Περπατώντας στο ανανεωμένο, ηλιόλουστο Πεδίον του Άρεως

Σε κάλεσμα της Περιφέρειας Αττικής, αρκετοί δημοσιογράφοι και κάτοικοι της γύρω περιοχής βολιδοσκοπήσαμε τον αλλαγμένο πνεύμονα πρασίνου.

Περπατώντας στο ανανεωμένο, ηλιόλουστο Πεδίον του Άρεως

Το ηλιόλουστο πρωινό της 26ης Μαρτίου, οι παραταγμένες προτομές στην οδό Αγωνιστών μέσα στο Πεδίον του Άρεως, με τα τιμητικά στεφάνια από την εθνική επέτειο της προηγούμενης ημέρας αφημένα εμπρός τους, είδαν πλήθος κόσμου να τις προσπερνά: μικρούς και μεγάλους περιπατητές στην καθημερινή τους βόλτα, ποδηλάτες που διέσχιζαν το πάρκο, πολίτες με τα κατοικίδιά τους, αθλούμενους δρομείς σε γρήγορους διασκελισμούς και ήσυχους διαβάτες που έψαχναν κάπου να ξαποστάσουν με ένα βιβλίο ανά χείρας. Την ίδια στιγμή, λίγο πιο πάνω, εργάτες δούλευαν πυρετωδώς για την εξωτερική σκηνή στο Θέατρο Άλσος, σχολικές ομάδες παιδιών έπαιζαν και γυμναζόντουσαν στο απέναντι πλάτωμα, ενώ στη νότια πλευρά του Πάρκου, μπροστά από τον έφιππο ανδριάντα του Βασιλιά Κωνσταντίνου, γίνονταν οι ετοιμασίες για την πασχαλινή αγορά.

Η καθημερινότητα του Πεδίου έχει αλλάξει ριζικά τους τελευταίους μήνες. Όπως είχαμε ερευνήσει και στο εκτενές ρεπορτάζ του περασμένου Νοεμβρίου, ο σημαντικός πνεύμονας του αθηναϊκού κέντρου έχει μετατραπεί σε μια αρκετά ελκυστική έκταση πρασίνου για τους επισκέπτες διεκδικώντας εκ νέου την παλιά του αίγλη, ύστερα από τις οργανωμένες παρεμβάσεις της Περιφέρειας Αττικής. Με μια εκτενή βόλτα που ξεκίνησε από τον πρόσφατα εγκαινιασμένο χώρο του ιστορικού αναψυκτήριου «Άλσος» του Γιώργου Οικονομίδη και πέρασε από όλες τις κεντρικές αρτηρίες, τα μνημεία και τα αλλαγμένα σημεία του Πάρκου, η Περιφερειάρχης Αττικής, Ρένα Δούρου, περπάτησε μαζί με αρκετούς δημοσιογράφους και κάτοικους της γύρω περιοχής, καταλήγοντας στο άγαλμα της Αθηνάς. «Περπατήσαμε και μετρήσαμε μικρές και μεγαλύτερες νίκες, που τις αποδίδουμε στους συμπολίτες μας που επί χρόνια είχαν στερηθεί από ένα Πάρκο ψυχαγωγίας, αθλητισμού και πολιτισμού», σχολίασε στην κεντρική της δήλωση η ίδια, «μετά από δεκαετίες το Πεδίο του Άρεως παραδίδεται ασφαλές σε όλους».

Περπατώντας στο ανανεωμένο, ηλιόλουστο Πεδίον του Άρεως - εικόνα 1

Οι συνεχόμενες αστυνομικές δράσεις κατά τον Αύγουστο, τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο του περασμένου έτους, καθώς και η συνεχής αστυνομική παρουσία έκτοτε εντός του Πεδίου, απομάκρυναν τις πιάτσες ναρκωτικών και πορνείας που είχαν ανδρωθεί ανεμπόδιστα τα τελευταία χρόνια μέσα στο Πάρκο και είχαν κατασκευάσει την εικόνα μιας απροσπέλαστης –ειδικά για τις βραδινές ώρες– ζώνης στα μάτια των περισσότερων Αθηναίων. Το ίδιο έτος ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση του φωτισμού, άνοιξαν οι δύο ανακαινισμένες παιδικές χαρές (με πιστοποίηση για την καταλληλότητα των οργάνων και του χώρου) και ξεκίνησε να λειτουργεί ξανά το Θέατρο Άλσος υπό την επιμέλεια του Διονύση Σαββόπουλου, κατόπιν δημοπρασίας για την επανάχρηση σημαντικών ακινήτων της πόλης, ενώ μαζί με τις κινήσεις των προηγούμενων χώρων, όπως η δεντροφύτευση εκατοντάδων νέων τεμαχίων, το συνολικό πρόγραμμα της Περιφέρειας Αττικής αποκάλυψε έναν τόπο που πρέπει ο καθένας μας να (ξανα)γνωρίσει.

«Περπατήσαμε και μετρήσαμε μικρές και μεγαλύτερες νίκες, που τις αποδίδουμε στους συμπολίτες μας που επί χρόνια είχαν στερηθεί από ένα Πάρκο ψυχαγωγίας, αθλητισμού και πολιτισμού», σχολίασε στην κεντρική της δήλωση η Περιφερειάρχης Αττικής, Ρένα Δούρου.

«Στο Πεδίον του Άρεως, επειδή πρόκειται για ένα τεράστιο πάρκο, το βασικό στοίχημα είναι η συνεχής του συντήρηση σε μια κατάσταση ασφάλειας και πρασίνου όπως αυτή που υπάρχει σήμερα», τόνισε στο «α» η Περιφερειάρχης, «παράλληλα, όσα δρώμενα συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια και καλούν τους πολίτες στο Πάρκο –όπως μεγάλες συναυλίες σε συνεργασία με την Καμεράτα Φίλων της Μουσικής, την Εθνική Λυρική Σκηνή και άλλους φορείς, αθλοπαιδιές μαζί με αθλητικές ομοσπονδίες και τον ΣΕΓΑΣ, μπαζάρ κοκ– πρέπει να είναι δράσεις χωρίς ημερομηνία λήξης».

Όποιος έχει αδράξει μια από αυτές τις πολιτιστικές αφορμές για να βρεθεί στο καταπράσινο πάρκο του κέντρου, έχει διαπιστώσει ιδίοις όμμασι την καθημερινή του λειτουργικότητα: τακτική περιποίηση του πρασίνου, καθαρές περιπατητικές διαδρομές, διαρκής φύλαξη χώρων – αποτελέσματα που προέκυψαν από τριετείς εργολαβίες σε ιδιωτικές εταιρίες. Επίσης, σε συνεργασία με την αρμόδια διεύθυνση από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, ο καθαρισμός από βανδαλισμούς όπως και η συντήρηση των μνημείων είναι μια διαρκής διαδικασία, ενώ πλάνα νέων αλλαγών στο Πεδίο όπως η δημιουργία ενός πάρκου σκύλων βρίσκονται σε εξέλιξη. «Πλέον, η εικόνα που ισχύει δεν έχει καμία σχέση με τον αχανή σκουπιδότοπο που επικρατούσε· τώρα το Πάρκο είναι ανοιχτό προς όλους», παρατήρησε η Κατερίνα Καντεράκη, γενική γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Επαγγελματιών Πωλητών Υπαίθριων Αγορών Κρατών Μελών Ε.Ε., που διοργανώνει σταθερά τους πασχαλινούς και χριστουγεννιάτικους υπαίθριους πάγκους, καθώς και τα αντίστοιχα θεματικά πάρκα, στη νότια πλευρά του Πεδίου.

Περπατώντας στο ανανεωμένο, ηλιόλουστο Πεδίον του Άρεως - εικόνα 2

Παρότι είναι εμφανές σε όλους πως η κινητικότητα στο Πεδίον του Άρεως αυξάνεται μήνα με το μήνα, αρκετοί κάτοικοι διατηρούν επιφυλάξεις για επιμέρους ζητήματα. «Προβληματίζει τους επισκέπτες του Πάρκου η τεράστια εγκατάσταση του "Άλσους"», μου λέει ο Δημήτρης Τσιαμπούρης, μέλος της πρωτοβουλίας «Επιμένουμε Πεδίον του Άρεως», που βρέθηκε στον περίπατο μαζί με άλλους κατοίκους της περιοχής, «όπως φαίνεται, αντί ενός φιλικού αναψυκτηρίου για γονείς και παιδιά, αναπτύσσεται σε ένα αυτόνομο χώρο μουσικών εκδηλώσεων για χιλιάδες θεατές που εγείρει ερωτήματα για την ηχορύπανση, την φωτορύπανση, αλλά και το πάρκινκ εκατοντάδων αυτοκινήτων σε μια ήδη πυκνοκατοικημένη περιοχή». Η εξωτερική σκηνή του νέου Θεάτρου «Άλσος» περιλαμβάνει 2.500 θέσεις σε τσιμεντένια επέκταση και αναμένεται να λειτουργήσει μετά το Πάσχα. Την ίδια στιγμή, το ιστορικό «Green Park» πρόκειται να ενεργοποιηθεί με αντίστοιχη φιλοσοφία τους επόμενους μήνες, ύστερα από την εκμίσθωσή του στον Πούλιο Ιωάννη με εγγυητή τον γνωστό επιχειρηματία Βλάση Σταθοκωστόπουλο, από το περασμένο Μάιο.

Από την άλλη, ο κίνδυνος των ναρκωτικών μπορεί να έχει μετατεθεί αλλά συνεχίζει να πλανάται πάνω από την ευρύτερη περιοχή. Μεγάλο μέρος της πιάτσας που για χρόνια ίσχυε εντός του Πάρκου έχει μετεγκατασταθεί στην οδό Αντωνιάδου αλλά και τους υπόλοιπους δρόμους γύρω από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (πρώην ΑΣΟΕΕ), ενώ η πιθανότητα επιστροφής σε περίπτωση που απομακρυνθούν οι αστυνομικές δυνάμεις δεν είναι αμελητέα – θέμα που πρόκειται να απασχολήσει την ανοιχτή ημερίδα «Η πιάτσα έφυγε, το πρόβλημα λύθηκε;», την Κυριακή 31 Μαρτίου στο κλειστό γήπεδο του Πανελληνίου Γυμναστικού Συλλόγου, στην οποία θα συμμετέχουν εκπρόσωποι από τα υπουργεία Υγείας και Προστασίας Πολίτη, από την Περιφέρεια Αττικής και τον Δήμο Αθηναίων, αρμόδιες οργανώσεις (ΚΕΘΕΑ, ΟΚΑΝΑ, 18 άνω) καθώς και οι υποψήφιοι δήμαρχοι, μεταξύ άλλων. Δεδομένης της έλλειψης κατάλληλων δομών εποπτευόμενης χρήσης και φροντίδας στη γύρω ζώνη, το Πεδίον του Άρεως παραμένει ένα διαρκές διακύβευμα. Είναι ευθύνη όλων μας να το βάλουμε στην καθημερινότητά μας και να συμβάλλουμε στη νέα του χρήση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Sony World Photography Awards 2023: Οι κριτές και οι ημερομηνίες των επικείμενων εκθέσεων

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Φωτογραφίας ανακοίνωσε την κριτική επιτροπή για τα Sony World Photography Awards 2023, μαζί με νέα βραβεία και δεδομένα για τις εκθέσεις.

30/09/2022

Οι "Κατακλυσμοί" του Δαυίδ Μπενφοράδο επιστρέφουν στην Kourd

Το δεύτερο μέρος της έκθεσης συνεχίζει το μαγικό ταξίδι στον κόσμο των χρωστικών υλών και των αφαιρετικών σχημάτων.

Μια ομάδα σύγχρονων καλλιτεχνών μπαίνει σε "Safe Mode"

Μια πολυμεσική έκθεση που θέτει ερωτήματα για τις διαδικασίες της σύγχρονης ζωής και εγκαινιάζεται σε τρεις αθηναϊκούς χώρους τέχνης.

Ένα οπτικό πέρασμα στην ιστορία του δράκου επιχειρεί ο Θωμάς Διώτης

Η έκθεση Digging σε επιμέλεια της Αγγελικής Μπάρα θα φιλοξενηθεί στη γκαλερί Ζουμπουλάκη.

Το άτομο ως ένα κοινωνικό κύτταρο στον "Μικρόκοσμο" της Art Appel Gallery

Η διατομική έκθεση ζωγραφικής των Πηνελόπη Ακριτίδου και Ίον Ρούντολφ απεικονίζει τον οργανικό μικρόκοσμο των μικροβίων και των κυττάρων με μια διαφορετική ματιά.

Το Μουσείο Κανελλοπούλου συστήνεται στην πόλη

Συνεχίζονται οι εκδηλώσεις του μουσείου προκειμένου να αναδείξει την πλούσια συλλογή και ιστορία του.

Το εκθεσιακό αφιέρωμα για τον John Craxton στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων

Μετά την στάση της στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση "John Craxton: Μια ελληνική Ψυχή" ταξιδεύει στην Κρήτη όπου και θα παραμείνει μέχρι τις αρχές του ’23.