Για έβδομη εβδομάδα συνεχίζεται το πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα 2024 του θεσμού του Υπουργείου Πολιτισμού "Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός", φέρνοντας νέες παραγωγές σε μοναδικούς αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία σε όλη την Ελλάδα. Από τις 12 έως και τις 18 Αυγούστου, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει ξεχωριστές μουσικές εκδηλώσεις, παραστάσεις μουσικού θεάτρου και χορό που δημιουργήθηκαν πάνω στον κεντρικό θεματικό άξονα του θεσμού για τη φετινή χρονιά, την έννοια της Σύγκρουσης.
Το πρόγραμμα της έβδομης εβδομάδας περιλαμβάνει τις εξής εκδηλώσεις: Στις 12 και 13 Αυγούστου, παρουσιάζονται η μουσική παράσταση La tarantata από το μουσικό συγκρότημα Encardia στο Αρχοντικό Τσιατσιαπά στην Καστοριά, καθώς και η νέα παραγωγή χορού Ο χορός του θανάτου, σε ιδέα και χορογραφία Ίριδας Καραγιά και μουσική Νίκου Βελιώτη στο Αρχαίο Θέατρο Γυθείου. Στις 17 και 18 Αυγούστου, η παράσταση μουσικού θέατρου Ταρώ του Οδυσσέα, σε σύλληψη και καλλιτεχνική διεύθυνση Κατερίνας Φωτεινάκη έρχεται στο Αρχαίο Θέατρο Μήλου.
Παράλληλα, τρεις σημαντικές εκθέσεις του φετινού προγράμματος συνεχίζονται σε Τήνο, Θεσσαλονίκη και Μαρώνεια. Η ομαδική έκθεση +ΘΛΙΨΙΣ φιλοξενείται στην Ιερά Μονή Ουρσουλινών Tήνου έως τις 21/8, η έκθεση The River / Voicing Water παρουσιάζεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης έως τις 31/8, ενώ η ομαδική έκθεση Αστερισμοί που εκ νέου εκρήγνυνται στο Αρχοντικό Ταβανιώτη στη Μαρώνεια παρατείνεται έως τις 31/8.
Οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το ΥΠΠΟ, ενώ οι προκρατήσεις θέσεων για τις εκδηλώσεις έως και τις 31 Αυγούστου 2024 γίνονται αποκλειστικά μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του θεσμό.
Πρόγραμμα
La tarantata
12, 13 Αυγούστου 2024
Εκεί στα ελληνόφωνα χωριά της πεδιάδας του Σαλέντο (Νότια Ιταλία) ακούγεται μέχρι σήμερα μια συγκλονιστική παράδοση, μύθος μαζί και πραγματικότητα, που σχετίζεται με τη θεραπεία της γυναίκας από την επήρεια του τσιμπήματος της φαρμακερής αράχνης. Πρόκειται για το φαινόμενο του ταραντισμού.
Η παράσταση La tarantata των Encardia έχει αφετηρία και έμπνευση το πρόσωπο της γυναίκας στις απομακρυσμένες περιοχές του ιταλικού Νότου και κατ’ επέκτασιν της γυναίκας του "κόσμου", σαν αποδέκτη και αφομοιωτή όλων των "συγκρούσεων" που η κοινωνία ή το άμεσο περιβάλλον επιφυλάσσει. H γυναίκα ερωμένη, η γυναίκα μάνα, η γυναίκα σύζυγος, η γυναίκα της προσφυγιάς και του πολέμου, η γυναίκα του πόθου ή της εγκατάλειψης, η γυναίκα… "Ταραντάτα"! Κι όσο η σύγκρουση μεταβάλλεται σε ψυχικό δηλητήριο, αυτή το "ξορκίζει" και οδηγείται στη λύτρωση χορεύοντας εκστατικά, κάτω από τους ρυθμούς των μουσικών-θεραπευτών. Η παράσταση ολοκληρώνεται με τη συμμετοχή του κοινού σε έναν λυτρωτικό χορό με σαφή αναφορά στο φαινόμενο του ταραντισμού.
Ο χορός του θανάτου
12, 13 Αυγούστου 2024, Αρχαίο Θέατρο Γυθείου
Το έργο "Ο χορός του θανάτου", της Ίρις Καραγιάν, εστιάζει στην έννοια της σύγκρουσης εν καιρώ πολέμου, ένα επίκαιρο και βαθιά συγκινησιακό θέμα. Αντλώντας έμπνευση από το ζωγραφικό έργο του Γερμανού καλλιτέχνη Όττο Ντιξ Ο πόλεμος [Der Krieg, 1929-1932], καθώς και από τη συλλογή του από πενήντα χαρακτικά και γκραβούρες (1924), η Ίρις Καραγιάν χορογραφεί μια παράσταση με πολιτικά, εξπρεσιονιστικά και αλληγορικά στοιχεία που συνδυάζει τους τομείς του χορού και της μουσικής. Κινούμενη ανάμεσα σε αντίθετους πόλους όπως το χάος και η αρμονία, η σύγκρουση και η σύμπνοια, η ένταση και η ηρεμία, η παράσταση θα ενεργοποιήσει το Αρχαίο Θέατρο του Γυθείου με την ενέργεια της κίνησης των τεσσάρων χορευτών, δημιουργώντας ένα δυνατό και πυκνό χορογραφικό αφήγημα πάνω στην έννοια της σύγκρουσης.
Ταρώ του Οδυσσέα
17, 18 Αυγούστου 2024, Αρχαίο Θέατρο Μήλου
Ο Οδυσσέας, αυτή η μυθική αλλά και τόσο σύγχρονη σύνθετη προσωπικότητα, είναι, πέρα από όλα τα άλλα, το σύμβολο του ακατάβλητου ανθρώπου. Αυτού που εμπλέκεται σε συνεχείς συγκρούσεις, εσωτερικές και εξωτερικές, και βρίσκεται σε διαρκή αναμέτρηση με προκλήσεις που τον υπερβαίνουν. Στο έργο Ταρώ του Οδυσσέα ξανακοιτάξαμε την Οδύσσεια μέσα από το πρίσμα των καρτών Ταρώ της Μασσαλίας, οι οποίες προσεγγίζουν την ανθρώπινη συνθήκη, όπως και ο Μύθος, η Ποίηση και η Μουσική: απευθυνόμενες στα άδυτα του εαυτού, τα προστατευμένα από τον χρόνο, τον τόπο, τη λογική και τις βεβαιότητες. Κάθε "τράβηγμα"" των Ταρώ δίνει στους ήρωες της Οδύσσειας διφορούμενους "χρησμούς", αντιμαχόμενους μεταξύ ηθικής και επιθυμίας, λογικής και συναισθήματος. Ένας διαχρονικός διάλογος μεταξύ δυο πολιτισμών ανοίγει. Απ’ τη μία η Αναγέννηση και ο Ουμανισμός με τα Ταρώ κι απ’ την άλλη ο αρχαίος ελληνικός στοχασμός με την Οδύσσεια· στην πιο παιγνιώδη, ποιητική και αρχετυπική τους μορφή.
Η σύλληψη και η καλλιτεχνική διεύθυνση της Κατερίνας Φωτεινάκη καθώς και η μουσική σύνθεση. Σκηνοθέτρια ανέλαβε η Αγλαΐα Παππά. Την παράσταση θα ανοίξει η Πειραματική Σκηνή Μήλου, σε διδασκαλία της Καλλιρρόης Μυριαγκού, πάνω σε πρωτότυπο ποιητικό κείμενο της Παυλίνας Παμπούδη, με θέμα την Οδύσσεια.
+ΘΛΙΨΙΣ
Ιερά Μονή Ουρσουλινών Tήνου
Διάρκεια έως 21/8
Η έκθεση +ΘΛΙΨΙΣ ανιχνεύει την έννοια της εσωτερικής σύγκρουσης όπως αυτή εκδηλώνεται στο πεδίο των αντιθέσεων ανάμεσα στην "αρχή της ευχαρίστησης" και την "αρχή της πραγματικότητας", ανάμεσα στη θεωρία και την πράξη, στην πίστη και το ένστικτο που διέπει το ανθρώπινο σώμα, στη νομοτέλεια του φυσικού περιβάλλοντος και την τάση ανακάλυψης και φιλοπεριέργειας, στην πειθαρχία και την αναίρεση, στο φυσικό και το μεταφυσικό.
Εννέα καλλιτέχνες αλληλεπιδρούν με τον νοηματικά, συναισθηματικά, θρησκευτικά και κοινωνικά φορτισμένο χώρο της Μονής Ουρσουλινών. Πρόκειται για ένα οικοδομικό σύμπλεγμα όπου αναπτύχθηκε τον 19ο αιώνα ένα εγχείρημα πρωτοποριακό για τα ελληνικά δεδομένα, που αποτέλεσε κοινωνικό, πνευματικό και εκπαιδευτικό κέντρο για δεκαετίες στην Τήνο. Η ερήμωσή του αποτελεί μια πρόκληση αναβίωσης σε τοπικό αλλά και πανελλήνιο επίπεδο ως προς την ανάδειξη όχι μόνο της τοπικής ιστορίας αλλά, επίσης, και της οργανικής σχέσης του με τα μεγάλα πολιτιστικά κέντρα της εποχής και, κατ’ επέκταση, του ευρωπαϊκού πολιτιστικού γίγνεσθαι. Η ομάδα των καλλιτεχνών είναι οι Κατερίνα Κατσιφαράκη, Γιάννης Μπουτέας, Νίκος Νικολόπουλος. Νίκος Παπαδόπουλος, Ρένα Παπασπύρου, Εύα Στεφανή, Πέτρος Τουλούδης, Παντελής Χανδρής, Κατερίνα Χρηστίδη.
The River / Voicing Water
Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
Διάρκεια έως 31/8
Η έκθεση προσεγγίζει την έννοια της σύγκρουσης μέσω της μεταμορφωτικής δύναμης του νερού. Σημειώνοντας τη δυναμική της ενοποιητικής του δράσης συνδέει δύο πόλεις, τη Θεσσαλονίκη και τη Ρώμη, ενώ παράλληλα προσκαλεί τους επισκέπτες σε μια συμπερίληψη αισθήσεων.
The River, ένα ψηφιδωτό μεγάλης κλίμακας της Χριστίνας Νάκου, παρουσιάζεται μέσα σε ένα ηχητικό περιβάλλον. Το έργο αντλεί την έμπνευσή του από τα ρωμαϊκά ψηφιδωτά δάπεδα του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης και επιχειρεί μέσω της παραδοσιακής αυτής τέχνης να αναδείξει τη χειρωναξία ως εμπειρία βιωμένου χρόνου, τον ήχο ως δονούμενο αποτύπωμα της διαδικασίας και τη σημασία της αφής στη σύνδεσή μας με τον φυσικό κόσμο και τους συνανθρώπους μας.
Αστερισμοί που εκ νέου εκρήγνυνται
Αρχοντικό Ταβανιώτη, Μαρώνεια
Διάρκεια έως 31/8
Η ομαδική έκθεση Αστερισμοί που εκ νέου εκρήγνυνται αφουγκράζεται τις συγχωνεύσεις και τις διακλαδώσεις μεταξύ των πολιτισμών που συναντιούνται σε μια υπαρκτή γεωγραφία-σύνορο ενώ επεκτείνεται έξω από αυτήν μέσα από τις αφηγήσεις των ίδιων των υλικών και τις συνδέσεις που επινοούν οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες. Μέσα από έξι έργα-εγκαταστάσεις, οι καλλιτέχνες παρουσιάζουν τις δικές τους εκδοχές, αντλώντας από τη μελέτη τεχνοτροπιών, παραδοσιακών μορφών τέχνης, υλικών και άυλων τελετουργιών, εθνικών και ανεπίσημων αφηγήσεων. Οι καλλιτέχνες που συνετέλεσαν στην έκθεση είναι οι Larissa Araz, Μαρία Βαρελά, Hera Büyüktaşçıyan, Αλέξης Φιδετζής, Iz Oztat & Fatma Belkıs, Μαλβίνα Παναγιωτίδη.