"Wave interferences": Η Pascaline Bossu συνδυάζει Μυκηναϊκή κεραμική με τον υποβρύχιο κόσμο

Η έκθεση της καλλιτέχνιδας παρουσιάζεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κολώνας Αίγινας, όπου και συνομιλεί με τις μόνιμες συλλογές στον χώρο.

Wave interferences

Για έναν μήνα, η καλλιτέχνης Pascaline Bossu  εμπνεύστηκε από τις συλλογές του Αρχαιολογικού Μουσείου Κολώνας Αίγινας. Το έργο της "Wave interferences" είναι άμεσα εμπνευσμένο από ίχνη μοτίβων στη Μυκηναϊκή κεραμική, τη χλωρίδα και τον υποβρύχιο κόσμο. Ο Ναός της θεάς Αφαίας εποπτεύει το νησί της Αίγινας, ενώ η καλλιτέχνης εξετάζει εξονυχιστικά στα παστέλ σχέδιά της και τις πιο μικρές λεπτομέρειες των γλυπτών. Ίχνη από σχέδια, βλέφαρα, μάτια που αποκαλύπτουν την πραγματική φύση των θεών. 

Όταν επισκεπτόμαστε έναν αρχαιολογικό χώρο αυτά που μας επιτρέπουν να τον κατανοήσουμε είναι τα ερείπια που κείτονται μπροστά μας. Οι οικίες με τα μικρά τους δωμάτια, οι ισχυροί τοίχοι από πελεκημένες πέτρες μας οδηγούν για να δούμε με την φαντασία μας την καθημερινά ζωή των γυναικών και των ανδρών που καλλιέργησαν την ίδια αυτή γη και περπάτησαν στα ίδια με εμάς μονοπάτια. Εδώ και 35.000 χρόνια άλλοι άνθρωποι χρωμάτισαν τον βράχο σε βαθιές σπηλιές, ζωγράφισαν μεγαλόπρεπα ζώα, ακούμπησαν την παλάμη τους με νωπό ακόμα χρώμα αφήνοντας τα ίχνη της ύπαρξής τους μέχρι σήμερα ορατά. Ολόκληρη η κοινότητα είχε τότε υπογράψει τις ζωγραφιές, από το εξάχρονο παιδί μέχρι τους ενήλικες που το συνόδευαν. Και αυτή η κόκκινη ώχρα είναι πάντοτε εκεί - πότισε τον βράχο. Και εμείς; Πως θα υπογράψουμε το δικό μας πέρασμα πάνω στη γη; 

Wave interferences

Στις προθήκες του Αρχαιολογικού Μουσείου της Κολώνας εκτίθενται αγγεία και όστρακα αγγείων αμαυρόχρωμα, με σχέδια εγχάρακτα, πινελιές πλατιές και στοχευμένες που δείχνουν δύναμη και σιγουριά. Τα αγγεία βαριά, στιβαρά, εμπνέουν ασφάλεια - νιώθουμε τόσο την ισορροπία όσο και τον δυναμισμό του δημιουργού τους. Νιώθουμε το ηφαιστιογενές, την καρδιά της πέτρας. Δίπλα τους, τα αγγεία με τα στρογγυλεμένα σώματα μας καθησυχάζουν: η θηλυκότητα, το ατέρμονο βάθος της θάλασσας, οι καμπύλες, οι στιγμές, οι κόκκοι, η γονιμότητα, η παντοτινή ακτινοβολία. Η σπείρα σε αέναη κίνηση που χορεύει, για μιαν αιωνιότητα. Χάριν αυτής της αναζήτησης του αιώνιου, οι τεχνίτες ζωγραφίζουν όντα φανταστικά, και αποδίδουν σχηματοποιημένη τη μορφή των ζώων της θάλασσας όπως του χταποδιού, της σουπιάς, του ιππόκαμπου, του τρίτωνα. 

Wave interferences

Φαινομενικά μοιάζει απλό να ξαναβρεί κανείς την κίνηση του χεριού, γραμμές που αποδόθηκαν χωρίς δισταγμό, τον απόλυτο έλεγχο της τέλειας ισορροπίας. Μοιάζει εύκολο· αλλά δεν είναι. Πρέπει να επαναλάβεις πολλές φορές το διάνυσμα του χρωστήρα, λίγο λίγο και πάλι, ώστε να φθάσεις να απομνημονεύσεις το συνολικό σχέδιο για να οδηγηθείς στην αρμονία. Άπαξ και τα μοτίβα ενταχθούν στο σχέδιο, θα είναι δυνατόν 3600 χρόνια μετά την αρχική τους δημιουργία να τα επαναφέρουμε στο προσκήνιο, να τα βοηθήσουμε να αποδράσουν από τις βιτρίνες για να δώσουν και πάλι ρυθμό στα σημερινά υφάσματα, σε νέα ζωγραφικά έργα που θα ταξιδέψουν σε σύγχρονους χώρους; Η αποκρυπτογράφηση της διακοσμημένης κεραμεικής μας επαναφέρει τους συμβολισμούς που διαλέγονται με τις δικές μας εικόνες. Μοτίβα που παραπέμπουν σε σύμβολα όπως οι εκτυφλωτικές ακτίνες του ήλιου, ή η ατέρμονη σπείρα της κίνησης οδηγούν τελικά στην αναζήτηση της αιωνιότητας και αντιστοιχούν σε θεμελιώδεις εικόνες - σημεία δομικά συνυφασμένα με την ανθρώπινη σκέψη. Ολοένα και πιο ουσιώδη στην σύγχρονη εποχή, δεν εξαιρούνται παρόλα αυτά των κινδύνων. Τίθενται δε τα ερωτήματα: 

Σε ποια κατάσταση θα παραδώσει η γενιά μας στις επερχόμενες γενιές τον βυθό των θαλασσών, την ποιότητα της ατμόσφαιρας; Με ποιο τρόπο σκοπεύουμε να διαχειριστούμε τα απόβλητα και τα σκουπίδια; Τα πήλινα αγγεία μπορούν να αναδειχθούν στο κατεξοχήν δοχείο φτιαγμένο από χώμα - το αντι-πλαστικό που αντιστέκεται. Όσοι από εμάς τα κρατούν και τα επαναχρησιμοποιούν φθάνουν να τα φανταστούν σαν ένα επιτοίχιο έργο τέχνης.

Wave interferences

Η ενδελεχής παρατήρηση μας επιτρέπει να ξαναβρούμε τα ίχνη των μοτίβων, τα κεντίδια στα φορέματα των αγαλμάτων, να συναντήσουμε την εκρηκτική λάμψη του χρώματος φτιαγμένου από την ίριδα. Έχοντας κατακτήσει την ενδοσκόπηση, μέσω των γλυπτών, το επόμενο βήμα μας θα είναι να αποδώσουμε τα χρώματα και να ζωντανέψουμε τη θεά και τους πολεμιστές της.  

Info: Αρχαιολογικό Μουσείο Κολώνας Αίγινας (Πατριάρχου Γρηγορίου Ε1, Αίγινα 18010) | 3/9-3/10 | Ώρες λειτουργίας του μουσείου: 2297022248

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Στρεβλή πορεία, 1960-1974": Παρουσιάζοντας την πολιτική από τη δεκαετία του '60 στη δικτατορία

Η μελέτη καλύπτει τα αίτια της απριλιανής δικτατορίας στη διάρκεια της δεκαετίας του ‘60 καθώς και την κληρονομιά της στην περίοδο της δημοκρατίας που ακολούθησε.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/04/2024

3 μεταφράστριες μάς συστήνουν με το δικό τους τρόπο τρία πολυσυζητημένα βιβλία ξένης λογοτεχνίας που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Μεταίχμιο

Οι Χίλντα Παπαδημητρίου, Μαρία Ξυλούρη και Στέλα Ζουμπουλάκη γράφουν για τη "Μελέτη περίπτωσης", το "Cloud Atlas" και το "Κορίτσι", τρία σημαντικά βιβλία που μετέφρασαν πρόσφατα και αξίζει να προσέξουμε.

Ο Cacao Rocks μιλά για τη νέα τοιχογραφία του στο Mitsis N’U Piraeus Port και τη σύγχρονη ελληνική street art

Μια συζήτηση με τον καταξιωμένο καλλιτέχνη για την έμπνευση πίσω από το νέο έργο που κοσμεί το ιστορικό κτίριο στον Πειραιά.

Μια έκθεση "Δια χειρός" Άλεξ Μυλωνά εγκαινιάζεται στην Αθήνα

Το MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά εγκαινιάζει την πρώτη έκθεση του αφιερώματος "Τέσσερις Καλλιτέχνιδες, Τέσσερις Στάσεις".

"Tην άνοιξη αν δεν τη βρεις, τη φτιάχνεις": Η Ελένη Κανελλοπούλου συνθέτει ένα ανοιξιάτικο σκηνικό από κεραμικά

Ο τίτλος της έκθεσης είναι εμπνευσμένος από το ποιητικό έργο του Ελύτη "Εκ Του Πλησίον".

9 στοιχεία που δε γνωρίζετε για το "Ξηρόμερο", την ελληνική εκπροσώπηση στην 60ή Μπιενάλε Βενετίας

Ο επιμελητής Πάνος Γιαννικόπουλος γράφει μερικά fun facts για την εικαστική εγκατάσταση που θα εγκαινιαστεί στην 60ή Μπιενάλε Βενετίας.

"Where flowers are singing": Η Βασιλική Κούκου ερμηνεύει τη ζωή μέσα από τα στάδια αυτο-δημιουργίας της φύσης

Στον χώρο της γκαλερί θα στηθεί μια εγκατάσταση όπου θα συνυπάρχουν ζωγραφικά έργα, υφασμάτινα πλάσματα και λουλούδια.