"36 και σήμερα": Ο ρόλος του χρώματος στη σύγχρονη ξυλογραφία

Ζωγραφικά έργα του Καθηγητή του Εργαστηρίου Χαρακτικής της Σχολής Καλών Τεχνών Θεσσαλονίκης παρουσιάζονται στην Art Appel Gallery

Ξενής Σαχίνης 36 και σήμερα ©Ξενής Σαχίνης

Την Πέμπτη 14 Ιουλίου, ο Ξενής Σαχίνης, Καθηγητής του Εργαστηρίου Χαρακτικής της Σχολής Καλών Τεχνών Θεσσαλονίκης εγκαινιάζει στην Art Appel Gallery την αναδρομική του έκθεση με τίτλο "36 και σήμερα". Στην έκθεση παρουσιάζονται ζωγραφικά του έργα καθώς και χαρακτικά, έργα μικτής τεχνικής και ψηφιακές εκτυπώσεις.

Όπως αναφέρει κα ο ίδιος ο καλλιτέχνης σε κείμενο της έκθεσης,: "”Παιδί με το γρατζουνισμένο γόνατο… αδελφάκι του ήλιου”, στίχοι του Οδυσσέα Ελύτη από τη συλλογή των ποιημάτων του "Ήλιος ο Πρώτος". Αυτός ο στίχος ήταν και είναι ο οδηγός μου, όσον αφορά την αντίληψή μου για τη χαρακτική και τη διδασκαλία της. Το γρατζουνισμένο γόνατο είναι η χαραγμένη και μελανωμένη μήτρα και η ματωμένη γάζα το τυπωμένο χαρτί με αντεστραμμένο το ίχνος της πληγής.  Με αυτήν τη μορφή παγιώθηκε το πιστεύω μου σε ό,τι αφορά την πράξη της χάραξης και της εκτύπωσης στο αναλογικό σύμπαν.

Ξενής Σαχίνης 36 και σήμερα
©Ξενής Σαχίνης

Αρχής γενομένης και θέτοντας συνεχώς προκλήσεις στον εαυτό μου, αναρωτήθηκα για το ρόλο του χρώματος στη σύγχρονη ξυλογραφία, αποδεσμευόμενος από τις, ήδη, γνωστές εκφραστικές φόρμες που αφορούσαν στη διαχείριση του ξύλου. Χρησιμοποίησα, εκτός από τα αιχμηρά εργαλεία κοπής, και ηλεκτρικά περιστροφικά, έτσι ώστε οι γραφές μου να είναι απελευθερωμένες από τη χαρακτηριστική οξύτητα που προέρχεται από τη φύση της χάραξης και τείνει να παρουσιάζει την ξυλογραφία ως μια άκαμπτη τεχνική η οποία φαίνεται να μην μπορεί να ακολουθήσει και να παράξει  καινοτόμες οπτικές και αισθητική. O πλούτος των υφών του πλάγιου ξύλου εντάσσεται πια στις συνθετικές επιλογές του καλλιτέχνη προσδίδοντας μια ιδιαίτερη αύρα και ένα ιδιαίτερο πλάσιμο στις μεγάλες χρωματικές επιφάνειες. Σιγά σιγά η θεματολογία επικεντρώνεται σε συγκεκριμένα στοχευμένα ερωτήματα, κοινωνιολογικά και πολιτικά, καθώς το παρόν της εποχής της δεκαετίας του ενενήντα ήταν εξαιρετικά πλούσιο.

Όπως ακριβώς τα μικρά παιδιά μεγαλώνοντας κάνουν τα άλματά τους και αλλάζουν, έτσι και οι καλλιτέχνες αλλάζουν κάποιες στιγμές τη μεθοδολογία παραγωγής εικαστικής σκέψης και πράξης. Όμως ο καλλιτεχνικός χαρακτήρας δεν αλλάζει. Το φίδι μπορεί να αλλάζει το πουκάμισό του, αλλά παραμένει πάντοτε φίδι. Κάτω από αυτήν την ανήσυχη διάθεση ασχολήθηκα με την ακιδογραφία, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιότητες του διάφανου plexiglass ως υλικού. Ένα τυπωμένο χαρακτικό σε χαρτί δεν είναι τίποτα άλλο παρά η απτή μνήμη της χαρακτικής πράξης. Η μήτρα από plexiglass δύναται να συμμετέχει στην κατασκευή ενός κοινού τόπου όπου οι πράξεις της χάραξης και της εκτύπωσης συνυπάρχουν ισάξια σε ένα έργο. Η ίδια η μήτρα μπορεί πέρα από το να είναι ένα σκαλοπάτι για την παραγωγή ενός τυπώματος σε χαρτί , να είναι ένας ισότιμος παράγοντας στην τελική σύνθεση και εικόνα του έργου. Ο κοινός τόπος από διάφανο plexiglass είναι μία σαρκοφάγος όπου φυλάσσονται οι εικόνες των πράξεων της χάραξης και της εκτύπωσης, χωρίς οι εικόνες αυτές να σχετίζονται η μια με την άλλη. Είναι ένα Φυλάκιο Μνήμης των ιδεών των πράξεων αυτών.

Ξενής Σαχίνης 36 και σήμερα
©Ξενής Σαχίνης

Έχοντας αυτές τις σκέψεις ως αξίωμα προέκυψαν σειρές Φυλακίων, όπου καταργήθηκε η εν σειρά εκτύπωση αλλά αυτή υπάρχει πλέον μέσω ειδώλων σε κάτοπτρα αλλά και μέσω κάθετων προβολών των χαράξεων με την παρουσία του φωτός και της σκιάς. Επόμενο βήμα ήταν η παραγωγή μιας σειράς αυτοπροσωπογραφιών με κοινωνικό και αυτοσαρκαστικό περιεχόμενο. Κλείνοντας αυτό το μικρό αυτοαναφορικό κείμενο σκέφτομαι το έργο του Φελλίνι, Και το πλοίο σαλπάρει (E la nave va). Στην περίπτωσή μου θέλω να πιστεύω πως η δουλειά μου προχωρά".

Εγκαίνια: 14/7 (6-11 μ.μ.)

Info: Art Appel Gallery | 14-7- 6/8 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.- Παρ.: 3-8 μ.μ., Σαβ.: 11 π.μ. – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Περισσότερες πληροφορίες

Art Appel Gallery

Νεοφύτου Βάμβα 5, Κολωνάκι
  • Εικαστικά

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Άνθρωποι και υπολογιστές: Το έργο του Κωνσταντίνου Δοξιάδη και μια έρευνα για τη σύγχρονη Αθήνα εξετάζουν τη σχέση κοινοτήτων-πόλεων στη Στέγη

Πήραμε μία πρώτη γεύση από το ερευνητικό εγχείρημα "Κωνσταντίνος Δοξιάδης και Πληροφοριακός Μοντερνισμός: Η Μηχανή στην Καρδιά του Ανθρώπου" που εγκαινιάστηκε στις 28/1 στο υπόγειο της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση και μελετά τι συνιστά τις πόλεις του σήμερα, μέσα από το έργο του σπουδαίου αρχιτέκτονα αλλά και πρόσφατες έρευνες.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
30/01/2023

Γνωρίστε την κεραμική τέχνη μέσα από τα εργαστήρια του ARCHworkshop

Οι συμμετέχοντες θα ανακαλύψουν τεχνικές ζωγραφικής σε ψημένο πηλό και θα δημιουργήσουν μια σύνθεση λουλουδιών με βιώσιμο αλλά και ταυτόχρονα δημιουργικό τρόπο.

"Welcome to the Uncanny": Το 19ο ADAF επιστρέφει την άνοιξη

Το φεστιβάλ προσκαλεί καλλιτέχνες, θεωρητικούς, δημιουργούς και επισκέπτες να εισέλθουν σε έναν ανοίκειο κόσμο.

Ξεναγηθείτε δωρεάν στο Μουσείο Φιλελληνισμού

Το Μουσείο Φιλελληνισμού ανοίγει τις πόρτες του για να γνωρίσετε τις συλλογές του δωρεάν.

Η επίδραση της τεχνολογίας στη σύγχρονη ζωή μέσα από τις νέες εκθέσεις του ΕΜΣΤ

Ο καινούργιος κύκλος των χειμερινών ατομικών εκθέσεων του μουσείου εγκαινιάζεται στα τέλη αυτής της εβδομάδας, με μια περφόρμανς από τη Hannah Toticki.