Κατερίνα Βάμβα: «Πώς να περιγράψεις το θρόισμα των φύλλων χωρίς τον ηχητικό σχεδιασμό;»

Στα πρόσφατα Θεατρικά Βραβεία Κοινού ο εκδότης του «α» Δημήτρης Ηλιόπουλος ανήγγειλε το βραβείο ηχητικού σχεδιασμού, το οποίο θα προστεθεί στη φόρμα βαθμολόγησης για το 2018. Η ηχολήπτρια του Μεγάρου, Κατερίνα Βάμβα, μας ξεδιαλύνει κάθε απορία γύρω από το νέο βραβείο.

Κατερίνα Βάμβα: «Πώς να περιγράψεις το θρόισμα των φύλλων χωρίς τον ηχητικό σχεδιασμό;»

Στα πρόσφατα Θεατρικά Βραβεία Κοινού ο εκδότης του «α» Δημήτρης Ηλιόπουλος ανήγγειλε το βραβείο ηχητικού σχεδιασμού, το οποίο θα προστεθεί στη φόρμα βαθμολόγησης για το 2018. Μιλήσαμε με την ηχολήπτρια του Μεγάρου Κατερίνα Βάμβα, μέλος του ΣΤΑΖΟΕ (Σωματείο Τεχνικών Απασχολούμενων σε Ζωντανές Οπτικοακουστικές Εκδηλώσεις), για να ξεδιαλύνουμε κάθε απορία γύρω από το νέο βραβείο.

Κατερίνα Βάμβα: «Πώς να περιγράψεις το θρόισμα των φύλλων χωρίς τον ηχητικό σχεδιασμό;» - εικόνα 1

Τι είναι ο ηχητικός σχεδιασμός σε μια παράσταση;
Ο θεατρικός ηχητικός σχεδιασμός είναι η δημιουργία, συλλογή, επεξεργασία και αναμετάδοση του ήχου της παράστασης έτσι ώστε να ενισχυθεί η διήγηση του θεατρικού έργου. Χρησιμοποιώντας τον ηχητικό σχεδιασμό, προσφέρεται η δυνατότητα να δοθεί έμφαση στο συναίσθημα που υπηρετεί η εκάστοτε παράσταση. Είναι η αναπαραγωγή του ήχου για τη δημιουργία της ηχητικής ατμόσφαιρας. Αυτός ο σχεδιασμός, από τα πρώτα αρχαία θέατρα με την ξεχωριστή ακουστική ακρίβεια έως τις μέρες μας, υπήρξε πάντα θεμέλιο συστατικό για τις θεατρικές παραστάσεις. Ο θεατρικός ηχητικός σχεδιασμός αναπαριστά το αποτύπωμα της ακουστικής ανάμνησης στο μυαλό μας.

Δώστε μας ένα παράδειγμα.
Πώς θα μπορούσε να περιγράψει κάποιος το θρόισμα των φύλλων μια φθινοπωρινή ημέρα ή τα πρώτα φτερουγίσματα των νεαρών γλάρων και να τα μεταφέρει σε μια θεατρική σκηνή χωρίς τον ηχητικό σχεδιασμό;

Ποια είναι η δουλειά του ­ηχητικού σχεδιαστή;
Ο θεατρικός ηχητικός σχεδιαστής είναι ο συνδετικός κρίκος δύο κόσμων, της καλλιτεχνικής δημιουργίας και της τεχνολογικής υπόστασης μιας θεατρικής παράστασης. Είναι ο αγωγός που μεταφέρει το ηχητικό καλλιτεχνικό όραμα του σκηνοθέτη στο κοινό. Καλείται να φέρει εις πέρας την ηχητική αναπαράσταση του έργου και λειτουργεί ως κώδικας επικοινωνίας μεταξύ σκηνοθέτη και κοινού.

Έχετε δουλέψει στο εξωτερικό. Πόσο διαφορετική είναι η κατάσταση εκεί;
Είναι τελείως διαφορετική εμπειρία από αυτήν που βιώνουμε στην Ελλάδα. Στις παραστάσεις στις οποίες εργάστηκα είχαν μια καλύτερη αντίληψη του τι είναι ηχητικός σχεδιασμός. Από πολύ νωρίς οι σκηνοθέτες έβαζαν τον ηχητικό σχεδιαστή στη διαδικασία των συναντήσεων και των συζητήσεων για την ηχητική απόδοση του έργου. Θυμάμαι­ χαρακτηριστικά στην παράσταση­ «Allegiance» στο Μπρόντγουεϊ υπήρχε μια σκηνική αναπαράσταση της ρίψης της ατομικής βόμβας στη Χιροσίμα. Κρύψαμε, λοιπόν, σε όλο το θέατρο ηχεία που παρήγαγαν συχνότητες εφάμιλλες του ήχου ρίψης μιας βόμβας. Το αποτέλεσμα ήταν θεαματικό, μετά τη συγκεκριμένη σκηνή το κοινό δάκρυζε καθώς άκουγε και το χορωδιακό σύνολο που αναπαριστούσε τις ψυχές που χάθηκαν. Μια στιγμή έντασης μετατράπηκε σε στιγμή θρήνου και ο ήχος είχε παίξει καθοριστικό ρόλο σε αυτό.

Πόσο πιστεύετε ότι θα αλλάξει την κατάσταση στον κλάδο σας η καθιέρωση του νέου βραβείου;
Είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι το «αθηνόραμα» αποφάσισε να συμπεριλάβει τον ηχητικό σχεδιασμό στο θεσμό των Θεατρικών Βραβείων Κοινού. Αυτό αποδεικνύει ότι το περιοδικό αντιμετωπίζει τον κλάδο μας ισότιμα με άλλους που βρίσκονται για χρόνια στο θεσμό των βραβεύσεων. Επίσης αγαπά τους αναγνώστες του κι επιθυμεί να τους ενημερώσει για κάτι καινούργιο, αν δεν το ξέρουν μέχρι τώρα. Το μόνο που απομένει είναι να δοθεί χρόνος ώστε αυτός ο δρόμος να διανυθεί. Οι πρώτες αντιδράσεις ήταν χαράς και συγκίνησης, νιώθουμε­ ότι το «αθηνόραμα» αγκάλιασε τη θεατρική ηχοληπτική κοινότητα. ­Πιστεύω ότι θα δοθεί η δυνατότητα για αναγνώριση της δουλειάς των θεατρικών ηχητικών σχεδιαστών.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι θεατρικές πρεμιέρες της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε πέντε παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία την εβδομάδα 18 έως 24/4 και ξεχωρίζουν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟς ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟς
18/04/2024

Updated | Ίσα που προλαβαίνεις αυτές τις 24 θεατρικές παραστάσεις

Συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε έργα για κάθε γούστο που κατεβάζουν αυλαία την εβδομάδα 18 έως 24 Απριλίου.

Το πολυταξιδεμένο "Lemon" γιορτάζει 6 χρόνια στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Στην Κεντρική Σκηνή του ΔΘΠ παρουσιάζεται η πρωτότυπη, χειροποίητη παράσταση για την απίστευτη ιστορία του πιανίστα 1900 που έχουν παρακολουθήσει μέχρι σήμερα περισσότεροι από 16.000 θεατές, σε μια ξεχωριστή βραδιά που θα ολοκληρωθεί με ένα ατμοσφαιρικό live από τον καταξιωμένο Σταύρο Λάντσια.

Generation lost

Η "χαμένη γενιά" των millennials διεκδικεί τη φωνή της σε ένα θεατρικό έργο που στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό σε δικές τους μαρτυρίες. Ανεβαίνει στη σκηνή με δόσεις αυτοαναφορικότητας και φλυαρίας, όχι όμως χωρίς θέρμη και ταλέντο.

Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος

Μια συναρπαστική ερμηνεία από τον Αργύρη Ξάφη σε ένα ενδιαφέρον σύγχρονο έργο, που με τη μορφή πολυπρόσωπης αφήγησης, προσεγγίζει ζητήματα ομοφοβίας, βίας και ενοχής μιας κλειστής κοινωνίας.

"The doctor": 11 ακόμη παραστάσεις στο Αμφι-θέατρο

Το συνταρακτικό mind game για τα όρια της πολιτικής ορθότητας και την παντοδυναμία της cancel culture σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου κατεβάζει αυλαία μέσα στον Απρίλιο.

"Ο κύκλος των χαμένων ποιητών" ανεβαίνει Θεσσαλονίκη

Μετά την επιτυχία στην Αθήνα και το θέατρο Βρετάνια, η παράσταση σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ασπιώτη με τον Άκη Σακελλαρίου στον ρόλο του αντισυμβατικού Τζον Κίτινγκ "μετακομίζει" στη συμπρωτεύουσα.