Έγινε... του Βασίλιεφ το περασμένο διήμερο (31/7-1/8) στην Επίδαυρο: υστερικά γιουχαΐσματα, αρχαιόπληκτες κραυγές του τύπου «φύγε απ' τη θυμέλη, ρε», αποχωρήσεις θεατών, ένταση και διχασμό προκάλεσε η σκηνοθεσία του Βούλγαρου βετεράνου Ντίμιτερ Γκότσεφ στους «Πέρσες» του Αισχύλου, όπως πέρυσι η κατά Ανατόλι Βασίλιεφ «Μήδεια» του Ευριπίδη. Με μια μεγάλη διαφορά όμως: σε αντίθεση με πέρυσι, η παράσταση του Γκότσεφ συνάντησε πλήθος υποστηρικτών, ακριβώς επειδή ήταν (ταυτόχρονα) μια σπάνια κατάθεση πολιτικού θεάτρου, όπου το έργο «αναγγέλθηκε» όπως ποτέ ξανά, σαν να γράφτηκε από τον Ευριπίδη και όχι απ' τον Αισχύλο, ως μια τραγικωμωδία –μια φάρσα, αν θέλετε– με τον (υπάρχοντα) φονταμενταλισμό και την (υπάρχουσα) κατάσταση του σημερινού Ιράν στο στόχαστρό της. Οι τρεις βασιλείς (Δαρείος, Άτοσσα, Ξέρξης) παρουσιάζονταν ως τραγελαφικά επικίνδυνες φιγούρες εξουσιαστών, ο θρήνος των Περσών γερόντων (εδώ ως νεαρές Περσίδες – μία ακόμη επιλογή που ενόχλησε κάποιους «παραδοσιακούς») φάνταζε σαν ψυχαναγκαστική λειτουργία υποτελών. Η παράσταση διάθετε δύο ερμηνείες-σημείο αναφοράς: της Αμαλίας Μουτούση ως Άτοσσας με τακούνια και ύφος κοκότας και του Νίκου Καραθάνου ως ξεβράκωτου Ξέρξη με παπιγιόν –σαν μέλη της οικογένειας του σάχη της Περσίας ή γιάπηδες των Αραβικών Εμιράτων– αλλά και ένα ανσάμπλ ηθοποιών που υποστήριξε με σθένος τη σκηνοθετική πρόταση. Σίγουρα δεν ήταν μια αλάθητη παράσταση: το φαρσικό ύφος άντεχε περισσότερη δημιουργικότητα, ο μονότονος ρυθμός περισσότερη ενάργεια, η εκφορά του λόγου άλλες ποικιλίες και οι αγγελικές ρήσεις μιαν άλλη αντιμετώπιση. Εάν πάντως η συγκεκριμένη παράσταση παιζόταν σε μια παλιά εργοστασιακή μονάδα με την άρρητη ένδειξη «για ειδικό κοινό» και όχι στη χοάνη της Επιδαύρου με το μαζικό κοινό της, είμαι βέβαιη πως θα αποσπούσε ακόμη και διθυραμβικά σχόλια… Όσοι πάντως είστε περίεργοι, μπορείτε να πάρετε μια ιδέα για την επεισοδιακή επιδαύρια πρεμιέρα στο βίντεο που αναρτήθηκε στο http://www.youtube.com/watch?v=iZiehKJvCFc >και, βέβαια, να ανατρέξετε στα -περισσότερα από 200!- μηνύματα των αναγνωστών μας στη σελίδα της παράστασης http://www.athinorama.gr/theatre/data/performances