Art happening στο A – Dash: Ένα στοιχειωμένο εξοχικό, μια οβίδα και ιστορίες από την Τρούμπα

Για λίγες ημέρες, το artist-run του κέντρου μοιάζει έτοιμο να εκραγεί. Μην ανησυχείτε, είναι ασφαλές.

Art happening στο A – Dash: Ένα στοιχειωμένο εξοχικό, μια οβίδα και ιστορίες από την Τρούμπα

Ένα art happening με αέρα 90’s, ξεχασμένες ιστορίες και μια παλιά οβίδα από τα σκουπίδια της Ελληνικής Βιομηχανίας Όπλων σημαίνει την επαναλειτουργία στο artist-run χώρο A – Dash που φωλιάζει σ’ ένα ανακαινισμένο νεοκλασικό της Ασκληπιού, με εγκαίνια την Πέμπτη 4 Ιουνίου. Υπό τον τίτλο «No one speaks to our dust» συνενώνονται δύο ξεχωριστές εκθέσεις από δύο διαφορετικούς στη προσέγγιση και στο επάγγελμα δημιουργούς, τον γραφίστα κι εκδότη του «Τhe Worst Street Journal» Δημήτρη Μητρόπουλο καθώς και την αρχιτεκτόνισσα-visual artist Κριστέλ Μακρή. Κοινό τους έδαφος οι μνήμες κι ο τόπος, το βίωμα που αναδεικνύεται υπαινικτικά κι η κριτική, ενίοτε σαρκαστική προσέγγιση του παρελθόντος.

Από τη μία, ο Δημήτρης Μητρόπουλος δομεί το «Στοιχειωμένο εξοχικό»: παλιές εργασίες απ’ τη σχολή γραφής, ημιτελή κολάζ και μέρος της συλλογής του από αφίσες, περιοδικά και εφημερίδες (φωτογραφίες πολιτικών του 2009, συλλεκτικά περιοδικά και Ελευθεροτυπίες τον καιρό σύλληψης της «17 Ν» κ.ά.), όπως τα βρήκε στο οικογενειακό εξοχικό στην Βραυρώνα Αττικής, «Τα αντικείμενα που παραθέτω έχουν κι από μια διαφορετική ιστορία», λέει ο ίδιος, «όπως η παλιά Bang & Olufsen TV του σπιτιού, από τις πρώτες έγχρωμες που κυκλοφόρησαν, η οποία μου θυμίζει έντονα τα χειμωνιάτικα σαββατοκύριακα στην Βραυρώνα, τα βράδια που παρακολουθούσαμε οικογενειακώς τις συνεδριάσεις στην Βουλή και διασκεδάζαμε με τους τσακωμούς Μητσοτάκη και Κουτσόγιωργα».

Art happening στο A – Dash: Ένα στοιχειωμένο εξοχικό, μια οβίδα και ιστορίες από την Τρούμπα - εικόνα 1

Στο πρόχειρο παλαιοπωλείο αντικειμένων που στήνει ο Μητρόπουλος, φορτωμένο με μνήμες και οικογενειακά στοιχειά, κλέβει τα βλέμματα μια μεγάλη –αληθινά μεγάλη– οβίδα. «Την είχαμε στον κήπο του εξοχικού εδώ και περίπου τριάντα χρόνια», εξηγεί, «την είχε μαζέψει ο πατέρας μου Χαράλαμπος απ’ τα σκουπίδια της Ελληνικής Βιομηχανίας Όπλων όπου δούλευε μια εποχή». Κανένας λόγος για ανησυχία, πάντως, γιατί είναι ανενεργή.

Από την άλλη, έχουμε τις «Ιστορίες της Τρούμπας» από την Κριστέλ Μακρή. «Η προσωπική μου σχέση με την Τρούμπα ξεκίνησε από τα εφηβικά μου χρόνια καθώς οι γονείς μου εργάζονταν εκεί κι ο πατέρας μου με πήγαινε σε διάφορα εναπομείναντα παραδοσιακά στέκια του Πειραιά», μου λέει η ίδια. «Ο Πειραιάς ήταν πάντοτε μια παρεξηγημένη περιοχή για τους περισσότερους Αθηναίους αλλά για μένα ίσχυε το αντίθετο: ιδιαίτερα η συνοικία της Τρούμπας πάντα με γοήτευε, με τα μοναδικά της μπαρ με κονσομασιόν (χαρακτηριστικό στέκι στα 80'ς-90'ς το «Αλεξάντερ» που είχε εσωτερικά πολλαπλά συντριβάνακια, μαρμάρινα τραπέζια και γενικά μια ιδιαίτερης νεοελληνικής αισθητικής ρομαντικό κιτς) να συνυπάρχουν με τις ναυτιλιακές δραστηριότητες».

Art happening στο A – Dash: Ένα στοιχειωμένο εξοχικό, μια οβίδα και ιστορίες από την Τρούμπα - εικόνα 2

Όταν, μερικά χρόνια αργότερα, έχοντας ολοκληρώσει σπουδές, ανέλαβε μια αρχιτεκτονική δουλειά-ανακαίνιση ναυτιλιακών γραφείων στην περιοχή, ήρθε αντιμέτωπη με την απαξίωση και το σεξισμό που οργιάζει στη ναυτιλιακή ζώνη. Από εκεί προέκυψε το κεντρικό έργο της έκθεσης «Στο καφενείο τσαμπουκάς και στη δουλειά χαλβάς» (2009), με το σύνθημα γραμμένο με νέον πάνω σ’ ένα πολύ βαρύ γραφείο που συνέλεξε η καλλιτέχνις από το παζάρι της Αμβέρσας, μιας πόλης με παρόμοια χαρακτηριστικά με τον Πειραιά.

Το 2019, επιστρέφοντας ξανά στην Τρόυμπα για άλλο αρχιτεκτονικό έργο, αντιμετώπισε τα ίδια θέματα σεξισμού κι αποφάσισε πως ολοκλήρωσε τον κύκλο της με την περιοχή, ωστόσο ήθελα ακόμη να διερευνήσει εικαστικά τη «χρυσή εποχή» της, «υπό το πρίσμα της σεξιστικής αντιμετώπισης της ετεροκανονικότητας», όπως παραθέτει. Μια νέα σειρά χιουμοριστικών έργων με σλόγκαν, φτιαγμένα από κεραμικά υλικά κι υφαντά, προέκυψαν, συνδέοντας τις (συχνά επαρχιώτισσες) εργαζόμενες του έρωτα με τον «εξευγενισμό» τους στην Τρούμπα, ώστε να ικανοποιούν τον αμερικανικό στόλο που κατέφθανε κάθε τόσο.

i «No one speaks to our dust» | A– Dash | Εγκαίνια: 4/6 (6 μ.μ.) | 4-13/6 (επίσκεψη με ραντεβού, adashspace(at)gmail.com | Είσοδος ελεύθερη

Περισσότερες πληροφορίες

A – DASH

Ασκληπιού 74, Νεάπολη
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Σταύρος Γασπαράτος: "Ένας ήχος μνήμης και όχι πραγματικότητας"

Ο Σταύρος Γασπαράτος μιλά στο "α" με αφορμή το "LAPSE", την οπτικοακουστική εγκατάστασή του που θα βρίσκεται ως τις 14 Αυγούστου στην ΕΛΣ.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟς ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟς
11/08/2022

"Μαθαίνοντας από την Πουλάτη": Μια εικαστική εγκατάσταση για τη διαχείριση του νερού στη Σίφνο

Το έργο δημιουργήθηκε από τους DECA Architecture στο πλαίσιο της δράσης S+T+ARTS (Science, Technology and Arts) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Connect).

Τα ελληνικά μουσεία υποδέχονται την Αυγουστιάτικη Πανσέληνο

Μουσεία, αρχαιολογικά μνημεία και χώροι τέχνης μας προσκαλούν να θαυμάσουμε την τελευταία καλοκαιρινή πανσέληνο με συναυλίες, θεατρικά και ξεναγήσεις όχι μόνο στην πρωτεύουσα, αλλά και σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια.

20 εκθέσεις σε νησιά που μπορείτε να επισκεφθείτε φέτος το καλοκαίρι

Ύδρα, Νάξος, Σπέτσες, Πόρος και πολλοί άλλοι καλοκαιρινοί προορισμοί καλωσορίζουν την τέχνη με εκθέσεις και εικαστικά δρώμενα σε γκαλερί, μουσεία και τοπικούς πολιτιστικούς χώρους.

"Thermia Project": Μια έκθεση αφιερωμένη στις πολιτιστικές πρακτικές της Κύθνου

Η έκθεση πραγματοποιείται στα πλαίσια του προγράμματος φιλοξενίας καλλιτεχνών "Thermia Project", σε επιμέλεια της Οντέτ Κουζού.

"Hunter Hunts in a Pink Mist": Βρετανικό φολκλόρ και ελληνική μυθολογία στη νέα έκθεση του Luke Edward Hall

Ο καταξιωμένος καλλιτέχνης παρουσιάζει στη γκαλερί The Breeder τη δεύτερη ατομική του έκθεση, αντλώντας θεματικές από τους ελληνικούς μύθους και την ιστορία της τέχνης.

"5 fragments": Μια έκθεση που αναδεικνύει την σύγχρονη ελληνική κεραμική

Η γκαλερί nord παρουσιάζει αποσπάσματα της δουλειάς 5 σύγχρονων Ελληνίδων κεραμιστών στο κοινό των Σπετσών.