Η Μαρία Μαγκανάρη αναπτύσσει μουσικά και ποιητικά το έργο του Άντον Τσέχοφ «Θείος Βάνιας» στην παράσταση που ανεβάζει από τις 10/1 στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων. Της ζητήσαμε να μας συστήσει τους ήρωες του.
Βάνιας / Κώστας Κουτσολέλος
Ένας άντρας πρωταγωνιστής χωρίς τα χαρακτηριστικά του «αρσενικού» ήρωα. Συναισθηματικός και αγχωτικός, θα οδηγηθεί σε κρίση (και της αρσενικής του) ταυτότητας όταν θ’ ανακαλύψει ότι θυσιάστηκε για έναν άνθρωπο ο οποίος τον περιφρονεί. Καθηλωμένος σε μια μη ενήλικη κατάσταση, παρά τα 47 του χρόνια, θα βρίσκεται πάντα δίπλα στην αληθινή ζωή, και θ’ αναφωνεί: «Εγώ θα μπορούσα να έχω γίνει...».
Σόνια /Σύρμω Κεκέ
Το μόνο πρόσωπο που πραγματικά ελπίζει ν’ αλλάξει τη ζωή της μέσω της αγάπης. Ωστόσο κι αυτή αποτυγχάνει. Ο γιατρός δεν θα την αγαπήσει ποτέ κι εκείνη θα συνεχίσει να ζει θυσιαζόμενη για τους άλλους. Η Σόνια αναγκάστηκε να ενηλικιωθεί νωρίς και κατά πάσα πιθανότητα θα γεράσει πριν την ώρα της. Νομίζω πως ο Τσέχοφ την αγαπούσε πιο πολύ απ’ όλα τα πρόσωπα του έργου: την τοποθετεί διακριτικά στον τίτλο του (δικός της θείος είναι ο Βάνιας) και την επιλέγει για να «κλείσει» το έργο μ’ έναν απ’ τους πιο συγκινητικούς και σκληρούς μονολόγους του παγκόσμιου θεάτρου.
Καθηγητής Σερεμπριάκοφ / Παναγιώτης Καλαντζόπουλος
Βαθιά εγωκεντρικός, γοητευτικός, επιτυχημένος, περιφρονεί τους πάντες, ιδίως τον Βάνια. Μετά τη συνταξιοδότησή του απ’ το πανεπιστήμιο, επιστρέφει στο κτήμα της πρώτης του γυναίκας μαζί με την όμορφη δεύτερη σύζυγό του. Μέχρι την εσπευσμένη αναχώρησή τους, δεν θα σταματήσει να κοιτά τους άλλους αφ’ υψηλού, και ν’ αρνείται να συνδεθεί μαζί τους.
Ελένα / Ανθή Ευστρατιάδου
Το αντικείμενο του πόθου των αντρών, η μη διαχειρίσιμη απειλή. Τους εξάπτει, μα δεν τους ικανοποιεί. Οι άλλοι ήρωες του έργου την περιγράφουν σχεδόν ως εξωπραγματικό πλάσμα: παθητική, γοητευτική, δεν συντρίβεται απ’ τον έρωτα όπως όλες οι μεγάλες ηρωίδες της εποχής της. Ένας απ’ τους πιο ανοιχτούς και δύσκολους ρόλους σε έργο του Τσέχοφ.
Γιατρός Άστροφ / Γιωργής Τσαμπουράκης
Ο «αρσενικός» ήρωας του έργου. Αγαπά τα δάση, μα όχι τους ανθρώπους. Επαναλαμβάνει εμμονικά ότι δεν νιώθει τίποτα για κανέναν. Γοητεύει τις γυναίκες. Δουλεύει εξαντλητικά και πίνει. Όπως κι ο Βάνιας, ο Άστροφ θα μείνει για πάντα μόνος.
Η παράσταση…
…προσπαθεί να ζωντανέψει το δυσλειτουργικό δίκτυο σχέσεων, λαμβάνοντας υπόψη ότι το έργο δεν αναπτύσσεται νατουραλιστικά, αλλά μουσικά και ποιητικά. Στη σκηνική ανάγνωση αναζητήσαμε το χώρο, όπου ο ρεαλισμός της καθημερινότητας «ξεκουρδίζεται» και αντικαθίσταται από στιγμές πιο ποιητικές που απεικονίζουν τι συμβαίνει στις ψυχές των ηρώων.
Περισσότερες πληροφορίες
Ο θείος Βάνιας
Η σκηνοθέτις, που συνηθίζει να αναζητά τη συμβιωτική σχέση ανάμεσα στην παράσταση και στο κείμενο, παρουσιάζει τη δική της εκδοχή πάνω στο βαθιά υπαρξιακό έργο.