Μάρθα Φριντζήλα:«Οι "Πέρσες" είναι σίγουρο πως θα μας απασχολήσουν πολλές φορές στο μέλλον»

Η Μάρθα Φριντζήλα μας μιλά για την παράσταση των «Πέρσες» του Αισχύλου, που θα παιχτεί σε Ελευσίνα, Νέα Μάκρη και Κορυδαλλό καθώς και για τη θεατρική συνεργασία της με τον Αργύρη Μπακιρτζή.

Μάρθα Φριντζήλα:«Οι "Πέρσες" είναι σίγουρο πως θα μας απασχολήσουν πολλές φορές στο μέλλον»

Η Μάρθα Φριντζήλα μας μιλά για την παράσταση των «Πέρσες» του Αισχύλου, που θα παιχτεί σε Ελευσίνα, Νέα Μάκρη και Κορυδαλλό καθώς και για τη θεατρική συνεργασία της με τον Αργύρη Μπακιρτζή.

Μάρθα Φριντζήλα:«Οι "Πέρσες" είναι σίγουρο πως θα μας απασχολήσουν πολλές φορές στο μέλλον» - εικόνα 1

Προφήτης των καιρών του ο Αισχύλος
Οι εικόνες των αποτρόπαιων εγκλημάτων στην Παλμύρα, την Χάτρα, το Νιμρούντ, καθρεφτίζονται τέλεια στα λόγια του Δαρείου: [...] Αφανισμένοι οι βωμοί και των θεών τ’ αγάλματα από τα βάθρα σύρριζα τα τσάκιζαν και τ’ άφηναν γκρεμίσματα στο χώμα. Σπείρανε το κακό, γι’ αυτό κι όσα έχουν πάθει μικρότερα δεν είναι∙ να πάθουν κι άλλα μέλλεται και τα θεμέλια των δεινών δεν έχουνε φανερωθεί, κοχλάζουνε ακόμα και δεν έχουν στεριώσει. [...]. Ποιο μεγαλύτερο κακό από το να ξεριζώνεις ο ίδιος τις ρίζες σου, να αρνείσαι την ιστορία σου να καταστρέφεις τα έργα των προγόνων σου; Ίσως αυτό εννοούσε με το “να πάθουν κι άλλα μέλλεται”.

Η κατάχρηση της δύναμης και του πλούτου
Αυτό είναι ένα από τα μεγάλα θέματα, τα άλυτα του μυστηρίου της ανθρώπινης φύσης: η Ύβρις. Αυτό είναι και της τραγωδίας το θέμα. [...] Σαν θνητός γεννήθηκε κανείς πρέπει σ’ αυτά που αποζητά να βάζει μέτρο. Θεριεύτηκε η ύβρη τους και κάρπωσε της συμφοράς το στάχυ, κι αυτός ο θερισμός μονάχα δάκρυα και καημό θα δρέψει. [...]. Ας μην βρεθεί κανείς ξανά να δείξει καταφρόνια στην τύχη που του έλαχε και λαχταρώντας άλλα αφήσει να χυθεί μια ευτυχία μεγάλη.[...] Και καταλήγει ο μεγάλος βασιλιάς Δαρείος: [...] Χαίρετε∙ κι ακόμα και στη συμφορά, να δέχεστε την κάθε μέρα με ηδονή μες στην ψυχή. Γιατί είναι στους νεκρούς ανώφελος ολότελα ο πλούτος.

Ο θρήνος
Ο Αισχύλος έχει από έναν δυο στίχους να αφιερώσει για κάθε σπουδαίο αντίπαλο. Μνημονεύει, όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις φορές τα ονόματα των γενναίων εχθρών του. Με αυτό του το έργο που δύσκολα μπορούμε να συλλάβουμε σήμερα, αγγίζει την αγιότητα. Πώς να ηχούν στα αυτιά των νικητών οι οδυρμοί των ηττημένων; Πώς κρούει ο θρήνος τους τις χορδές του δικού τους πόνου; Ο Αισχύλος γνωρίζει πως στον πόλεμο όλοι είναι θύματα. Το γνωρίζουν κι οι Αθηναίοι που του έδωσαν το πρώτο βραβείο.

Οι Πέρσες σήμερα και πάντα
Το αριστούργημα του Αισχύλου είναι σίγουρο πως θα μας απασχολήσει πολλές φορές στο μέλλον. Το πρώτο σχεδίασμα η “λειτουργία για την μοίρα των Περσών” που ανεβάζουμε φέτος ανοίγει την πόρτα για μελλοντικές αναζητήσεις και παρουσιάσεις του έργου.

Η παράσταση είναι αφιερωμένη στην μνήμη του σπουδαίου σκηνοθέτη και ποιητή Sergei Parajanov ο οποίος ύμνησε ως γνήσιος απόγονος της σπουδαίας αυτοκρατορίας, την τέχνη και την ομορφιά της κληρονομιάς του. Ο Sergei Parajanov στην τελευταία του συνέντευξη μιλά για την καταστροφή του νεκροταφείου της πόλης του για να φτιαχτεί η πλατεία που θα φιλοξενήσει το άγαλμα του συντρόφου Kirov. Οι νεκροί τότε αναζήτησαν καταφύγιο μέσα του, αναφέρει ο ίδιος. Τους δέχτηκε. Και κάνει τέχνη γι αυτούς, για να τους αποδείξει πως τους αγαπά τώρα που δεν έχουν πού να μείνουν.

Η συνεργασία με τον Αργύρη Μπακιρτζή
Θαυμάζω το πνεύμα του, την γραφή του, την αλλόκοτη κι οδυνηρά αντικειμενική φωνή του. Ο Αργύρης Μπακιρτζής δεν “παίζει” τον Δαρείο. Έρχεται από έναν κόσμο πνευματικό, όπου οι αξίες έχουν ισχύ και η ποίηση κινεί και συγκινεί. Αυτόν τον πνευματικό κόσμο μεταφέρει στην σκηνή. Αυτή είναι η δεύτερη φορά που συνεργαζόμαστε, έπαιζε τον Κάδμο στις Βάκχες που σκηνοθέτησα το 2013. Δέχτηκε αμέσως και την πρώτη και την δεύτερη πρόταση χωρίς πολλά λόγια και ερωτήσεις. Κατάλαβα πως τον αφορά. Κι αυτό με τιμά και με χαροποιεί. Ήδη συζητάμε τον επόμενο ρόλο του.

Περισσότερες πληροφορίες

Πέρσες

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 85 '

Μέσα από το θρήνο των Περσών ο Αισχύλος καταδεικνύει το μέγεθος της ήττας, ενώ καταδικάζει την ανθρώπινη αλαζονεία. Ο Γ. Φέρτης ερμηνεύει τον Δαρείο, ενώ ο Άκης Σακελλαρίου δοκιμάζεται στο ρόλο της Άτοσσας

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η μηχανή του Τούρινγκ

Μια συγκλονιστική ερμηνεία από τον Ορφέα Αυγουστίδη στον ρόλο του μαθηματικού που έσπασε τον κώδικα των Ναζί και έπειτα καταδικάστηκε για την ομοφυλοφιλία του σε μια εξαιρετική παράσταση πολλαπλής σημασίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
06/10/2022

Αντιγόνη

Σημαντικές ερμηνείες, σκηνοθετική δουλειά ουσίας πάνω στο ειρωνικό έργο του Γάλλου δραματουργού και μια παράσταση που τολμάει να ακολουθήσει ένα δρόμο όχι απαραίτητα εύφορο, αλλά που εδώ δικαιώνεται εκ του αποτελέσματος.

"Καλιγούλας": Νέες φωτογραφίες από την παράσταση του Τσέζαρις Γκραουζίνις

Οραματιστής του θεάτρου ο Τσέζαρις Γκραουζίνις δίνει τη δική του εκδοχή βασισμένος στον "Καλιγούλα" του Αλμπέρ Καμύ, σε μια φιλοσοφική stand up κωμωδία που σταδιακά μετατρέπεται σε πολιτικό θρίλερ.

"Νυχιάνγκ" στο Πορεία για δεύτερη χρονιά

Η σκοτεινή κωμωδία της Ευαγγελίας Γατσωτή επιστρέφει για λίγες παραστάσεις στο Θέατρο Πορεία, σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Τάρλοου.

Το Δηπεθε Κέρκυρας έρχεται στο 104

Το ραντεβού του με το αθηναϊκό κοινό ανανεώνει το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κέρκυρας με δύο παραστάσεις που γνώρισαν μεγάλη καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία.

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου παραμένει στο τιμόνι του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου

Ανανεώθηκε η θητεία της Κατερίνας Ευαγγελάτου στην καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου για μια τριετία.

Τζον Μάλκοβιτς: "Η κακή κριτική δεν με επηρεάζει. Είναι σαν να μου ζητάτε να διαβάσω σανσκριτικά"

Όλα όσα ακούσαμε από τον Τζον Μάλκοβιτς και τους συνεργάτες του στη συνέντευξη τύπου για την παράσταση "The Music Critic" που θα παιχτεί στο Ηρώδειο και στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.