Οδηγός Θεάτρου

Κριτικές Παραστάσεων Παίζουν Σήμερα Έρχονται Ποιος παίζει που Αθηνόραμα club Προπωλήσεις

Γιώργος Κιμούλης: «Η ευτυχία του μικρόκοσμου είναι καταστροφική»

Λίγο προτού μεταμορφωθεί στον δαιμόνιο Βαλμόν στις «Επικίνδυνες σχέσεις» του Λακλό, ο Γιώργος Κιμούλης μας μιλά για τον έρωτα, την ακολασία, το «liberal» και την Αριστερά.

Προσοχή! Επικοινωνήστε με το θέατρο της επιλογής σας πριν από την έξοδό σας, διότι αρκετές παραστάσεις αναβάλλονται λόγω κρουσμάτων.
Γιώργος Κιμούλης: «Η ευτυχία του μικρόκοσμου είναι καταστροφική»

Διασκευάζει, σκηνοθετεί και κρατά το ρόλο-κλειδί σε ένα έργο που σκανδαλίζει και διαφωτίζει εδώ και τρεις αιώνες, τις «Επικίνδυνες σχέσεις» του Λακλό. Λίγο προτού μεταμορφωθεί στον δαιμόνιο Βαλμόν, ο Γιώργος Κιμούλης μας μιλά για τον έρωτα, την ακολασία, το «liberal» και την Αριστερά.

Γιώργος Κιμούλης: «Η ευτυχία του μικρόκοσμου είναι καταστροφική» - εικόνα 1

Πολυπράγμων, όπως πάντα. «Έτυχε», μου λέει. Έχει όμως ήδη σκηνοθετήσει το «Και τώρα οι δυο μας» του Αλεξάντερ Γκέλμαν (Μουσούρη) κι ετοιμάζει το «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ;» του Έντουαρντ Άλμπι (Από Μηχανής, τον Φεβρουάριο). Τώρα τον συναντάμε στο Θέατρο Άλμα με τις «Επικίνδυνες σχέσεις» του Πιέρ Σοντερλό ντε Λακλό ως ακόλαστο Βαλμόν – ρόλο ταυτισμένο με τον Τζον Μάλκοβιτς από την ταινία του Στίβεν Φρίαρς, με τις Γκλεν Κλόουζ και Μισέλ Πφάιφερ. Ο Κιμούλης έχει αντίστοιχα στο πλευρό του τις Εβελίνα Παπούλια και Άννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους.

Ο υπότιτλος των «Επικίνδυνων σχέσεων» είναι «επιστολές που συλλέγονται από μια κοινωνία και δημοσιεύονται για τη διδασκαλία κάποιων άλλων κοινωνιών». Τι μας διδάσκει, λοιπόν, ο Λακλό; Ότι η αδιαφορία δεν είναι καταστροφή μόνο για το άτομο αλλά­ και για τις κοινωνίες. Στο έργο­ μια ομάδα ανθρώπων αδιαφορεί γι’ αυτό που συμβαίνει γύρω­ της. Επενδύουν αποκλειστικά και μόνο στο πώς θα είναι ευτυχισμένοι στο «τώρα» του μικρόκοσμού τους.

Γιώργος Κιμούλης: «Η ευτυχία του μικρόκοσμου είναι καταστροφική» - εικόνα 2

Ικανοποιώντας βασικά τις σεξουαλικές ορέξεις τους, σωστά; Όχι μόνο. Υπάρχουν και οικονομικοκοινωνικά συμφέροντα...

Γιατί μεταφέρετε τη δράση από το 1782 στο 1933;
Η δράση μεταφέρεται στις 27/2/1933, ημερομηνία εμπρησμού της γερμανικής Βουλής, βάσει του σχεδίου του Χίτλερ. Τοποθετώντας το έργο σε μια συγκεκριμένη περίοδο, συνειδητοποιούμε πόσο σημαντικό και ταυτόχρονα καταστροφικό είναι να κλείνεται ο άνθρωπος στην ευτυχία ενός μικρόκοσμου.

Κλείνετε το μάτι στον Παζολίνι και στην περιβόητη ταινία «Σόδομα και Γόμορα»; Έτσι ακριβώς. Διότι την ίδια στιγμή που βιώνουμε τις συνθήκες του μικρόκοσμού μας, υπάρχουμε και σε έναν μεγαλόκοσμο. Και όταν αδιαφορούμε γι’ αυτόν, με μαθηματική ακρίβεια θα καταστραφεί και ο μικρόκοσμός μας.
Κλείνετε, λοιπόν, το μάτι και στο παρόν; Μοιάζουμε με τους αμέριμνους αστούς του Μεσοπολέμου; Ακριβώς. Η απόγνωση ενός εγκλείστου που δεν μπορεί να δει το μέλλον μετατρέπεται σε εσωστρέφεια. Κι έτσι το βλέμμα τυφλώνεται. Άρα εγώ δεν κλείνω το μάτι. Κρατώ ορθάνοιχτα τα μάτια μου στο σήμερα.

Περιμένατε ότι θα βρεθούμε σε τέτοια κατάσταση σε καιρούς Αριστεράς; Ζούμε ακόμη υπό την επήρεια ­μιας ήττας. Δόθηκε μια μάχη που χάθηκε. Η αλλαγή που ήθελε ο περισσότερος κόσμος γέννησε μιαν­ ελπίδα. Πολλοί ένιωσαν πως ήταν και η τελευταία. Καμία ελπίδα όμως δεν είναι η τελευταία…

Γιώργος Κιμούλης: «Η ευτυχία του μικρόκοσμου είναι καταστροφική» - εικόνα 3

Είστε αισιόδοξος; Δεν μπορώ να μην είμαι. Η απαισιοδοξία είναι ο τρόπος με τον οποίο σκέφτονται και χαίρονται οι απελεύθεροι, εκείνοι που δεν ενδιαφέρονται για τίποτε άλλο παρά για τη χαρά του τώρα και αδιαφορούν για τη χαρά του αύριο και για την ευτυχία των επόμενων γενιών.

Δεν είναι η πρώτη φορά που καταπιάνεστε με το έργο του Λακλό. Το 2010 είχατε σκηνοθετήσει τη διασκευή του Κρίστοφερ Χάμπτον, πάλι στο Θέατρο Άλμα… Μα, τα κλασικά έργα είναι γραμμένα για να παίζονται ξανά και ξανά. Το ζήτημα είναι τι θες να πεις εσύ κάθε φορά που ανεβάζεις ένα τέτοιο έργο. Στην προκειμένη περίπτωση θέλω να μιλήσω για την παρεξήγηση που έχει φωλιάσει στο μυαλό και στην ψυχή μας γύρω από τον απελεύθερο, τον «liberal» («φιλελεύθερο»). Η έννοια, ξέρετε, ήταν κάποτε σχεδόν επαναστατική. Συγκρουόταν με τη σχεδόν καταπιεστική σεμνοτυφία της εξουσίας προς τα άτομα. Ήταν μια μορφή εξέγερσης. Οι εποχές όμως πέρασαν. Η ψευδαίσθηση του απελεύθερου δημιούργησε την πλήρη αδιαφορία. Αυτό είναι που χαρακτηρίζει ουσιαστικά την εποχή μας και είναι εμβληματικό.

Ο έρωτας τι θέση έχει στις «­Επικίνδυνες σχέσεις»; Έχει και αυτός άμεση σχέση με την αδιαφορία. Το μεγαλύτερο αμάρτημα στον έρωτα είναι η αδια­φορία. Η χαρά να παίρνεις είναι ισοδύναμη με εκείνη του να δίνεις. Αν σταματήσεις να παίρνεις, η χαρά είναι μισή. Και, βεβαίως, δεν έχει διάρκεια.

Οι «Επικίνδυνες σχέσεις» κάνουν πρεμιέρα στο Θέατρο Άλμα με το αθηνόραμα Club στις 25/11. Παίζουν επίσης οι Μάρα Δαρμουσλή, Σπύρος Σαραφιανός, Λάμπρος Κτεναβός, Νάνσυ Μπουκλή και Μάρω Κοντού.

Περισσότερες πληροφορίες

Επικίνδυνες σχέσεις

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 150 '

Η ιστορία δύο διεφθαρμένων εραστών, από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Λακλό (1782), μεταφέρει στη σκηνή τη ματαιοδοξία της αριστοκρατίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Athinorama Plus

Δημήτρης Σωτάκης: "Θα ευχόμουν να λείψει η υστερία..."

Ο μοναδικός, ίσως, Έλληνας κινεζόφωνος συγγραφέας απαντά σε δέκα ερωτήσεις με αφορμή την έκδοση του νέου μυθιστορήματός του "Μισή καρδιά".

ΓΡΑΦΕΙ: ΠΑΥΛΟς ΜΕΘΕΝΙΤΗς
29/06/2022

Δανάη Στράτου: "Δεν είναι η "ανθρώπινη δράση" που σκοτώνει τον πλανήτη, είναι το ολιγαρχικό εκμεταλλευτικό σύστημα στο οποίο ζούμε"

Η δημιουργός της εμβυθιστικής εγκατάστασης "Burning Issues-Merimbula", που παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων μας μίλησε για το περιεχόμενο και τους συμβολισμούς της έκθεσής της, τον τρόπο που προσεγγίζει τα έργα της και τη σημασία της προβολής περιβαλλοντικών κρίσεων μέσα από την τέχνη.

Νάντια Κοντογεώργη: "Βάζοντας χιούμορ στη δραματικότητα έχεις όλα τα χρώματα της ζωής"

Η ταλαντούχα ηθοποιός πρωταγωνιστεί στο μιούζικαλ "Mamma mia!" που κάνει πρεμιέρα στο City Garden Festival by Christmas Theater, με την υπογραφή της Θέμιδας Μαρσέλλου και 30μελή θίασο.

Κατερίνα Γρέγου: "Στο ΕΜΣΤ θέλουμε να καλλιεργήσουμε την "ιστορική συνείδηση" παρά την "εθνική""

Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με την καλλιτεχνική διευθύντρια του ΕΜΣΤ γύρω από την έννοια του κράτους, τις πολιτικές του έθνους και το ρόλο του εθνικού μας μουσείου.

Greek Sting Fan Club: "Οι Scorpions μέχρι και τα mid 90s ήταν μια καλολαδωμένη μηχανή που μας έδινε το ένα διαμάντι μετά το άλλο"

Ο Χρήστος Κάππας, μέλος του fan club των Scorpions στην Ελλάδα, μίλησε στον Χάκο Περβανίδη για τη σχέση αγάπης του ελληνικού κοινού με τους θρυλικούς Σκορπιούς με αφορμή το live τους στις 6 Ιουλίου στο ΟΑΚΑ με προσκεκλημένο τον Alice Cooper.

Για τον Μιχάλη Μάρθα η "Μαραθιά" είναι ένας γαστρονομικός οδηγός!

Η Μαραθιά συνάντησε τον Μιχάλη Μάρθα και μια σχέση ταύτισης ξεκίνησε με θέμα την τροφή μέσα από τον σεβασμό στη φύση και τα υλικά του τόπου, τη συνεργασία και το ήθος.

Για τον Manuel Vilas, η αγάπη των γονιών είναι το μεγαλύτερο μυστήριο της ζωής

Ο διακεκριμένος Ισπανός συγγραφέας μιλάει στο "α" για τους συμβολισμούς και τα μηνύματα που κρύβει το βιβλίο του "Ορδέσα", το οποίο θα παρουσιάσει στο αθηναϊκό κοινό στο πλαίσιο του φετινού Φεστιβάλ ΛΕΑ.