Το «Περίγραμμα» και η «Μετάβαση» έβαλαν τη Ρέιτσελ Κασκ στο πάνθεον της σύγχρονης αγγλικής λογοτεχνίας

Διαβάσαμε τα δύο βιβλία της τριλογίας που αποδομούν σαρκαστικά την ψευδαίσθηση ότι ξέρουμε τον εαυτό μας και περιμένουμε εναγωνίως το τρίτο.

Το «Περίγραμμα» και η «Μετάβαση» έβαλαν τη Ρέιτσελ Κασκ στο πάνθεον της σύγχρονης αγγλικής λογοτεχνίας

Στο «Περίγραμμα», το πρώτο βιβλίο της τριλογίας που κυκλοφόρησε στα αγγλικά το 2014 και σύμφωνα με την Guardian «δεσπόζει ως εμβληματικό έργο της σύγχρονης αγγλικής λογοτεχνίας», η γεννημένη στον Καναδά αλλά μόνιμη κάτοικος Λονδίνου Ρέιτσελ Κασκ πλάθει το πορτρέτο μιας γυναίκας μέσης ηλικίας που μόλις έχει χωρίσει μέσα από τις συζητήσεις και τις συναντήσεις της με μια σειρά φίλους ή τυχαίες γνωριμίες. Ο συνεπιβάτης της στην πτήση της για Αθήνα, όπου ως συγγραφέας ταξιδεύει για ένα σεμινάριο, ένας παλιός φίλος, επίσης συγγραφέας, οι μαθητές της στο μάθημα δημιουργικής γραφής γίνονται οι διαμεσολαβητές στην απόπειρα της Φέι (το όνομα της ακούγεται μόλις μία φορά στο βιβλίο) να μιλήσει για τον εαυτό της χωρίς να μιλήσει. Να φτιάξει το «Περίγραμμα» του χαρακτήρα της.

Το «Περίγραμμα» και η «Μετάβαση» έβαλαν τη Ρέιτσελ Κασκ στο πάνθεον της σύγχρονης αγγλικής λογοτεχνίας - εικόνα 1
Με την τολμηρή γραφή της, που υπονοεί και μια αυτοβιογραφική ποιότητα, η Κασκ (μετάφραση: Αθηνά Δημητριάδου) εστιάζει στην υποκειμενικότητα («Άρχισα να βλέπω τους φόβους και τις επιθυμίες μου να εκφράζονται έξω από μένα. Άρχισα να βλέπω στις ζωές των άλλων έναν σχολιασμό της δικής μου ζωής»), χωρίς να παραλείπει να αυτοσαρκαστεί και να κρίνει τους συγγραφείς («Οι συγγραφείς είναι πολύ πιο συντηρητικοί από τους ζωγράφους, είναι αναγκασμένοι να κρύβονται στον κόσμο των μικροαστών, σαν τους ψύλλους στο τρίχωμα των ζώων: όσο πιο βαθιά τόσο το καλύτερο»).

Τόσο στο «Περίγραμμα» όσο και στην «Μετάβαση», η ζωή της Φέι μετά το διαζύγιο (οι σχέσεις με τους φίλους της αλλά και με τα παιδιά της, η μετακόμιση) μοιάζει με αφορμή για την Κασκ για να μιλήσει ευρύτερα για τη ζωή με τον εαυτό μας, όσο αυτός μπορεί να οριστεί ή όσο υπάρχει ως τέτοιος στην πραγματικότητα. «Μπορεί να νιώθεις ότι μέσα σου υπάρχει κάποιος ξεχωριστός αυτόνομος εαυτός, αλλά αυτός ο εαυτός ενδέχεται να μην υπάρχει» παρατηρεί η πρωταγωνίστρια.

Τόσο στο «Περίγραμμα» όσο και στην «Μετάβαση», η ζωή της Φέι μετά το διαζύγιο (οι σχέσεις με τους φίλους της αλλά και με τα παιδιά της, η μετακόμιση) μοιάζει με αφορμή για την Κασκ για να μιλήσει ευρύτερα για τη ζωή με τον εαυτό μας, όσο αυτός μπορεί να οριστεί ή όσο υπάρχει ως τέτοιος στην πραγματικότητα.

Αν η συγγραφή είναι «ο τρόπος να βλέπεις τον εαυτό σου μέσα από τους άλλους», το ότι η ηρωίδα παραμένει σιωπηλή για τον εαυτό της ακόμη κι όταν όλοι γύρω της φλυαρούν δεν εμποδίζει την Κασκ να εστιάσει στις ψευδαισθήσεις και τους μεγεθυντικούς φακούς που ορίζουν το βλέμμα μας, τον τρόπο που συχνά παρατηρούμε τη ζωή μας όπως ένας ταξιδιώτης βλέπει τα τοπία να εναλλάσσονται έξω από το τζάμι.

«Τι αντιπροσωπεύει τελικά η σιωπή της Φέι;», αναρωτιέται στο επίμετρο του πρώτου βιβλίου ο Κώστας Καλτσας. «Η Κασκ δεν προσφέρει κάποια εύκολη απάντηση, και το γεγονός ότι η σιωπή της Φέι μπορεί από τη μια στιγμή στην άλλη να ερμηνευθεί είτε ως παθολογική αποφυγή των τραυμάτων της είτε ως άρνηση να συμμορφωθεί στις κοινωνικές προσδοκίες περί θηλυκότητας και μητρότητας αποτελεί το ερώτημα στο οποίο θα επιστρέψει ξανά και ξανά ο αναγνώστης. Και ίσως το συγκεκριμένο ερώτημα είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα αυτής της σημαντικής τριλογίας», καταλήγει. Περιμένουμε με αγωνία το τρίτο μέρος.

iΤο «Περίγραμμα» και η «Μετάβαση» κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Gutenberg.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Τι σχέση έχει ο Λόρδος Βύρωνας με τα γλυπτά του Παρθενώνα;

Το Μουσείο Ακρόπολης παρουσιάζει την έκθεση "Ο Παρθενώνας και ο Βύρωνας" με αφορμή τα 200 χρόνια από τον θάνατο του Βρετανού ποιητή.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/04/2024

Communities Between Islands: Καλλιτέχνες συνομιλούν με κοινότητες από τρία νησιά της Μεσογείου

Το δεύτερο κεφάλαιο του διεπιστημονικού καλλιτεχνικού προγράμματος Communities Between Islands έρχεται τον Μάιο στη Σύρο.

Τελευταίες μέρες με το "White Dwarf" στο Μουσείο Μπενάκη

Η διαδραστική εγκατάσταση εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας ολοκληρώνεται αυτή την εβδομάδα.

Queer, διαδικτυακή και κινηματική ποίηση στον 21ο αιώνα

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου ανατρέχουμε σε μερικά από τα πολλά ενδιαφέροντα που ακούστηκαν για τα κινήματα και τα ποιήματα στο πρόσφατο συνέδριο "Από την παγκοσμιοποίηση στην τεχνητή νοημοσύνη. Η ελληνική λογοτεχνία στον 21ο αιώνα" στην Εθνική Βιβλιοθήκη, στο ΚΠΙΣΝ. Το συνέδριο διοργάνωσε η Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών σε συνεργασία με την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος.

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν’ ακούσουμε..." τους μεγάλους συνθέτες του 20ού αιώνα

Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς μπαίνει στην Πινακοθήκη Γκίκα και παρουσιάζει μία διαδραστική έκθεση-αφιέρωμα σε 11 σπουδαίους μουσικοσυνθέτες της Ελλάδας.

"Ίσαλος Γραμμή": Ένα ταξίδι ακουστικής αίσθησης και μνήμης μέσα από το εργαστήρι του Στέλιου Γαβαλά

Μία γοητευτική προσέγγιση σε έργα γλυπτικής, που προκαλούν χωρικές εμπειρίες, υιοθετώντας τα χαρακτηριστικά και τις ποιότητες της αρχιτεκτονικής δημιουργίας.

Ο κορυφαίος συγγραφέας αστυνομικού Ian Rankin στην Αθήνα

Ο Βρετανός συγγραφέας επισκέπτεται τη χώρα μας στο πλαίσιο του 5ου Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha με αφορμή το νέο του αστυνομικό μυθιστόρημα "Όσα δεν θέλω να πω".