Η Τζωρτζίνα Κακουδάκη γράφει για το εφηβικό θεάτρο

Σκηνοθέτις, θεατρολόγος και θεατροπαιδαγωγός, η Τζωρτζίνα Κακουδάκη αναλύει τους στόχους του εφηβικού θεάτρου και μας συστήνει τη νέα της παράσταση, «Ελένη».

Η Τζωρτζίνα Κακουδάκη γράφει για το εφηβικό θεάτρο

Τζωρτζίνα Κακουδάκη
Mε το εφηβικό θέατρο, δηλαδή με επαγγελματικές παραστάσεις θεάτρου που απευθύνονται κατ’ αρχήν σε εφηβικό κοινό, ασχολούμαι πάνω από 10 χρόνια. Το Θέατρο του Νέου Κόσμου αγκάλιασε την ιδέα αυτή αμέσως και δημιουργήσαμε μαζί ένα δίκτυο με σχολεία αλλά και άλλους οργανισμούς όπως φυλακές, πολιτιστικά κέντρα απόκεντρων περιοχών στην Αθήνα και στην επαρχία, τοπικά φεστιβάλ θεάτρου, οργανώσεις κοινωνικής αλληλεγγύης και άλλα.

Από την αρχή, η σκέψη ήταν το εφηβικό θέατρο να μπορεί να φιλοξενείται μέσα στο θέατρο, αλλά και σε κάθε πιθανό χώρο, κλειστό ή ανοιχτό, ώστε να μπορούμε να πηγαίνουμε παντού, όσο μακριά ή αποκλεισμένα και να είναι. Οι παραστάσεις, πάντα χωρίς σκηνικά, χωρίς καν την ανάγκη παροχής ρεύματος, ακολουθούν την αισθητική επιλογή ενός θεάτρου «χειροποίητου», όπου οι θεατές συμμετέχουν με τη φαντασία τους στην κατασκευή ενός θεατρικού σύμπαντος, που «συμβαίνει μπροστά στα μάτια του κοινού», με κύριο όπλο την επινοητικότητα και την ερμηνευτική ικανότητα των ηθοποιών.

Ο στόχος πάντα εστιάζει σε μια διευρυμένη επικοινωνία, εντός και εκτός σκηνής, έτσι ώστε να ανοιχθεί ένας αληθινός διάλογος στο τέλος της παράστασης όπου οι θεατές μπορούν με τη γνώμη τους, με το σώμα τους, με την φυσική τους παρουσία να τοποθετηθούν στα αρχετυπικά ερωτήματα που το κλασικό θέατρο θέτει επί σκηνής. Αυτήν τη διαδικασία συμπληρώνει ένα οργανωμένο θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα που εξελίσσεται πριν, αμέσως μετά και μετά την παράσταση.

Η Τζωρτζίνα Κακουδάκη γράφει για το εφηβικό θεάτρο - εικόνα 2

H «Ελένη» του Ευριπίδη, ακολουθώντας τη λογική του διλήμματος «ουτοπία ή πραγματικότητα», θεματολογίας που μας απασχόλησε στις προηγούμενες παραστάσεις στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, - με έργα όπως οι «Όρνιθες», το «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας», ο «Φάουστ», η «Αντιγόνη», οι «Νεφέλες»-, σχολιάζει την δομή και το περιεχόμενο της τραγωδίας της εποχής της. Βασίζεται σε μια απροσδόκητη πλοκή, όπου η Ελένη της Τροίας ήταν πάντα πιστή, δεν ακολούθησε ποτέ τον Πάρη στην Τροία, και αντιθέτως με το τι πίστευαν οι άλλοι για αυτήν, έμεινε ικέτιδα σε όλη την διάρκεια του πολέμου στη μακρινή Αίγυπτο.

Η διάθεση του συγγραφέα να χτυπήσει την αυθεντία και να θέσει μεγάλα, προσφιλή και αναπάντητα ερωτήματα για το τι δεχόμαστε ως αλήθεια «μέσα στην πλάνη» ήταν το κέντρο του ενδιαφέροντός μας για το έργο, γιατί ο επαναπροσδιορισμός των επιλογών, η γοητεία της αμφισβήτησης, είναι νομίζω προϋποθέσεις για να συνδιαλλαγείς με τη νεότητα. Αυτή η συνεχής επαναδιαχείριση της πραγματικότητας, -στους νέους μας σήμερα μια σχεδόν οδυνηρή διαδικασία, για το αν θα μείνουν στην Ελλάδα, αν θα σπουδάσουν, αν θα ζήσουν έναν έντιμο βίο, αν έχει νόημα να συμμετέχουν στα κοινά, αν έχουν δικαίωμα να έχουν γνώμη σε μια εποχή που η δημόσια γνώμη καταστρατηγείται- ελπίζουμε να γίνει αφορμή ένας νέος θεατής να σκεφτεί ότι και ο ίδιος μπορεί να πει μια ιστορία, να θέσει ένα ερώτημα, να σταθεί απέναντι στους άλλους με τις δυνάμεις του, να βρει την αλήθεια μέσα από τις πλάνες.

Η Τζωρτζίνα Κακουδάκη γράφει για το εφηβικό θεάτρο - εικόνα 3

Περισσότερες πληροφορίες

Ελένη

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 70 '

Παράσταση για το εφηβικό κοινό, η οποία εμπνέεται από την ομώνυμη τραγωδία και την καινοτομία του Ευριπίδη να φτιάξει ένα υβρίδιο μεταξύ τραγωδίας και κωμωδίας, με βάση την υπόθεση ότι η Ελένη δεν πήγε ποτέ στην Τροία.

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.