Το ανερχόμενο αστέρι του ρωσικού θεάτρου Τιμοφέι Κουλιάμπιν συστήνεται στους Έλληνες θεατές, ως καλεσμένος του Φεστιβάλ Αθηνών, με τις «Τρεις αδελφές» που παίζονται στη νοηματική γλώσσα (Πειραιώς 260, 15-16/6). Εμείς καταγράψαμε όσα πρέπει να γνωρίζετε προτού δείτε την παράσταση.
H παράσταση
Ό,τι υπονοείται, ό,τι κρύβει μια τσεχοφική παύση ή ένα βλέμμα, τα καταπιεσμένα συναισθήματα αναδεικνύονται μέσα από μια χορογραφία κινήσεων, όπου η νοηματική γλώσσα αντικαθιστά τον προφορικό λόγο και η φωνή αντικαθίσταται από ήχους και μουσική. Το τετράωρο εγχείρημα πάνω στο τσεχοφικό αριστούργημα πρωτοπαρουσιάστηκε το 2015 και ο Τύπος το υποδέχτηκε με διθυράμβους, δικαιώνοντας την απόφαση του νεαρού σκηνοθέτη να παρακούσει τη συμβουλή του καθηγητή του στη Ρωσική Ακαδημία Θεάτρου να περιμένει τουλάχιστον 20 χρόνια προτού ασχοληθεί με τον Τσέχοφ.
Ο Τιμοφέι Κουλιάμπιν
Γεννημένος το 1984, βραβεύτηκε σε ηλικία μόλις 28 ετών με τη Χρυσή Μάσκα (το μεγαλύτερο βραβείο θεάτρου στη Ρωσία) για την παράσταση «Ονεγκίν» του Πούσκιν, ενώ λίγο αργότερα δημιούργησε πάταγο με την όπερα «Τανχόιζερ» του Βάγκνερ, καθώς προκάλεσε την ενόχληση της εκκλησίας, με αποτέλεσμα να σταματήσουν οι παραστάσεις.
Το έργο
Οι πιο διάσημες αδερφές στην ιστορία του θεάτρου. Η Μάσα, η Όλια και η Ιρίνα περνούν τις μέρες τους στη ρωσική επαρχία, νοσταλγώντας τις ένδοξες εποχές τους στην πρωτεύουσα, αναλώνονται σε ατέρμονες συζητήσεις, επιζητούν την έκπληξη, ερωτεύονται εις μάτην, αλλά κυρίως περιμένουν... Προσδοκούν την επιστροφή τους «στη Μόσχα, αδερφές μου, στη Μόσχα». Σοφά ο Τσέχοφ χαρακτήρισε το έργο «κωμωδία», συλλαμβάνοντας με μία λέξη την κατάστασή τους: ονειρεύονται το μέλλον, έχοντας το βλέμμα τους στο παρελθόν.
Ο Άντον Τσέχοφ
Ο Ρώσος σπουδαίος δραματουργός σφράγισε διαπαντός το παγκόσμιο θέατρο με την ευαίσθητη ματιά του. Κάτω από την ανεπαίσθητη εξωτερική δράση των έργων, το σφύζον δραματουργικό τους υπόβαθρο δημιουργεί ένα θέατρο-επιτομή της εις βάθους σκιαγράφησης της ψυχής, καθώς φωτίζει με χιούμορ, κατανόηση αλλά και αφοπλιστική ειλικρίνεια καθημερινούς ανθρώπους και την «ανιαρή» ζωή τους.