Art happening στο A – Dash: Ένα στοιχειωμένο εξοχικό, μια οβίδα και ιστορίες από την Τρούμπα

Για λίγες ημέρες, το artist-run του κέντρου μοιάζει έτοιμο να εκραγεί. Μην ανησυχείτε, είναι ασφαλές.

Art happening στο A – Dash: Ένα στοιχειωμένο εξοχικό, μια οβίδα και ιστορίες από την Τρούμπα

Ένα art happening με αέρα 90’s, ξεχασμένες ιστορίες και μια παλιά οβίδα από τα σκουπίδια της Ελληνικής Βιομηχανίας Όπλων σημαίνει την επαναλειτουργία στο artist-run χώρο A – Dash που φωλιάζει σ’ ένα ανακαινισμένο νεοκλασικό της Ασκληπιού, με εγκαίνια την Πέμπτη 4 Ιουνίου. Υπό τον τίτλο «No one speaks to our dust» συνενώνονται δύο ξεχωριστές εκθέσεις από δύο διαφορετικούς στη προσέγγιση και στο επάγγελμα δημιουργούς, τον γραφίστα κι εκδότη του «Τhe Worst Street Journal» Δημήτρη Μητρόπουλο καθώς και την αρχιτεκτόνισσα-visual artist Κριστέλ Μακρή. Κοινό τους έδαφος οι μνήμες κι ο τόπος, το βίωμα που αναδεικνύεται υπαινικτικά κι η κριτική, ενίοτε σαρκαστική προσέγγιση του παρελθόντος.

Από τη μία, ο Δημήτρης Μητρόπουλος δομεί το «Στοιχειωμένο εξοχικό»: παλιές εργασίες απ’ τη σχολή γραφής, ημιτελή κολάζ και μέρος της συλλογής του από αφίσες, περιοδικά και εφημερίδες (φωτογραφίες πολιτικών του 2009, συλλεκτικά περιοδικά και Ελευθεροτυπίες τον καιρό σύλληψης της «17 Ν» κ.ά.), όπως τα βρήκε στο οικογενειακό εξοχικό στην Βραυρώνα Αττικής, «Τα αντικείμενα που παραθέτω έχουν κι από μια διαφορετική ιστορία», λέει ο ίδιος, «όπως η παλιά Bang & Olufsen TV του σπιτιού, από τις πρώτες έγχρωμες που κυκλοφόρησαν, η οποία μου θυμίζει έντονα τα χειμωνιάτικα σαββατοκύριακα στην Βραυρώνα, τα βράδια που παρακολουθούσαμε οικογενειακώς τις συνεδριάσεις στην Βουλή και διασκεδάζαμε με τους τσακωμούς Μητσοτάκη και Κουτσόγιωργα».

Art happening στο A – Dash: Ένα στοιχειωμένο εξοχικό, μια οβίδα και ιστορίες από την Τρούμπα - εικόνα 1

Στο πρόχειρο παλαιοπωλείο αντικειμένων που στήνει ο Μητρόπουλος, φορτωμένο με μνήμες και οικογενειακά στοιχειά, κλέβει τα βλέμματα μια μεγάλη –αληθινά μεγάλη– οβίδα. «Την είχαμε στον κήπο του εξοχικού εδώ και περίπου τριάντα χρόνια», εξηγεί, «την είχε μαζέψει ο πατέρας μου Χαράλαμπος απ’ τα σκουπίδια της Ελληνικής Βιομηχανίας Όπλων όπου δούλευε μια εποχή». Κανένας λόγος για ανησυχία, πάντως, γιατί είναι ανενεργή.

Από την άλλη, έχουμε τις «Ιστορίες της Τρούμπας» από την Κριστέλ Μακρή. «Η προσωπική μου σχέση με την Τρούμπα ξεκίνησε από τα εφηβικά μου χρόνια καθώς οι γονείς μου εργάζονταν εκεί κι ο πατέρας μου με πήγαινε σε διάφορα εναπομείναντα παραδοσιακά στέκια του Πειραιά», μου λέει η ίδια. «Ο Πειραιάς ήταν πάντοτε μια παρεξηγημένη περιοχή για τους περισσότερους Αθηναίους αλλά για μένα ίσχυε το αντίθετο: ιδιαίτερα η συνοικία της Τρούμπας πάντα με γοήτευε, με τα μοναδικά της μπαρ με κονσομασιόν (χαρακτηριστικό στέκι στα 80'ς-90'ς το «Αλεξάντερ» που είχε εσωτερικά πολλαπλά συντριβάνακια, μαρμάρινα τραπέζια και γενικά μια ιδιαίτερης νεοελληνικής αισθητικής ρομαντικό κιτς) να συνυπάρχουν με τις ναυτιλιακές δραστηριότητες».

Art happening στο A – Dash: Ένα στοιχειωμένο εξοχικό, μια οβίδα και ιστορίες από την Τρούμπα - εικόνα 2

Όταν, μερικά χρόνια αργότερα, έχοντας ολοκληρώσει σπουδές, ανέλαβε μια αρχιτεκτονική δουλειά-ανακαίνιση ναυτιλιακών γραφείων στην περιοχή, ήρθε αντιμέτωπη με την απαξίωση και το σεξισμό που οργιάζει στη ναυτιλιακή ζώνη. Από εκεί προέκυψε το κεντρικό έργο της έκθεσης «Στο καφενείο τσαμπουκάς και στη δουλειά χαλβάς» (2009), με το σύνθημα γραμμένο με νέον πάνω σ’ ένα πολύ βαρύ γραφείο που συνέλεξε η καλλιτέχνις από το παζάρι της Αμβέρσας, μιας πόλης με παρόμοια χαρακτηριστικά με τον Πειραιά.

Το 2019, επιστρέφοντας ξανά στην Τρόυμπα για άλλο αρχιτεκτονικό έργο, αντιμετώπισε τα ίδια θέματα σεξισμού κι αποφάσισε πως ολοκλήρωσε τον κύκλο της με την περιοχή, ωστόσο ήθελα ακόμη να διερευνήσει εικαστικά τη «χρυσή εποχή» της, «υπό το πρίσμα της σεξιστικής αντιμετώπισης της ετεροκανονικότητας», όπως παραθέτει. Μια νέα σειρά χιουμοριστικών έργων με σλόγκαν, φτιαγμένα από κεραμικά υλικά κι υφαντά, προέκυψαν, συνδέοντας τις (συχνά επαρχιώτισσες) εργαζόμενες του έρωτα με τον «εξευγενισμό» τους στην Τρούμπα, ώστε να ικανοποιούν τον αμερικανικό στόλο που κατέφθανε κάθε τόσο.

i «No one speaks to our dust» | A– Dash | Εγκαίνια: 4/6 (6 μ.μ.) | 4-13/6 (επίσκεψη με ραντεβού, adashspace(at)gmail.com | Είσοδος ελεύθερη

Περισσότερες πληροφορίες

A – DASH

Ασκληπιού 74, Νεάπολη
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Το ΕΜΣΤ γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας με έναν νέο κύκλο εκθέσεων

Ο θεματικός κύκλος του ΕΜΣΤ "Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;" συνεχίζεται με έξι νέα πρότζεκτ από γυναίκες δημιουργούς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/02/2024

"Broken Mirror": Δέκα καλλιτέχνες, εννέα ζωγράφοι και ένας γλύπτης, στέκονται απέναντι στον σπασμένο καθρέφτη

Οι καλλιτέχνες διερευνούν τα όρια τόσο του προσωπικού τους κόσμου όσο και του κόσμου που τους περιβάλλει, ενός κόσμου απειλητικού, που αλλάζει συνεχώς με ιλιγγιώδη ταχύτητα.

Οι εκδόσεις Ίκαρος καλωσορίζουν τον συγγραφέα Γιάννη Παλαβό με την βραβευμένη συλλογή "Αστείο"

Η νέα αυτή συνεργασία εγκαινιάζεται με την επανέκδοση της βραβευμένης του συλλογής διηγημάτων που αγαπήθηκε από χιλιάδες αναγνώστες, ενώ θα ακολουθήσει και η επανέκδοση της συλλογής "Το παιδί".

Μια ανορθολογική βραδιά συζητήσεων για την εκμετάλλευση του δημόσιου χώρου

Το Γραφείο Ανορθολογικής Διαχείρισης Ανθρωπιστικών Κρίσεων παρουσιάζει μια έκθεση των δράσεων που πραγματοποίησε κατά την περίοδο Δεκέμβριος 2023-Ιανουάριος 2024, με καλεσμένους διακεκριμένους εικαστικούς.

4+1 νέες κυκλοφορίες από τις εκδόσεις Κέδρος

Ξένη και ελληνική πεζογραφία, μελέτες, δοκίμια και ελληνική ποίηση στις νέες εκδόσεις.

Η αίθουσα τέχνης "Αστρολάβος-Δεξαμενή" παρουσιάζει δύο εκθέσεις ζωγραφικής με επίκεντρο τον άνθρωπο

Ο Κώστας Λαμπρόπουλος δημιουργεί συνθέσεις κατά βάση ανθρωποκεντρικές, ενώ η Βασιλική Πανταζή αφηγείται αυτοσχέδια και αυτοαναφορικά γοητευτικά παραμύθια.

Τριήμερο επιστημονικό συνέδριο στο πλαίσιο της έκθεσης "Χαιρώνεια"

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης διοργανώνει ένα συνέδριο σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Columbia στη Νέα Υόρκη και την Αμερικάνικη Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα.