Δύο «πειραγμένοι» Σαίξπηρ στη Στέγη

Είστε έτοιμοι για έναν electropop Άμλετ; Μπορείτε να αποστηθίσετε ένα σονέτο επί σκηνής; Δύο διεθνείς hot πειραματιστές παρουσιάζουν τις δικές τους εκδοχές του Σαίξπηρ.

Δύο «πειραγμένοι» Σαίξπηρ στη Στέγη

Είστε έτοιμοι για έναν electropop Άμλετ; Μπορείτε να αποστηθίσετε ένα σονέτο επί σκηνής; Δύο διεθνείς hot πειραματιστές παρουσιάζουν τις δικές τους εκδοχές του Σαίξπηρ.

Ο ανατρεπτικός σκηνοθέτης Μπορίς Νικίτιν, μαζί με τον περφόρμερ-τραγουδιστή Τζούλιαν Μέντινγκ στήνουν την electropop περφόρμανς «Σονέτο / Άμλετ» ερμηνεύοντας το Σονέτο 20 του Άγγλου βάρδου σαν έναν queer ύμνο στoν ερωτικό πόθο, ενώ ο διακεκριμένος καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου της Πορτογαλίας, Τιάγκο Ροντρίγκεζ, μας ζητά στο «By heart» να αποστηθίσουμε ένα άλλο σαιξπηρικό σονέτο!

«Σονέτο / Άμλετ»

Δύο «πειραγμένοι» Σαίξπηρ στη Στέγη - εικόνα 1

Το Σονέτο 20 του Σαίξπηρ, ένας ύμνος στην ερωτική επιθυμία με αντικείμενο του εκφραζόμενου πόθου έναν ανδρόγυνο νεαρό παρουσιάζεται σε μια ανατρεπτική περφόρμανς από τον νέο, αντισυμβατικό δημιουργό Μπόρις Νικίτιν σε μια βραδιά αφιερωμένη «στο σώμα και την αγάπη». Το Σονέτο 20 αναμειγνύεται με τον Άμλετ, το διασημότερο έργο του συγγραφέα, και ο Νικίτιν μαζί με τον περφόρμερ και τραγουδιστή Julian Meding και σε έναν υποβλητικό σκηνικό χώρο, μετατρέπουν τη σαγηνευτική ποίηση του Σαίξπηρ σε μια electro-pop περφόμανς που παίζει με το βλέμμα, τη φαντασία και την επιθυμία μας.

Ο Νικίτιν επιλέγει να παίζει με τα όρια της περφόρμανς, του θεάτρου και της πραγματικότητας, αλλά και της πρόσληψης από το κοινό. Στα έργα του, η ίδια η διαδικασία της υποκριτικής τέχνης αποτελεί ένα θέμα προς αναζήτηση. Φτιάχνει ο ίδιος το σκηνικό χώρο των έργων του, που θεωρούνται εγκαταστάσεις στο χώρο και όχι σκηνογραφίες και αναπτύσσει τις περφόρμανς του μαζί με τους περφόρμερ-ηθοποιούς, η προσωπικότητα των οποίων βρίσκεται στο κέντρο των έργων του.

Όπως έχει δηλώσει ο ίδιος «τα περισσότερα από τα πρότζεκτ μου έχουν ως κεντρική θεματική την κατασκευή της πραγματικότητας και της ταυτότητας. Αυτό μάλλον έχει άμεση σχέση με το υβριδικό περιβάλλον στο οποίο μεγάλωσα, όντας ένας ομοφυλόφιλος Ρωσο-Σλοβακο-Γαλλο-Ελβετο-Εβραιο-Χριστιανός καλλιτέχνης! Εάν δεν έχεις καθαρότητα στο μυαλό ή στην ψυχή σου, η καθαρότητα που προσποιείται ο κόσμος που σε περιβάλλει φαίνεται αμέσως πλαστή. Και αυτή είναι πιθανόν η βάση κάθε απελευθερωτικού κινήματος: η συνειδητοποίηση ότι ο κόσμος γύρω σου είναι ψεύτικος. Αυτό σου δίνει τη δυνατότητα να κάνεις τις δικές σου επιλογές».

«By Heart»

Δύο «πειραγμένοι» Σαίξπηρ στη Στέγη - εικόνα 2

Eάν έπρεπε να διαλέξετε ένα βιβλίο για να ανατρέχετε σε αυτό, όταν δεν θα μπορούσατε να διαβάσετε, ποιο θα ήταν αυτό; Έχετε αποστηθίσει ποτέ ένα στίχο, ένα ποίημα ή, ακόμη, κι ένα βιβλίο ολόκληρο; Η παράσταση By Heart έρχεται στη σκηνή της Στέγης και χτίζεται γύρω από το πώς θα απομνημονεύσουν 10 εθελοντές θεατές ένα σονέτο του Σαίξπηρ. Ο διακεκριμένος δημιουργός και καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου της Πορτογαλίας, Τιάγο Ροντρίγκες, αποθεώνει τη δύναμη της ποίησης, της μνήμης, της ελευθερίας και μας μιλά για την ασφαλή κρυψώνα που πάντα βρίσκουν στην καρδιά μας κάποια απαγορευμένα κείμενα. Όπως έχει πει και ο Τζωρτζ Στάινερ: «Όταν 10 άνθρωποι αποστηθίσουν ένα ποίημα, δεν υπάρχει πια τίποτα που μπορεί να κάνει η KGB, η CIA ή η Γκεστάπο. Το ποίημα θα επιβιώσει».

Ο ίδιος έχει δηλώσει πως «η παράσταση είναι η απεικόνιση της αναζήτησης αυτού του μοναδικού βιβλίου που θα είχε στη μνήμη της η γιαγιά μου, όταν τα μάτια της θα την πρόδιδαν. Στην παράσταση αναφέρομαι επίσης στην ιστορία της Nadezhda, της συζύγου του Osip Mandelstam. Μετά τη σύλληψη του Ρώσου ποιητή και την απαγόρευση των βιβλίων του, η γυναίκα του βρήκε έναν τρόπο αντίστασης: στην κουζίνα της δίδασκε ένα ποίημα του συζύγου της σε 10 ανθρώπους κάθε φορά, ώστε τα ποιήματα του άντρα της να συνεχίσουν να “δημοσιεύονται” στη μνήμη των ανθρώπων. Αυτό ακριβώς προσπαθώ να κάνω σε αυτή την παράσταση. Διδάσκω ένα σονέτο του Σαίξπηρ σε 10 μέλη του κοινού σε κάθε παράσταση. Ένα από τα σονέτα που διάλεξα για τη γιαγιά μου… Η ποίηση είναι η τέχνη της δημιουργίας μνήμης. Η φυσιολογία του ανθρώπου δεν μπορεί να κάνει τίποτα μπροστά στην επέλαση της ποίησης. Ως ηθοποιός, γνωρίζω ότι τα κείμενα που έχω ερμηνεύσει είναι πια κομμάτι μου, κατοικούν μέσα μου και δεν φεύγουν ποτέ. Είναι διακριτικοί ένοικοι που υπάρχουν στη μνήμη μου και μπορεί οποιαδήποτε στιγμή να ξυπνήσουν.»

Πόσο δύσκολο είναι, άραγε, να μάθει κανείς απ’ έξω ένα σονέτο; Θέλετε να δοκιμάσετε;

18-16/12, Μικρή Σκηνή Στέγης

Σονέτο / Άμλετ, 7μ.μ
By Heart, 9.30μ.μ

Κανονικό: €20
Μειωμένο, Φίλος ή Μικρή Παρέα (5-9 άτομα): €16
Μεγάλη Παρέα (10+ άτομα): €14
ΑΜΕΑ & Άνεργοι: €5
Συνοδός ΑΜΕΑ: €10

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Συγγρού 107, 2130178000

Περισσότερες πληροφορίες

Άμλετ

  • Performance

Ο ανατρεπτικός σκηνοθέτης Μπόρις Νικίτιν και ο περφόρμερ-τραγουδιστής Τζούλιαν Μέντινγκ στήνουν μια electro-pop περφόρμανς με βάση το Σονέτο 20 του Άγγλου βάρδου σαν queer ύμνο στoν ερωτικό πόθο

By heart

  • Performance
  • Διάρκεια: 75 '

Ο διακεκριμένος καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Πορτογαλίας Τιάγκο Ροντρίγκεζ μας ζητά στο «By heart» να αποστηθίσουμε ένα σαιξπηρικό σονέτο

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Ανδρέας Πασπάτης είναι "Σόλο" στην τοποθεσία Άβατον

Αφού μας εξήγησε πώς είναι να μένεις μόνος στο "Διαβάστηκε", ο τίτλος "Σόλο" ήταν ουσιαστικά αναμενόμενος για νέα του παράσταση.

Δύο θιασαρχίνες σε νέες παραστάσεις

Η Μαίρη Ραζή στο θέατρο Πρόβα και η Μαίρη Ιγγλέση στο θέατρο "Ελεύθερη έκφραση"

Ρεπορτάζ: Γόνιμο ή άγονο το περιβάλλον που διαμορφώνεται γύρω από το Προεδρικό Διάταγμα 85 για τους απόφοιτους δραματικών σπουδών;

Την ώρα που οι κινητοποιήσεις των καλλιτεχνών είναι σε εξέλιξη, η κυβέρνηση κάνει τους δικούς της χειρισμούς για να λύσει ή να εξομαλύνει την κατάσταση γύρω από το Προεδρικό Διατάγμα 85/2022, το οποίο αναγνωρίζει στους αποφοίτους δραματικών σχολών προσόντα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι εύκολο να υπάρξει λύση και μάλιστα οριστική;

"Ποιος κρατάει το φανάρι": Πρωτότυπη θεατρική ξενάγηση στο Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου

Ανακαλύπτουμε ένα σπάνιο βιομηχανικό μνημείο και την ιστορία του με διαδραστικό και διασκεδαστικό τρόπο.

"Axis Mundi - Το τελευταίο δέντρο": Το πρώτο οικολογικό μήνυμα στην ιστορία της ανθρωπότητας

Μία περφόρμανς για τις ολέθριες συνέπειες της ανθρώπινης αλαζονείας και της από-ιεροποίησης της φύσης.

O Γιάννης Χουβαρδάς λύνει την "Παρεξήγηση"

Την "Παρεξήγηση" σκηνοθετεί ο Γιάννης Χουβαρδάς στη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης και, υπό τους ήχους της μουσικής που ερμηνεύει ζωντανά επί σκηνής ο Blaine L. Reininger, δίνει στην απίθανη ιστορία του Αλμπέρ Καμί μια μυστηριώδη, σχεδόν μεταφυσική χροιά. Η Μαριάννα Κάλμπαρη μετέφρασε το έργο και πρωταγωνιστεί πλαισιωμένη από ένα πολλά υποσχόμενο καστ.