Συνέντευξη

Άρης Κεφαλογιάννης: «Θέλουμε η Στοά Αρσακείου να γίνει ένα “θέατρο” με πρωταγωνιστές τα καλύτερα ελληνικά προϊόντα»

Από -

Μια από τις πιο άσχημες επιπτώσεις της κρίσης για την Αθήνα, ήταν ο πλήρης μαρασμός της Στοάς Αρσακείου. Ένα από τα πιο εμβληματικά κτίρια της πρωτεύουσας είχε πληγωθεί βαριά ακολουθώντας τον κατήφορο της Σταδίου, κρατώντας ευτυχώς την αρχοντιά του τετραγώνου όρθια. Τα τελευταία χρόνια είχαν ακουστεί πολλά για τα σχέδια αναβίωσής της, με αρκετά πισωγυρίσματα, αλλά από τις 22 Ιουλίου η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία που διαχειρίζεται τη Στοά και η Food Legendary ήρθαν σε συμφωνία για το Πρόγραμμα Αξιοποίησης του Αρσακείου Μεγάρου που την παρουσίασαν σε συνέντευξη τύπου την Τρίτη 19 Νοεμβρίου.

Για το τι ακριβώς θα γίνει και πώς θα αλλάξει η Αθήνα με τη δημιουργία ενός πρωτοφανούς στο μέγεθός του κόμβου ελληνικής μεσογειακής γαστρονομίας μιλήσαμε με τον Άρη Κεφαλογιάννη, διευθύνοντα σύμβουλο της Food Legendary, που γνωρίζουμε ήδη από την εταιρεία Gaea.

Πώς ξεκίνησε η ιδέα για την δημιουργία ενός πολυδιάστατου γκουρμέ hub;
Ξεκινήσαμε να δουλεύουμε πριν 4, 5 χρόνια την πρότασή μας, με όραμα να δημιουργήσουμε ένα χώρο ανάδειξης του μεγαλύτερου αναξιοποίητου αγαθού που είναι η ελληνική μεσογειακή μας διατροφή, ο γαστρονομικός μας πολιτισμός και το ελληνικό lifestyle. Να επαναπροσδιορίσουμε τη λέξη δίαιτα με την αρχαιοελληνική της σημασία, τον τρόπο ζωής δηλαδή και όχι τους αυστηρούς περιορισμούς στην απόλαυσή της, που είναι από τα μεγάλα μυστικά των Ελλήνων. Αυτή την έξω καρδιά συμπεριφορά, την κοινωνικότητα, τη φιλία, όπου όλα μπαίνουν στη μέση πάνω στο τραπέζι: αυτό είναι το μεγάλο μας πλεονέκτημα και το παν μέτρον άριστον μπορεί να το ρυθμίσει σωστά. Στην ιδρυτική ομάδα είμαστε τέσσερις∙ εγώ, δύο πρώην τραπεζίτες, ο Παναγιώτης Τριανταφυλλόπουλος και ο Βαγγέλης Κοτζιάς, και ο γνωστός brand strategist και marketer Πίτερ Οικονομίδης. Μπορεί να νοιώθει κανείς αμηχανία σήμερα, σ’ αυτό το χώρο που δεν έχει χάσει το μεγαλείο του, αλλά όπως είπε και ο κύριος Γεώργιος Μπαμπινιώτης, Πρόεδρος της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, «το Μέγαρο Αρσακείου με αυτήν τη δραστηριότητα είναι βέβαιο ότι θα καταστεί και πάλι σημείο αναφοράς με την παλιά του αίγλη και θα βοηθήσει στην αναβάθμιση του κέντρου της πρωτεύουσας».

«Θέλουμε να μυήσουμε τη ελληνική νεολαία στην ελληνική μεσογειακή διατροφή διότι, δυστυχώς, έχουμε το νο 2 πρόβλημα παιδικής παχυσαρκίας στον κόσμο που οφείλεται αποκλειστικά στην εγκατάλειψη των παραδοσιακών συνηθειών μας και στην υιοθέτηση των δυτικών προτύπων».

Ποιος ακριβώς θα είναι ο χαρακτήρας της Στοάς με την πρότασή σας;
Θέλουμε να κάνουμε το ελληνικό Eataly, που τόσο μεγάλη επιτυχία σημειώνει σε όλον τον κόσμο. Θα έχουμε κατ’ αρχάς την Αγορά, με εμπορικά καταστήματα που θα φιλοξενούν γνωστές ελληνικές εταιρείες αλλά και μικρούς Έλληνες παραγωγούς, όπου ο επισκέπτης θα μπορεί να κάνει ένα «ταξίδι» για να βρει τα καλύτερα προϊόντα απ΄ όλα τα μέρη της Ελλάδας. Θέλουμε να βοηθήσουμε τους μικρούς παραγωγούς που δεν έχουν τη δυνατότητα να μπουν στα μεγάλα δίκτυα διανομής, να δείξουν και να πουλήσουν τα προϊόντα τους, εί δυνατόν όντας οι ίδιοι παρόντες για να υπάρχει αμεσότητα. Δεν μας αρέσουν τόσο τα άψυχα ράφια· δίνουμε μεγάλη σημασία η διάδραση.
Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα «θέατρο» όπου πρωταγωνιστές θα είναι τα καλύτερα ελληνικά προϊόντα και οι άνθρωποι που τα παράγουν, να τους υποδεχτούμε και να τους αναδείξουμε. Στο «θέατρό» μας θα υπάρχουν επίσης πάρα πολλές βιωματικές εμπειρίες∙ από μια κυρία που τυλίγει ντολμαδάκια, μέχρι σχολή ελληνικής μαγειρικής, γευσιγνωσίες κρασιών, ποτών και ελαιολάδων, αρμονίες ποτών με φαγητά, ακόμα και σκηνή για ζωντανές μαγειρικές επιδείξεις. Στο ισόγειο θα αξιοποιηθούν 5.500 τετραγωνικά μέτρα και σε όλα τα επίπεδα 11.100 τ.μ., συν 4.500 τ.μ. σε κοινόχρηστους χώρους (διάδρομους στοών και ταράτσες)! Θα αξιοποιήσουμε, επίσης, κομμάτι της πλατείας Σανταρόζα.
Πλαισιωνόμαστε από σοβαρούς, πολύ πετυχημένους Έλληνες και ξένους επενδυτές, και μαζί θα υλοποιήσουμε την πρώτη φάση της επένδυσης. Θα δουλέψουμε μ’ ένα συνδυασμό ξένων και ελληνικών γραφείων στο αρχιτεκτονικό και στο δημιουργικό κομμάτι. Από τη μια θέλουμε να εξασφαλίσουμε το σεβασμό στην ιστορία του κτιρίου από Έλληνες που μπορούν να κατανοήσουν την ψυχή του, από την άλλη, επειδή το μέγεθος του πρότζεκτ δεν έχει προηγούμενο στα ελληνικά χρονικά, θέλουμε να αξιοποιήσουμε εμπειρία ειδικών από το εξωτερικό. Εκτός από τους Έλληνες απευθυνόμαστε και στους τουρίστες, οπότε θέλουμε να μπει στο σχεδιασμό και η αίσθηση των ξένων για την Ελλάδα, την κουζίνα της και το Greek way of life.

Τι χώροι εστίασης θα υπάρχουν;
Δεν έχουμε αποφασίσει ακόμη αν οι χώροι εστίασης θα είναι προϊοντικοί ή γεωγραφικοί, για να καλύψουμε κάποιες πολύ σημαντικές περιοχές τοπικής κουζίνας. Θέλουμε πολλούς μικρούς χώρους για να υπάρχει ποικιλία, και ιδανικά να έρθουν οι καλοί μας σεφ με ωραίες ιδέες. Χρειαζόμαστε πολύ καλό φαγητό, και θα κινηθούμε στη λογική του τελευταίου trend όπου οι μεγάλοι σεφ κάνουν και πιο casual εστιατόρια∙ μας ταιριάζει πολύ. Θα δώσουμε μεγάλη έμφαση στο fine fast food με ελληνικό χρώμα και υψηλή ποιότητα προϊόντων, επιμένοντας στην υγιεινή διάσταση χωρίς να χάνουμε τη νοστιμιά.
Αυτό είναι οργανικό στοιχείο της ελληνικής μεσογειακής διατροφής και η πολιτισμική της διάσταση δεν περιορίζεται στην μεγάλη της ιστορία, συνεχίζεται στην ανταπόκρισή της στις σύγχρονες καταναλωτικές τάσεις, που δεν είναι άλλες από το wellness, την αρχαία ελληνική ευζωία δηλαδή. Το να είσαι υγιής και η υγιεινή διατροφή είναι προληπτική ιατρική, και η πιο υγιεινή διατροφή είναι η ελληνική όπως δέχεται η συντριπτική πλειοψηφία των παγκόσμιων ερευνών και μελετών. Αυτός είναι ο πρώτος πυλώνας και ο δεύτερος είναι η απόλαυση της ζωής. Ένα άλλο σημαντικό πράγμα είναι η αειφορία του πλανήτη και τα Ηνωμένα Έθνη μας προειδοποιούν ότι ο μεγαλύτερος κίνδυνος για το περιβάλλον είναι το δυτικό μοντέλο διατροφής, και ότι αν συνεχίσουμε έτσι το 2050 ο πλανήτης οδηγείται στην καταστροφή. Έβγαλαν λοιπόν μια ιδανική διατροφή για να βοηθηθεί η επίλυση του περιβαλλοντολογικού προβλήματος και βρίσκεται πάρα πολύ κοντά στη διατροφή των Κρητικών το 1960. Βλέπουμε, λοιπόν, ότι μια συνήθεια που την εγκαταλείψαμε, τη θεωρήσαμε ντεμοντέ, έχει τελικά μια πολύ μεγάλη αξία. Θα αποτελέσει ένα βασικό εκπαιδευτικό άξονα στις δραστηριότητές μας και αυτό ήταν ένα βασικό στοιχείο που ανέβασε την αξιολόγησή της πρότασής μας από την Φιλεκπαιδευτική.

Η συνέχεια ποια θα είναι;
Η 2η φάση του πρότζεκτ είναι η επέκταση της ιδέας στο εξωτερικό, μεταφέροντάς τη σε μεγάλες μητροπόλεις. Θα δημιουργήσουμε ακόμη ένα fund το οποίο θα επενδύσει στην πρωτογενή μας παραγωγή για να βοηθήσουμε τους καλούς παραγωγούς που θα είναι εδώ για να μεγαλώσουν την παραγωγή τους και για να ανταποκριθούν με αειφόρο τρόπο σε παγκόσμια κλίμακα. Αυτή τη στιγμή έχουμε μια πολύ μεγάλη αντίφαση∙ έχουμε από τη μια πολύ μεγάλη παράδοση, terroir και δυνατότητες παραγωγής ποιοτικών προϊόντων και από την άλλη δεν έχουμε εισάγει την επιστήμη, τις βέλτιστες πρακτικές που χρησιμοποιούν οι ανταγωνιστές μας· για αυτό και υπάρχει στασιμότητα. Άρα πρέπει να βοηθήσουμε τους παραγωγούς μας να εξελιχθούν κι αυτό σημαίνει επίσης ένα καλό εισόδημα, για να έχουν ένα καλό βιοτικό επίπεδο.

«Στόχος μας είναι να γίνουμε ο δεύτερος πιο δημοφιλής τουριστικός προορισμός στην Αθήνα, μετά την Ακρόπολη και το Μουσείο της. Θέλουμε να δημιουργήσουμε πρεσβευτές αυτού του ελληνικού τρόπου ζωής στο εξωτερικό, εκπαιδεύοντας τους ξένους τουρίστες που μας επισκέπτονται».

Πότε θα δούμε υλοποιημένη την καινούργια Στοά Αρσακείου;
Αν όλα πάνε καλά τον Ιούνιο του 2021. Θέλουμε επίσης να υπάρξει κι ένα κομμάτι fusion της ελληνικής με άλλες κουζίνες της Μεσογείου ή και ευρύτερα τη συνομιλία της Ελλάδας με τον κόσμο. Υπάρχουν κάποιοι Έλληνες σεφ που το κάνουν πολύ καλά αυτό και θέλουμε να εκφραστεί στη Στοά. Θα έχουμε κι ένα pop-up χώρο όπου θα φέρνουμε μεγάλους ξένους σεφ για να συνομιλήσουν με την ελληνική κουζίνα.