά στο στομάχι και φέρνοντάς μας αντιμέτωπους με την ευθύνη μας απέναντι στον κόσμο», όπως σημειώνει η συγγραφέας. Ο Τάσος Ιορδανίδης, από την άλλη, μιλάει για μια επί σκηνής καταγγελία του μιλιταρισμού και του πολέμου, που καταφέρνει να περάσει ουσιαστικά μηνύματα μακριά από δογματισμούς και διδακτισμούς, και ταυτόχρονα ένα συγκλονιστικό ψυχογράφημα της ακατανίκητης ανθρώπινης θέλησης για ζωή, μια κραυγή αγωνίας (ή απόγνωσης;) γι’ αυτό που έρχεται.
Το έργο μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 1971 από τον ίδιο τον Τράμπο, την εμβληματική αυτή φυσιογνωμία του Χόλιγουντ, που στη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου βρέθηκε στη μαύρη λίστα του διαβόητου γερουσιαστή Μακάρθι, ως «φιλοσοβιετικός». Για περισσότερο από μία δεκαετία αποκλείστηκε από τη βιομηχανία του θεάματος στις Ηνωμένες Πολιτείες, συνέχισε όμως να γράφει με ψευδώνυμο, κατακτώντας, μάλιστα, Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου για την ταινία «The Brave One» (1956).
Μονόλογος... για δύο
Ο πρωταγωνιστής
Αδημονεί να ανέβει στη σκηνή ο Τάσος Ιορδανίδης και μάλιστα σε ένα ρόλο που συναντάει για δεύτερη φορά. Ήταν η πρώτη επαγγελματική του δουλειά μετά τη Σχολή του Εθνικού Θεάτρου με την ομάδα Elan. Τώρα, με ένα διαφορετικό κείμενο, αναλαμβάνει ένα πολύ προσωπικό καλλιτεχνικό εγχείρημα. Αυτός είναι και ο λόγος που επέλεξε έναν τόσο δικό του άνθρωπο, όπως η Θάλεια Ματίκα, να τον καθοδηγήσει στο ρόλο-πρόκληση του ζωντανού νεκρού στρατιώτη Τζο Μπόναμ.
Η σκηνοθέτις
Δεν είναι η πρώτη φορά που η Θάλεια Ματίκα μπαίνει σε ρόλο σκηνοθέτη («Ωχ! Τι κόσμος, γιαγιά» του Μπ. Κιφ, «Το τρελόκουτο» του Ρ. Χάχφελντ, «Το μυστικό του βασιλιά» του Β. Μαυρογεωργίου). Αν και στην αρχή ήταν αρνητική, η παρουσία της Σ. Αδαμίδου την έκανε να το ξανασκεφτεί, όπως και η επιθυμία του συζύγου της να βάλει τη δική της σφραγίδα εικαστικότητας σε αυτόν τον ύμνο στην εσωτερική δύναμη του ανθρώπου.
Περισσότερες πληροφορίες
Ο Τζόνι πήρε τ’ όπλο του
Το σπουδαίο κείμενο του Τράμπο μεταφέρθηκε στη θεατρική σκηνή από τηνΣοφία Αδαμίδου σε έναν σπαρακτικό μονόλογο-καταγγελία στον πόλεμο και τη βία.