Δέκα γύψινες πισίνες στην βεράντα του Ιδρύματος Θεοχαράκη περιμένουν κάθε τολμηρό "κολυμβητή" – Τελευταίες ημέρες για την εγκατάσταση της Νατάσας Ευσταθιάδη

Τι κι αν κάτω απ’ τις λεωφόρους, τα κτίρια και τη βουή της μεγαλούπολης, κρύβεται ένα δίκτυο υπόγειων υδάτων που θέλγει να βουτήξεις στα νερά του; Το «The Swimmer» είναι ένας δρόμος προς την κάθαρση – ή μήπως όχι;

The Swimmer


Όσο στο εσωτερικό του Ιδρύματος Θεοχαράκη λάμπει ο ζωηρός κόσμος του εμβληματικού λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου, με πάνω από ενενήντα πολύτιμα έργα να εκτίθενται, μεταφέροντας ανεπιτήδευτα στο χώρο την αθωότητα και την αμεσότητα της εικονογραφίας του, που απαρνιόταν την έννοια της προοπτικής, ένας άλλος κόσμος, στο φάσμα της εννοιολογικής αλλά όχι νοηματικά απρόσιτης τέχνης, ορθώνεται στη βεράντα του κτιρίου επί της Βασιλίσσης Σοφίας, με την εγκατάσταση της Νατάσας Ευσταθιάδη, που συνεχίζεται για λίγες ακόμη ημέρες, έως 20 Ιανουαρίου. "The Swimmer" είναι ο τίτλος της έκθεσης και δέκα γύψινες πισίνες σε κλίμακα μικρότερης του πραγματικού είναι η παράταξη με την οποία αναμετράται ο επισκέπτης.

Πρόκειται για ένα έργο που εντάσσεται στο κεφάλαιο, το οποίο είχε ανοίξει η εικαστικός με την ατομική της έκθεση στη γκαλερί CAN το 2014. Ωστόσο, δεν αμφισβητείται η αυθυπαρξία της εγκατάστασης στο Ίδρυμα Θεοχαράκη: μπορεί να ειδωθεί σε διάλογο με τα ερωτήματα που είχε θέσει τότε η νεαρή εικαστικός με συνδετικό κρίκο το υγρό στοιχείο –ήταν μια διαδρομή μεταξύ ανεμελιάς και ματαιότητας, επιτυχίας και αποτυχίας–, αλλά η τωρινή εγκατάσταση λειτουργεί κάλλιστα από μόνη της, αρκεί να γνωρίζει ο επισκέπτης το βασικό σημείο όπου αναφέρεται.

Η εγκατάσταση "The Swimmer" (επιμέλεια: Μάγια Τούντα) γεννήθηκε απ’ την ομώνυμη ταινία του Perry, η οποία με τη σειρά της βασίστηκε στο επίσης ομώνυμο διήγημα του John Cheever απ’ το 1964. Σε όλα τα φορμάτ, ο πρωταγωνιστής είναι ένας μεσήλικας γοητευτικός άνδρας, ο οποίος ένα καλοκαιρινό μεσημέρι, κατά τη διάρκεια μιας επίσκεψής του στην έπαυλη κάποιων φίλων του σ’ ένα προάστιο στο Κονέκτικατ, αποφασίζει να διασχίσει όλη την περιοχή κολυμπώντας από πισίνα σε πισίνα, με προορισμό το σπίτι του. Το παράδοξο τούτο διάβημα εξελίσσεται σε ένα απόλυτα εσωτερικό ταξίδι καταβύθισης, έτσι που μέχρι να φτάσει το καλοκαίρι γίνεται χειμώνας κι η προσπάθειά του καταλήγει στην προσωπική του κατάρρευση.

The Swimmer

The Swimmer

Το ρόλο του πρωταγωνιστή καλείται να αναλάβει νοητά ο επισκέπτης στην εγκατάσταση της Ευσταθιάδη. Τοποθετημένες σε παρατακτική σειρά στη βεράντα του ιδρύματος και εκτεθειμένες στις καιρικές συνθήκες (να σημειώσουμε εδώ ότι πρόκειται για μια εκθεσιακή παρουσίαση που εντάσσεται στη σειρά "THF Raw" του Ιδρύματος, κατά την οποία οι μη εκθεσιακοί, υπαίθριοι χώροι του κτιρίου φιλοξενούν έργα τέχνης με πρόθεση πρωτοτυπίας και σύμπλευσης με τα δεδομένα της πανδημίας), οι πισίνες συντάσσονται –διόλου τυχαία– με τον άξονα που καταλήγει στη Βουλή των Ελλήνων, το βασικό δηλαδή σύμβολο του πολιτικού μας συστήματος.

Θα μπορούσαμε για μια στιγμή να φανταστούμε, όπως ο πρωταγωνιστής, ότι κάτω απ’ τις λεωφόρους, τα κτίρια και τη βουή της μεγαλούπολης, κρύβεται ένα δίκτυο υπόγειων υδάτων, τα οποία εάν ακολουθήσουμε θα φτάσουμε στην κάθαρση – ή μήπως όχι; 
 

Περισσότερες πληροφορίες

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Μια έκθεση φωτογραφίας αφηγείται την αποστολή των Γιατρών του Κόσμου στην Ουκρανία

Στο πλαίσιο του προγράμματος O.D.I.SO.S Open Democracy in a Society of Solidarity, οι Γιατροί του Κόσμου διοργανώνουν έκθεση φωτογραφίας και θεματικές συζητήσεις στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων.

31/01/2023

"Δρόμοι Σύνθεσης": Έργα μεταπολεμικής γενιάς σε διάλογο με τη σύγχρονη τέχνη

Στην έκθεση παρουσιάζονται μνημειακά έργα "δασκάλων" της μεταπολεμικής γενιάς, επιχειρώντας μια μοναδική ώσμωση με συνθέσεις νεότερων δημιουργών με διακριτικό αποτύπωμα.

Η χαρακτική γίνεται παιχνίδι στον χώρο τέχνης Εκτός

Μετά από την έκθεση, μερικά από αυτά τα εκπαιδευτικά παιχνίδια θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα της ΕΕΧ.

"CTRL+τ": Οι υπαρξιακοί συμβολισμοί του λαβύρινθου

Στο νέο πρότζεκτ του TAF, η Serena Poletti επικεντρώνεται στο θέμα του λαβύρινθου ως σύμβολο της ανακάλυψης του θανάτου και της αναγέννησης.

Άνθρωποι και υπολογιστές: Το έργο του Κωνσταντίνου Δοξιάδη και μια έρευνα για τη σύγχρονη Αθήνα εξετάζουν τη σχέση κοινοτήτων-πόλεων στη Στέγη

Πήραμε μία πρώτη γεύση από το ερευνητικό εγχείρημα "Κωνσταντίνος Δοξιάδης και Πληροφοριακός Μοντερνισμός: Η Μηχανή στην Καρδιά του Ανθρώπου" που εγκαινιάστηκε στις 28/1 στο υπόγειο της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση και μελετά τι συνιστά τις πόλεις του σήμερα, μέσα από το έργο του σπουδαίου αρχιτέκτονα αλλά και πρόσφατες έρευνες.

Γνωρίστε την κεραμική τέχνη μέσα από τα εργαστήρια του ARCHworkshop

Οι συμμετέχοντες θα ανακαλύψουν τεχνικές ζωγραφικής σε ψημένο πηλό και θα δημιουργήσουν μια σύνθεση λουλουδιών με βιώσιμο αλλά και ταυτόχρονα δημιουργικό τρόπο.