"Ωδή στη Γυναίκα" του Μεσοπολέμου στο Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα"

Η ομαδική έκθεση «Το βιολί του Ingres. Μια Ωδή στη Νέα Γυναίκα» τιμάει τις μορφές του μεσοπολέμου που σημάδεψαν την ιστορία του φεμινισμού, αντλώντας έμπνευση από την εμβληματική φωτογραφία του Man Ray.

Ιωαννίδου Κρυσταλλία Το βιολί του Ingres @Ιωαννίδου Κρυσταλλία

63 σύγχρονοι καλλιτέχνες εικονοποιούν τη "Νέα Γυναίκα" του Μεσοπολέμου, με αφετηρία την εμβληματική φωτογραφία του Man Ray. Έρωτας, πάθος, σαγήνη, flapper girls που χορεύουν έξαλλα, πίνουν και καπνίζουν, υποδέχονται το κοινό στο Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" του Δήμου Αθηναίων, με την υποστήριξη του "Σπίτι του Ηθοποιού". 

Η έκθεση τελεί υπό την Αιγίδα της Περιφέρειας Αττικής 1924. Στο στούντιο της rue Compagne-Premiere, η Γαλλίδα ερωμένη του Man Ray και μούσα της avant-garde, Alice Ernestine Prin, γνωστή στους καλλιτεχνικούς κύκλους των "annees folles” ως Kiki de Montparnasse, ποζάρει γυμνή με τα δύο f holes κλειδιά ζωγραφισμένα στην πλάτη της, φορώντας ένα ανατολίτικο τουρμπάνι. Με σημείο αναφοράς το Λουτρό (The Valpincon bather, 1808, Λούβρο) του Jean-Auguste-Dominique Ingres (1780-1867), ο Man Ray εγχειρίζει ανενδοίαστα τη μούσα του σαν έγχορδο όργανο προς χρήση, στηλιτεύοντας με τη λεπτή ντανταϊστική του ειρωνεία την εργαλειοποίηση του γυναικείου σώματος σαν σκεύος ηδονής.

Το βιολί του Ingres Ρούτσος Ορέστης
@Ρούτσος Ορέστης

Κάποια χρόνια προτού ο Man Ray παρουσιάσει το έργο του στο αναγνωστικό κοινό του Παρισίου, η Μαρίκα Κοτοπούλη (1887-1954), θα ανέβαινε σαν σουφραζέτα στη σκηνή φορώντας κοντή φούστα, σακάκι και κρατώντας μαγκούρα, για να ερμηνεύσει με μπρίο στο σόλο της τη "Νέα Γυναίκα" σε στίχους των Γιώργου Τσοκόπουλου και Μπάμπη Αννίνου. Το τραγούδι, που πρωτοπαρουσιάστηκε στην επιθεώρηση "Παναθήναια 1908" έμελλε να είναι το πρώτο εγχώριο φεμινιστικό μανιφέστο, που απέπνεε αφενός την ευφορία και το αναγεννησιακό κλίμα της αθηναϊκής "μπελ επόκ" και προοικονομούσε, μέσα από τους στίχους, που τότε, βέβαια, προκαλούσαν τον "γέλωτα", την έμφυλη ισότητα, όχι μόνο σε επίπεδο θεσμικών προνομίων, αλλά και σε θέματα σεξιστικά, ως προς τους ηθικούς κώδικες και την ενδυμασία.

Η "Νέα Γυναίκα" απεχθάνεται "τα βέλα και τα καπέλα", πατώντας πόδι στην ανδρική παντοδυναμία, αποδομεί ουσιαστικά τη στερεοτυπική εικόνα της σεμνότυφης οικοδέσποινας της μπουρζουαζίας με το λευκό δέρμα, την πλούσια σάρκα, τους στενούς κορσέδες, το πιάνο και τα εργόχειρα και ευαγγελίζεται τη μοντέρνα "μαντμουαζέλα" του Μεσοπολέμου, το flapper girl των καρτ ποστάλ των βερολινέζικων καμπαρέ, που χορεύει προκλητικά στον ρυθμό του τσάρλεστον, κόβει τα μαλλιά, μακιγιάρεται έντονα στα μάτια, τα χείλη και τα μάγουλα με "χρώμα ροδαλόν", καπνίζει μακρά πίπα και πίνει αλκοόλ.

Το βιολί του Ingres Γκούμας Βασίλης
@Γκούμας Βασίλης

Πρόθεση της έκθεσης είναι να διασκευάσει εικαστικά την κατίσχυση της ηθικής φιλοσοφίας του φεμινισμού πάνω στις σεξιστικές προκαταλήψεις ως προς τον γυναικείο ερωτισμό, με το "βιολί του Ingres" να δονεί με το δοξάρι την παλλόμενη κοινωνικά περίοδο του Μεσοπολέμου και τον ρυθμό της "Νέας Γυναίκας" του Θεόφραστου Σακελλαρίδη να ηχεί - ξανά και ξανά -με αβανταδόρικα "μπιζ" από τις τρεις σχισμές του αντηχείου του.

Εγκαίνια: 08/6 (7-9.30 μ.μ.)

Οργάνωση-Επιμέλεια: Ευαγγελία Καϊράκη

Info: Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" | 08-17/6 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.:11 π.μ.-7 μ.μ., Σαβ.-Κυρ.: 10 π.μ..-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Without Which, Not / Sine Qua Non": Μία καλλιτεχνική απόπειρα αυτοπροσδιορισμού

Ο κοινός εννοιολογικός άξονας που ενώνει το έργο των Μαρίας Σταμάτη και Κώστα Βίττη, είναι η επιθυμία τους να αναγνώ-σουν και να εν-νοηματώσουν τα όρια της έκφρασης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/01/2023

Οι "από σκουριά και αλμύρα" πίνακες του Γιάννη Μίχα

Η έκθεση πραγματοποιείται με την υποστήριξη της Εταιρείας Γραμμάτων και Τεχνών Πειραιά.

"Remains": Η εικαστικός Μαρία Ζιάκα δίνει νέα ζωή σε παλιά έργα της

Τα "απομεινάρια" επεξεργάζονται εκ νέου, ενώ οι εικόνες που προκύπτουν μέσα από αυτήν τη διαδικασία-πρακτική καλύπτονται με μεγάλες λευκές, τις περισσότερες φορές, επιφάνειες.

Το ερευνητικό πρότζεκτ "[α] border of dying" επικεντρώνεται στις εικαστικές τέχνες

Το έργο αποτελείται από μια διπλή περφόρμανς, μια εικαστική εγκατάσταση και ένα εργαστήριο ανοιχτό στο κοινό.

Αφιέρωμα στο εικαστικό έργο του πολυσχιδούς καλλιτέχνη Νίκου Βέλμου

Είναι η πρώτη φορά που, εδώ και 93 χρόνια από τον θάνατο του Βέλμου, εκτίθενται τα έργα του στο κοινό.

"Η Τέχνη του Αλγόριθμου": Κατανοώντας τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης

Κατά τη διάρκειά της εκδήλωσης, οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δημιουργήσουν το δικό τους έργο τέχνης με τον ίδιο αλγόριθμο.