Ολυμπιακοί Αγώνες 1896: μια πρωτοποριακή ματιά στις ιστορικές φωτογραφίες του Άλμπερτ Μάγιερ

Το Μουσείο Μπενάκη, η Costa Navarino και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ενώνουν τις δυνάμεις τους και παρουσιάζουν μια ξεχωριστή φωτογραφική έκθεση μέσα από τη ματιά της Εύας Νάθενα.

Ολυμπιακοί Αγώνες 1896: μια πρωτοποριακή ματιά στις ιστορικές φωτογραφίες του Άλμπερτ Μάγιερ

Το Μουσείο Μπενάκη, η Costa Navarino και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ενώνουν τις δυνάμεις τους και παρουσιάζουν μια ξεχωριστή φωτογραφική έκθεση μέσα από τη ματιά της Εύας Νάθενα.

Ολυμπιακοί Αγώνες 1896: μια πρωτοποριακή ματιά στις ιστορικές φωτογραφίες του Άλμπερτ Μάγιερ - εικόνα 1
Αμερικανοί αθλητές του πανεπιστημίου του Princeton φωτογραφίζονται μπροστά στην κρύπτη του Σταδίου

Μια προσομοίωση αεροπλάνου, όπου στο πιλοτήριο θα ζωντανεύουν, μέσω της τεχνολογίας και μιας ανεπαίσθητης κίνησης, οι ιστορικές φωτογραφίες αθλητών των πρώτων ολυμπιακών αγώνων της σύγχρονης εποχής, θα συναντά ο επισκέπτης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Μια πρώτη γεύση από τον τρόπο με τον οποίο η εικαστικός και βραβευμένη σκηνογράφος και ενδυματολόγος Εύα Νάθενα και οι συνεργάτες της αναδεικνύουν ένα σπάνιο αρχειακό υλικό με σύγχρονο πνεύμα προκαλώντας το ενδιαφέρον, τον θαυμασμό και συχνά το χαμόγελο… Μια πιο ολοκληρωμένη παρουσίαση των 24 φωτογραφιών του Άλμπερτ Μάγιερ θα ξετυλίγεται πάντα μέσω της σύγχρονης τεχνολογίας σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο στην Costa Navarino.

Αφορμή για αυτήν την ιδιαίτερη σύμπραξη των τριών δραστήριων φορέων ήταν το τρέχον έτος Ολυμπιακών Αγώνων και τα 120 χρόνια από τους πρώτους Αγώνες της σύγχρονης εποχής. Η έκθεση «Ολυμπιακοί Αγώνες 1896: Οι ιστορικές φωτογραφίες του Άλμπερτ Μάγιερ από τις Συλλογές του Μουσείου Μπενάκη, με το βλέμμα της Εύας Νάθενα» μας ταξιδεύει ψηφιακά στους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες, στην Αθήνα του 1896, ζωντανεύοντας με ήχο και κίνηση τις ιστορικές φωτογραφίες του επίσημου φωτογράφου των Αγώνων, Άλμπερτ Μάγιερ. Στο σπάνιο αυτό φωτογραφικό υλικό του ομώνυμου λευκώματος, το οποίο φυλάσσεται στα Ιστορικά Αρχεία του Μουσείου Μπενάκη, βασίστηκε η γνωστή εικαστικός Εύα Νάθενα, που μαζί με τους συνεργάτες της αναβίωσε με έναν μοναδικό τρόπο τις ιστορικές αυτές στιγμές.

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 1896 αποτέλεσαν τομή στην ιστορία των αθλητικών εκδηλώσεων. Η αναβίωση των Αγώνων στην κοιτίδα τους συνέδεσε το κλασικό παρελθόν με την ιδέα του σύγχρονου αθλητισμού. Στο πλευρό των Αγώνων βρέθηκε και η νέα τέχνη της εποχής: η φωτογραφία. Ξεχωριστός εκπρόσωπος των διάσημων φωτογράφων που κάλυψαν τους Αγώνες είναι ο γερμανός Άλμπερτ Μάγιερ (Δρέσδη 1857- 1924 ), ο οποίος ήδη από το 1895 είχε αναλάβει τη θέση του επίσημου φωτογράφου της γερμανικής αθλητικής αποστολής που θα ταξίδευε στην Αθήνα. Το φωτογραφικό λεύκωμα που αποτέλεσε την αφετηρία της έκθεσης, αναγγέλθηκε από τον Τύπο της εποχής πριν από την δημιουργία του αφού η ελληνική εφημερίδα της Τεργέστης Ημέρα αλλά και η αθηναϊκή Ακρόπολις το παρουσίασε ως την δημιουργία που θα αποτελούσε το ενθύμιο των Αγώνων για τις βασιλικές Αυλές τις εποχής και για τα μέλη της Επιτροπής των Ολυμπιακών Αγώνων.

Ολυμπιακοί Αγώνες 1896: μια πρωτοποριακή ματιά στις ιστορικές φωτογραφίες του Άλμπερτ Μάγιερ - εικόνα 2
Αγώνες ξιφασκίας στο Ζάππειο

Η έκθεση θα παρουσιαστεί στον χώρο «Τέχνη & Περιβάλλον», επίπεδο αναχωρήσεων του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, από στις 16 Μαΐου έως και τις 16 Σεπτεμβρίου, ενώ παράλληλα θα βρίσκεται και στη Μεσσηνία, στον ειδικά διαμορφωμένο εκθεσιακό χώρο, στην Costa Navarino (αίθουσα Symbol) από τις 27 Απριλίου έως και τις 30 Νοεμβρίου 2016. Το Μουσείο Μπενάκη διέθεσε το φωτογραφικό λεύκωμα των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων, παρέχοντας πρόσβαση στο υλικό των Ιστορικών του Αρχείων και θέτοντας τις βάσεις για τη δημιουργία από την εικαστικό Εύα Νάθενα ενός νέου έργου, εμπνευσμένου από τις φωτογραφίες του Άλμπερτ Μάγιερ.

Η φωτογράφηση των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων
«Στις είκοσι πέντε λιτές φωτογραφίες που περιλαμβάνει το δερματόδετο λεύκωμα του Άλμπερτ Μάγιερ αποτυπώνεται το χρονικό των Αγώνων ξεκινώντας από την Διεθνή Επιτροπή και τον έλληνα δωρητή και εθνικό ευεργέτη Γεώργιο Αβέρωφ που φρόντισε και με δική του δαπάνη αναστηλώθηκε το αρχαίο Στάδιο της πόλης, χρησιμοποιώντας πάλι πεντελικό μάρμαρο όπως στην αρχαιότητα. Στην συνέχεια οι φωτογραφίες αποτυπώνουν τόσο την τελετουργία όσο και την αθλητική προσπάθεια. Την φιλαρμονική ορχήστρα διαδέχονται οι δρομείς, οι δισκοβόλοι, οι σφαιροβόλοι αλλά και οι αθλητές της ενόργανης γυμναστικής που προβάλλουν την αστική παράδοση των χωρών της δυτικής Ευρώπης σε ασκήσεις ακροβατικής τελειότητας. Οι εικόνες με τους κρίκους, τον ίππο και το μονόζυγο οδηγούν στο ελληνικό έμβλημα των Αγώνων, στον δρομέα νερουλά Σπύρο Λούη, που ποζάρει στον Μάγιερ, φορώντας την χιονάτη φουστανέλα του μετά την νίκη του στο αγώνισμα του Μαραθωνίου Δρόμου.

Το φωτογραφικό αρχείο του Μάγιερ έχει καταστραφεί ήδη από το 1945 όταν οι βομβαρδισμοί του πολέμου ισοπέδωσαν την πόλη της Δρέσδης, το γεγονός αυτό καθιστά τα λίγα τεκμήρια της δουλειάς του γερμανού φωτογράφου σπάνια και ανεκτίμητα.

Τα λιγοστά αντίτυπα του δερματόδετου Λευκώματος διανεμήθηκαν «τιμής ένεκεν» και στα μέλη της Επιτροπής των Αγώνων μεταξύ αυτών και στον Γεώργιο Στρέιτ, τραπεζίτη και υπουργό των ελληνικών κυβερνήσεων της εποχής. Ο εγγονός του Μαρίνος Γερουλάνος, πρόεδρος της Διοικητικής Επιτροπής του Μουσείο Μπενάκη επί σειρά ετών, δώρισε το αντίτυπο στα Ιστορικά Αρχεία του Μουσείου. Έκτοτε το μοναδικό Λεύκωμα φυλάσσεται με την προσοχή που επιβάλλει η σπανιότητα, προσφέροντας ταυτοχρόνως στην Ιστορία και στην Τέχνη.»
Τάσος Σακελλαρόπουλος, Υπεύθυνος Ιστορικών Αρχείων Μουσείου Μπενακη

Ολυμπιακοί Αγώνες 1896: μια πρωτοποριακή ματιά στις ιστορικές φωτογραφίες του Άλμπερτ Μάγιερ - εικόνα 3
Ο Παναγιώτης Παρασκευόπουλος σε θέση βολής του δίσκου

Τρεις φορείς συμπράττουν
Ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, κος Olivier Descotes δήλωσε: «Το φωτογραφικό λεύκωμα των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων, με τις ιστορικές φωτογραφίες του Άλμπερτ Μάγιερ αποτελεί ένα από τα κοσμήματα των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη και πολύτιμη διαχρονική μαρτυρία. Η αναβίωση της φωτογραφικής εμπειρίας μέσα από μια μοντέρνα video-art πρωτότυπη προσέγγιση συνιστά ένα στοίχημα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον σε μια εποχή που χρειαζόμαστε περισσότερο παρά ποτέ να θυμηθούμε τα Ολυμπιακά ιδεώδη».

Αντίστοιχα, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών αποτελεί κάτι περισσότερο από ένα κέντρο διακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων. Είναι σημείο συνάντησης ανθρώπων, λαών και πολιτισμών, η πρώτη και τελευταία εντύπωση της Ελλάδας και του πολιτισμού της για εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Και μέσα από το πλήθος των πολιτιστικών συνεργασιών και εικαστικών ενεργειών, αναδεικνύεται ο ρόλος του αεροδρομίου ως βασικού κυττάρου τη πόλης μας και ως αναπόσπαστου μέρους της ελληνικής κοινωνίας. Μέχρι σήμερα το αεροδρόμιο έχει φιλοξενήσει περισσότερες από 70 πολιτιστικές εκθέσεις και εικαστικά δρώμενα, ενώ κάθε χρόνο, περίπου 250.000 άτομα επισκέπτονται τις μόνιμες εκθέσεις στο χώρο των Αναχωρήσεων.

Ολυμπιακοί Αγώνες 1896: μια πρωτοποριακή ματιά στις ιστορικές φωτογραφίες του Άλμπερτ Μάγιερ - εικόνα 4
Η απονομή του Ολυμπιονίκη του Μαραθωνίου δρόμου, Σπύρου Λούη.

Η κ. Χαρά Μητσοτάκη, Τομεάρχης Δημοσίων Σχέσεων του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, επεσήμανε: «Στη συνεχή προσπάθειά μας για την ανάδειξη της μοναδικότητας του ελληνικού πολιτισμού, θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντική τη συνεργασία μας με το Μουσείο Μπενάκη και την Costa Navarino. Η εξαιρετική αυτή έκθεση στο αεροδρόμιο θα δώσει την ευκαιρία σε εκατομμύρια επιβάτες και επισκέπτες να “ταξιδέψουν” στους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες, σε μια περίοδο μάλιστα που η ανάγκη της διασποράς του μηνύματος του ολυμπιακού ιδεώδους και των αξιών του Ολυμπισμού, της εκεχειρίας, της ειρήνης και της συναδέλφωσης των λαών, είναι περισσότερο επιτακτική από ποτέ.»

Παράλληλα, για την Costa Navarino, η τέχνη έχει διαδραματίσει σημαντικό ρόλο από την αρχή της λειτουργίας της. Πρωτότυπα αλλά και σπάνια έργα, παράλληλα με τα έργα γνωστών σύγχρονων εικαστικών από όλο τον κόσμο, καθώς και νέων καλλιτεχνών, φιλοξενούνται σε σταθερή βάση στους χώρους της Costa Navarino, καταδεικνύοντας τη σημασία που έχει η τέχνη σε αυτόν τον προορισμό. Άλλωστε, η Costa Navarino επενδύει σημαντικά στην τέχνη, τον πολιτισμό και την καινοτομία, δημιουργώντας ξεχωριστές εμπειρίες για τους επισκέπτες της. Στο πλαίσιο αυτό συνεργάζεται με φορείς που ξεχωρίζουν για την πολιτιστική τους δράση αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες που αναδεικνύουν τον πολιτισμό της Μεσσηνίας και της χώρας. Σημαντική συμβολή στην υλοποίηση της έκθεσης στην Costa Navarino, αποτελεί η ευγενική χορηγία εξοπλισμού της Media Markt που θα αναδείξει τεχνολογικά τα εκθέματα».

Ολυμπιακοί Αγώνες 1896: μια πρωτοποριακή ματιά στις ιστορικές φωτογραφίες του Άλμπερτ Μάγιερ - εικόνα 5
Ο αθλητής Hermann Weingartner, τρίτος στους κρίκους

Από την πλευρά της, η κα. Κωνστάντζα Σμπώκου - Κωνσταντακοπούλου, Διευθύντρια - ΤΕΜΕΣ Α.Ε., εταιρείας ανάπτυξης της Costa Navarino, υπογράμμισε: «Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που συνεργαζόμαστε με δύο ακόμα σημαντικούς φορείς και ενώνουμε όλοι μαζί τις δυνάμεις μας για τη δημιουργία και προβολή ενός ξεχωριστού έργου. Πρωτοβουλίες σαν αυτή αποτελούν μέρος της κουλτούρας της Costa Navarino και θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε με ουσιαστικό τρόπο έργα που δημιουργούν προστιθέμενη αξία στο σύνολο της κοινωνίας».

Την καλλιτεχνική επιμέλεια της έκθεσης έχει η εικαστικός Εύα Νάθενα, σε συνεργασία με τον video artist Άγγελο Παπαδόπουλο και τον μουσικό Γιώργο Πούλιο, όλοι με σημαντική παρουσία στο χώρο της εφαρμοσμένης τέχνης, της φωτογραφίας και του κινηματογράφου. Οι τρείς δημιουργοί, καθώς και οι δύο νέοι συνεργάτες τους, ως visual effects artists, oι Νίκος Κούρος και Αντώνης Πετρούλιας, που ήρθαν να προστεθούν στην ομάδα, προσδίδουν μια εντελώς νέα πνοή στο συγκεκριμένο υλικό, δημιουργώντας διαύλους επικοινωνίας με τη σύγχρονη εποχή.

Η επιμελήτρια της έκθεσης, κα. Εύα Νάθενα, δηλώνει ευτυχής, που, από τη μία, έχει να κάνει με αυτούς τους τρείς, πολύ σημαντικούς φορείς, οι οποίοι την εμπιστεύτηκαν & και από την άλλη, που με μια πραγματικά υπέροχη ομάδα, νέων ανθρώπων, προσπαθούν να δημιουργήσουν, αυτό που από την αρχή, ετέθη σαν στόχος: όχι ψηφιακές, αλλά «ποιητικές εικόνες», με μεγάλο σεβασμό, στις πρωτότυπες, του A.Mayer.

«Η αποτύπωση των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων στη σύγχρονη εποχή συμβολίζουν και την αναβίωση των Ολυμπιακών αξιών και ιδεωδών και οι επισκέπτες της έκθεσης θα έχουν τη μοναδική ευκαιρία να έρθουν σ’ επαφή με το ανεκτίμητο αυτό υλικό και να γνωρίσουν αυτές τις αξίες και τη συμβολή τους στη διαμόρφωση της σύγχρονης ευρωπαϊκής σκέψης».

Ολυμπιακοί Αγώνες 1896: μια πρωτοποριακή ματιά στις ιστορικές φωτογραφίες του Άλμπερτ Μάγιερ - εικόνα 6
Αναρήχηση «επί κάλω». Σύμφωνα με τον κανονισμό του αγωνίσματος η αναρρίχηση γίνεται μόνο με την έλξη των χεριών, ενώ τα πόδια μένουν τεντωμένα και ακίνητα. Το μήκος του «κάλω» είναι 14 μέτρα και η διατομή 3-4 εκ.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Επιμέλεια έκθεσης: Εύα Νάθενα
Video Artist: Άγγελος Παπαδόπουλος
Visual Effects Artists: Νίκος Κούρος, Αντώνης Πετρούλιας
Μουσική: Γιώργος Πούλιος

ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
Συντονισμός: Σοφία Χανδακά
Επιστημονική επιμέλεια: Τάσος Σακελλαρόπουλος
Επικοινωνία: Νικολέττα Μέντη
Γραφείο Τύπου: Αθηνά Ησαΐα

ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΣ ΑΘΗΝΩΝ
Συντονισμός: Χαρά – Ελένη Μητσοτάκη
Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός: Νίκος Παλαιολόγος
Γραφιστικές εφαρμογές: APOLYTO
Creative Spot Ψηφιακές εκτυπώσεις: APOLYTO
Creative Spot Πληροφοριακά Συστήματα: Νώντας Τουλούπας
Κατασκευές: APOLYTO Creative Spot – TASK J&P AVAX
Επικοινωνία: Tέτα Πέτρουλα
Γραφείο Τύπου: Μαρίνα Παπαγεωργίου

COSTA NAVARINO
Συντονισμός: Μαρία Σβέρκα
Γραφείο Τύπου: Βασιλεία Ορφανού
Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός: Δήμητρα Γαζούλη
Οπτικοακουστικός εξοπλισμός: Media Markt
Γραφιστικές εφαρμογές: FOX Desing
Ψηφιακές εκτυπώσεις: Impression & ΑΠΟΨΗ
Κατασκευές: Bratti & Νίκος Λαγούδης
Γενική υποστήριξη: Χριστίνα Γεωργίου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Οι αφηρημένες εξπρεσιονιστικές συνθέσεις στη ζωγραφική της Άντας Αναστασοπούλου

Η έκθεση της εικαστικού στη Πινακοθήκη Λέφα πραγματοποιείται υπό την επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Ελίζας Γερολυμάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/10/2022

"Στο φως": Η Εριέττα Βορδώνη αναζητά το αληθινό νόημα της ζωής

Η νέα σειρά ζωγραφικών έργων της καλλιτέχνιδας εγκαινιάζεται στην Evripides Art Gallery.

Μια εικαστική ματιά στο πλούσιο ιστορικό αρχείο του Ινστιτούτου Γκαίτε

Η εγκατάσταση της Ινώς Βαρβαρίτη και του Γιάννη Δελαγραμμάτικα πραγματοποιείται στο πλαίσιο του εορτασμού των 70 χρόνων του ινστιτούτου.

Ένα παιχνίδι τέχνης, design και ιστορίας στην καρδιά της Αθήνας

Χιούμορ και ευρηματικότητα συμπορεύονται με σύμβολα της ιστορίας και της popular κουλτούρας στην καρδιά της Αθήνας.

"People on trees": Ο Φίλιππος Τσιτσόπουλος εμπλέκει το σαιξπηρικό δράμα με την οικολογική καταστροφή

Ένας διάλογος επί σκηνής, προβολές και περφόρμανς στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων.

Ο "Εγγύς χώρος" και η συσχέτισή του με το ανθρώπινο σώμα

Η Στρατηγούλα Γιαννικοπούλου δημιουργεί μια νέα σειρά ζωγραφικών έργων, τα οποία θα παρουσιάσει στη γκαλερί Genesis.

Η διαχρονική μας σχέση με τη θάλασσα στην έκθεση "The Sea Around Us"

Στο πλαίσιο της έκθεσης, ο χώρος τέχνης Tavros παρουσιάζει ένα παράλληλο πρόγραμμα προβολών, εργαστηρίων και συζητήσεων.