Το σίκουελ του Waste/d Pavilion ανοίγει μια συζήτηση τέχνης-πολιτικής

Ο Oliver Ressler παρουσιάζει το «Assets Must be Stranded» στο State of Concept Athens, όπου θα διεξαχθούν παράλληλα καλλιτεχνικά εργαστήρια και σχετικές δράσεις.

Oliver Ressler, The Path is Never the Same, 2022, film still, HD film

Το State of Concept Athens παρουσιάζει το δεύτερο επεισόδιο του Waste/d Pavilion: την ατομική έκθεση του Oliver Ressler, με τίτλο "Assets Must be Stranded" σε επιμέλεια της Ηλιάνας Φωκιανάκη.

Ο Oliver Ressler εργάζεται εδώ και πολλές δεκαετίες στη διασταύρωση της τέχνης και της πολιτικής, εμπνεόμενος στενά από και συνδεόμενος με το έργο διαφόρων ακτιβιστικών ομάδων και κοινωνικών κινημάτων, της κοινωνίας των πολιτών και του εθελοντισμού. Συνολικά, το έργο του χαρακτηρίζεται από θέματικές που αφορούν στην πολιτική, στα επακόλουθα της παγκοσμιοποίησης και του turbo-καπιταλισμού, στη κοινωνική δικαιοσύνη και τη δημοκρατία, τα κοινά σε σχέση με την εργασία αλλά και ζητήματα που σχετίζονται με την οικολογία και τη βιωσιμότητα και πώς αυτά συνδέονται με τις βλαβερές συνέπειες της ανθρωπόκενου/καπιταλόκενου.  O πολυβραβευμένος εικαστικός ανήκει σε μια κατηγορία καλλιτεχνών  που ασχολούνται με την πολιτική και την ιδεολογία κυρίως μέσω της φωτογραφίας και της κινούμενης εικόνας.  Είναι γνωστός στο ελληνικό κοινό για τη σειρά τεσσάρων ταινιών του με τίτλο "Occupy, Resist, Produce" που πραγματεύονται τα επακόλουθα της οικονομικής κρίσης του 2007-8, καθώς μια από τις ταινίες είναι αφιερωμένη στην κατάληψη του εργοστασίου της ΒΙΟ.ΜΕ στη Θεσσαλονίκη από τους εργαζόμενους που το αυτο-διαχειρίζονται μέχρι σήμερα. 

 Για αυτή την έκθεση, ο Oliver Ressler παρουσιάζει έργα με τα οποία το ελληνικό κοινό μπορεί εύκολα να ταυτιστεί, καθότι την τελευταία δεκαετία η Ελλάδα βιώνει μια σωρεία διαδηλώσεων και μαζικών κινητοποιήσεων ενάντια στην εξόρυξη και τη ρύπανση σε όλη τη επικράτεια: από την περίπτωση του Ερημίτη στην Κέρκυρα μέχρι την αντίσταση ενάντια στις ανεμογεννήτριες στα ιστορικά βουνά των Αγράφων και το χρυσωρυχείο στις Σκουριές στη Βόρεια Ελλάδα.  Ο εικαστικός παρακολουθεί το περιβαλλοντικό κίνημα και έχει δημιουργήσει μια σειρά ταινιών που εξετάζουν ζητήματα κλιματικού ακτιβισμού.

Θα παρουσιάσει,  σε πρεμιέρα, την πιο πρόσφατη ταινία του, με τίτλο The Path is Never the Same (2022), η οποία πραγματεύεται τις προσπάθειες ακτιβιστών και κατοίκων της Rheine της Γερμανίας από το 2012 μέχρι σήμερα να σταματήσουν τις εργασίες του λιγνιτωρυχείου στο δάσος Hambacher, καταλαμβάνοντας δέντρα και ζώντας σε αυτά.  Θα παρουσιαστούν επίσης δύο φιλμ από τη σειρά "Everything's coming together while everything's falling apart" που ακολουθούν τους αγώνες κατοίκων διαφορετικών περιοχών να σταματήσουν τα κυβερνητικά σχέδια που θα ανατρέψουν τη ζωή τους και θα καταστρέψουν το περιβάλλον τους. Η πρώτη ταινία επικεντρώνεται στην περιβόητη ιστορία της ZAD, μιας αυτόνομης ζώνης που δημιουργήθηκε από κατοίκους και ακτιβιστές στη Νάντη της Γαλλίας, σε μια προσπάθεια να σταματήσουν τα σχέδια για ένα νέο αεροδρόμιο. Η δεύτερη ταινία, εστιάζει στο Ende Gelände, ένα δάσος στη Γερμανία, όπου οι κάτοικοι και οι ακτιβιστές της περιοχής στοχεύουν να σταματήσουν την εξόρυξη λιγνίτη. Η έκθεση περιλαμβάνει επίσης φωτογραφικά έργα. 
 
Παράλληλα ανοίγει η έκθεση Bona-Fide 2, σε επιμέλεια ΠΑΤ, μια προσπάθεια του State of Concept Athens να "ταιριάξει” τις δουλειές νέων θεωρητικών με νέους εικαστικούς. 
Ένας διάλογος μεταξύ της καλλιτέχνιδας Elsa Brès και της ιστορικού τέχνης - επιμελήτριας Κυβέλης Μαυροκορδοπούλου στο πλαίσιο της σειράς εκθέσεων Bona-Fide που έχει σκοπό να συμβάλει στην ανάδειξη νέων καλλιτεχνών και κριτικών/επιμελητών. Η Brès παρουσιάζει το Notes for Les Sanglières, μια μικρού μήκους ταινία προσχέδιο μιας μεγάλου μήκους  που βρίσκεται στα σκαριά, γυρισμένη στην αγροτική περιοχή της Γαλλίας όπου ζει, η οποία πραγματεύεται τα αγριογούρουνα ως συμμάχους, εμπνευσμένη από τις ιδέες του οικο-φεμινισμού. Στο κείμενό της η Μαυροκορδοπούλου, ερευνήτρια που ασχολείται με σύγχρονες καλλιτεχνικές πρακτικές που πραγματεύονται ζητήματα πυρηνικής ενέργειας, μοιράζεται τις σκέψεις της για το έργο της Brès σε σχέση με την οικολογία, με τη θεμελιώδη έννοια του όρου ως αλληλεπίδραση των οργανισμών μεταξύ τους και με το περιβάλλον τους.

Παράλληλο πρόγραμμα

Εργαστήριο Leftwing Prepping: με τους Gene Ray, Γιώργο Θεοδωράκη, Κωνσταντίνα Λίτσα (17 και 18 Ιουνίου- Δωρεάν)

Στην εποχή του κλιματικού χάους, πώς μπορούν οι απλοί πολίτες να φροντίσουν τον εαυτό τους και ο ένας τον άλλον; Οι δεξιοί "προετοιμαστές" (preppers) συλλέγουν όπλα και τροφή που αποξηραίνεται στην κατάψυξη. Με ποιόν τρόπο θα μπορούσε να είναι διαφορετική μια αριστερή προετοιμασία, που βασίζεται στις αξίες της κοινοκτημοσύνης, της φροντίδας και της αλληλοβοήθειας; Ένα εργαστήριο με πρωτοβουλία του θεωρητικού Gene Ray και υπό την καθοδήγηση του εκπαιδευτή της περμακουλτούρας Γιώργου Θεοδωράκη και της εκπαιδεύτριας βοτανοθεραπείας Κωνσταντίνας Λίτσα στοχεύει να ανοίξει αυτά τα ερωτήματα προς συζήτηση και να προχωρήσει σε μια πρακτική ανταλλαγή δεξιοτήτων. 
 
Εγκαίνια: 27/5 (7-10 μ.μ.)

Info: State of Concept Athens | 28/5-24/9 | Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Παρ.: 4.30-8.30 μ.μ., Σαβ.: 12-5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Περισσότερες πληροφορίες

Waste/d Pavilion, Episode 2. Assets Must be Stranded

  • Βίντεο

Στη συνέχεια του Waste/d Pavilion ο Oliver Ressler παρουσιάζει έργα με τα οποία το ελληνικό κοινό μπορεί εύκολα να ταυτιστεί. Μια διασταύρωση τέχνης και πολιτικής που πάντα απασχολούσε τον καλλιτέχνη, μαζί με το έργο διαφόρων ακτιβιστικών ομάδων και κοινωνικών κινημάτων, της κοινωνίας των πολιτών και του εθελοντισμού. Συνολικά, το έργο του χαρακτηρίζεται από θεματικές που αφορούν στην πολιτική, στα επακόλουθα της παγκοσμιοποίησης και του turbo-καπιταλισμού, στη κοινωνική δικαιοσύνη και τη δημοκρατία, τα κοινά σε σχέση με την εργασία αλλά και ζητήματα που σχετίζονται με την οικολογία και τη βιωσιμότητα και πώς αυτά συνδέονται με τις βλαβερές συνέπειες του καπιταλόκενου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Without Which, Not / Sine Qua Non": Μία καλλιτεχνική απόπειρα αυτοπροσδιορισμού

Ο κοινός εννοιολογικός άξονας που ενώνει το έργο των Μαρίας Σταμάτη και Κώστα Βίττη, είναι η επιθυμία τους να αναγνώ-σουν και να εν-νοηματώσουν τα όρια της έκφρασης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/01/2023

Οι "από σκουριά και αλμύρα" πίνακες του Γιάννη Μίχα

Η έκθεση πραγματοποιείται με την υποστήριξη της Εταιρείας Γραμμάτων και Τεχνών Πειραιά.

"Remains": Η εικαστικός Μαρία Ζιάκα δίνει νέα ζωή σε παλιά έργα της

Τα "απομεινάρια" επεξεργάζονται εκ νέου, ενώ οι εικόνες που προκύπτουν μέσα από αυτήν τη διαδικασία-πρακτική καλύπτονται με μεγάλες λευκές, τις περισσότερες φορές, επιφάνειες.

Το ερευνητικό πρότζεκτ "[α] border of dying" επικεντρώνεται στις εικαστικές τέχνες

Το έργο αποτελείται από μια διπλή περφόρμανς, μια εικαστική εγκατάσταση και ένα εργαστήριο ανοιχτό στο κοινό.

Αφιέρωμα στο εικαστικό έργο του πολυσχιδούς καλλιτέχνη Νίκου Βέλμου

Είναι η πρώτη φορά που, εδώ και 93 χρόνια από τον θάνατο του Βέλμου, εκτίθενται τα έργα του στο κοινό.

"Η Τέχνη του Αλγόριθμου": Κατανοώντας τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης

Κατά τη διάρκειά της εκδήλωσης, οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δημιουργήσουν το δικό τους έργο τέχνης με τον ίδιο αλγόριθμο.