Δεν είμαστε βέβαιοι αν και κατά πόσο αυτή η πολυσυζητημένη "συμμετοχική ψηφιακή οικονομία" (sharing economy), την οποία εταιρείες όπως οι Uber (για τις αστικές μετακινήσεις) και AirBnB (για την ενοικίαση καταλύματος) έφεραν στο προσκήνιο, αποδείχθηκε ποτέ "το επόμενο αναπόφευκτο βήμα" στην εξέλιξη σχετικών υπηρεσιών - το μόνο σίγουρο, πάντως, είναι ότι η Uber δεν θα σταματήσει να έχει προβλήματα όλων των ειδών στην προσπάθειά της να λειτουργήσει σε όλον τον κόσμο. Στις ΗΠΑ έχει να αντιμετωπίσει τα διαφορετικά νομικά πλαίσια κάθε πολιτείας (ή και μεγαλούπολης ενίοτε), ενώ στην Ευρώπη την εθνική νομοθεσία κάθε κράτους. Έτσι, μετά την Αγγλία και την Γαλλία, που... αντιστάθηκαν σθεναρά στην λειτουργία της Uber και πέτυχαν τον περιορισμό ή αποκλεισμό της, σειρά έχει η Ιταλία. Η οποία επέβαλλε το ίδιο, ωστόσο, καθολικά, με συνοπτικές διαδικασίες και... βαρύ πρόστιμο, επίσης! Πράγματι, εδώ και λίγα εικοσιτετράωρα δικαστήριο της Ρώμης έκρινε την λειτουργία της Uber - που επιτρέπει σε ιδιώτες να μεταφέρουν πελάτες αντί αμοιβής χωρίς οι ίδιοι να είναι επαγγελματίες οδηγοί ταξί - παράνομη στην βάση της δημιουργίας αθέμιτου ανταγωνισμού στον κλάδο των ταξί της Ιταλίας. Η πολυεθνική έχει περιθώριο 10 ημερών να αναστείλει ολοκληρωτικά την λειτουργία της στην χώρα, διαφορετικά θα πληρώνει πρόστιμο της τάξης των €10000 για κάθε ημέρα που συνεχίζει να διαφημίζει και να διαθέτει την υπηρεσία της στο κοινό. Το ποσό αυτό ανέρχεται σε 3.5 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο, περίπου, ποσό που με την... θεωρητική της αξία η Uber πιθανώς θα μπορούσε να καλύψει - αν στην πραγματικότητα δεν παρουσίαζε ζημίες στα οικονομικά της τα τελευταία δύο χρόνια.
Η Uber έκανε τις καθιερωμένες δηλώσεις που κάνει πάντοτε σε αυτές τις περιπτώσεις - "το νομικό πλαίσιο των αστικών μεταφορών είναι απαρχαιωμένο και δεν λειτουργεί προς όφελος των Ιταλών καταναλωτών" - και θα ασκήσει έφεση, όμως είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο πως ακόμη και την συγκεκριμένη μάχη να κερδίσει, τα συνδικάτα των Ιταλών ταξιτζήδων δεν θα εγκαταλείψουν τον πόλεμο. Το χειρότερο όλων, φυσικά, δεν είναι μόνο το γεγονός ότι... "ο καθένας έχει τα δίκια του" - τόσο οι ταξιτζήδες, όσο και η Uber - αλλά και το γεγονός ότι από την σύγκρουση της πολυεθνικής με τις τοπικές κοινωνίες και συνδικαλιστικές ομάδες δεν έχει προκύψει στην ουσία κανενός είδους διάλογος ωφέλιμος για το καταναλωτικό κοινό. Ούτε οι επαγγελματίες οδηγοί εννοούν να βελτιώσουν το επίπεδο των υπηρεσιών που προσφέρουν ή/και να καταστούν περισσότερο ανταγωνιστικοί τιμολογιακά, ούτε η Uber να αυξήσει τις αμοιβές των ιδιωτών οδηγών της και να επιδιώξει να λειτουργήσει αρμονικά με τους πρώτους. Ανταγωνιστικές προς αυτήν υπηρεσίες, όπως η Lyft, δεν έχουν ακόμη τόσο μεγάλη παρουσία ώστε να απειλήσουν την Uber σε όλον τον κόσμο... οπότε επόμενα "επεισόδια" στο σήριαλ αυτό είναι βέβαιο πως θα συνεχίσουμε να βλέπουμε. Και μάλιστα για καιρό.