Η ιστορία του χορού στην Αθήνα την τελευταία 15ετία μέσα από την πολυμεσική έκθεση "terri(s)tories"

Διανύοντας 15 χρόνια και μέσα από ορισμένα παραδείγματα καλλιτεχνικών χώρων, η έκθεση αναδεικνύει τον νομαδισμό ως κυρίαρχο στοιχείο της κοινότητας του χορού.

terri(s)tories

Η μνήμη ως μορφή περιπλάνησης: Η πολυμεσική έκθεση "terri(s)tories" επιχειρεί να αφηγηθεί την πρόσφατη ιστορία του χορού στην Αθήνα, τη 15ετία 2005-2020, μέσα από ορισμένα παραδείγματα καλλιτεχνικών χώρων, αναδεικνύοντας εν τέλει τον νομαδισμό ως κυρίαρχο στοιχείο της κοινότητας του χορού.

Η έλευση της οικονομικής κρίσης το 2008, τα επεισόδια του Δεκέμβρη, οι Αγανακτισμένοι, η κατάληψη του Θεάτρου Εμπρός, οι κατεδαφίσεις χώρων πολιτισμού ή η εμπορική αξιοποίηση και μετατροπή τους ―κατά ειρωνική σύμπτωση― σε χώρους κατανάλωσης, υπήρξαν μόνο μερικές από τις επάλληλες και αναγκαίες "αφυπνίσεις" μιας κοινωνίας που έβαινε προς τη διάψευση του γενικότερου κλίματος μετά από τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα το 2004. Παράλληλα, νέοι χώροι εμφανίστηκαν σε πείσμα των παραπάνω ρωγμών, χώροι πολιτισμού που ανανέωσαν εκείνη την αναγκαία (ίσως) στροφή προς ένα μέλλον πολλά υποσχόμενο.

terri(s)tories

Βασικό ερώτημα στην έρευνα αυτή υπήρξε ο "επανασχεδιασμός" του χάρτη του κέντρου της Αθήνας, στο πλαίσιο ανασκόπησης πρόσφατων γεγονότων, καλλιτεχνικών και μη, ερώτημα που οδήγησε και στη διερεύνηση της σχέσης του αστικού χώρου με τη μνήμη. Ένα γκαράζ στην καρδιά του Μεταξουργείου, ένα κατάστημα στο Κουκάκι, ένα υπόγειο στην πλ. Βάθης, αντιπαραβάλλονται με χώρους-ορόσημα για τον Χορό, όπως η Πειραιώς 260 του Φεστιβάλ Αθηνών ή η Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, αποκαλύπτοντας όχι μόνο τις ιδιαιτερότητες της εποχής και τις πολιτισμικές της εκφάνσεις, αλλά κυρίως την ένταση και έκταση των καλλιτεχνικών πρακτικών και αντιθέσεων.

Από την ιστορικά συγκροτημένη μνήμη στα σκόρπια ίχνη της μνήμης: την υλικότητα των χώρων που φιλοξένησαν χορευτικές δράσεις/παραστάσεις, τις πολλαπλές σωματικές και συναισθηματικές εγγραφές που δημιουργούν ενδεχομένως μια συλλογική εμπειρία μέσα από την οποία διαμορφώνεται και εμφανίζεται η κοινότητα του χορού. Στην ιδιότυπη αυτή έκθεση, που συνδιοργανώνεται από την htmylh και τον Σύνδεσμο Υποτρόφων του Ιδρύματος Ωνάση, τα "εκθέματα" παίρνουν τη μορφή χαρτών και προφορικών μαρτυριών, συνομιλούν με στιγμιότυπα της επικαιρότητας, με δημοσιεύματα και αφίσες, σε ένα πολυεπίπεδο και ανοιχτό αρχείο για την ιστορία των χώρων στην Αθήνα και κατ’ επέκταση την ιστορία του σύγχρονου ελληνικού χορού. Σκοπός είναι να φανταστούμε τις χωρικές απεικονίσεις της κοινότητας σαν μια πράξη ενδυνάμωσης, κόντρα στο πνεύμα της σύγχρονης εποχής, της αστικής ανάπλασης και του εξευγενισμού που εξαφανίζουν τα ίχνη μας.

Συνδιοργάνωση: htmylh και Σύνδεσμος Υποτρόφων Ιδρύματος Ωνάση 
Φιλοξενία: Flux Laboratory Athens

Η ομάδα του "terri(s)tories": Αναστάσιος Κουκουτάς, Θεωρητικός του Χορού, Δραματουργός, Δημήτρης Μυτιληναίος, Χορευτής / Χορογράφος, Υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση, Μαρίνα Σκουτέλα, Αρχιτέκτων

Η έκθεση υλοποιείται με την υποστήριξη του Flux Laboratory Athens. Η έρευνα για το terri(s)stories επιχορηγήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού το 2021.

Εγκαίνια: 11/12 (8.30 μ.μ.)

Info: Flux Laboratory Athens (Μπενιζέλου Παλαιολόγου 5, 10556, Αθήνα, 1ος όροφος) | 12-18/12 | Ώρες λειτουργίας: 1-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

terri(s)tories

  • Μεικτά Μέσα

Το πολυμεσικό πρότζεκτ terri(s)tories κάνει μια αναδρομή στην ιστορία του χορού στην Αθήνα, διανύοντας ένα διάστημα 15 ετών (2005-2020). Μέσα από ορισμένα παραδείγματα καλλιτεχνικών χώρων, η έκθεση αναδεικνύει τον νομαδισμό ως κυρίαρχο στοιχείο της κοινότητας του χορού.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Welcome to the Uncanny": Το 19ο ADAF επιστρέφει την άνοιξη

Το φεστιβάλ προσκαλεί καλλιτέχνες, θεωρητικούς, δημιουργούς και επισκέπτες να εισέλθουν σε έναν ανοίκειο κόσμο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
27/01/2023

Ξεναγηθείτε δωρεάν στο Μουσείο Φιλελληνισμού

Το Μουσείο Φιλελληνισμού ανοίγει τις πόρτες του για να γνωρίσετε τις συλλογές του δωρεάν.

Η επίδραση της τεχνολογίας στη σύγχρονη ζωή μέσα από τις νέες εκθέσεις του ΕΜΣΤ

Ο καινούργιος κύκλος των χειμερινών ατομικών εκθέσεων του μουσείου εγκαινιάζεται στα τέλη αυτής της εβδομάδας, με μια περφόρμανς από τη Hannah Toticki.

"Γνόφος αγνωσίας": Η γοητεία της μυστικιστικής ζωγραφικής παράδοσης

Ο τίτλος της έκθεσης του Κωνσταντίνου Καλογερόπουλου αναφέρεται σε ένα μυστικιστικό κείμενο του 14ου αιώνα γραμμένο από έναν ανώνυμο Άγγλο μοναχό.

"Without Which, Not / Sine Qua Non": Μία καλλιτεχνική απόπειρα αυτοπροσδιορισμού

Ο κοινός εννοιολογικός άξονας που ενώνει το έργο των Μαρίας Σταμάτη και Κώστα Βίττη, είναι η επιθυμία τους να αναγνώ-σουν και να εν-νοηματώσουν τα όρια της έκφρασης.

Οι "από σκουριά και αλμύρα" πίνακες του Γιάννη Μίχα

Η έκθεση πραγματοποιείται με την υποστήριξη της Εταιρείας Γραμμάτων και Τεχνών Πειραιά.