Εγχείρημα πουλιά: Ένα από τα πιο πρωτότυπα project των Αθηνών «κουρδίζει» τις ταράτσες

Γιατί σαράντα μουσικοί ανεβαίνουν πάνω από τις πολυκατοικίες; Πώς βλέπουν τον αστικό χώρο; Και τέλος πάντων πόσο Μπένγιαμιν κρύβουν μέσα τους;

Εγχείρημα πουλιά: Ένα από τα πιο πρωτότυπα project των Αθηνών «κουρδίζει» τις ταράτσες

Όχι –για να το πιάσουμε από την αρχή– δεν μιλάμε για μια ταράτσα εμπορικού χαρακτήρα, μια ταράτσα με open air προβολή σε κινηματογραφικό πανί ή με κάποιο μεταμεσονύχτιο πάρτι, όπως πιθανόν να έχουμε συναντήσει ήδη. Και δεν μιλάμε καν για μία μόνο ταράτσα. Το «Εγχείρημα πουλιά», ή αγγλιστί birds project, ενορχηστρώνει κοντά σαράντα ταράτσες γύρω από το λόφο Στρέφη, σε ένα δειλινό του καλοκαιριού. Τουτέστιν, μουσικοί κάθε είδους σκαρφαλώνουν πάνω στις κορφές του αστικού συμβόλου, αρπάζουν κιθάρες, βιολιά, σαξόφωνα και κρουστά, ξεκινούν ένα μουσικό αλισβερίσι και στήνουν (ίσως) την πιο ιδιαίτερη αστική φιέστα, στο σβήσιμο της ημέρας. Ρομαντικό; Ποιητικό; Συμβολικό; Μάλλον λίγο απ’ όλα αλλά και πολλά παραπάνω.

Εγχείρημα πουλιά: Ένα από τα πιο πρωτότυπα project των Αθηνών «κουρδίζει» τις ταράτσες - εικόνα 1
Εργαστήριο στο λόφο Στρέφη από «Εγχείρημα Πουλιά - Birds Project», © Mariza Kapsabeli.

Αν πάμε για λίγο στο Παρίσι του 19ου αιώνα, τότε που η βιομηχανική επανάσταση είχε ολοκληρώσει τη βίαιη γέννα των μητροπόλεων και ο φόβος της αλλοτρίωσης είχε επικρατήσει στους φιλοσοφικούς στοχασμούς, θα δούμε τις πρώτες κριτικές προσεγγίσεις στο μοντέρνο αστικό τοπίο. Εκεί, κόντρα στους ρυθμούς της αλόγιστης επιτάχυνσης, μερικοί πλάνοι, ή ακριβέστερα flâneurs, έκαναν την εμφάνισή τους. Οι «λουφαδόροι και άνθρωποι αθεράπευτης οκνηρίας», σύμφωνα με τα επίσημα λεξικά της εποχής, έβλεπαν την πόλη αποσπασματικά και με μια ορμή τυχαιότητας. Ως «βοτανολόγοι του πεζοδρομίου», έψαχναν μερικά ρευστά σύνορα ανάμεσα στο ιδιωτικό και το δημόσιο χώρο, μερικούς τρόπους να βιώσει κανείς αναστοχαστικά τις νέες συνθήκες ζωής που είχαν προκύψει (και που λίγο-πολύ ισχύουν μέχρι και σήμερα).

Και κάπου εκεί, μέσα στις παρισινές σκεπαστές στοές, βρέθηκε ο Βάλτερ Μπένγιαμιν να διαβλέπει, γεμάτος ρομαντισμό αλλά και πολιτική οξύτητα, μία νέα αυτόνομη αστική σφαίρα ανάμεσα στο ιδιωτικό και το δημόσιο.

Και κάπου εκεί, μέσα στις παρισινές σκεπαστές στοές, στα τότε νεοσύστατα υβριδικά αρχιτεκτονικά μορφώματα που ήταν φύσει δεμένα με τα απατηλά όνειρα του καταναλωτισμού και τους μύθους της νεωτερικότητας, βρέθηκε ο Βάλτερ Μπένγιαμιν να διαβλέπει, γεμάτος ρομαντισμό αλλά και πολιτική οξύτητα, μία νέα αυτόνομη αστική σφαίρα ανάμεσα στο ιδιωτικό και το δημόσιο. Ένα «κατώφλι» που είχε μέσα του μπόλικη από τη συλλογική μνήμη των τελευταίων χρόνων και που μπορούσε να συνεχίσει να την τροφοδοτεί.

Εγχείρημα πουλιά: Ένα από τα πιο πρωτότυπα project των Αθηνών «κουρδίζει» τις ταράτσες - εικόνα 2

Αν κάνουμε τώρα μία αρχιτεκτονική αντιστοιχία με το σήμερα και την Αθήνα, τι κοντινότερο θα μπορούσαμε να βρούμε σε αυτό το υβριδικό μοντέλο χώρου, όπως ήταν οι στοές; Ένα σημείο που η ιδιωτική σφαίρα να φλερτάρει με τη δημόσια, να έχει μέσα της το τυχαίο και να μπορεί να καλλιεργήσει συλλογικές εμπειρίες; Αν κοιτάξουμε τη δόμηση προς τα πάνω (ανάποδα από τον Μπένγιαμιν), θα βρούμε την απάντηση. Φτιαγμένες τόσο κοντά η μία με την άλλη, οι ταράτσες των πυκνοκατοικημένων περιοχών είναι ένα σύγχρονο αστικό «κατώφλι», που αξίζει να ξανακοιτάξουμε. Ανάμεσα στις απλωμένες μπουγάδες και τις σκουριασμένες κεραίες, υπάρχει και μία ανεκμετάλλευτη δυναμική αστικής σφαίρας. Και το «Εγχείρημα Πουλιά» επιχειρεί να τη διεκδικήσει. Ραντεβού στο Λόφο, λοιπόν, την Παρασκευή 1 Ιουνίου, στις 8 το βράδυ, στο Στρέφη.

Εγχείρημα πουλιά: Ένα από τα πιο πρωτότυπα project των Αθηνών «κουρδίζει» τις ταράτσες - εικόνα 3

i Ομάδα διοργάνωσης «Τα πουλιά»: Πάρης Λεγάκης (ιδέα και καλλιτεχνική κατεύθυνση), Δάφνη Σοφιανοπούλου, Ελένη Μαστρογεωργοπούλου, Πανδώρα Γιαμαλίδου Για περαιτέρω πληροφορίες επικοινωνήστε στο 6974151193 και στο 6976796906. Θα ακολουθήσει συζήτηση στo σινεμά «ΒΟΞ», γύρω στις 9.30 μ.μ. Δείτε περισσότερα για το project εδώ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Η Παγκόσμια Ημέρα Μνημείων στοχεύει σε μια κληρονομιά ανθεκτική σε καταστροφές και συγκρούσεις

Η Παγκόσμια Ημέρα Μνημείων, που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 18/4, αποβλέπει στην ευαισθητοποίηση του κοινού στο σημαντικό θέμα της προστασίας της Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/04/2024

Λαϊκή ζωγραφική και νοσταλγία για την αγροτική ζωή στον καμβά της Ιωάννας Λημνιού

Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας που θα παρουσιαστεί στην The Breeder.

Δύο νέες εκθέσεις στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα

Πρόκειται για την έκθεση του Δημήτρη Ανδρεάδη με τίτλο "Engram" και της εικαστικού Κατερίνας Παπαζήση "A dancefloor of one’s own".

Δωρεά της οικογένειας Λάτση για την αναβάθμιση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Η δωρεά από τον Σπύρο και τη Ντόροθυ Λάτση γίνεται εις μνήμη του Ιωάννη και της Εριέττας Λάτση.

"Στρεβλή πορεία, 1960-1974": Παρουσιάζοντας την πολιτική από τη δεκαετία του '60 στη δικτατορία

Η μελέτη καλύπτει τα αίτια της απριλιανής δικτατορίας στη διάρκεια της δεκαετίας του ‘60 καθώς και την κληρονομιά της στην περίοδο της δημοκρατίας που ακολούθησε.

3 μεταφράστριες μάς συστήνουν με το δικό τους τρόπο τρία πολυσυζητημένα βιβλία ξένης λογοτεχνίας που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Μεταίχμιο

Οι Χίλντα Παπαδημητρίου, Μαρία Ξυλούρη και Στέλα Ζουμπουλάκη γράφουν για τη "Μελέτη περίπτωσης", το "Cloud Atlas" και το "Κορίτσι", τρία σημαντικά βιβλία που μετέφρασαν πρόσφατα και αξίζει να προσέξουμε.

Ο Cacao Rocks μιλά για τη νέα τοιχογραφία του στο Mitsis N’U Piraeus Port και τη σύγχρονη ελληνική street art

Μια συζήτηση με τον καταξιωμένο καλλιτέχνη για την έμπνευση πίσω από το νέο έργο που κοσμεί το ιστορικό κτίριο στον Πειραιά.