Μια διπλή επέτειο μας είπε πως γιορτάζει ο διάσημος Βρετανός χορογράφος Ράσελ Μάλιφαντ επιστρέφοντας στην Αθήνα. Τα εικοσάχρονα της ομάδας Russel Maliphant Company αλλά και της συνεργασίας του με τον σπουδαίο σχεδιαστή φωτισμού Μάικλ Χολς. Στόχος του είναι η παράσταση «Conceal|Reveal», που θα δούμε στο Μέγαρο Μουσικής στις 19 & 20/3, να αποκαλύψει τη δυναμική των χορογραφιών του σε συνάρτηση με την κατεύθυνση και την ένταση του φωτός.
Πότε αποφασίσατε ότι θέλετε να ασχοληθείτε με το χορό;
Το ενδιαφέρον μου για το χορό ξεπήδησε όταν είδα τον Νουρέγιεφ να χορεύει στην τηλεόραση τον «Κουρσάρο» («Le Corsaire») σε ένα βασιλικό γκαλά μαζί με τη Μαργκότ Φοντέιν. Ήμουν πολύ νέος τότε και αυτή ήταν μια από τις πιο εμπνευσμένες παραστάσεις που είδα ποτέ. Ύστερα από αυτή την εκτέλεση γεννήθηκε το ενδιαφέρον μου για το χορό. Και φυσικά, εκτός από αυτή την τηλεοπτική εμπειρία, έπαιξε σημαντικό ρόλο στην απόφασή μου να γίνω χορευτής η πρώτη παράσταση που είδα στο Royal Ballet.
Τι είναι αυτό που κάνει ένα χορευτή σπουδαίο;
Ένας μεγάλος χορευτής ακολουθεί την καρδιά του. Πρέπει να δεσμευτεί με το χορό. Να ακούσει την εσωτερική φωνή του και να προσπαθήσει να την εκφράσει πάνω στη σκηνή. Προσωπικά πιστεύω πως η επιτυχία δεν συνδέεται με την τεχνική αλλά με την ψυχή.
Το ταλέντο υποστηρίζει την έμπνευση;
Νομίζω ότι το ένα τροφοδοτεί το άλλο. Το πιο σημαντικό είναι να ακολουθήσεις την ευτυχία. Αν το κάνεις, τίποτα δεν μπορεί να πάει στραβά.
Η τέχνη κατά τη γνώμη σας είναι συνώνυμη με την τήρηση ή με την άρνηση των κανόνων;
Στην τέχνη δεν πρέπει να ακολουθείς τους κανόνες.
Σας είδα να χορεύετε με τη Σιλβί Γκιλέμ και φαινόσασταν τόσο αέρινοι, σχεδόν σαν να πετάτε. Τι είναι αυτό που κάνει την Γκιλέμ τόσο ξεχωριστή;
Μου αρέσει η ιδέα να κινούμαι στη σκηνή σαν να πετάω. Όταν πρωτογνώρισα τη Σιλβί, πριν από πολλά χρόνια, μου φάνηκε λίγο απόμακρη. Όμως λίγο αργότερα κατάλαβα πως ήταν απλώς λίγο νευρική. Ξεκινώντας να συνεργαζόμαστε στο «Broken Fall» δεν ήξερα τι να περιμένω, ποια θα ήταν η στάση της. Ήταν έτοιμη για όλα και είχε τη διάθεση να μάθει. Η Σιλβί είναι σπουδαίος άνθρωπος, με πάθος και ενέργεια. Αυτό ήταν πάντα ολοφάνερο πάνω στη σκηνή και μαζί με την κλασική γραμμή της θα έλεγα πως αποτελούν τα δύο στοιχεία που την κάνουν ξεχωριστή. Από την πρώτη κιόλας συνεργασία μας νιώσαμε πολύ άνετα ο ένας με τον άλλο. Έχει την ικανότητα να σε κάνει να νιώθεις άνετα όταν μοιράζεσαι μαζί της την εμπιστοσύνη και το ρίσκο, κι αυτό οδηγεί σε μια αληθινή σχέση.
Με ποιον τρόπο δουλεύετε τα έργα σας μαζί με τους χορευτές;
Το πιο σημαντικό είναι να δημιουργηθεί μια σχέση που βασίζεται στην εμπιστοσύνη. Αν το καταφέρεις, τότε μπορείς να κατακτήσεις όλα εκείνα τα καλά στοιχεία που απαιτούνται για τη δημιουργία μιας χορογραφίας. Δεν πιστεύω πως πρέπει να έχεις δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για να επιτευχθεί αυτό, όλα έχουν να κάνουν με την προσωπικότητα του καθενός και με την ενέργεια, τη χημεία που υπάρχει μεταξύ των ανθρώπων.
Πότε γνωριστήκατε με τον Μάικλ Χολ;
Το 1994, και πολύ σύντομα βρήκαμε ένα κοινό ενδιαφέρον: το πώς θα μπορούσε να συνδυαστεί ο χορός με το φως αλληλεπιδρώντας μεταξύ τους σε μια παράσταση. Κάνοντας μαζί περιοδείες και περνώντας αρκετό χρόνο συζητώντας, ανακαλύψαμε ότι είχαμε παρόμοια γούστα κι ότι θα θέλαμε να συνεργαστούμε στενότερα. Συνεργαζόμαστε τα τελευταία 20 χρόνια. Είμαι πραγματικά περήφανος για ό,τι έχουμε δημιουργήσει μαζί μέχρι τώρα και ιδιαίτερα για την προσωπική σχέση που έχουμε αναπτύξει. Ο φωτισμός του Μάικλ είναι πάντα κάτι σπουδαίο και στην πραγματικότητα υπηρετεί τους σκοπούς της παράστασης πολύ πέρα από τον απλό φωτισμό. Αναδεικνύει τις διαφορετικές διαστάσεις του χώρου.
Το «Conceal|Reveal», που θα παρουσιάσετε στο Μέγαρο Μουσικής, ποιες χορογραφίες περιλαμβάνει;
Το «Broken Fall» είναι ένα κομμάτι που δημιούργησα το 2003 για τη Σιλβί Γκιλέμ και τους BalletBoyz. Με ενδιέφερε να επανατοποθετηθώ πάνω σε αυτό το έργο, γιατί είναι ένα από τα αγαπημένα μου και γιατί σκέφτηκα ότι θα ήταν μεγάλη εκπαιδευτική εμπειρία για την ομάδα να μάθει τις τεχνικές προκλήσεις αυτού του έργου, δεδομένου ότι απαιτεί μια εξαιρετική σωματική κατάσταση και μια τεράστια δυναμική. Το «Both, And» είναι ένα νέο σόλο που έχω δημιουργήσει για τη γυναίκα μου, Ντάνα Φούρας. Εδώ και πολύ καιρό θέλαμε να δουλέψουμε μαζί και τώρα είναι η καλύτερη στιγμή για να συμβεί. Αυτό το κομμάτι παίζει με τη σκιά και την κλίμακα και αναδεικνύει τις μοναδικές ικανότητες και τη ρευστή γραμμή της Ντάνα.
Το τρίτο κομμάτι, το «Piece No. 43», σηματοδοτεί την 43η συνεργασία μου με τον Μάικλ. Ξεκινά με ένα χορευτικό κουιντέτο –δύο αγόρια και τρία κορίτσια– να εκτελεί λυρικές πόζες μπροστά από το σποτ από το οποίο βγαίνει μια δέσμη φωτός στο μπροστινό μέρος της σκηνής. Η χορογραφία εξελίσσεται μέσα σε μια ατμοσφαιρική κινητική αντίστιξη ανάμεσα στα αγόρια και τα κορίτσια. Και οι τρεις χορογραφίες βασίζονται στον φωτισμό. Αλλά και η μουσική έχει έναν πολύ σημαντικό ρόλο. Για παράδειγμα, στο «Piece No. 43» χρησιμοποιούμε το διάσημο adagio sostenuto από τη «Σονάτα υπό το Σεληνόφως» του Μπετόβεν, και για μένα αποδεικνύει πόσο αποκαλυπτική μπορεί να γίνει η κίνηση.
Ποιες αναμνήσεις έχετε από την τελευταία σας επίσκεψη στην Ελλάδα;
Αυτό που πάντα έρχεται στο μυαλό μου όταν σκέφτομαι την Ελλάδα είναι η φιλοξενία και το ζεστό καλωσόρισμα του κοινού. Η Ελλάδα είναι τόσο όμορφη χώρα, με υπέροχα χρώματα και ενέργεια, και με ευχαριστεί πάντα να την επισκέπτομαι.
Περισσότερες πληροφορίες
Conceal/Reveal (Απόκρυψη/Αποκάλυψη)
«Συν-χορογράφο» χαρακτηρίζει ο ταλαντούχος Βρετανός Ρ. Μάλιφαντ το φωτιστή Μ. Χολς καθώς ο φωτισμός του είναι καθοριστικός για τις χορογραφίες («Broken Fall», «Both, and,», «Piece No. 43») που θα δούμε. Highlight της βραδιάς το σόλο της Ντάνα Φούρας