Μελωδικό χορευτικό δίπτυχο στη Λυρική

Η σχέση ταχύτητας και χρόνου, παρελθόντος και μέλλοντος, όσο ρευστή κι αν είναι, εκφράζεται μέσα από τις χορογραφίες των δύο διαπρεπών χορογράφων Αντώνη Φωνιαδάκη και Αλεξάντερ Έκμαν, που καθοδηγούν το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Μελωδικό χορευτικό δίπτυχο στη Λυρική

Η σχέση ταχύτητας και χρόνου, παρελθόντος και μέλλοντος, όσο ρευστή κι αν είναι, εκφράζεται μέσα από τις χορογραφίες των δύο διαπρεπών χορογράφων Αντώνη Φωνιαδάκη και Αλεξάντερ Έκμαν, που καθοδηγούν το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (3-6/5).

Μελωδικό χορευτικό δίπτυχο στη Λυρική - εικόνα 1

Μπορούν να καυχιούνται ότι, αναζητώντας τρόπους για να ξεπεράσουν τον «κανόνα», εμβαπτίζουν τα έργα τους σε μια επαναστατικότητα, που στην παντιέρα της κυματίζουν η σωματικότητα και η εκφραστικότητα – το έχουμε διαπιστώσει ιδίοις όμμασι στις παραστάσεις που έχουν παρουσιάσει μέχρι σήμερα στις διεθνείς σκηνές αλλά και στην Αθήνα. Τόσο για τον δικό μας διεθνή χορευτή/χορογράφο Αντώνη Φωνιαδάκη, ο οποίος διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (2016-17) όσο και για τον Σουηδό χορογράφο Αλεξάντερ Έκμαν, τα προσωπικά κοινωνικά βιώματα τροφοδοτούν την τέχνη τους και, σε συνδυασμό με την κινησιολογική γλώσσα που χρησιμοποιούν, δημιουργούν ένα ιδιαίτερο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Προσκεκλημένοι της Λυρικής Σκηνής, οι δύο χορογράφοι παρουσιάζουν τα έργα τους σε ένα χορευτικό δίπτυχο που θα φιλοξενηθεί στην αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος» της ΕΛΣ (3-6/5).

Για το «Équilibre» (φωτό) ο Αντώνης Φωνιαδάκης χρειάζεται εύπλαστους χορευτές, με καλό συντονισμό κι ευκρίνεια κινήσεων για να κρατήσουν τη γραμμική αίσθηση του έργου, χωρίς ωστόσο να χάνεται η ρευστότητα που επιτρέπει ένα «παιχνίδισμα» πάνω στη σκηνή υπηρετώντας το νεοκλασικό ύφος. Η πρώτη εκδοχή της χορογραφίας­ παρουσιάστηκε στο Summer Nostos Festival του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» τον Ιούνιο του 2017. Ο Φωνιαδάκης, ο οποίος δείχνει πάντα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη σχέση ταχύτητας και χρόνου, εμπνέεται από τις συνθέσεις του διά­σημου Φίλιπ Γκλας, συνώνυμες για πολλούς με τον όρο «μινιμαλισμός» στη σύγχρονη μουσική.

«Συναισθηματικά η μουσική του Γκλας “χτυπάει φλέβα” στο ευρύ κοινό. Είναι λυρική κι επαναλαμβανόμενη, με αποτέλεσμα τα μουσικά της μοτίβα, θες δεν θες, να σε υπνωτίζουν και να σε συνεπαίρνουν. Το συγκεκριμένο μουσικό έργο είναι η μουσική επένδυση της γνωστής ταινίας “Koyaanisqatsi” του Γκόντφρι Ρέτζιο. […] Είναι τόσο μεγάλη χαρά να πάλλομαι στις δονήσεις αυτής της μουσικής που ό,τι δημιούργησα στο “Équilibre” βγήκε μέσα από ένα συναίσθημα πέραν της τεχνικής και της αισθητικής».

Μελωδικό χορευτικό δίπτυχο στη Λυρική - εικόνα 2

Δουλειά του 34χρονου Αλεξάντερ Έκμαν είδαμε το 2007 στο 5ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Αθήνας σε ένα ντουέτο με τον Έιμαν­ Χάρπερ και το 2014 στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, όπου παρουσίασε την πολυβραβευμένη χορογραφία «Cacti» (ολλανδικό βραβείο χορού Zwaan 2010, National Dance Award 2012, Βραβείο Olivier 2012, Βραβείο Helpmann 2013). Την ίδια χορογραφία θα δούμε τώρα σε αυτήν την πρώτη του συνεργασία με το Μπαλέτο της Λυρικής. Η θητεία του Σουηδού χορογράφου στο σπουδαίο Nederlands Dans Theater 2 φαίνεται να τον έχει επηρεάσει καταλυτικά και είναι εμφανής στις παραστάσεις του, οι οποίες σφύζουν από θεατρικότητα και ταχύτητα, ενώ αποφεύγουν την όποια μορφή αισθητικής ή ερμηνευτικής επιτήδευσης.

Στη χορογραφία που θα δούμε στόχος του είναι να κάνει ένα σχόλιο γύρω από την κριτική, που πολλές φορές γίνεται για ένα έργο τέχνης, πότε με ένα ψήγμα και άλλοτε με μια υπερβολή ναρκισσισμού. Ο Έκμαν, που συνεργάζεται για πρώτη φορά με μουσικούς επί σκηνής, χρησιμοποιεί μουσική Χάιντν, Μπετόβεν και Σούμπερτ για να φτιάξει το μουσικό χαλί πάνω στο οποίο θα χτιστεί ένας χορευτικός κόσμος γεμάτος μυστήριο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.