Κλασικά έργα σε σύγχρονα ανεβάσματα από καταξιωμένους νέους σκηνοθέτες δίνουν τον τόνο σε μια ενδιαφέρουσα θεατρική εβδομάδα.
«Λωξάντρα»
Πληθωρική, ευσυγκίνητη, με βαθύ συναίσθημα και λαϊκή θυμοσοφία… Σαν να περίμενε από χρόνια την Άννα Βαγενά ο ρόλος της Λωξάντρας, της Πολίτισσας «κοκόνας». Διασκευάζοντας και σκηνοθετώντας το ομώνυμο μυθιστόρημα της Μαρίας Ιορδανίδου στο θέατρο Μεταξουργείο, η ηθοποιός μεταμορφώνεται στη φοβερή γυναίκα που ενσαρκώνει την ακμή και τον ξεριζωμό του ελληνισμού της Πόλης, και οι αναγνώστες του «α» βλέπουν πρώτοι-πρώτοι τη «Λωξάντρα» της σε avant premiere στις 25/2.
«Όταν ξυπνήσουμε εμείς οι νεκροί»
Με τον υπότιτλο «ένας δραματικός επίλογος» ανέβηκε στις 26 Ιανουαρίου του 1899 στο Θέατρο της Αυλής στη Στουτγάρδη το τελευταίο έργο του Χένρικ Ίψεν, στο οποίο πραγματεύεται τις ανθρώπινες σχέσεις και επιχειρεί να αναδομήσει μια ολόκληρη θέση και στάση απέναντι στη ζωή. Ο ακαταπόνητος και πάντα εμπνευσμένος σκηνοθέτης Δημήτρη Καραντζάς καλεί στη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης πέντε διαφορετικές γενιές ηθοποιών (Αλεξία Καλτσίκη, Μαρία Κεχαγιόγλου, Περικλή Μουστάκη, Ρένη Πιττακή, Μιχάλη Σαράντη, Μενέλαο Χαζαράκη) κι επιχειρεί «μέσα από πέντε διαφορετικές οπτικές να θέσει το ζήτημα της συνέχειας και της αποδοχής της “φύσης” της ανθρώπινης ύπαρξης και την απαλλαγή από εγκλωβιστικούς και εθελούσιους “προσωπικούς θανάτους”» (από 26/2).
«Καζιμίρ και Καρολίνα»
Ο Έντεν φον Χόρβατ είναι ένας από τους πιο σημαντικούς Γερμανούς συγγραφείς, εφάμιλλος του Μπέρτολντ Μπρεχτ. Με το έργο του «Καζμίρ και Καρολίνα» έχει τη δύναμη να μας δείξει πώς γίνεται το κακό όταν ο κυκλώνας του αυταρχισμού αγκαλιάζει απειλητικά τα δημοκρατικά πολιτεύματα. Αν θυμάστε το είχαμε δει το 2009 από τους Ολλανδούς μετρ του μουσικού θεάτρου Γιόχαν Σίμονς και Πολ Κουκ, στο Ηρώδειο, με τη μορφή αντιφασιστικού μιούζικαλ. Ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος στην παράσταση που σκηνοθετεί αναζητά τους παραλληλισμούς με τα δικά μας «χρόνια της κρίσης» και ανεβάζει το έργο με την Ελεονώρα Αντωνιάδου, την Ευτυχία Γιακουμή, τον Βασίλη Μπισμπίκη, τη Μαρία Σκαφτούρα κ.ά. (Cartel, από 26/2).
«Ο καλόγερος»
«Φαντάσματα, στοιχειωμένα μαυσωλεία, εξαφανίσεις προσώπων, μαγικά φίλτρα, εφιαλτικά όνειρα και καταραμένοι έρωτες συνθέτουν το αποκρουστικό και ταυτόχρονα ελκυστικό τοπίο του έργου» μας «προειδοποιεί» ο Βασίλης Μαυρογεωργίου και υπογραμμίζει πως «πριν ακόμα γραφτούν ο “Φάουστ” και ο “Φρανκεστάιν”, στον “Καλόγερο” αξιοποιείται εξαιρετικά το μεταφυσικό στοιχείο ως σύμβολο της εσωτερικής σύγκρουσης του ανθρώπου με τη θνητή του φύση». Ο ίδιος σκηνοθετεί και παίζει στη θεατρική μεταφορά του γοτθικού μυθιστορήματος (γράφτηκε στα τέλη του 18ου αιώνα) του Μάθιου Γκρέγκορι Λιούις, μαζί με τους Μαρία Φιλίνη, Κατερίνα Μαυρογεώργη, Σεραφείμ Ράδη και Νίκο Μαραμαθά (Skrow, από 29/2).
«Στρατηγικές επιβίωσης»
Το υλικό για τη δημιουργία αυτής της σκηνικής σύνθεσης προήλθε από τις αληθινές ιστορίες μελών του δικτύου Hearing Voices. Το εν λόγω δίκτυο («Ακούγοντας Φωνές») δημιουργήθηκε «από/και για ανθρώπους που ακούνε φωνές ή έχουν παρόμοιες ασυνήθιστες εμπειρίες, καθώς και φίλους ή συγγενείς που θέλουν να εκφράζουν έμπρακτα τις έντονες ενστάσεις τους για τον τρόπο που λειτουργεί το σύστημα ψυχικής υγείας». Η Χριστίνα Σαμπανίκου έκανε την επιμέλεια και τη σύνθεση κειμένου και στην παράσταση που σκηνοθετεί η Βίκυ Αδάμου τέσσερις ηθοποιοί, οι οποίοι εναλλάσσονται στους ρόλους, διηγούνται μία από τις πραγματικές ιστορίες που κατέγραψε το βρετανικό δίκτυο. Παίζουν οι: Βίκυ Αδάμου, Χρήστος Καπενής, Μαρία Μπαλούτσου, Γιώργος Νικολαίδης (Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων, από 27/2).
«Γέρμα»
Το έργο του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα δεν είναι μόνο η ιστορία μιας γυναίκας που λαχταράει μάταια ένα παιδί, αλλά η εικόνα της αιώνιας σύγκρουσης ανάμεσα στη λογική και το ένστικτο, ανάμεσα στο κοινωνικό ιδανικό και στο πρωτόγονο ανυπότακτο πάθος. Με τη μορφή «συμφωνικής σκηνικής μπαλάντας» παρουσιάζει το έργο η σκηνοθέτις Αναστασία Διαμαντοπούλου, με τη συνεργασία του συνθέτη Νίκου Χατζηελευθερίου. Σολίστ είναι η Έλλη Πασπαλά και πρωταγωνιστές η Αλεξάνδρα Αϊδίνη, ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης και η Ιωάννα Αγγελίδη. Τη μουσική ερμηνεύει ζωντανά η συμφωνική ορχήστρα Underground Youth Orchestra υπό τη διεύθυνση του Κώστα Ηλιάδη (Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης», στις 29/2).
Περισσότερες πληροφορίες
Στρατηγικές επιβίωσης
Τέσσερις ηθοποιοί παρουσιάζουν την καθημερινότητα της Amy, που έχει υιοθετήσει μία και μόνη στρατηγική επιβίωσης: θέλει να ζήσει. Βασισμένο σε μαρτυρία του βρετανικού δικτύου για την ψυχική υγεία Ακούγοντας Φωνές
Γέρμα
Μια διαφορετική εκδοχή πάνω στο κλασικό έργο σε μορφή «συμφωνικής σκηνικής μπαλάντας» και με τη μουσική του Νίκου Χατζηελευθερίου.
Όταν ξυπνήσουμε εμείς οι νεκροί
Η παράσταση επιχειρεί μέσα από πέντε διαφορετικές γενιές ηθοποιών και πέντε διαφορετικές οπτικές να θέσει το ζήτημα της συνέχειας και της αποδοχής της «φύσης» της ανθρώπινης ύπαρξης.
Ο Καλόγερος
Από τα πιο εμβληματικά δείγματα του γοτθικού μυθιστορήματος του 18oυ αιώνα, ένα παραμύθι για το τέλος των ψευδαισθήσεων.
Καζιμίρ και Καρολίνα
Καυστική κριτική του μικροαστισμού, σε ένα λαϊκό ερωτικό δράμα που εκτυλίσσεται στη διάρκεια μιας γιορτής