Χαθήκαμε στα σινε-άστρα του Νέου Ψηφιακού Πλανητάριου

Το Ευγενίδειο Ίδρυμα αναβάθμισε το προβολικό του σύστημα και μας πήγε μία real time διαγαλαξιακή τσάρκα, λίγο πριν από την δωρεάν ψηφιακή πρεμιέρα.

Χαθήκαμε στα σινε-άστρα του Νέου Ψηφιακού Πλανητάριου

«Κοίτα ψηλά στα αστέρια και όχι χαμηλά στα πόδια σου. Προσπάθησε να καταλάβεις τι βλέπεις και αναρωτήσου για το τί είναι αυτό που κάνει το σύμπαν να υπάρχει. Να είσαι περίεργος!»

Χαθήκαμε στα σινε-άστρα του Νέου Ψηφιακού Πλανητάριου - εικόνα 1

Ενθυμούμενος το inspiration speech του βρετανού Στήβεν Χώκινγκ από την ομιλία-πρελούδιο για τους Παραολυμπιακούς αγώνες στη χώρα του (πριν από μερικά πλέον χρόνια), βρέθηκα να κατηφορίζω την πολύβουη Συγγρού με κατεύθυνση το Ευγενίδειο Ίδρυμα. Το νέο προβολικό σύστημα τελευταίας τεχνολογίας που πρόσφατα εγκαταστάθηκε στο Νέο Ψηφιακό Πλανητάριο (από τον περασμένο Σεπτέμβριο), έφερε την τέλεια αφορμή για να ανοίξω το χρονοντούλαπο των παιδικών μου αναμνήσεων και να ξαναβυθιστώ στον μαγευτικό σινε-θόλο που είχε μπλεχτεί με τις πρώτες σχολικές περιηγήσεις στον άγνωστο κόσμο του σύμπαντος, και με περίμενε εντυπωσιακά αναβαθμισμένος…

Χαθήκαμε στα σινε-άστρα του Νέου Ψηφιακού Πλανητάριου - εικόνα 2

Η κινηματογραφική αίθουσα αποδείχτηκε βεβαίως γνώριμη: ο κατηφορικός διάδρομος, οι παραταγμένες σε ημικύκλιο θέσεις και ο ελαφρύς φωτισμός του κινηματογραφικού θόλου 900 τ.μ. να γεμίζει περιμετρικά το οπτικό μου πεδίο, πάντρευαν το υποβλητικό με το επιβλητικό, όσο μία λεπτή (σταθερή και αναγκαία για τα μηχανήματα) ψύχρα πλανιόταν στον αέρα… Τι ήταν αυτό που είχε αλλάξει;

«Φτάσαμε στην τρίτη γενιά προβολέων που εγκαθιστούμε στο Πλανητάριο, από την έναρξη της λειτουργίας του το 2003» προλογίζει ο Μάνος Κιτσώνας, διευθυντής του νέου ψηφιακού εγχειρήματος. Μέσα στον tech καταιγισμό και τις ανάγκες της εποχής, πάγιο ζήτημα για τον ξεχωριστό σινε-χώρο ήταν να ακολουθεί τις απαιτήσεις του κινηματογραφικού υλικού, ανακαλύπτοντας όλο και πιο αποτελεσματικές -πλην σύνθετες- λύσεις. Σήμερα, έφτασε σε έξι νέους προβολείς (τύπου Barco F90-W13) με τεχνολογία λέιζερ και φωσφόρου, που αγγίζουν την δεκαπλάσια απόδοση των προκατόχων τους -με έντονο κοντράστ και πολύ ισχυρή φωτεινότητα (της τάξης των 13.000 lumens)-, και αναδεικνύουν το αθηναϊκό πλανητάριο ως ένα από τα πιο ανεπτυγμένα παγκοσμίως!

Χαθήκαμε στα σινε-άστρα του Νέου Ψηφιακού Πλανητάριου - εικόνα 3

Τα φώτα έκλεισαν και οι νέοι υπερ-προτζέκτορες έλαβαν δράση… Μετά από τις πρώτες διευκρινιστικές (και περισσότερο τεχνικά επεξηγηματικές) προβολές, τα ολιγόλεπτα αποσπάσματα από το «Διαστημικό Λεωφορείο» και το «Αγγελιοφόρος του Σύμπαντος» ήρθαν μαζί με αρκετούς ψίθυρους ασυγκράτητου ενθουσιασμού. Ήταν πραγματικά μοναδικό το ταξίδι στον κινηματογραφικό θόλο, που έκανε κάθε παλιά μου ανάμνηση να ωχριά βλέποντας την ανάλυση 4K επί 4K να μην συγχωρεί λάθη στο animation.

«Αυτό φυσικά δεν θα ήταν εφικτό με την χρήση ενός μοναδικού προβολέα» εξηγεί ο διευθυντής του ιδρύματος. Χωρίζοντας σε ισόποσα τεταρτημόρια την επιφάνεια των διάτρητων αλουμινίων (σωστά καταλάβατε, δεν πρόκειται για πανί), πέντε προβολείς περιμετρικά και ένας στην κορυφή του θόλου συγχρονίζονται για την απεικόνιση του κάθε ξεχωριστού καρέ, μαζί με το αναγκαίο blending.

Χαθήκαμε στα σινε-άστρα του Νέου Ψηφιακού Πλανητάριου - εικόνα 4

Άκουσα από τον κ. Κιτσώνα ότι «η μεγαλύτερη δυσκολία για κάθε πλανητάριο στον κόσμο είναι η real time απεικόνιση του έναστρου ουρανού». Εκείνος σίγουρα κέρδισε το στοίχημα… Το σύστημα προβολής των κινούμενων διαγαλαξιακών σωμάτων μέσω του καλορυθμισμένου αλγορίθμου αναδείχθηκε ισχυρά αναβαθμισμένο με τους νέους προβολείς, αποτυπώνοντας πειστικά κάθε ξεχωριστό άστρο, με κάθε pixel της οθόνης να είναι μικρότερο του ενός 1 τετραγωνικού εκατοστού! Βαδίζοντας με σταθερότητα και αξιοπιστία στον δέκατο τέταρτο χρόνο του, το Ευγενίδειο Πλανητάριο συνεχίζει τις ποιοτικές του αναβαθμίσεις, ανανεώνοντας μάλιστα κάθε χρόνο την ταινιοθήκη του με δύο φρέσκες 40λεπτες παραγωγές.

Η αστική αύρα των boulevards δεν άργησε να με επαναφέρει στην γήινη πραγματικότητα και στο χρονικό παρόν. Με το «μέλλον στο διάστημα» όμως να κάνει την δωρεάν ψηφιακή πρεμιέρα την Δευτέρα 23/10 (και ένα φιλμ γύρω από την σκοτεινή ύλη του διαστήματος να βρίσκεται στα σκαριά) το ραντεβού ανανεώθηκε… «Να είσαι περίεργος», ξανασκέφτηκα.

Χαθήκαμε στα σινε-άστρα του Νέου Ψηφιακού Πλανητάριου - εικόνα 5
Ο Διεθυντής του Πλανηταρίου, κ. Μάνος Κιτσώνας, μας εξηγεί την τεχνολογία που κρύβεται πίσω από τον πλανηταριακό θόλο.

Χαθήκαμε στα σινε-άστρα του Νέου Ψηφιακού Πλανητάριου - εικόνα 6

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Sony World Photography Awards 2023: Οι κριτές και οι ημερομηνίες των επικείμενων εκθέσεων

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Φωτογραφίας ανακοίνωσε την κριτική επιτροπή για τα Sony World Photography Awards 2023, μαζί με νέα βραβεία και δεδομένα για τις εκθέσεις.

30/09/2022

Οι "Κατακλυσμοί" του Δαυίδ Μπενφοράδο επιστρέφουν στην Kourd

Το δεύτερο μέρος της έκθεσης συνεχίζει το μαγικό ταξίδι στον κόσμο των χρωστικών υλών και των αφαιρετικών σχημάτων.

Μια ομάδα σύγχρονων καλλιτεχνών μπαίνει σε "Safe Mode"

Μια πολυμεσική έκθεση που θέτει ερωτήματα για τις διαδικασίες της σύγχρονης ζωής και εγκαινιάζεται σε τρεις αθηναϊκούς χώρους τέχνης.

Ένα οπτικό πέρασμα στην ιστορία του δράκου επιχειρεί ο Θωμάς Διώτης

Η έκθεση Digging σε επιμέλεια της Αγγελικής Μπάρα θα φιλοξενηθεί στη γκαλερί Ζουμπουλάκη.

Το άτομο ως ένα κοινωνικό κύτταρο στον "Μικρόκοσμο" της Art Appel Gallery

Η διατομική έκθεση ζωγραφικής των Πηνελόπη Ακριτίδου και Ίον Ρούντολφ απεικονίζει τον οργανικό μικρόκοσμο των μικροβίων και των κυττάρων με μια διαφορετική ματιά.

Το Μουσείο Κανελλοπούλου συστήνεται στην πόλη

Συνεχίζονται οι εκδηλώσεις του μουσείου προκειμένου να αναδείξει την πλούσια συλλογή και ιστορία του.

Το εκθεσιακό αφιέρωμα για τον John Craxton στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων

Μετά την στάση της στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση "John Craxton: Μια ελληνική Ψυχή" ταξιδεύει στην Κρήτη όπου και θα παραμείνει μέχρι τις αρχές του ’23.