Τελικά μάλλον ξεχνιέται το ποδήλατο...

Η ενεργειακή κρίση και τα μέτρα που σχεδιάζει η Ευρωπαϊκή Ένωση για εξοικονόμηση ενέργειας, με στόχο τη μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου, ξαναφέρνουν στην επικαιρότητα το ποδήλατο και η συγκυρία είναι ευνοϊκή, αν όχι επείγουσα, για να παρθούν επιτέλους μέτρα στην κατεύθυνση μιας πιο πράσινης πόλης.

Ποδηλατικός Γύρος Αθήνας
   

Προχθές δήλωσα συμμετοχή στον 27ο Ποδηλατικό Γύρο της Αθήνας, που επιστρέφει στις 29 Μαΐου, και συνειδητοποίησα ότι έχω ένα χρόνο περίπου που δεν έχω βγάλει το ποδήλατο από την αποθήκη. Και ήμουν από εκείνες που ειδικά στη διάρκεια της πανδημίας το είχα λιώσει. Οι λόγοι αρκετοί, αυτό όμως που έχει σημασία να σημειώσουμε εδώ είναι ότι δυστυχώς ο δήμος και η πολιτεία απέτυχαν να εκμεταλλευτούν το momentum που είχε το ποδήλατο στη διάρκεια των λοκντάουν και να μας βοηθήσουν να κρατήσουμε κάτι από αυτή την απολαυστική και θετική τόσο για μας όσο και για το περιβάλλον συνήθεια. Οι ξεραμένοι φοίνικες της Πανεπιστημίου μοιάζουν με μνημεία των ματαιωμένων σχεδίων για ένα πιο φιλικό στον πεζό και τον ποδηλάτη κέντρο. Ειδικά έχοντας γυρίσει από ταξίδι στην Ευρώπη, δεν μπορείς να μη ζηλέψεις τις υποδομές για τους ποδηλάτες, οι οποίες πλήθυναν μετά την πανδημία και είναι αισθητές ειδικότερα σε γειτονιές γύρω από πανεπιστήμια κ.λπ. Δεν ξέρω ποια γενιά φοιτητών θα καταφέρει να πάει με το ποδήλατό της στην Πανεπιστημιούπολη, χρησιμοποιώντας τον ποδηλατόδρομο από τον Ευαγγελισμό που ανακοινώθηκε πριν από λίγα χρόνια, αλλά για άλλη μία φορά όσοι αγαπάμε το ποδήλατο καλούμαστε να αυτοσχεδιάσουμε και να ανακαλύψουμε δικούς μας τρόπους για να το βάλουμε στις καθημερινές μας μετακινήσεις, όπως η επιλογή των "πίσω" δρόμων με τη λιγότερη κίνηση που είναι κοινό μυστικό όσων ασχολούνται με το σπορ.

Σε αρκετές πόλεις της περιφέρειας, πάντως, τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα, και ο δήμαρχος Τρικκαίων και πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας Δημήτρης Παπαστεργίου έδωσε πριν από λίγες ημέρες το παράδειγμα, φτάνοντας με το ποδήλατό του στην εκδήλωση για το πρόγραμμα "Πόλη με ποδήλατα – Όμορφη πόλη" που διοργανώνουν τα My market, υπό την αιγίδα της ΚΕΔΕ. Πρόκειται για μια ενέργεια που υλοποιείται με τη συνεργασία του οργανισμού "Πόλεις για ποδήλατο" και την τεχνογνωσία της European Cyclists Federation, στο πλαίσιο της προώθησης σε μαθητές και σχολεία των σύγχρονων τάσεων για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα, την προτροπή χρήσης του ποδηλάτου για κοντινές μετακινήσεις μέσα στην πόλη, καθώς και για άθληση ή ψυχαγωγία.

Η σχετική εκπαίδευση είναι πολύ σημαντική, καθότι, όπως δείχνει και η έρευνα για το προφίλ του Έλληνα χρήστη ποδηλάτου που υλοποιήθηκε σε συνεργασία με το Εργαστήριο Οικονομικής των Μεταφορών του Πανεπιστημίου Πειραιά, με την επίβλεψη του καθηγητή Στράτου Παπαδημητρίου, παρότι οι χρήστες του ποδηλάτου αυξάνονται σταθερά στην Ελλάδα, οι μικρές ηλικίες, στις οποίες και εστιάζει το πρόγραμμα, απουσιάζουν, γεγονός που φανερώνει την έλλειψη προώθησης και ενημέρωσης για τη χρήση του ποδηλάτου στους νέους. Η ενεργειακή κρίση και τα μέτρα που σχεδιάζει η Ευρωπαϊκή Ένωση για εξοικονόμηση ενέργειας, με στόχο τη μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου, ξαναφέρνουν στην επικαιρότητα το ποδήλατο και η συγκυρία είναι ευνοϊκή, αν όχι επείγουσα, για να παρθούν επιτέλους μέτρα στην κατεύθυνση μιας πιο πράσινης πόλης. 

Συμπεράσματα έρευνας: Το προφίλ του Έλληνα χρήστη ποδηλάτου 

Η επεξεργασία της έρευνας υλοποιήθηκε σε συνεργασία με το Εργαστήριο Οικονομικής των Μεταφορών του Πανεπιστημίου Πειραιά, με την επίβλεψη του Καθηγητή, Στράτου Παπαδημητρίου. Τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας, στην οποία συμμετείχαν περίπου 1.100 πολίτες, έδειξαν ότι:
οι χρήστες του ποδηλάτου αυξάνονται σταθερά στην Ελλάδα
επενδύουν σε ποιοτικά ποδήλατα
είναι άνδρες κυρίως μέσης ηλικίας
για τις γυναίκες μέσης ηλικίας δεν είναι συνηθισμένο να ασχολούνται με το ποδήλατο
οι μικρές ηλικίες, εκεί δηλαδή που εστιάζει το πρόγραμμα, απουσιάζουν, γεγονός που φανερώνει την έλλειψη προώθησης και ενημέρωσης για τη χρήση του ποδηλάτου στους νέους
παρατηρείται σημαντικό ενδιαφέρον από τους συμμετέχοντες σε θέματα που αφορούν τη βιώσιμη κινητικότητα
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Κατερίνα Γρέγου: "Στο ΕΜΣΤ θέλουμε να καλλιεργήσουμε την "ιστορική συνείδηση" παρά την "εθνική""

Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με την καλλιτεχνική διευθύντρια του ΕΜΣΤ γύρω από την έννοια του κράτους, τις πολιτικές του έθνους και το ρόλο του εθνικού μας μουσείου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
24/06/2022

Η Ντόρα Οικονόμου νιώθει πολύ χαρούμενη που περνάει χρόνο στο φουαγιέ του Ολύμπια μαζί με τα πράγματά της, σαν να κάνει ζαβολιά

Με αφορμή την αναδρομική της έκθεση στο φουαγιέ του Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο "Μαρία Κάλλας", η εικαστικός μάς μιλά για το πώς τα παλιά έργα όσο και τα απομεινάρια των υλικών μπορούν να νοηθούν ως λέξεις που με άλλο συντακτικό και γραμματική φτιάχνουν άλλη πρόταση.

Ο Neo Cosmos συνδυάζει καλλιτεχνικές "πρακτικές της διανόησης και του δρόμου"

Η ομάδα/δίκτυο Εργαστήριο για τα Αστικά Κοινά (LUC) που βρίσκεται πίσω από τον νέο χώρο μας μιλά για την καλλιτεχνική της έρευνα που πάει πέρα από τη φόρμα ενός χώρου πολιτισμού με εκθέσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα.

Πέθανε η Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα, διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης

Λίγοι άνθρωποι είναι τόσο ταυτισμένοι με έναν πολιτιστικό θεσμό στην Ελλάδα.

Το επιτυχημένο στοίχημα της Πειραιώς 260

Καθώς από το Υπουργείο τηρείται σιγή ιχθύος ως προς το μέλλον της καλλιτεχνικής διεύθυνσης, ελπίζουμε η μετα-Covid εποχή να είναι όσο γίνεται πιο ευνοϊκή για το Φεστιβάλ.

Αυτοί είναι οι νικητές των Βραβείων Ελληνικής Αρχιτεκτονικής 2022

Η τελετή απονομής πραγματοποιήθηκε χθες, 5 Ιουλίου, στο αίθριο του Μουσείο Μπενάκη, σηματοδοτώντας τη 13η διεξαγωγή των βραβείων.

Στην καρδιά της Αθήνας, μία στάση για Ιαπωνία

Μετά την ολοκλήρωση του φαντασμαγορικού φεστιβάλ Natsu Matsuri, το Παγκράτι αποκτά το Ιαπωνικό Πάρκο, μία κατάφυτη έκταση αναψυχής που ταξιδεύει τον επισκέπτη στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου.