Αντώνης Βαβαγιάννης: «Τι βαρετό, νερόβραστο και ανούσιο θα ήταν το πολιτικό σκίτσο χωρίς πολιτική θέση;»

Ο κομίστας Κουραφέλκηθρος ακόμη και στις συνεντεύξεις του ζωγραφίζει.

Αντώνης Βαβαγιάννης: «Τι βαρετό, νερόβραστο και ανούσιο θα ήταν το πολιτικό σκίτσο χωρίς πολιτική θέση;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο γνωστός και αγαπημένος μας Κουραφέλκηθρος, μας κάνει να νοιώθουμε παιδιά ακόμη και τις πιο γκρίζες μέρες. Ο περίφημος κομίστας διαθέτει πολλά ταλέντα, μεταξύ αυτών η μουσική και το σκίτσο. Πολυάριθμα πρότζεκτ του και συνεργασίες με άλλους γελοιογράφους και κορυφαίους του είδους έκαναν το κοινό να τον λατρέψει.

Ωστόσο τα Κουραφέλκηθρα είναι η σειρά που φέρει τη δική του σφραγίδα και τον καθιστά κυρίαρχο του ελληνικού κόμικ. Αυτό τουλάχιστον αποδεικνύουν οι ορδές των φαν που έτρεξαν να τον συναντήσουν στο πόστο του στο Comicdom Con Athens 2021 και να λάβουν υπογεγραμμένους τους τόμους των Κουραφέλκηθρων.

Ο Κουραφέλκηθρος μοιράζεται με το athinorama.gr τα συναισθήματά που προέκυψαν από τη συμμετοχή του στο δημοφιλές φεστιβάλ. Όλα όσα τον εμπνέουν, όσα αγαπάει, όσα σκέφτεται και όσα ονειρεύεται αναδύονται μέσα από το διάλογο που ακολουθεί. Ωστόσο, μοιράζεται κάτι ακόμη πιο μοναδικό. Όπως για κάθε τυχερό φαν που τον συναντούσε στο Comicdom έκρυβε στα βιβλία του ένα σκιτσάκι-έκπληξη, ο κομίστας φιλοτέχνησε ένα σκίτσο ειδικά για το Αθηνόραμα. Για όλους αυτούς τους λόγους αξίζει να διαβάσεις αυτή τη συνέντευξη μέχρι το τέλος της.

Κατά την περίοδο της πανδημίας η συντροφιά των Κουραφέλκυθρων αποτέλεσε πηγή χαράς για χιλιάδες αναγνώστες, παλιούς και νέους θαυμαστές σου. Όλοι αυτοί βρέθηκαν στο Comicdom Con Athens 2021 προκειμένου να σε συναντήσουν και να αποκτήσουν τον νέο τόμο, υπογεγραμμένο από τον Αντώνη. Πώς ένιωσες που τους συνάντησες από κοντά;
H δουλειά μας είναι μια μοναχική δουλειά. Κάθεσαι πάνω από ένα χαρτί ή μια ταμπλέτα και φτιάχνεις κάτι που κυρίως σε νοιάζει να αρέσει σε εσένα. Ναι οκ, τα like και τα μηνύματα είναι ένας άμεσος τρόπος να πάρεις μια ικανοποίηση από τη δουλειά σου. Tίποτα, όμως, δεν συγκρίνεται με τη χαρά του να γνωρίζεις ανθρώπους που αγαπούν αυτό που κάνεις, θέλουν να σε στηρίξουν κι είναι έτοιμοι να μοιραστούν μαζί σου τον τρόπο με τον οποίο τα καραγκιοζάκια που σκαλίζεις σε ένα χαρτί έχουν θετικό αντίκτυπο για τη ζωή τους. Τουλάχιστον για εμένα δεν υπάρχει μεγαλύτερη χαρά.

Αντώνης Βαβαγιάννης: «Τι βαρετό, νερόβραστο και ανούσιο θα ήταν το πολιτικό σκίτσο χωρίς πολιτική θέση;» - εικόνα 1

Μολονότι έχεις δημιουργήσει πολυάριθμες σειρές κόμικ, ο ίδιος συστήνεσαι στο κοινό ως Αντώνης Κουραφέλκυθρος. Αυτός είναι ο δικός σου τρόπος να δηλώσεις την αφοσίωση σου στο συγκεκριμένο πρότζεκτ;
Ίσως είναι αυτό, ίσως είναι ότι οι περισσότεροι με γνωρίζουν έτσι κι αλλιώς μέσω αυτού. Η αλήθεια είναι ότι επειδή μπορεί να αγκαλιάσει την αγάπη μου τόσο για τα κόμικς όσο και για το χιούμορ, κι επειδή μπορώ σε αυτό να κινούμαι με αρκετά μεγάλη ελευθερία είναι ένα πρότζεκτ που άντεξε στο χρόνο, τόσο για το κοινό που το ακολουθεί, όσο και για εμένα που ποτέ δεν κουράστηκα από αυτό. Επίσης είναι ωραίο όνομα το άτιμο.

Τα τελευταία χρόνια η τέχνη σου διαρκώς γαργαλάει με το καυστικό της χέρι την πολιτική και την επικαιρότητα. Για σένα η πολιτική γελοιογραφία αποτελεί μια πρόκληση;
Η αλήθεια είναι ότι, αν και πολιτικά σχόλια γίνονταν μέσα στα Κουραφέλκυθρα, ποτέ δεν ήθελα να ασχοληθώ με την επικαιρότητα. Ήθελα τα κόμιξ μου να διαβάζονται και 5 και 10 χρόνια μετά με την ίδια θέρμη όπως όταν γράφτηκαν, και τα Κουραφέλκυθρα σε μεγάλο βαθμό το πετυχαίνουν αυτό.
Όμως το γεγονός ότι σχολίαζα την επικαιρότητα στο προσωπικό μου προφίλ στο facebook σε συνδυασμό με την αμεσότητα και το «virality» που έχουν τα σκίτσα που σχετίζονται με την επικαιρότητα, ώθησε τα παιδιά από το news247 να μου κάνουν αυτήν την πρόταση. Την οποία αποδέχτηκα για 2 λόγους. Πρώτον επειδή το είδα όπως λες σαν πρόκληση, δεύτερον γιατί πρέπει κάπως να πληρώνω το νοίκι μου. Τελικώς το απολαμβάνω πολύ, και προσπαθώ να δώσω πάντα κι ένα μικρό twist που να θυμίζει λίγο το δικό μου, λίγο σουρεάλ χιούμορ και να ξεφεύγει από το πολύ κλασικό, συνηθισμένο πολιτικό σχολιασμό.

Αντώνης Βαβαγιάννης: «Τι βαρετό, νερόβραστο και ανούσιο θα ήταν το πολιτικό σκίτσο χωρίς πολιτική θέση;» - εικόνα 2

Έχεις έρθει αντιμέτωπος με αρνητικά σχόλια γύρω από την ενασχόληση σου με την πολιτική γελοιογραφία; Ποιος είναι ο τρόπος σου να διαχειρίζεσαι τα συγκεκριμένα σχόλια;
Προφανώς. Όταν σχολιάζεις την πολιτική, παίρνεις θέση. Και όσο κι αν θέλεις να σχολιάζεις τα κακώς κείμενα από όλες τις πλευρές, έχεις μια ιδεολογία που δεν γίνεται να μη βγαίνει μέσα από τα σχόλιά σου. Όσο δεν παίρνεις θέση είναι εύκολο να σε συμπαθούν όλοι, αλλά τι βαρετό, νερόβραστο και ανούσιο θα ήταν πολιτικό σκίτσο χωρίς πολιτική θέση;
Γενικά τα αρνητικά σχόλια δεν με πολυαγγίζουν. Θεωρώ ότι ακόμα και κάποιος που διαφωνεί με τις απόψεις μου μπορεί να απολαύσει τα Κουραφέλκυθρα, γιατί τα θέματα που θίγω συνήθως έχουν να κάνουν με κοινή λογική και με θέσεις καθαρά ορθολογικές, αντιρατσιστικές, αντιφασιστικές και αντιομοφοβικές. Σε τέτοιο βαθμό που αν κάποιος διαφωνεί τόσο που θα αποχωρήσει πχ. από τη σελίδα μου, είναι μεγάλη μου χαρά που τον ξεφορτώνομαι. Δεν με ενδιαφέρει καθόλου να είμαι αρεστός πχ. σε φασίστες. Ίσα ίσα θα ήθελα να τους είμαι ιδιαίτερα δυσάρεστος.

«Η μεγαλύτερη διάκριση για μένα είναι οι άνθρωποι που με πλησιάσαν και μου είπαν ότι σε μια πολύ δύσκολη φάση της ζωής τους τα κόμιξ μου τους έφτιαχναν καθημερινά τη διάθεση.»

Απλοϊκές γραμμές, άγαρμπο στήσιμο και καμία διάθεση για βελτιώσεις στο σχεδιαστικό στυλ. Αυτές είναι οι τρεις βασικές αρχές σου ως σκιτσογράφος. Εντοπίζεις και στην καθημερινότητα την ομορφιά που κρύβεται μέσα στο μη-τέλειο;
Τώρα αυτό δεν ήταν πολύ ευγενικό. Εγώ δεν έρχομαι στη δουλειά σου να σου λέω ότι δεν τυπογραφείς αρκετά γρήγορα στο word!
Πέρα από την πλάκα πάντως, οι γραμμές και το σχέδιο σαφέστατα είναι απλοϊκά και έχουν μια παιδικότητα που ταιριάζει με το κείμενο πολύ περισσότερο από το να ήταν ένα τέλεια σχεδιασμένο κόμικ. Από την άλλη εγώ θεωρώ ότι συνέχεια βελτιώνομαι στο σχεδιαστικό μου στυλ. Στα δικά μου μάτια τα τελευταία μου κόμικ δεν έχουν καμία σχέση με τα πρώτα σε επίπεδο σχεδίου, χωρίς να σημαίνει ότι και τα πρώτα δεν είχαν μια αμεσότητα. Το γεγονός ότι τα βρίσκετε ακριβώς ίδια δείχνει τον βαθμό στον οποίο έχω αποτύχει πλήρως να βελτιωθώ.
Κατά τα άλλα, το τέλειο μου φαίνεται βαρετό, εμένα δεν με νοιάζει να είναι τέλειο αυτό που κάνω και πολλές φορές αφήνω μικρολαθάκια επίτηδες μέσα στα κόμιξ μου, γιατί είναι και μέρος της προσωπικότητάς μου να μην ασχολούμαι ιδιαίτερα με τις λεπτομέρειες, οπότε κι αυτό θέλω να περάσει μέσα στο σχέδιό μου.

Ένας ξεκαρδιστικός σκιτσογράφος. Ένας ανατρεπτικός μουσικός. Ένας δάσκαλος-πρότυπο για τους μαθητές του. Ας υποθέσουμε ότι δεν είσαι όλα αυτά μαζί, αλλά καλείσαι να επιλέξεις. Με ποια ιδιότητα θα πορευόσουν;
Το μεγάλο μου απωθημένο είναι η μουσική. Το να γράφω μουσική είναι ίσως και το μόνο ταλέντο που επιτρέπω στον εαυτό μου να πιστεύει ότι έχει. Από την άλλη δεν θα μπορούσα να είμαι μόνο ένα από αυτά γιατί τότε δεν θα ήμουν αυτός που είμαι. Αδυνατώ να συγκεντρωθώ σε μόνο ένα πράγμα κι αυτό είναι βασικό δομικό στοιχείο του χαρακτήρα μου.

Αντώνης Βαβαγιάννης: «Τι βαρετό, νερόβραστο και ανούσιο θα ήταν το πολιτικό σκίτσο χωρίς πολιτική θέση;» - εικόνα 3

Είναι γνωστό ότι όσο νέος κι αν είσαι για τα παιδιά δεν υπάρχουν διαβαθμίσεις. Είσαι παιδί ή μεγάλος. Χρησιμοποιείς τα κόμικ σου για να περιορίσεις το χάσμα ή να διδάξεις πράγματα στους μαθητές σου;
Πάντα νιώθω μικρότερος από ό,τι είμαι. Συχνά βρίσκομαι σε συγκεντρώσεις με άλλους ανθρώπους που σκέφτομαι από μέσα μου «γιατί με βάλανε να κάτσω με αυτούς τους γέρους τώρα;» και είναι όλοι νεώτεροί μου. Εχω αγκαλιάσει πολύ την παιδικότητά μου και αυτό με βοηθάει και πολύ στη δουλειά μου στα Κουραφέλκυθρα. Eίμαι ανώριμος από πεποίθηση.
Τα κόμιξ είναι ένα από τα εργαλεία που χρησιμοποιώ στη δουλειά μου σαφώς. Αλλά η δουλειά του δασκάλου περιλαμβάνει πάρα πολλές διαφορετικές παραμέτρους κι όσα διαφορετικά εργαλεία κι αν έχεις στη διάθεσή σου, τόσο καλύτερα μπορείς να κάνεις το μάθημα πιο ενδιαφέρον. Από την άλλη τη μουσική δεν τη χρησιμοποιώ ποτέ. Δηλαδή μη με φανταστείς να μπαίνω στην τάξη με την κιθάρα σαν τη Μαίρη Πόππινς και να λέω τραγούδια για το αντικείμενο και το κατηγορούμενο.

«Συχνά βρίσκομαι σε συγκεντρώσεις με άλλους ανθρώπους που σκέφτομαι από μέσα μου "γιατί με βάλανε να κάτσω με αυτούς τους γέρους τώρα;" και είναι όλοι νεώτεροί μου. Εχω αγκαλιάσει πολύ την παιδικότητά μου και αυτό με βοηθάει και πολύ στη δουλειά μου στα Κουραφέλκυθρα».

Ποια είναι τα συναισθήματα σου που επιστρέφεις κοντά στους μαθητές σου μετά από μια τόσο ταραχώδη σχολική χρονιά;
Οι δύο τελευταίες χρονιές ήταν πολύ ζόρικες. Πιστεύω φέτος με τη βοήθεια των εμβολίων θα είναι μια πολύ πιο βατή χρονιά για όλους. Εγώ όμως φέτος δεν επέστρεψα στο σχολείο, γιατί αποφάσισα να δοκιμάσω κάτι που ήθελα εδώ και πολύ καιρό, δηλαδή να πάρω άδεια ενός χρόνου για να μπορέσω να αφιερωθώ 100% στα κόμιξ και τη μουσική. Η κούραση των τελευταίων χρόνων από την πολυδιάσπαση μου είχε μαζευτεί και χρειαζόταν ένα διάλειμμα για να επανέλθω δριμύτερος. Οι μαθητές μου οι περσινοί μου λείπουν πολύ.Ήμασταν πολύ αγαπημένη και δεμένη ομάδα. Ελπίζω να τους επισκεφτώ σύντομα!

Ποια διάκριση θεωρείς το μεγαλύτερο σου επίτευγμά από το 2006, που ξεκίνησες την καριέρα σου, μέχρι σήμερα;
Αναφέρθηκα πριν λίγο σ’αυτό. Η μεγαλύτερη διάκριση για μένα είναι οι άνθρωποι που με πλησιάσαν και μου είπαν ότι σε μια πολύ δύσκολη φάση της ζωής τους (και δεν μιλάω μόνο για την καραντίνα, αλλά και σε άλλες δυσκολίες, περιπέτειες με τη σωματική ή την ψυχική τους υγεία, δυσάρεστες γενικά περιόδους της ζωής τους) τα κόμιξ μου τους έφτιαχναν καθημερινά τη διάθεση.

Αντώνης Βαβαγιάννης: «Τι βαρετό, νερόβραστο και ανούσιο θα ήταν το πολιτικό σκίτσο χωρίς πολιτική θέση;» - εικόνα 4

Η αγάπη σου για τον Γάλλο συγγραφέα Ρενέ Γκοσινί είναι γνωστή. Ποια είναι τα στοιχεία της δουλειάς του που σε έχουν κατακτήσει;
Το Αστερίξ είναι ένα αληθινά μεγαλοφυές έργο. Θα έλεγα ότι αυτό το οποίο με έχει αγγίξει στη δουλειά αυτή είναι το διακριτικό/αθώο χιούμορ και η αγάπη του Γκοσινί για την ιστορία και ο τρόπος που με κωμικό και ενδιαφέροντα τρόπο σε κάνει να την αγαπήσεις κι εσύ.

Υπάρχουν άλλοι κομίστες τους οποίους έχεις ξεχωρίσει και τους παρακολουθείς;
Τώρα θα είναι πολύ δύσκολο να αναφερθώ σε Έλληνες και να αφήσω κάποιους απ’έξω γιατί έχουμε χρόνια τώρα πολύ καλές σχέσεις με όλους που βρίσκονται σε αυτή τη σκηνή και θαυμάζω πολύ το έργο τους. Επίσης θαυμάζω πάρα πολύ και κάποια νεώτερα παιδιά που ξεκινάνε τώρα, αλλά θα μου επιτρέψεις να μην αναφερθώ σε ονόματα.
Από ξένους που δεν με νοιάζει γιατί δεν πρόκειται να το διαβάσουν αυτό και δεν θα παρεξηγηθούν, κοντά στο δικό μου στυλ, το κωμικό στριπ, είμαι μεγάλος fan της Kate Beaton, των Poorly Drawn Lines και του Nedroid. Σε λίγο πιο fantasy λατρεύω τη σειρά Dungeon του Trondheim και του Sfar.

Αντώνης Βαβαγιάννης: «Τι βαρετό, νερόβραστο και ανούσιο θα ήταν το πολιτικό σκίτσο χωρίς πολιτική θέση;» - εικόνα 5
Το σκιτσάκι που έφτιαξε ο Αντώνης Βαβαγιάννης ειδικά για το Αθηνόραμα!

Ποια είναι τα σχέδια σου, ή μάλλον τα σκίτσα σου για τη σεζόν που μόλις ξεκίνησε;
Συνεχίζω τα Κουραφέλκυθρα και το σκίτσο επικαιρότητας στο News247, ετοιμάζομαι να μπω στο στούντιο για να ηχογραφήσω 4 κομμάτια με το project μου Other Me, τα οποία θα είναι μόνο, ή τέλος πάντων κυρίως, πιανιστικά, θα παίξω πάρα πολύ beach volley, που είναι η καινούρια μου τρέλα και ετοιμάζω και κάτι πολύ πολύ ενδιαφέρον σε έναν άλλον τομέα με τον οποίο έχω μεγάλη τρέλα που είναι τα επιτραπέζια παιχνίδια. Περισσότερα σύντομα…

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Η διαχρονική δυστοπία του Σάο Πάολο στην έκθεση του Τόλη Τατόλα

Στόχος της έκθεσης είναι να προτρέψει τους θεατές να οραματιστούν ένα αστικό μέλλον, το οποίο θα προκύπτει με τρόπο φυσικό και θα καθοδηγεί κάθε πρωτοβουλία ανάπτυξης που ωφελεί τους κατοίκους των παγκόσμιων αστικών μορφωμάτων.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/11/2022

Ο Jeremiah Day διδάσκει τις στρατηγικές του "Νέου Χορού" με μια δημόσια performance

Θα προηγηθεί εργαστήριο στο Spiti Yoga όπου οι συμμετέχοντες θα αυτοσχεδιάσουν με βάση παρτιτούρες από την Anna Halprin, τον Steve Paxton και τη Simone Forti

7 διαφορετικά μουσεία που θα αγαπήσετε στην Αθήνα

Από το μοναδικό στην Ελλάδα, Μουσείο Αφής, σε μουσεία αφιερωμένα στα παιχνίδια, κοσμήματα, μετεωρίτες και στην αρχαία ελληνική τεχνολογία, η Αθήνα είναι η πρωτεύουσα των ξεχωριστών μουσείων

Στη νέα έκθεση του Νικόλα Αντωνίου πνέει "ένας νέος άνεμος"

Ο Νικόλας Αντωνίου, όντας ανθρωποκεντρικός ζωγράφος, αποχωρίζεται για λίγο την φιγούρα και επικεντρώνεται στη σημασία που παίζει το φόντο στο έργο.

Ένα ομαδικό πρότζεκτ αναδεικνύει την ιταλική σύγχρονη τέχνη

Η έκθεση στο Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο περιλαμβάνει έργα τέχνης από την ιδιωτική συλλογή του Ομίλου BFF Banking Group.

Η τέχνη των The Callas είναι πάρα πολύ προσωπικά πράγματα που προκύπτουν από το πρωινό ξύπνημα, τον καφέ που πίνεις, τι φαγητό σ’αρέσει, τι ποτό πίνεις, πόσο ξενυχτάς

Το καλλιτεχνικό δίδυμο Λάκης και Άρης Ιωνάς γιορτάζει 20 χρόνια από την ίδρυση της κολεκτίβας και μας μιλά για το πόσο έχει αλλάξει η εγχώρια σκηνή, τη μέθοδο που ακολουθούν στις διάφορες συνεργασίες τους και την ιδέα πίσω από την ψυχεδελική έκθεση "Love Solidarity Death (L.S.D.)" στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση.

"Στο κάτω κάτω της ΑΦΗς": Μια έκθεση για την έννοια του χρόνου στο Μπενάκη

Η έκθεση τιμά την για τόσα χρόνια συνοδοιπόρισσα και φίλη ζωής, Κορίννα Κουτουζή, ενεργό μέλος της ομάδας που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή.