Ρεπορτάζ

Τα εστιατόρια έκαναν restart: Πώς κύλησαν οι πρώτες μέρες

Από -

Υποδοχή με διάφανο χαμόγελο στο «Artisanal Lounge & Gardens»
Υποδοχή με διάφανο χαμόγελο στο «Artisanal Lounge & Gardens»

Έχουν περάσει αισίως δυόμισι μήνες από εκείνη την Παρασκευή (και 13!) του Μαρτίου που τα αγαπημένα μας εστιατόρια έβαλαν μαζί με όλα μια άνω τελεία και μόλις λίγες ημέρες από τη στιγμή που τηγάνια και μαρμίτες ξαναμπήκαν στη φωτιά μιας νέας κανονικότητας. Οι πιο θαρρετοί από εμάς έχουμε κάνει κιόλας την αρχή, συνηθίζοντας σιγά σιγά την εικόνα των σερβιτόρων με μάσκα ή διάφανη ασπίδα στο πρόσωπο, των αντισηπτικών σε πρώτο πλάνο, αλλά και κατά περίπτωση των «έξυπνων» μενού που διαβάζονται με QR code, των καταλόγων μιας χρήσης και των νέων healthy gadgets εν γένει, όπως για παράδειγμα η απολύμανση των τραπεζιών με ράβδους ακτίνων UCV που έχουν κάνει ήδη την εμφάνισή τους σε καλά εστιατόρια της πόλης. Μια άλλη μερίδα κοινού, πάλι, κρατά στάση αναμονής, περιμένοντας να δει πώς θα εξελιχθεί αυτή η πρωτόγνωρη συνθήκη εξόδου και το γενικότερο κλίμα.

Εκείνο, βέβαια, που δεν διαπραγματευόμαστε ούτε οι μεν ούτε οι δε, είναι η αίσθηση της ασφάλειας, σε συνδυασμό με εκείνο το παραπάνω νοιάξιμο από αυτό που προβλέπουν τα μέτρα, το οποίο θα απαλύνει τη λογική αμηχανία της αρχής και θα δημιουργήσει τις συνθήκες για μεγαλύτερη απόλαυση της εξόδου. Στη δημιουργία αυτού του κλίματος ασφάλειας ποντάρει και ο κλάδος της εστίασης, όπως προκύπτει και από την επικοινωνία μας με δημοφιλή εστιατόρια της Αθήνας, καθένα από τα οποία μας δίνει τη δική του οπτική για τις πρώτες, αλλά και τις επόμενες ημέρες του restart.

Ασφάλεια, η λέξη-κλειδί

O Λευτέρης Λαζάρου έχει κάνει τα αδύνατα δυνατά προκειμένου οι πιστοί φίλοι του «Varoulko Seaside» να αισθανθούν ασφαλείς
O Λευτέρης Λαζάρου έχει κάνει τα αδύνατα δυνατά προκειμένου οι πιστοί φίλοι του «Varoulko Seaside» να αισθανθούν ασφαλείς

Αυτό το κάτι έως και πολύ παραπάνω είναι ενδεχομένως ο λόγος που τα τηλέφωνα στο «Varoulko Seaside» άρχισαν να χτυπούν αμέσως για κρατήσεις. Στο θαλασσινό στρατηγείο του Λευτέρη Λαζάρου στο Μικρολίμανο, οι αποστάσεις των τραπεζιών στις δύο μεγάλες σάλες πάνω στη θάλασσα τηρούνται απαρέγκλιτα, οι σερβιτόροι περιποιούνται υποχρεωτικά με γάντια και προσωπίδες, τα τραπεζομάντιλα αλλάζουν κάθε φορά που φεύγουν οι πελάτες, τα τραπέζια φινίρονται με ακτίνες UCV με το που κάθεσαι, το μενού σκανάρεται με QR Code ή το διαβάζεις σε tablet που σου δίνουν εκείνη τη στιγμή, ενώ τα πιάτα καταφθάνουν από την κουζίνα σε διάφανες καμπάνες.

Τα μπαλκόνια του «Varoulko Seaside» που ανοίγουν για πρώτη φορά στο κοινό εξασφαλίζουν ιδιωτικότητα και πανοραμική θέα στη θάλασσα
Τα μπαλκόνια του «Varoulko Seaside» που ανοίγουν για πρώτη φορά στο κοινό εξασφαλίζουν ιδιωτικότητα και πανοραμική θέα στη θάλασσα

Βάζοντας κάποια ακόμη στοιχεία στην εξίσωση, όπως τα μπαλκόνια του εστιατορίου που ανοίγουν για πρώτη φορά στο κοινό, φιλοξενώντας παρέες έως έξι ατόμων, ή το ανανεωμένο και ενιαίο πλέον μενού για το μεσημέρι και το βράδυ που δημιούργησε όπως πάντα μαζί με τον Γιάννη Παρίκο και τις γλυκές πινελιές του pastry chef Θοδωρή Μωυσίδη, ο Λευτέρης Λαζάρου έκανε, όπως είναι φανερό, τα αδύνατα δυνατά προκειμένου οι πιστοί φίλοι του εστιατορίου να αισθανθούν ασφαλείς και προστατευμένοι. «Χαίρομαι για τα θετικά μηνύματα του κόσμου που επισκέφθηκε το “Βαρούλκο” τις πρώτες ημέρες που ανοίξαμε. Μας έδειξαν την καλή τους διάθεση κι εμπιστοσύνη για τα μέτρα ασφάλειας που έχουμε λάβει, έμειναν ευχαριστημένοι από την εμπειρία τους, κι αυτό μας δίνει δύναμη κι αισιοδοξία για τη συνέχεια. Φροντίσαμε φυσικά με το παραπάνω να είναι άνετοι όλοι οι χώροι μας, να προτείνουμε νέα comfort και καλοκαιρινά πιάτα και να τους δώσουμε πίσω αυτό που τους έλειψε. Φυσικά έλειψε και σε μένα πολύ να βλέπω το “Βαρούλκο” γεμάτο με φίλους και χαμογελαστά πρόσωπα».

Χαμόγελα και θετική διάθεση

Χαμογελαστό και ευδιάθετο βλέπει το κοινό των πρώτων ημερών ο Φώτης Σεργουλόπουλος
Χαμογελαστό και ευδιάθετο βλέπει το κοινό των πρώτων ημερών ο Φώτης Σεργουλόπουλος

Οι απαραίτητες ετοιμασίες στον καταπράσινο κήπο του «Artisanal Lounge & Gardens» στην Κηφισιά ξεκίνησαν αρκετά νωρίς και το πολύ δημοφιλές bar-restaurant του Φώτη Σεργουλόπουλου και του Βαγγέλη Γερασίμου υποδέχτηκε πανέτοιμο τους πρώτους επισκέπτες του. «Ο κόσμος ήθελε να βγει και βγήκε», λέει ο Φώτης γι’ αυτές τις πρώτες ημέρες. «Δεν έχουμε τόσο μεγάλες παρέες, όσο ζευγάρια και βλέπουμε μάλιστα και ωραία ντυσίματα ειδικά στις κυρίες. Ευτυχώς που ο κήπος είναι τεράστιος, κάτι που κάνει όλους να αισθάνονται ασφαλείς. Βοηθάνε σ’ αυτό και τα παιδιά στο σέρβις, που μπορεί να κρύβουν το χαμόγελό τους πίσω από τη μάσκα, περιποιούνται όμως πάντα με ευγένεια, προθυμοποιούνται να μοιράσουν ό,τι προορίζεται για τη μέση σε ατομικά πιάτα και γενικά χειρίζονται τα πάντα, καθώς αποφεύγουμε τα κοινόχρηστα αντικείμενα στο τραπέζι. Δεν έχουμε, για παράδειγμα, αλατοπίπερο, ενώ και το καινούργιο καλοκαιρινό μενού το τυπώνουμε κάθε μέρα σε χρωματιστά χαρτιά μιας χρήσης. Εναλλακτικά, ο κατάλογος εμφανίζεται ηλεκτρονικά σε όποιον συνδεθεί στο wi-fi του μαγαζιού».

Socializing με τις απαραίτητες αποστάσεις στον καταπράσινο κήπο του «Artisanal Lounge & Gardens»
Socializing με τις απαραίτητες αποστάσεις στον καταπράσινο κήπο του «Artisanal Lounge & Gardens»

Φύσει και θέσει αισιόδοξος, ο Φώτης παρατηρεί και κάτι ακόμα που έχει να κάνει με την ψυχολογία του κοινού: «Μπορεί αυτές τις πρώτες ημέρες να είναι όλα λίγο πιο σιωπηλά και οι συζητήσεις να γίνονται σε χαμηλούς τόνους, βλέπω όμως όλον τον κόσμο με το χαμόγελο στα χείλη και ιδιαίτερα χαρούμενο. Είναι λες και έχει βγει ο καλός μας εαυτός που πάντα αναδύεται ύστερα από μια κρίση, κάνοντάς μας καλύτερους και με περισσότερη καλοσύνη για τους γύρω μας».

Ο παράγοντας τουρισμός

Αισιόδοξος ενόψει της νέας τουριστικής σεζόν δηλώνει ο ιδιοκτήτης των «Palmie Bistro» Χρήστος Κουτρουλιάς
Αισιόδοξος ενόψει της νέας τουριστικής σεζόν δηλώνει ο ιδιοκτήτης των «Palmie Bistro» Χρήστος Κουτρουλιάς

Με ανάμεικτα συναισθήματα κύλησαν οι πρώτες ημέρες για τον Χρήστο Κουτρουλιά, ιδιοκτήτη των ποιοτικών all day εστιατορίων «Palmie Bistro» που συναντάμε σε κομβικές τοποθεσίες της πόλης, αλλά και μέσα σε μεγάλα εμπορικά κέντρα. «Ύστερα από ένα μήνα συνεχόμενης καλοκαιρίας, ο καιρός σίγουρα δεν στάθηκε σύμμαχος μας και τα πράγματα τις πρώτες ημέρες ήταν υποτονικά. Αυτή η εβδομάδα ήταν για τους περισσότερους καθαρά αναγνωριστική, κάτι που βλέπουμε και στα μαγαζιά μας. Κάποιοι που είναι πιο μαζεμένοι και διστακτικοί θα κάτσουν σε πιο απόμερα τραπέζια, κάποιοι άλλοι, πάλι, είναι πιο διαχυτικοί και άνετοι, σαν να μην τρέχει τίποτα. Εμείς από την πρώτη στιγμή τηρούμε τις απαραίτητες αποστάσεις και όλους τους κανόνες υγιεινής, οι σερβιτόροι μας φορούν μάσκες, τα τραπέζια απολυμαίνονται διαρκώς και τα αντισηπτικά βρίσκονται σε εμφανή σημεία. Παράλληλα με την πλαστικοποίηση των καταλόγων που επίσης απολυμαίνουμε ύστερα από κάθε χρήση, θα προσφέρουμε άμεσα τη δυνατότητα σκαναρίσματος με QR Code, ενώ αποφασίσαμε όχι μόνο να διατηρήσουμε την πλήρη γκάμα του μενού μας αλλά και να λανσάρουμε νέα καλοκαιρινά πιάτα».

Αρχαία… θέα αλλά και νέα ήθη στο καινούργιο «Palmie Bistro» στο Μοναστηράκι
Αρχαία… θέα αλλά και νέα ήθη στο καινούργιο «Palmie Bistro» στο Μοναστηράκι

Κινήσεις σαν αυτές φανερώνουν μια θετική προδιάθεση ενόψει του επόμενου τόνου. «Ευελπιστώ ότι ο κόσμος σιγά σιγά θα αισθανθεί ασφαλής και θα επιλέξει ξανά τα καταστήματα εστίασης για τη διασκέδασή του. Και κάτι ακόμα, πολύ σημαντικό. Ο τρόπος που χειριστήκαμε ευτυχώς την κατάσταση στη χώρα μας θα βοηθήσει ιδιαίτερα και στον τουρισμό, στον οποίο βασίζονται πολλά μαγαζιά εστίασης στο κέντρο της πόλης. Έχοντας στο μυαλό του πως η Ελλάδα είναι ασφαλής προορισμός, ο ξένος θα μας επισκεφτεί σύντομα ξανά».

Με το βλέμμα στην επόμενη μέρα

«Η ασφάλεια των επισκεπτών και των εργαζομένων ήταν και είναι προτεραιότητά μας», λένε ο Βαγγέλης και ο Σπύρος Λιάκος
«Η ασφάλεια των επισκεπτών και των εργαζομένων ήταν και είναι προτεραιότητά μας», λένε ο Βαγγέλης και ο Σπύρος Λιάκος

«Η ασφάλεια των επισκεπτών και των εργαζομένων ήταν και είναι προτεραιότητά μας, επομένως η τωρινή κατάσταση δεν μας βρήκε απροετοίμαστους», μας λένε ο Βαγγέλης και ο Σπύρος Λιάκος, δημιουργοί των πολύ επιτυχημένων «Base Grill» και «Τραβόλτα» στο Περιστέρι, αλλά και της «Cookoovaya» και της μοντέρνας σουβλακερί «Hoocut» στο κέντρο, μαζί με τους Μάνο Ζουρνατζή και Περικλή Κοσκινά. «Αυτό σημαίνει πως έχουμε λάβει και όλα τα μέτρα που προτείνονται από τον ΕΦΕΤ, καθώς και κάποια επιπλέον που κάνουν τον επισκέπτη να νιώθει ασφάλεια και άνεση, όπως η μεγαλύτερη απόσταση τραπεζοκαθισμάτων από την ενδεδειγμένη από την πολιτεία, τα ειδικά σεπαρέ μεταξύ των τραπεζοκαθισμάτων που δεν υποβαθμίζουν τη γενικότερη εμπειρία του φαγητού και της φιλοξενίας, τα ατομικά μαχαιροπίρουνα και πετσέτες σε ειδική συσκευασία, τα ατομικά αντισηπτικά για κάθε τραπέζι, αλλά και το UVC Light για τα τραπέζια και όλες τις επιφάνειες».

Ασφαλής μαγειρική στην κουζίνα της «Cookoovaya»
Ασφαλής μαγειρική στην κουζίνα της «Cookoovaya»

H δραστήρια αυτή ομάδα, που δεν έμεινε αδρανής κατά την περίοδο της καραντίνας, αλλά συσπείρωσε πολλούς δυνατούς σεφ και εστιατόρια με την πρωτοβουλία cook4heroes, στο πλαίσιο της οποίας μαγείρευαν δωρεάν γεύματα για τους εργαζομένους στα νοσοκομεία πρώτης γραμμής, βλέπει την επόμενη ημέρα της εστίασης με συγκρατημένη αισιοδοξία: «Εμείς θα δώσουμε τον αγώνα μας με όλους τους συναδέλφους μας για να κρατήσουμε τα μαγαζιά ανοιχτά για εμάς και τους συνεργάτες μας. Αν όμως δεν ληφθούν μέτρα ουσιαστικής στήριξης για τα εστιατόρια, τότε το μέλλον είναι αβέβαιο. Σε μια συγκυρία που το ελληνικό φαγητό είναι σε πλήρη άνθηση στο εξωτερικό, στο εσωτερικό υποβαθμίζεται η σπουδαιότητα του».


Tips από έναν ειδικό

Γκίκας ΜαγιορκίνηςΟ Γκίκας Μαγιορκίνης, επίκουρος καθηγητής Υγιεινής και Επιδημιολογίας και μέλος της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας έναντι του κορονοϊού COVID-19, μας δίνει χρήσιμες συμβουλές που θα κάνουν πιο ασφαλείς τις πρώτες μας επισκέψεις στα εστιατόρια.
• Σε πρώτη φάση συστήνουμε τις εξόδους με άτομα που γνωριζόμαστε και μοιραζόμαστε το ίδιο περιβάλλον.
• Ας αποφύγουμε τα πιάτα που μπαίνουν στη μέση του τραπεζιού, ειδικά αν μιλάμε για παρέες ανθρώπων που δεν μένουν στο ίδιο σπίτι. Εναλλακτικά, το μοίρασμα αναλαμβάνει κάποιος από το τραπέζι ή ο σερβιτόρος μας.
• Τηρούμε ευλαβικά τις απαραίτητες αποστάσεις και όλους τους κανόνες υγιεινής, όπως το πλύσιμο των χεριών πριν από το φαγητό, το φτέρνισμα στον αγκώνα μας κ.ο.κ.
• Έχουμε πάντα μαζί μας αντισηπτικό ή μαντιλάκια χεριών, τα οποία χρησιμοποιούμε κάθε φορά που πιάνουμε κάτι κοινόχρηστο, όπως μενού, πόμολα, διακόπτες στην τουαλέτα κ.λπ.
• Καλό είναι να αποφεύγουμε τους στεγνωτήρες χεριών που λειτουργούν με εκπομπή θερμού ή κρύου αέρα.
• Όσοι ανήκουν στις λεγόμενες ευπαθείς ομάδες χρειάζεται να είναι πιο προσεκτικοί, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν πρέπει να βγουν έξω. Απλώς πρέπει να δίνουν ιδιαίτερη σημασία στην ατομική τους υγιεινή.

Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό εστιατορίων

Σχετικά Θέματα