Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης σκηνοθετεί ένα σημαδιακό «Βυσσινόκηπο»

Ύστερα από ένα μπαράζ σκηνοθεσιών στο σύγχρονο ρεπερτόριο, ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης γυρίζει το βλέμμα του στο θέατρο του Τσέχοφ, όμως η επιλογή του δεν είναι τόσο απροσδόκητη όσο μπορεί να φαίνεται.

Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης σκηνοθετεί ένα σημαδιακό «Βυσσινόκηπο»

Ύστερα από ένα μπαράζ σκηνοθεσιών στο σύγχρονο ρεπερτόριο, ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης γυρίζει το βλέμμα του στο παρελθόν και στο θέατρο του Τσέχοφ (Χορν, από 24 Οκτωβρίου), όμως η επιλογή του δεν είναι τόσο απροσδόκητη όσο μπορεί να φαίνεται.

Αφότου καταπιάστηκε πέρυσι με τον σύγχρονο «Ιρλανδό Τσέχοφ» Κόνορ Μακφέρσον στον «Φάρο» (η παράσταση επαναλαμβάνεται), ανεβάζει φέτος τον πρώτο «αυθεντικό» Τσέχοφ της σκηνοθετικής του σταδιοδρομίας. Το κλασικό ρεπερτόριο χτύπησε την πόρτα του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, όχι όμως μόνο λόγω της πρόκλησης που κρύβει η αναμέτρηση με τα μεγάλα έργα της ιστορίας του θεάτρου. Η επιλογή του αφορά ένα από τα αριστουργήματα του 20ού αιώνα αλλά και το έργο που αποτυπώνει καθαρότερα από κάθε άλλο του συγγραφέα την κοινωνική ταυτότητα της γραφής του και το κάνει να συνομιλεί με το σήμερα σε διαφορετικό επίπεδο απ’ ό,τι τα υπόλοιπα.

Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης σκηνοθετεί ένα σημαδιακό «Βυσσινόκηπο» - εικόνα 1

Ο «Βυσσινόκηπος» είναι το αποκορύφωμα μιας δραματουργίας που αποτυπώνει τη μετάβαση από το 19ο στον 20ό αιώνα, αλλά είναι ουσιαστικά διαχρονική και πάντα καίρια, μια και ολόκληρη η ανθρώπινη ιστορία είναι μια ιστορία αλλαγών και κάθε στιγμή της αφορά τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αντιδρούν απέναντι στην αναπόφευκτη κινητικότητα. Ο κόσμος που αλλάζει, το νέο που έρχεται σαρωτικά να αντικαταστήσει το παλιό, η προσκόλληση των ανθρώπων στο χθες αλλά και οι χαραμάδες ελπίδας για το μέλλον συμπυκνώνονται με το μοναδικό τσεχοφικό τρόπο –γεμάτο ευαισθησία και λεπτό χιούμορ– στην ιστορία του υποθηκευμένου αρχοντικού, που περνάει σε νέα χέρια για να μοιραστεί σε οικόπεδα προς πώληση. Διαπερνώντας τα «υποκειμενικά» και «καθημερινά» όρια της δράσης, το έργο είναι μια ελεγεία για εποχές που χάνονται ανεπιστρεπτί και για ανθρώπους που αρνούνται να τις αποχαιρετήσουν και να προχωρήσουν αποφασιστικά και δημιουργικά προς το μέλλον.

Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης σκηνοθετεί ένα σημαδιακό «Βυσσινόκηπο» - εικόνα 2

Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης αποδεικνύεται κι εδώ γενναιόδωρος σε θέματα διανομής, ειδικά σε ένα έργο που απαιτεί δυνατό ensemble πρόσωπων, καθώς ο Τσέχοφ δομεί την ιστορία γύρω από μια ομάδα ανθρώπων, ένα μωσαϊκό ιδιοσυγκρασιών, και όχι πάνω σε έναν κεντρικό πρωταγωνιστή. Έτσι έχει συγκεντρώσει ένα ζηλευτό πρωταγωνιστικό σύνολο από ηθοποιούς με τους οποίους έχει (επιτυχημένα) ξανασυνεργαστεί, όπως η Θέμις Μπάζακα και ο Δημήτρης Λιγνάδης, αλλά και μερικούς ακόμη εκ των εκλεκτότερων που διαθέτουμε: Κόρα Καρβούνη, Αθηνά Μαξίμου, Γιάννης Κότσιφας, Σίσσυ Τουμάση κ.ά.

Τη νέα μετάφραση (από τα ρωσικά) υπογράφει η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, τα σκηνικά η Αθανασία Σμαραγδή και τη μουσική ο Μίνως Μάτσας.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο βυσσινόκηπος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Το αριστούργημα της παγκόσμιας δραματουργίας μιλάει για τα πάθη, τις ανασφάλειες, την απώλεια αλλά και το φόβο του ανθρώπου να αντικρίσει το μέλλον.

«Δημήτρης Χορν»

Αμερικής 10

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ματωμένα χώματα

Χωρίς να επιφυλάσσει ιδιαίτερες εκπλήξεις ή να καινοτομεί, η παράσταση του Γιώργου Παλούμπη πάνω στο εμβληματικό μυθιστόρημα καταφέρνει να επιβληθεί χάρη στο νεύρο, το δυναμισμό και τον ωραίο θίασο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
29/09/2022

Ιεροκλής Μιχαηλίδης - Γεράσιμος Σκιαδαρέσης στον "Αμπιγιέρ"

Στη σκηνή του θεάτρου Τζένη Καρέζη ανεβαίνουν οι δύο σπουδαίοι ηθοποιοί τον Δεκέμβριο στο έργο του Ρόναλντ Χάργουντ, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Τσέζαρις Γκραουζίνις.

Γιώργος Κουτλής: "Με τρομάζει το πώς έχει φτιαχτεί μία κοινωνία που έχει ολόκληρες γενιές ματαιωμένων ανθρώπων"

Μετά το "Παίζοντας το θύμα", ήρθαν "Οι Παίχτες", το "Talk Show", το "Όνειρο ενός γελοίου" και ο "Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι" που εκτόξευσαν τον Γιώργο Κουτλή στην επιτυχία μέσα σε δύο μόλις χρόνια. Πώς έφτασε στο θέατρο, τι ετοιμάζει και τι του αρέσει εκτός θεατρικής σκηνής;

Το Σινέ Φιλίπ... αλλιώς

Στο καλλιτεχνικό του πρόγραμμα περιλαμβάνονται εκδηλώσεις με χορό, μουσική, βιβλίο με σκοπό την προώθηση της τέχνης και του πολιτισμού.

On Ego

Ερεθιστικά φιλοσοφικά ερωτήματα γύρω από την ιδέα του Εαυτού θέτει το γοητευτικό έργο του Βρετανού δραματουργού, που μας συστήνει ο Γιάννης Νταλιάνης σε μια προσεγμένη σκηνική παρουσίαση.

Συνεχίζεται το 10ο Φεστιβάλ Χειροποίητου και Ανακυκλώσιμου Θεάτρου

Όλα όσα θα δούμε το τελευταίο πενθήμερο του πρωτότυπου θεατρικού φεστιβάλ στον Τεχνοχώρο Φάμπρικα στον Κεραμεικό.

Άρης Σερβετάλης - Έφη Μπίρμπα συνεχίζουν με το "Όνειρο ενός γελοίου" στο θέατρο Κιβωτός

Μετά την μεγάλη επιτυχία της καλοκαιρινής τους περιοδείας, οι δύο ηθοποιοί και συνδημιουργοί της ατμοσφαιρικής γεμάτης συμβολισμούς σκηνικής μεταφοράς του έργου του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, συνεχίζουν σε κλειστό θέατρο από τα τέλη Οκτωβρίου.