Που συναντιούνται η Νένα Μεντή και ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης;

Με τη λιτή όσο κι ιδιοσυγκρασιακή εκφραστικότητα τους η Νένα Μεντή και ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης ετοιμάζονται να ερμηνεύσουν δυο μονολόγους υψηλής τέχνης στο Σταθμό.

Που συναντιούνται η Νένα Μεντή και ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης;

Με τη λιτή όσο κι ιδιοσυγκρασιακή εκφραστικότητα τους η Νένα Μεντή και ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης ετοιμάζονται να ερμηνεύσουν δυο μονολόγους υψηλής τέχνης στο Σταθμό.

Που συναντιούνται η Νένα Μεντή και ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης; - εικόνα 1
Νένα Μεντή, Χρήστος Χατζηπαναγιώτης

Ο Μάνος Καρατζογιάννης, καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Σταθμός βρίσκεται πίσω από τη συνάντηση της Νένας Μεντή και του Χρήστου Χατζηπαναγιώτη στη σκηνή του θεάτρου στο Μεταξουργείο. Κάτω από τον τίτλο «Ο ουρανός και... Το παντελόνι του» η Νένα Μεντή θα ερμηνεύσει το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο ουρανός κατακόκκινος» - που φέτος συμπληρώνονται είκοσι χρόνια από το πρώτο του ανέβασμα – και ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης το μονόλογο «Αυτός και το παντελόνι του», γραμμένος εξήντα χρόνια πριν από τον Ιάκωβο Καμπανέλλη. Και τα δυο έργα, αντιπροσωπευτικά, δείγματα της γραφής τους μεταδίδουν τα κοινωνικά, πνευματικά, υπαρξιακά νοήματα και δίνουν στις καταστάσεις με τα σωστά μέσα. Η Νένα Μεντή και ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης έχουν την ικανότητα, από τα κείμενα που διαβάζουν, να εντοπίζουν τα σημεία όπου «πονάει» ο πρωταγωνιστής, και με το δικό του καημό και έγνοια να δώσουν την δική τους ευαισθησία, το δικό τους χρώμα και πάθος.

Που συναντιούνται η Νένα Μεντή και ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης; - εικόνα 2
Μάνος Καρατζογιάννης

Λάτρης και μελετητής της Λούλας Αναγνωστάκη, ο ηθοποιός-σκηνοθέτης Μάνος Καρατζογιάννης αναζητά το αόρατο νήμα που συνδέει τα κείμενα του Καμπανέλλη και της Αναγνωστάκη και τα φέρνει κοντά, το ένα ως συνέχεια του άλλου. Ο ίδιος γράφει για την παράσταση: «Ο ουρανός και... Το παντελόνι του» – Δύο διεθνείς ελληνικές φωνές Ο «πατέρας» και η «μάνα» του νεοελληνικού θεάτρου: ο Ιάκωβος Καμπανέλλης και η Λούλα Αναγνωστάκη ενώνουν για πρώτη φορά τη φωνή τους σε ενιαία παράσταση. Παρά το γεγονός ότι στην νεοελληνική κοινωνία συνηθίζεται να δημιουργούνται οπαδοί και δίπολα σε όλες σχεδόν τις εκφάνσεις της τέχνης είναι πλέον αντιληπτό ότι αρκετά κοινά στοιχεία χαρακτηρίζουν τους δύο κορυφαίους θεατρικούς συγγραφείς στον πυρήνα της δραματουργίας τους.

Θεματική των έργων τους η μοναξιά, η ενοχή, τα τραύματα και τα αδιέξοδα του Έλληνα των μεταπολεμικών χρόνων, το νέο αστικό τοπίο, οι εθνικές και προσωπικές μας διαψεύσεις. Αν η πνευματική καταγωγή του Καμπανέλλη, όπως την ορίζει ο ίδιος σε συνέντευξή του είναι το στρατόπεδο εννοώντας το Μαντχάουζεν, η πνευματική αφετηρία της Αναγνωστάκη είναι σίγουρα ο εμφύλιος μια και υπάρχει ως ιστορική αναφορά σχεδόν στο σύνολο της δραματουργίας της.

Που συναντιούνται η Νένα Μεντή και ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης; - εικόνα 3
Νένα Μεντή

»Παρ’ όλο που το έργο και των δύο συγγραφέων εμπνέεται από οικεία δεινά παραμένει αποκαλυπτικό για οποιονδήποτε έχει ζήσει ακόμη και σε τελείως διαφορετικές γεωγραφικές, ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες. Στον μονόλογο «Αυτός και το παντελόνι του» και στο μονοπρόσωπο έργο «Ο ουρανός κατακόκκινος» ο Ιάκωβος Καμπανέλλης και η Λούλα Αναγνωστάκη αντίστοιχα επαληθεύουν για μια ακόμη φορά τη διαχρονικότητα της υπαινικτικής γραφής τους. «Αυτός» (Χρήστος Χατζηπαναγιώτης) - παρά το γεγονός ότι δεν έχει ούτε όνομα - και η Σοφία Αποστόλου (Νένα Μεντή) - «πρώην καθηγήτρια, απολυθείσα λόγω αλκοολισμού» και «μητέρα φυλακισμένου» - αφηγούνται την προσωπική τους ιστορία με υποδόριο χιούμορ και ευαισθησία στην έκφραση της συναισθηματικής μνήμης τους και «ξεχωρίζουν».

Εξακολουθούν να «ξεχωρίζουν» ακόμη, τόσο που αναρωτιόμαστε κατά πόσο έχει αλλάξει η δημόσια σφαίρα του σύγχρονου νεοελληνικού μας βίου. Η ανάγκη Αυτού στο πρώτο μονόπρακτο «να έχει έναν άνθρωπο» και η «ροπή προς το κακό» της ανθρώπινης φύσης στο δεύτερο γίνονται αφορμή οι ήρωες να έρθουν πιο κοντά, έστω και νοητά, στα πιο αγαπημένα τους αλλά απόντα, για διαφορετικούς λόγους, πρόσωπα: σε μάνα και γιο αντίστοιχα. Μέσα από την ηχηρή τους απουσία τα σκηνικά πρόσωπα τακτοποιούν τους εσωτερικούς τους λογαριασμούς, διαφοροποιούνται έστω και για λίγο από το υπόλοιπο κοινωνικό σύνολο και «κάνουν τη δική τους επανάσταση». Ο τίτλος της παράστασης παραπέμπει στο γνωστό ποίημα του Βλαντίμιρ Μαγιακόφσκι «Σύννεφο με παντελόνια», όπου ο Ρώσος ποιητής πραγματεύεται τα θέματα του έρωτα, της επανάστασης και της τέχνης. κι αλλάζοντας απόχρωση σαν ουρανός θα ‘μαι η άχραντη ευγένεια … ένα σύννεφο με παντελόνια».

Περισσότερες πληροφορίες

Ο ουρανός και… το παντελόνι του

  • Μονόλογοι
  • Διάρκεια: 80 '

Δύο ήρωες αφηγούνται την προσωπική τους ιστορία με υποδόριο χιούμορ κι ευαισθησία, από τη μία ο Αυτός –δεν έχει ούτε όνομα– στο έργο «Αυτός και το παντελόνι του» του Ιάκ. Καμπανέλλη και από την άλλη η Σοφία Αποστόλου –«πρώην καθηγήτρια, απολυθείσα λόγω αλκοολισμού» και «μητέρα φυλακισμένου»– στο έργο «Ο ουρανός κατακόκκινος» της Λ. Αναγνωστάκη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι θεατρικές πρεμιέρες της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε πέντε παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία την εβδομάδα 18 έως 24/4 και ξεχωρίζουν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟς ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟς
18/04/2024

Updated | Ίσα που προλαβαίνεις αυτές τις 24 θεατρικές παραστάσεις

Συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε έργα για κάθε γούστο που κατεβάζουν αυλαία την εβδομάδα 18 έως 24 Απριλίου.

Το πολυταξιδεμένο "Lemon" γιορτάζει 6 χρόνια στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Στην Κεντρική Σκηνή του ΔΘΠ παρουσιάζεται η πρωτότυπη, χειροποίητη παράσταση για την απίστευτη ιστορία του πιανίστα 1900 που έχουν παρακολουθήσει μέχρι σήμερα περισσότεροι από 16.000 θεατές, σε μια ξεχωριστή βραδιά που θα ολοκληρωθεί με ένα ατμοσφαιρικό live από τον καταξιωμένο Σταύρο Λάντσια.

Generation lost

Η "χαμένη γενιά" των millennials διεκδικεί τη φωνή της σε ένα θεατρικό έργο που στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό σε δικές τους μαρτυρίες. Ανεβαίνει στη σκηνή με δόσεις αυτοαναφορικότητας και φλυαρίας, όχι όμως χωρίς θέρμη και ταλέντο.

Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος

Μια συναρπαστική ερμηνεία από τον Αργύρη Ξάφη σε ένα ενδιαφέρον σύγχρονο έργο, που με τη μορφή πολυπρόσωπης αφήγησης, προσεγγίζει ζητήματα ομοφοβίας, βίας και ενοχής μιας κλειστής κοινωνίας.

"The doctor": 11 ακόμη παραστάσεις στο Αμφι-θέατρο

Το συνταρακτικό mind game για τα όρια της πολιτικής ορθότητας και την παντοδυναμία της cancel culture σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου κατεβάζει αυλαία μέσα στον Απρίλιο.

"Ο κύκλος των χαμένων ποιητών" ανεβαίνει Θεσσαλονίκη

Μετά την επιτυχία στην Αθήνα και το θέατρο Βρετάνια, η παράσταση σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ασπιώτη με τον Άκη Σακελλαρίου στον ρόλο του αντισυμβατικού Τζον Κίτινγκ "μετακομίζει" στη συμπρωτεύουσα.