Εγχείρημα πουλιά: Ένα από τα πιο πρωτότυπα project των Αθηνών «κουρδίζει» τις ταράτσες

Γιατί σαράντα μουσικοί ανεβαίνουν πάνω από τις πολυκατοικίες; Πώς βλέπουν τον αστικό χώρο; Και τέλος πάντων πόσο Μπένγιαμιν κρύβουν μέσα τους;

Εγχείρημα πουλιά: Ένα από τα πιο πρωτότυπα project των Αθηνών «κουρδίζει» τις ταράτσες

Όχι –για να το πιάσουμε από την αρχή– δεν μιλάμε για μια ταράτσα εμπορικού χαρακτήρα, μια ταράτσα με open air προβολή σε κινηματογραφικό πανί ή με κάποιο μεταμεσονύχτιο πάρτι, όπως πιθανόν να έχουμε συναντήσει ήδη. Και δεν μιλάμε καν για μία μόνο ταράτσα. Το «Εγχείρημα πουλιά», ή αγγλιστί birds project, ενορχηστρώνει κοντά σαράντα ταράτσες γύρω από το λόφο Στρέφη, σε ένα δειλινό του καλοκαιριού. Τουτέστιν, μουσικοί κάθε είδους σκαρφαλώνουν πάνω στις κορφές του αστικού συμβόλου, αρπάζουν κιθάρες, βιολιά, σαξόφωνα και κρουστά, ξεκινούν ένα μουσικό αλισβερίσι και στήνουν (ίσως) την πιο ιδιαίτερη αστική φιέστα, στο σβήσιμο της ημέρας. Ρομαντικό; Ποιητικό; Συμβολικό; Μάλλον λίγο απ’ όλα αλλά και πολλά παραπάνω.

Εγχείρημα πουλιά: Ένα από τα πιο πρωτότυπα project των Αθηνών «κουρδίζει» τις ταράτσες - εικόνα 1
Εργαστήριο στο λόφο Στρέφη από «Εγχείρημα Πουλιά - Birds Project», © Mariza Kapsabeli.

Αν πάμε για λίγο στο Παρίσι του 19ου αιώνα, τότε που η βιομηχανική επανάσταση είχε ολοκληρώσει τη βίαιη γέννα των μητροπόλεων και ο φόβος της αλλοτρίωσης είχε επικρατήσει στους φιλοσοφικούς στοχασμούς, θα δούμε τις πρώτες κριτικές προσεγγίσεις στο μοντέρνο αστικό τοπίο. Εκεί, κόντρα στους ρυθμούς της αλόγιστης επιτάχυνσης, μερικοί πλάνοι, ή ακριβέστερα flâneurs, έκαναν την εμφάνισή τους. Οι «λουφαδόροι και άνθρωποι αθεράπευτης οκνηρίας», σύμφωνα με τα επίσημα λεξικά της εποχής, έβλεπαν την πόλη αποσπασματικά και με μια ορμή τυχαιότητας. Ως «βοτανολόγοι του πεζοδρομίου», έψαχναν μερικά ρευστά σύνορα ανάμεσα στο ιδιωτικό και το δημόσιο χώρο, μερικούς τρόπους να βιώσει κανείς αναστοχαστικά τις νέες συνθήκες ζωής που είχαν προκύψει (και που λίγο-πολύ ισχύουν μέχρι και σήμερα).

Και κάπου εκεί, μέσα στις παρισινές σκεπαστές στοές, βρέθηκε ο Βάλτερ Μπένγιαμιν να διαβλέπει, γεμάτος ρομαντισμό αλλά και πολιτική οξύτητα, μία νέα αυτόνομη αστική σφαίρα ανάμεσα στο ιδιωτικό και το δημόσιο.

Και κάπου εκεί, μέσα στις παρισινές σκεπαστές στοές, στα τότε νεοσύστατα υβριδικά αρχιτεκτονικά μορφώματα που ήταν φύσει δεμένα με τα απατηλά όνειρα του καταναλωτισμού και τους μύθους της νεωτερικότητας, βρέθηκε ο Βάλτερ Μπένγιαμιν να διαβλέπει, γεμάτος ρομαντισμό αλλά και πολιτική οξύτητα, μία νέα αυτόνομη αστική σφαίρα ανάμεσα στο ιδιωτικό και το δημόσιο. Ένα «κατώφλι» που είχε μέσα του μπόλικη από τη συλλογική μνήμη των τελευταίων χρόνων και που μπορούσε να συνεχίσει να την τροφοδοτεί.

Εγχείρημα πουλιά: Ένα από τα πιο πρωτότυπα project των Αθηνών «κουρδίζει» τις ταράτσες - εικόνα 2

Αν κάνουμε τώρα μία αρχιτεκτονική αντιστοιχία με το σήμερα και την Αθήνα, τι κοντινότερο θα μπορούσαμε να βρούμε σε αυτό το υβριδικό μοντέλο χώρου, όπως ήταν οι στοές; Ένα σημείο που η ιδιωτική σφαίρα να φλερτάρει με τη δημόσια, να έχει μέσα της το τυχαίο και να μπορεί να καλλιεργήσει συλλογικές εμπειρίες; Αν κοιτάξουμε τη δόμηση προς τα πάνω (ανάποδα από τον Μπένγιαμιν), θα βρούμε την απάντηση. Φτιαγμένες τόσο κοντά η μία με την άλλη, οι ταράτσες των πυκνοκατοικημένων περιοχών είναι ένα σύγχρονο αστικό «κατώφλι», που αξίζει να ξανακοιτάξουμε. Ανάμεσα στις απλωμένες μπουγάδες και τις σκουριασμένες κεραίες, υπάρχει και μία ανεκμετάλλευτη δυναμική αστικής σφαίρας. Και το «Εγχείρημα Πουλιά» επιχειρεί να τη διεκδικήσει. Ραντεβού στο Λόφο, λοιπόν, την Παρασκευή 1 Ιουνίου, στις 8 το βράδυ, στο Στρέφη.

Εγχείρημα πουλιά: Ένα από τα πιο πρωτότυπα project των Αθηνών «κουρδίζει» τις ταράτσες - εικόνα 3

i Ομάδα διοργάνωσης «Τα πουλιά»: Πάρης Λεγάκης (ιδέα και καλλιτεχνική κατεύθυνση), Δάφνη Σοφιανοπούλου, Ελένη Μαστρογεωργοπούλου, Πανδώρα Γιαμαλίδου Για περαιτέρω πληροφορίες επικοινωνήστε στο 6974151193 και στο 6976796906. Θα ακολουθήσει συζήτηση στo σινεμά «ΒΟΞ», γύρω στις 9.30 μ.μ. Δείτε περισσότερα για το project εδώ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Οι εκδόσεις Ίκαρος καλωσορίζουν τον συγγραφέα Γιάννη Παλαβό με την βραβευμένη συλλογή "Αστείο"

Η νέα αυτή συνεργασία εγκαινιάζεται με την επανέκδοση της βραβευμένης του συλλογής διηγημάτων που αγαπήθηκε από χιλιάδες αναγνώστες, ενώ θα ακολουθήσει και η επανέκδοση της συλλογής "Το παιδί".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/02/2024

Μια ανορθολογική βραδιά συζητήσεων για την εκμετάλλευση του δημόσιου χώρου

Το Γραφείο Ανορθολογικής Διαχείρισης Ανθρωπιστικών Κρίσεων παρουσιάζει μια έκθεση των δράσεων που πραγματοποίησε κατά την περίοδο Δεκέμβριος 2023-Ιανουάριος 2024, με καλεσμένους διακεκριμένους εικαστικούς.

4+1 νέες κυκλοφορίες από τις εκδόσεις Κέδρος

Ξένη και ελληνική πεζογραφία, μελέτες, δοκίμια και ελληνική ποίηση στις νέες εκδόσεις.

Η αίθουσα τέχνης "Αστρολάβος-Δεξαμενή" παρουσιάζει δύο εκθέσεις ζωγραφικής με επίκεντρο τον άνθρωπο

Ο Κώστας Λαμπρόπουλος δημιουργεί συνθέσεις κατά βάση ανθρωποκεντρικές, ενώ η Βασιλική Πανταζή αφηγείται αυτοσχέδια και αυτοαναφορικά γοητευτικά παραμύθια.

Τριήμερο επιστημονικό συνέδριο στο πλαίσιο της έκθεσης "Χαιρώνεια"

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης διοργανώνει ένα συνέδριο σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Columbia στη Νέα Υόρκη και την Αμερικάνικη Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα.

"Αστικά σημεία": Ο Γιώργος Κρανίος εστιάζει σε αρχιτεκτονικά στοιχεία της σημερινής Αθήνας

Μέσα από 20 περίπου ελαιογραφίες μεγάλων και μικρότερων διαστάσεων, ο καλλιτέχνης δημιουργεί στη ζωγραφική επιφάνεια ποιητικά σπαράγματα ενός αστικού τοπίου.

"Στην ίδια πόλη: Χριστιανοί και Εβραίοι στη Θεσσαλονίκη": Το Ίδρυμα της Βουλής αφηγείται ένα ακόμα κεφάλαιο του Ολοκαυτώματος

Η έκθεση αποτελεί συνεργασία του Ιδρύματος της Βουλής, της Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης, του Εβραϊκού Μουσείου Θεσσαλονίκης και του Αρχείου Γ. Κωνσταντινίδη.