Ένα βιβλίο για την ιστορία του Θεσμού της Πανελλήνιας καλλιτεχνικής Έκθεσης

Ο Θεσμός της Πανελλήνιας καλλιτεχνικής Έκθεσης 1938-1987

Το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών (Ι.Τ.Ε.) και ο Εκδοτικός Οίκος Μέλισσα, σήμερα (7.30 μ.μ.) παρουσιάζουν τον τόμο "Ο Θεσμός της Πανελλήνιας καλλιτεχνικής Έκθεσης 1938-1987" στο Βιβλιοπωλείο του Εκδοτικού Οίκου Μέλισσα (Σκουφά 58 Αθήνα).

Θα χαιρετήσουν την εκδήλωση οι: κ. Σωκράτης Πετμεζάς (Καθηγητής Πανεπιστημίου Κρήτης, Πρόεδρος Επιστημονικού Συμβουλίου Ι.Μ.Σ.–Ι.Τ.Ε.), κ. Κώστας Φωτάκης (πρώην Αν. Υπουργός Έρευνας & Καινοτομίας), Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Κρήτης, Δρ. κ. Κατερίνα Κουραβέλου (Διευθύντρια του ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. )

Την έκδοση θα παρουσιάσουν οι: κ. Ευθυμία Γεωργιάδου-Κούντουρα (πρώην Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης – ΑΠΘ), Πρόεδρος Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης), κ. Ευγένιος Δ. Ματθιόπουλος (Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Συνεργαζόμενο μέλος Ι.Μ.Σ.–Ι.Τ.Ε.)

Ο τόμος, τον οποίο επιμελήθηκε ο Ευγένιος Δ. Ματθιόπουλος (σχ. 4ο, 248 σελ., 198 εικ.), περιλαμβάνει 14 μελέτες που αναδεικνύουν επιμέρους περιόδους και πτυχές της ιστορίας του θεσμού της Πανελλήνιας Καλλιτεχνικής Έκθεσης. Τα κείμενα, έχουν γραφτεί από τις/τους ιστορικούς της τέχνης: Λευτέρη Σπύρου, Ευγένιο Δ. Ματθιόπουλο, Αφροδίτη Κουκή, Σπύρο Μοσχονά, Άννυ Μάλαμα, Αρετή Αδαμοπούλου, Αλέξανδρο Τενεκετζή, Άρτεμη Ζερβού, Δημήτρη Παυλόπουλο, Γιάννη Μπόλη και Άνη Κοντογιώργη.

Η Πανελλήνια Καλλιτεχνική Έκθεση ιδρύθηκε το 1938 από τη Δικτατορία της 4ης Αυγούστου και λειτούργησε, υπό την κρατική αιγίδα και χρηματοδότηση, αρχικά ως ετήσια έκθεση το 1939 και 1940, ενώ μετά την Απελευθέρωση συνέχισε τη λειτουργία της πάντα στο Ζάππειον Μέγαρο ως θεσμός υψηλού κύρους μέχρι τα πρώτα χρόνια της Μεταπολίτευσης (1948, 1952, 1957, 1960, 1963, 1965, 1967, 1969, 1971, 1973, 1975). Από τη δεκαετία του 1980 ωστόσο, η δυναμική ανάπτυξη και ο γενικότερος εκσυγχρονισμός του πεδίου της τέχνης στην Ελλάδα ανέδειξαν τον αναχρονιστικό χαρακτήρα του θεσμού και επέφεραν τον αναπόφευκτο μαρασμό του που επισφραγίστηκε με την τελευταία διοργάνωση της Πανελλήνιας του 1987 στο εκθεσιακό κέντρο του ΟΛΠ. Στις δεκαπέντε Πανελλήνιες Καλλιτεχνικές Εκθέσεις, που οργανώθηκαν στη διάρκεια της λειτουργίας του θεσμού, παρου¬σιάστηκαν συνολικά 11.517 έργα 2.049 εικαστικών καλλιτεχνών. Η μαζική αυτή συμμετοχή, η κρατική υποστήριξη, η περιοδική συμμετοχή όλων σχεδόν των καταξιωμένων Ελλήνων καλλιτεχνών, η αίγλη του Ζαππείου Μεγάρου και η αθρόα προσέλευση του φιλότεχνου κοινού, όπως επίσης και η πληθώρα των τεχνοκριτικών που δημοσιεύονταν στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο, επέβαλαν την Πανελλήνια Καλλιτεχνική Έκθεση ως τον σημαντικότερο εκθεσιακό θεσμό του κόσμου της τέχνης στην Ελλάδα, που λειτουργούσε σε τακτική βάση για μισό περίπου αιώνα. Ωστόσο, παρά τη θεμελιώδη σημασία του για την ιστορία της ελληνικής τέχνης, ο θεσμός παρέμενε μέχρι σήμερα σχεδόν ολοκληρωτικά αδιερεύνητος.

Στόχος της έκδοσης είναι να μελετήσει τον τρόπο που ο θεσμός δόμησε το πεδίο των εικαστικών τεχνών στην Ελλάδα λειτουργώντας ως μηχανισμός καθιέρωσης και πα¬ραγωγής συμβολικού κεφαλαίου αλλά και ως μηχανισμός αγοράς έργων τέχνης, να εντοπίσει τις κύριες τεχνοτροπικές τάσεις που φιλοξένησαν οι Πανελλήνιες, τις ιδεολογικές και αισθητικές αντιθέσεις που αναδείχθηκαν καθοριστικές την περίοδο αυτή, τις οργανωτικές αντιπαραθέσεις μεταξύ καλλιτεχνών και κρατικών αξιωματούχων για τον έλεγχο της διοργάνωσης και, τέλος, να ερμηνεύσει την πολυφωνική υποδοχή των έργων από τους τεχνοκρίτες.

Η έκδοση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του ομόθεμου Ερευνητικού Προγράμματος που υλοποιήθηκε στο Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών (Ι.Τ.Ε.) από τους Ευγένιο Δ. Ματθιόπουλο (επιστημονικό υπεύθυνο), τους μεταδιδακτορικούς ερευνητές κ. Σπύρο Μοσχονά και Λευτέρη Σπύρου και την υποψήφια διδάκτορα κ. Αφροδίτη Κουκή, την περίοδο Φεβρουάριος 2020 – Ιούνιος 2022, με χρηματοδότηση του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας (1η Προκήρυξη Ερευνητικών Έργων ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. για Μέλη ΔΕΠ και ερευνητές/τριες και την προμήθεια ερευνητικού εξοπλισμού μεγάλης αξίας – αρ. Σύμβασης  Έργου 3320) και τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας (ΓΓΕΚ).

Επιμέλεια κειμένων και τυπογραφική διόρθωση: Αναστασία Καραστάθη.
Σχεδιασμός και παραγωγή: Εκδοτικός οίκος Μέλισσα.
Η έκδοση είναι εκτός εμπορίου. 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Athinorama Plus

Συνεχίζονται τα έργα αναβάθμισης χώρων πρασίνου σε κεντρικούς οδικούς άξονες της πρωτεύουσας

Με ταχείς ρυθμούς συνεχίζονται οι ολιστικές παρεμβάσεις από την Περιφέρεια Αττικής για την οδική αναβάθμιση των μητροπολιτικών υποδομών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
09/08/2022

Ο Δημήτρης Αθανίτης διάβασε την "Τελευταία Πνοή" του Λουίς Μπουνιουέλ γιατί ο συγγραφέας "Είναι ακραίος σαν το έργο του"

Ο σκηνοθέτης του "Invisible" (2016), της ταινίας για την κρίση που υπήρξε υποψήφια για έξι βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, βρίσκει κάποιες αυτοβιογραφίες να είναι πιο δυνατές κι από τα πιο συναρπαστικά μυθιστορήματα.

Αθήνα, αβίωτη πόλη

Είναι αδικαιολόγητος ο καθημερινός εκνευρισμός μας όταν είμαστε τόσο ανοχύρωτοι μπροστά στον παραλογισμό της καθημερινότητας;

Φθινόπωρο στην Ελευσίνα

Από τον Σεπτέμβριο έως τον Νοέμβριο, η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης παρουσιάζει ένα πλούσιο πρόγραμμα δράσεων κι εκδηλώσεων.

Επιχορήγηση από το ΥΠΠΟΑ σε προγράμματα και δράσεις για τη διαφύλαξη στοιχείων άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς

Η επιχορήγηση είναι συνολικού ύψους 662.000 ευρώ και πραγματοποιήθηκε μετά από πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος στις 6 Μαΐου 2022, σε Κοινότητες Φορέων Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς μέσω του Μητρώου Πολιτιστικού Φορέων του ΥΠΠΟΑ.

Η κρητική χειροτεχνία στο επίκεντρο της επίσκεψης του Νικόλα Γιατρομανωλάκη στην Κρήτη

Ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού παρευρέθηκε στο νησί με αφορμή το Φεστιβάλ Κρήτης και συνομίλησε με εκπροσώπους του τομέα για διάφορους πολιτιστικούς θεσμούς με κοινωνικό και αναπτυξιακό πρόσημο.

Ηλίας Μαγκλίνης: "Η ίδια η ζωή έχει κάτι βίαιο και βρώμικο..."

Ο συγγραφέας και δημοσιογράφος που ακούστηκε πολύ με την υπόθεση Λιγνάδη, απαντά σε δέκα ερωτήσεις με αφορμή την έκδοση του νέου του βιβλίου "Το μόνο της ζωής τους ταξίδι".