Όταν η Κατερίνα Βρανά έδειξε πως η αρρώστια δεν είναι ένα ανίκητο τέρας

Στο «Πεθαίνοντας στα Γέλια», η γνωστή κωμικός έκανε τον απολογισμό της χρονιάς, μίλησε για την ευθύνη απέναντι στο διαφορετικό και έδειξε πως τα πάντα είναι θέμα οπτικής.

Όταν η Κατερίνα Βρανά έδειξε πως η αρρώστια δεν είναι ένα ανίκητο τέρας

Δεν θα ξεχάσω ποτέ εκείνη την παράσταση στο Βεάκειο, αρχές του περασμένου Ιούνη. Πάνω από δύο χιλιάδες κόσμου –η μεγαλύτερη παράσταση που γνώρισε ποτέ το ελληνικό stand up–, δεκαεννιά κωμικοί πάνω στη σκηνή να δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό για το «V for Vrana» και τη μοναδική Κατερίνα να κρατά το καλύτερο για το τέλος, όταν με το αναπηρικό της αμαξίδιο εμφανίστηκε στο πάλκο, χαμογελαστή και φανερά συγκινημένη από το ασταμάτητο χειροκρότημα, ξαφνιάζοντας τους πάντες.

Την ίδια ατμόσφαιρα έφερε στο Ωδείο Αθηνών, όταν πριν από λίγο καιρό, στο πλαίσιο της σειράς Διάλογοι από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, ανέβηκε στη σκηνή με το «Πεθαίνοντας στα Γέλια» και μίλησε με τη δημοσιογράφο Άννα Μπουσδούκου. Ύστερα από αρκετούς μήνες ανάρρωσης, η κατάστασή της έχει βελτιωθεί αρκετά, αλλά η πρόοδός της παραμένει ιατρικά μη προβλέψιμη. Καθισμένη στο καροτσάκι, με αδυναμία καθαρής άρθρωσης και μερική όραση, η Κατερίνα Βρανά χαμογελά αφοπλιστικά και λέει «που θα πάει; – θα λυθεί κι αυτό».

Όταν η Κατερίνα Βρανά έδειξε πως η αρρώστια δεν είναι ένα ανίκητο τέρας - εικόνα 1

«Σαν τιμωρία είναι αυτό που περνάω», λέει χαριτολογώντας, «ως άνθρωπος, λατρεύω να μιλάω, αγαπάω το φαγητό και μισώ τη γυμναστική, και τώρα κάνω φυσικοθεραπείες κάθε μέρα, δεν μπορώ να επικοινωνήσω καλά και το διαιτολόγιό μου είναι περιορισμένο. Έ άι!» Όταν κατά τη διάρκεια της περιοδείας της στη Κουάλα Λουμπούρ της Μαλαισίας, μετά από ένα ατυχές ιατρικό πόρισμα, ξεκίνησε ο δαιδαλώδης λαβύρινθος της σωματικής της κατάπτωσης (που είχε από διάτρηση εντέρου και σηψαιμία μέχρι απανωτές εγχειρήσεις και τεχνητό κώμα), η Κατερίνα μπορεί να είδε τη ζωή της άρδην να αλλάζει, όπως δεν έπαψε ποτέ να πιστεύει στον εαυτό της. Λίγο η έξτρα σουρεάλ οικογένεια, λίγο οι κοντινοί της φίλοι, λίγο η φοβερή νοσοκόμα-κυρία Φωτεινή, η Κατερίνα στάθηκε αναλλοίωτη απέναντι στους μικρούς και μεγάλους φόβους της, βγαίνοντας τελικά ακόμα δυνατότερη.

«Η αρρώστια δεν είναι τέρας, είναι απλώς κάτι άβολο που σε ενοχλεί. Αν το δεις έτσι, χάνει τη δύναμη που έχει πάνω σου, δεν τη φοβάσαι τόσο». Είτε πρόκειται για άτομα με ειδικές ανάγκες, ψυχικά άρρωστους, περιπτώσεις με κινητικά προβλήματα και σπαστικότητα μυών, παιδιά με σύνδρομο Down ή ο,τι ξεπερνάει το τυπικό, στην Ελλάδα οι δυσκολίες αυξάνονται. «Σε αντίθεση με το εξωτερικό, εδώ έχουμε συνηθίσει –κυρίως λόγω φόβου– να κρύβουμε τους άρρωστους, να τους κρατάμε κλεισμένους μέσα στο σπίτι», συνεχίζει, «για αυτό αποφάσισα να κάνω παράσταση όσο βρίσκομαι σε αυτήν την κατάσταση. Να δείξω πως δεν έχει καμία σημασία. Άλλωστε, δεν χάθηκε ο κόσμος, μου πάει το καρότσι!».

Δρομολογώντας την comeback ατομική της παράσταση προς τις 20 Ιανουαρίου με τίτλο «Staying Alive (Σχεδόν Πέθανα)», η Βρανά ετοιμάζει τα τελευταία της κείμενα. Απ’ όσο λέει θα έχει μπόλικο υλικό από τις περιπέτειές της και το self-exposure αναμένεται να χτυπήσει κόκκινο. Και αν τα παλιά της κείμενα από το «Φέτα Με Την Βασίλισσα» και το «About Sex» την καταξίωσαν ως εξαιρετική κωμικό σε Λονδίνο, Αθήνα και διεθνή φεστιβάλ Εδιμβούργου και Μελβούρνης (βλ. το πασίγνωστο bit της «Ελληνικής Ταβέρνας»), αυτός ο μονόλογος θα την καθιερώσει ως μοναδική στο είδος της. Ήρθε η στιγμή να ξαναδούμε τη μεγάλη Βρανά επί σκηνής.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Άνθρωποι και υπολογιστές: Το έργο του Κωνσταντίνου Δοξιάδη και μια έρευνα για τη σύγχρονη Αθήνα εξετάζουν τη σχέση κοινοτήτων-πόλεων στη Στέγη

Πήραμε μία πρώτη γεύση από το ερευνητικό εγχείρημα "Κωνσταντίνος Δοξιάδης και Πληροφοριακός Μοντερνισμός: Η Μηχανή στην Καρδιά του Ανθρώπου" που εγκαινιάστηκε στις 28/1 στο υπόγειο της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση και μελετά τι συνιστά τις πόλεις του σήμερα, μέσα από το έργο του σπουδαίου αρχιτέκτονα αλλά και πρόσφατες έρευνες.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
30/01/2023

Γνωρίστε την κεραμική τέχνη μέσα από τα εργαστήρια του ARCHworkshop

Οι συμμετέχοντες θα ανακαλύψουν τεχνικές ζωγραφικής σε ψημένο πηλό και θα δημιουργήσουν μια σύνθεση λουλουδιών με βιώσιμο αλλά και ταυτόχρονα δημιουργικό τρόπο.

"Welcome to the Uncanny": Το 19ο ADAF επιστρέφει την άνοιξη

Το φεστιβάλ προσκαλεί καλλιτέχνες, θεωρητικούς, δημιουργούς και επισκέπτες να εισέλθουν σε έναν ανοίκειο κόσμο.

Ξεναγηθείτε δωρεάν στο Μουσείο Φιλελληνισμού

Το Μουσείο Φιλελληνισμού ανοίγει τις πόρτες του για να γνωρίσετε τις συλλογές του δωρεάν.

Η επίδραση της τεχνολογίας στη σύγχρονη ζωή μέσα από τις νέες εκθέσεις του ΕΜΣΤ

Ο καινούργιος κύκλος των χειμερινών ατομικών εκθέσεων του μουσείου εγκαινιάζεται στα τέλη αυτής της εβδομάδας, με μια περφόρμανς από τη Hannah Toticki.