Το βαρύ πυροβολικό της Ολλανδίας κι ένα από τα κορυφαία χορευτικά σχήματα του κόσμου, το Nederlands Dans Theater, επιστρέφει στο Μέγαρο Μουσικής (στις 3-5/3) με την κύρια ομάδα του και τρία έργα που δεν έχουμε ξαναδεί στη χώρα μας. Όσοι τους γνωρίζετε χαρείτε τους, οι υπόλοιποι αξίζει να τους ανακαλύψετε.
Στις παραστάσεις του Nederlands Dans Theater το ρήμα «αισθάνομαι» αντικαθιστά το ρήμα «βλέπω». Ίσως γι’ αυτό το ιστορικό συγκρότημα έχει ευρύτατο αντίκρισμα – σε οποιαδήποτε ηλικιακή ομάδα και οποιοδήποτε target group. Δεν το λέμε μόνο εμείς, το αποδεικνύουν οι sold out παραστάσεις και η ιστορία πενήντα εννιά χρόνων. Όμως ένα καλλιτεχνικό σχήμα, για να έχει διάρκεια, πρέπει να κρατάει ψηλά το επίπεδο και να ανανεώνεται. Έτσι το Nederlands Dans Theater, χωρίς να χάσει την κλασική εκλέπτυνση, αγαπά το νέο και μπολιάζει τις χορογραφίες του άλλοτε με χιούμορ, άλλοτε με αισθαντικότητα και οπωσδήποτε με δυναμισμό, τεχνική κι αισθητική. Η χρυσή εποχή. Από την ίδρυσή του, το 1958, μέχρι σήμερα ευτύχησε στα χέρια ικανών καλλιτεχνικών διευθυντών με όραμα.
Κατά τη χρονική περίοδο 1975-2004 μάλιστα, που την καλλιτεχνική διεύθυνση του συγκροτήματος είχε ο διεθνούς φήμης Τσέχος χορογράφος Γίρζι Κιλιάν, η φήμη του συγκροτήματος απογειώθηκε. Εκείνος υπήρξε ο εμπνευστής της καινοτόμας οργάνωσης του Nederlands Dans Theater, προσθέτοντας δύο νέες ομάδες στο κύριο σώμα του συγκροτήματος, του ΝDT Ι, που απαρτίζεται από χορευτές στο απόγειο της καριέρας τους: το ΝDT ΙΙ, που περιλάμβανε ανερχόμενους χορευτές 17-23 ετών, και το ΝDT ΙΙΙ με μέλη του καλλιτέχνες άνω των 40 ετών. Αυτή η τελευταία μάλιστα έμελλε να αλλάξει ριζοσπαστικά την αντίληψη που ήθελε τη χορευτική τέχνη να συνδέεται μόνιμα με τη νεότητα.
Ποιο σχήμα θα δούμε. Τη χώρα μας έχουν επισκεφθεί τα προηγούμενα χρόνια και τα τρία σχήματα του NDT. Αυτήν τη φορά το Μέγαρο Μουσικής προσκαλεί το ΝDT Ι, το οποίο –υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Πολ Λάιτφουτ– θα παρουσιάσει για πρώτη φορά μπροστά σε ελληνικό κοινό τρεις χορογραφίες που αποδεικνύουν πως η εφευρετικότητα του συγκροτήματος παραμένει αμείωτη και η δεξιοτεχνική του ικανότητα σε υψηλά επίπεδα. Στο ολοκαίνουργιο –έκανε πρεμιέρα στη Χάγη στις 2 Φεβρουαρίου– «Singulière Odyssée» («Παράδοξη Οδύσσεια») οι χορογράφοι Σολ Λεόν και Πολ Λάιτφουτ, αντλώντας έμπνευση από την καινούργια δημιουργία του Βρετανού συνθέτη Μαξ Ρίχτερ με τίτλο «Exiles», μας οδηγούν σε ένα φανταστικό τοπίο, ενώ στο «Shut eye» («Ύπνος») οι δύο μόνιμοι χορογράφοι του NDT προσεγγίζουν για ακόμη μία φορά το σύγχρονο χορό με ανανεωτική και ποιητική διάθεση.
Λευκές στιλιζαρισμένες προβολές και σκιές ντυμένες με τη γεμάτη αμεσότητα μουσική του συνθέτη Όλαφουρ Άρναλντς χρησιμεύουν ως σκηνικό υπόβαθρο του έργου, ενώ οι χορευτές μπαίνουν και βγαίνουν από τη σκηνή μέσω της εισόδου του πιτ της ορχήστρας και από μια πόρτα στον πίσω τοίχο: ο θεατής δεν γνωρίζει πού πηγαίνουν οι χορευτές, ούτε από πού έρχονται, καθώς το περιβάλλον τους παραμένει αθέατο. Το τρίτο και τελευταίο έργο που θα δούμε με τίτλο «The statement» («Η δήλωση») υπογράφεται από την Κρίσταλ Πάιτ κι έχει σαφώς πιο θεατρική χροιά. Βασίζεται σε κείμενο του Τζόναθαν Γιανγκ κι ερμηνεύεται από τέσσερις χορευτές οι οποίοι συζητούν σε έντονο ύφος –ενίοτε διαπληκτίζονται– γύρω από ένα τραπέζι συσκέψεων, χαρακτηριστικό σύμβολο του περιβάλλοντος των πολυεθνικών εταιρειών.
Ατενίζει το μέλλον. Το NDT Ι έχει στο δυναμικό του 28 χορευτές-σολίστ από όλο τον κόσμο, ηλικίας μεταξύ 24 και 41 ετών, που είναι γνωστοί για την τεχνική αρτιότητα και την απαράμιλλη εκφραστικότητά τους. Η εμβέλειά του ξεφεύγει κατά πολύ από την έδρα του στη Χάγη της Ολλανδίας, καθώς στο ενεργητικό του έχει 600 έργα μεγάλων χορογράφων όπως ο Γίρζι Κιλιάν και ο Χανς φαν Μάνεν. Επίσημοι χορογράφοι του NDT είναι οι Σολ Λεόν και Πολ Λάιτφουτ, ενώ στους σταθερούς συνεργάτες του συγκαταλέγονται οι Κρίσταλ Πάιτ, Γιόχαν Ίνγκερ, Αλεξάντερ Έκμαν και Μάρκο Γκέκε. Το NDT συνεργάζεται επίσης κατά καιρούς με διακεκριμένους δημιουργούς, όπως οι Γκαμπριέλα Καρίζο, Χόφες Σέχτερ, Σαρόν Εϊγιάλ και Γκάι Μπεχάρ, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύει νεοεμφανιζόμενους ταλαντούχους χορογράφους, γεγονός που καθιστά το συγκρότημα πολύτιμο φυτώριο νέων δημιουργών.