Μια μικρή επιλογή από Έλληνες συγγραφείς για καλοκαιρινά ταξίδια και αναγνώσεις.
Την Κυριακή έχουμε γάμο
Γιάννης Ξανθούλης
Εκδ. Διόπτρα
Τιμή: €15,50
Ένας γάμος «για πάντα καρφιτσωμένος σε ένα μέλλον που οι χαζοί θεωρούσαν παρελθόν» γίνεται η αφορμή για το ταξίδι του εβδομηντατριάχρονου Ιορδάνη Λεοντίου, ο οποίος απολαμβάνει πλέον το ταξίδι με το τρένο, εκεί που όλα «διαλύονται για μπουν σε μια καινούργια τάξη». Δεν τον απασχολεί ούτε ο προορισμός του, ούτε οι δικοί του που αγωνιούν για την τύχη του και την πιθανότητα να έχει χαθεί στου δαιδάλους του νου του. Ο ίδιος ο Ιορδάνης, με τη σκέψη της εγγονής του Βικτώριας στις αποσκευές του, αφήνει πίσω του «την ηλικία του, τη δυσαρέσκεια από τις παραξενιές που του καταλόγιζαν, τους στοργικούς θυμούς των παιδιών του και τα αφηρημένα μωσαϊκά από τα δεκάδες χάπια που έπαιρνε». Μια ιστορία, ένα παραμύθι, για τις αλληλένδετες τύχες των ανθρώπων που το κατοικούν, για τα θεμελιώδη συστατικά της ζωής, για κύκλους που η προσμονή δεν έχει κλείσει και άλλους που ανοίγουν με κάθε μετατόπιση του χρόνου. «Τελικά είμαστε αυτό που δεν ξέρουν οι άλλοι για μας» μουρμουρίζει, σχεδόν έκπληκτος με τον εαυτό του, ένας από τους πολλούς αξέχαστους ήρωες του βιβλίου πριν βαρύνει από τύψεις για όσα του διαφεύγουν, από αδιαφορία ή εφησυχασμό.
Όταν σου έδειξα τον ήχο του κόσμου
Ελένη Τορόση
Εκδ. Πατάκη
Τιμή: €15,40
Ένα μυθιστόρημα για τους κυριολεκτικούς και μεταφορικούς κόμπους της πύκνωσης των συναισθημάτων, της αναμονής και της προσδοκίας, των γρίφων, των λέξεων που ανταλλάσσουν άνθρωποι που «δεν μπορούν να ακούσουν ο ένας τον άλλον», αλλά και του κόμπου της σιωπής και του επαναπροσδιορισμού της ισορροπίας. Η μητέρα της αφηγήτριας είναι «αλλιώς από τις άλλες μητέρες» γιατί έχει «έναν άσπρο κόμπο στ’αυτιά» που της έχει στερήσει την ακοή αλλά και γαλανά μάτια που θύμιζαν στον πατέρα της τη θάλασσα που σε κάποια στροφή του βίου του, βγήκε στη στεριά και ξέπλυνε τα πάντα. «‘Ακοή και ισορροπία βρίσκονται μαζί στο βάθος των αυτιών’ μου εξηγούσε συχνά ‘αλλά η απώλεια της ακοής σημαίνει έτσι κι αλλιώς και την απώλεια της ισορροπίας στην ζωή’» λέει η μητέρα στην κόρη της σε κάποιο σημείο μιας πορείας ζωής από την Ελλάδα στη Γερμανία, στο «μακρινό άγνωστο», που συχνά τις βρίσκει «κολλημένες η μια πάνω στην άλλη».
Η δεξιά τσέπη του ράσου
Γιάννης Μακριδάκης
Εκδ. Βιβλιοπωλείον της Εστίας
Τιμή: €10,19
Δυο φαινομενικά ασύνδετα συμβάντα, ο θάνατος του Αρχιεπίσκοπου και η γέννα ενός σκύλου που ‘ήρθε να ταράξει τη μακαριότητα και να γυρίσει τον χρόνο ανάποδα’ συνυφαίνονται και μετατρέπονται σε κύρια σημεία αναφοράς στη νουβέλα με επίκεντρο στη ζωή του Βικέντιου, του μοναχικού διακονητή στην Παναγιά τ’Ακρωτηρίου. Τον ακολουθούμε στους καθημερινούς του άθλους αφοσίωσης και πνευματικότητας και στις δοκιμασίες στις οποίες τον υποβάλλουν γεγονότα τα οποία συγκλίνουν σαν παραπόταμοι από διαμετρικά αντίθετα σημεία του ορίζοντα. Τα μικρά περιστατικά που δίνουν υπόσταση στο παρελθόν και το παρόν του Βικέντιου, οι λιγοστοί χαρακτήρες που συναναστρέφεται με διαβαθμίσεις απόστασης, οι περιγραφές των αντικειμένων και των χώρων που απαρτίζουν το σύμπαν του και αντανακλούν ακόμα και τις ελάχιστες διακυμάνσεις της ψυχής του, μας δίνονται μέσα σε μια ακατάπαυστη και μεθυστική κίνηση των στοιχείων της φύσης : «Ο ήλιος πάσχιζε ν’ανηφορίσει στον μουντό θόλο τ’ουρανού, πάνω από τα βαριά σύννεφα. Πού και πού μια δεσμίδα φως κατάφερνε να βρει το δρόμο προς τη γη κι έπεφτε μες στη θάλασσα, λάμπρυνε ένα σημείο της και το ακολουθούσε, σα να ‘χε διαλεγμένο το πιο ηρωικό κύμα και το στεφάνωνε».
Έχων σώας τα φρένας & άλλες τρελές ιστορίες
Αργύρης Χιόνης
Επιμ. Γ. Κριτσέλη
Εικονογράφηση: Ε. Τσακνιά
Εκδ. Κίχλη
Τιμή: €13,80
Το τέλος της «εποχής των ερώτων», η απόδοση έμβιων ιδιοτήτων σε αντικείμενα σε ένα ιδιότυπο πανψυχισμό, οι βαθύτατες αλλά και σπαραχτικές σχέσεις συντροφικότητας μεταξύ ζώων και ανθρώπων, ειδικά τετράποδων που διδάσκουν τη «νωχέλεια, αυτό το θειο δώρο των Θεών» και του αφηγητή, η βασανιστική και αναπότρεπτη μοίρα του σώματος που καταλαγιάζει ο χρόνος και του πάθους που παραμένει ασίγαστο ή δυναμώνει στη θύμηση του προηγούμενου εαυτού του, είναι ορισμένα από τα θέματα στα διηγήματα του Χιόνη. Αυτοβιογραφικά στοιχεία, είτε σε γραμμική αφήγηση είτε ως προσωπικές αυτοσαρκαστικές αποκαλύψεις που φωτογραφίζουν εσωτερικές διαδρομές «στα παράδοξα της ύπαρξης» διατρέχουν τα διηγήματα της συλλογής. Το παράδοξο, η υπερβολή, η παρωδία, το παιγνιώδες της γραφής έχουν ως σκοπό να «μη βαρύνεται η ψυχή όχι μόνο του αναγνώστη αλλά και του ίδιου του συγγραφέα». Το μότο της συλλογής αποτυπώνεται με χαρακτηριστικό τρόπο σε ένα κείμενο του συγγραφέα που ήρθε στο φως μετά τον θάνατό του: «Ποτέ δεν είχα σώας τας φρένας, σαλεμένες τις είχα, αλλά αυτές οι σαλεμένες σώο με κράτησαν μέσα σ’αυτό τον ανελέητο κόσμο της λογικής».