Δέκα γύψινες πισίνες στην βεράντα του Ιδρύματος Θεοχαράκη περιμένουν κάθε τολμηρό "κολυμβητή" – Τελευταίες ημέρες για την εγκατάσταση της Νατάσας Ευσταθιάδη

Τι κι αν κάτω απ’ τις λεωφόρους, τα κτίρια και τη βουή της μεγαλούπολης, κρύβεται ένα δίκτυο υπόγειων υδάτων που θέλγει να βουτήξεις στα νερά του; Το «The Swimmer» είναι ένας δρόμος προς την κάθαρση – ή μήπως όχι;

The Swimmer


Όσο στο εσωτερικό του Ιδρύματος Θεοχαράκη λάμπει ο ζωηρός κόσμος του εμβληματικού λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου, με πάνω από ενενήντα πολύτιμα έργα να εκτίθενται, μεταφέροντας ανεπιτήδευτα στο χώρο την αθωότητα και την αμεσότητα της εικονογραφίας του, που απαρνιόταν την έννοια της προοπτικής, ένας άλλος κόσμος, στο φάσμα της εννοιολογικής αλλά όχι νοηματικά απρόσιτης τέχνης, ορθώνεται στη βεράντα του κτιρίου επί της Βασιλίσσης Σοφίας, με την εγκατάσταση της Νατάσας Ευσταθιάδη, που συνεχίζεται για λίγες ακόμη ημέρες, έως 20 Ιανουαρίου. "The Swimmer" είναι ο τίτλος της έκθεσης και δέκα γύψινες πισίνες σε κλίμακα μικρότερης του πραγματικού είναι η παράταξη με την οποία αναμετράται ο επισκέπτης.

Πρόκειται για ένα έργο που εντάσσεται στο κεφάλαιο, το οποίο είχε ανοίξει η εικαστικός με την ατομική της έκθεση στη γκαλερί CAN το 2014. Ωστόσο, δεν αμφισβητείται η αυθυπαρξία της εγκατάστασης στο Ίδρυμα Θεοχαράκη: μπορεί να ειδωθεί σε διάλογο με τα ερωτήματα που είχε θέσει τότε η νεαρή εικαστικός με συνδετικό κρίκο το υγρό στοιχείο –ήταν μια διαδρομή μεταξύ ανεμελιάς και ματαιότητας, επιτυχίας και αποτυχίας–, αλλά η τωρινή εγκατάσταση λειτουργεί κάλλιστα από μόνη της, αρκεί να γνωρίζει ο επισκέπτης το βασικό σημείο όπου αναφέρεται.

Η εγκατάσταση "The Swimmer" (επιμέλεια: Μάγια Τούντα) γεννήθηκε απ’ την ομώνυμη ταινία του Perry, η οποία με τη σειρά της βασίστηκε στο επίσης ομώνυμο διήγημα του John Cheever απ’ το 1964. Σε όλα τα φορμάτ, ο πρωταγωνιστής είναι ένας μεσήλικας γοητευτικός άνδρας, ο οποίος ένα καλοκαιρινό μεσημέρι, κατά τη διάρκεια μιας επίσκεψής του στην έπαυλη κάποιων φίλων του σ’ ένα προάστιο στο Κονέκτικατ, αποφασίζει να διασχίσει όλη την περιοχή κολυμπώντας από πισίνα σε πισίνα, με προορισμό το σπίτι του. Το παράδοξο τούτο διάβημα εξελίσσεται σε ένα απόλυτα εσωτερικό ταξίδι καταβύθισης, έτσι που μέχρι να φτάσει το καλοκαίρι γίνεται χειμώνας κι η προσπάθειά του καταλήγει στην προσωπική του κατάρρευση.

The Swimmer

The Swimmer

Το ρόλο του πρωταγωνιστή καλείται να αναλάβει νοητά ο επισκέπτης στην εγκατάσταση της Ευσταθιάδη. Τοποθετημένες σε παρατακτική σειρά στη βεράντα του ιδρύματος και εκτεθειμένες στις καιρικές συνθήκες (να σημειώσουμε εδώ ότι πρόκειται για μια εκθεσιακή παρουσίαση που εντάσσεται στη σειρά "THF Raw" του Ιδρύματος, κατά την οποία οι μη εκθεσιακοί, υπαίθριοι χώροι του κτιρίου φιλοξενούν έργα τέχνης με πρόθεση πρωτοτυπίας και σύμπλευσης με τα δεδομένα της πανδημίας), οι πισίνες συντάσσονται –διόλου τυχαία– με τον άξονα που καταλήγει στη Βουλή των Ελλήνων, το βασικό δηλαδή σύμβολο του πολιτικού μας συστήματος.

Θα μπορούσαμε για μια στιγμή να φανταστούμε, όπως ο πρωταγωνιστής, ότι κάτω απ’ τις λεωφόρους, τα κτίρια και τη βουή της μεγαλούπολης, κρύβεται ένα δίκτυο υπόγειων υδάτων, τα οποία εάν ακολουθήσουμε θα φτάσουμε στην κάθαρση – ή μήπως όχι; 
 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Η Παγκόσμια Ημέρα Μνημείων στοχεύει σε μια κληρονομιά ανθεκτική σε καταστροφές και συγκρούσεις

Η Παγκόσμια Ημέρα Μνημείων, που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 18/4, αποβλέπει στην ευαισθητοποίηση του κοινού στο σημαντικό θέμα της προστασίας της Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/04/2024

Λαϊκή ζωγραφική και νοσταλγία για την αγροτική ζωή στον καμβά της Ιωάννας Λημνιού

Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας που θα παρουσιαστεί στην The Breeder.

Δύο νέες εκθέσεις στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα

Πρόκειται για την έκθεση του Δημήτρη Ανδρεάδη με τίτλο "Engram" και της εικαστικού Κατερίνας Παπαζήση "A dancefloor of one’s own".

Δωρεά της οικογένειας Λάτση για την αναβάθμιση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Η δωρεά από τον Σπύρο και τη Ντόροθυ Λάτση γίνεται εις μνήμη του Ιωάννη και της Εριέττας Λάτση.

"Στρεβλή πορεία, 1960-1974": Παρουσιάζοντας την πολιτική από τη δεκαετία του '60 στη δικτατορία

Η μελέτη καλύπτει τα αίτια της απριλιανής δικτατορίας στη διάρκεια της δεκαετίας του ‘60 καθώς και την κληρονομιά της στην περίοδο της δημοκρατίας που ακολούθησε.

3 μεταφράστριες μάς συστήνουν με το δικό τους τρόπο τρία πολυσυζητημένα βιβλία ξένης λογοτεχνίας που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Μεταίχμιο

Οι Χίλντα Παπαδημητρίου, Μαρία Ξυλούρη και Στέλα Ζουμπουλάκη γράφουν για τη "Μελέτη περίπτωσης", το "Cloud Atlas" και το "Κορίτσι", τρία σημαντικά βιβλία που μετέφρασαν πρόσφατα και αξίζει να προσέξουμε.

Ο Cacao Rocks μιλά για τη νέα τοιχογραφία του στο Mitsis N’U Piraeus Port και τη σύγχρονη ελληνική street art

Μια συζήτηση με τον καταξιωμένο καλλιτέχνη για την έμπνευση πίσω από το νέο έργο που κοσμεί το ιστορικό κτίριο στον Πειραιά.