Πώς να χτίσεις μια στιλάτη γκαρνταρόμπα στις εκπτώσεις

Ο πρακτικός οδηγός του Esquire για τη sui generis 'κυνηγετική περίοδο' του παίγνιου της μόδας, των ρούχων και του shopping.

Χτίζοντας στιλάτη γκαρνταρόμπα

Το να ψωνίζεις μόνο ή κυρίως στις εκπτώσεις δεν είναι ανάγκη, είναι άποψη. Θυμίζει κατά κάποιον τρόπο, σαν habitus, την κυνηγετική περίοδο, των πτηνών, που είναι μόνο μία φορά τον χρόνο (αν και διαρκεί πολλούς μήνες). Για να το ξεκινήσω όπως θα το τελειώσω, επί προσωπικού, η δική μου γκαρνταρόμπα, που είναι πάντα ένα work-in-progress, ποτέ ολοκληρωμένη αλλά πάντοτε ικανή να μου χαρίζει στιγμές περηφάνειας, αποτελείται κατά το μεγαλύτερο μέρος της από 'σπάνια πουλιά-ενδυματολογικά τρόπαια' που αγόρασα είτε στις εκπτώσεις είτε από sites όπως το Yoox που πωλούν designer ρούχα περασμένων σεζόν με μεγάλη έκπτωση.

Δεν ήμουν, όμως, πάντα έτσι. Κάποτε, ίσως να έπαιζε ρόλο η ηλικία, για να αισθάνομαι cool, ήθελα να φοράω μόνο την 'τελευταία λέξη της μόδας', τις εκπτώσεις τις σνόμπαρα. Η στάση μου άλλαξε όταν πριν από μία δεκαετία αποφάσισα, ως διάλειμμα από τη δημοσιογραφία και το πανεπιστήμιο, να πάω να δουλέψω σε ένα πολυκατάστημα. Ο στόχος μου ήταν να μείνω έξι μήνες. Τελικά έμεινα πέντε χρόνια. Δουλεύοντας εντός του fashion industry, έκανα focus στο γιατί αγοράζουμε -εγώ και πολλοί άλλοι, όχι όλοι- ρούχα και τον τρόπο με τον οποίο οι θεσμοθετημένες από την πολιτεία περίοδοι των προσφορών και των εκπτώσεων μπορούν να είναι μία γεμάτη 'λάφυρα' sui generis κυνηγετική περίοδος για όσους, όπως εγώ, αγαπούν τα ρούχα, τη μόδα και το shopping.

Τι συμβαίνει με τα basics στις εκπτώσεις

Ας ξεκινήσουμε, λοιπόν, με οδηγίες προς ναυτιλευομένους. Το standard tip είναι το ότι στις εκπτώσεις αξίζει να αγοράζεις basics. Δηλαδή μονόχρωμα και σε κανονική γραμμή πλεκτά, φούτερ, chinos παντελόνια και τζην που παραμένουν σταθερές αξίες της αντρικής μόδας.

Εννοείται ότι αυτό ισχύει. Στην πράξη, όμως, τα περισσότερα καταστήματα είτε εξαιρούν από κάθε έκπτωση τους επαναλαμβανόμενους οδηγούς, όπως λέγονται τα basics στη ζαργκόν της λιανικής πώλησης, είτε αποσύρουν τα βασικά κομμάτια για να τα ενσωματώσουν στις νέες κολεξιόν, δηλαδή για να τα πουλήσουν χωρίς έκπτωση.

Οπότε; Οπότε αν βρεις ένα ωραίο μαύρο ζιβάγκο από μαλλί μερινό, ακόμα και αν έχει μόνο 10% έκπτωση, μην το προσπεράσεις. Θα βγεις κερδισμένος. Μάλιστα, κάποιες φορές το -10% μπαίνει 'χαριστικά' σε items που πρόκειται να ενσωματωθούν στην επόμενη συλλογή, μετά το πέρας της περιόδου των εκπτώσεων. Ο λόγος; Το να μην ακούν συνέχεια οι πωλητές 'μας κοροϊδεύετε, πού είναι οι εκπτώσεις;'.

Πότε αξίζει να αγοράζεις ακριβά ρούχα στις εκπτώσεις

Όχι, η απάντηση δεν είναι 'πάντα'. Κι αυτό γιατί τα κομμάτια των επώνυμων brands και των 'περπατήσιμων' σειρών των οίκων πολυτελείας (για την υψηλή ραπτική, ούτε λόγος), τις περισσότερες φορές, ακόμα και όταν έχουν μεγάλη έκπτωση, δεν είναι 'ευκαιρίες'.

Γιατί συμβαίνει αυτό; Γιατί οι υψηλές αρχικές τιμές στις οποίες πωλούνται τα 'σινιέ' προϊόντα μόδας δεν αντικατοπτρίζουν μόνο την ποιότητά τους αλλά και πολλά άλλα πράγματα, όπως την αίσθηση συμμετοχής στο brand, το hype κλπ. Συνεπώς, καλό είναι να το σκέφτεσαι δύο και τρεις φορές πριν βάλεις το χέρι στην τσέπη, πάντα με γνώμονα την ποιότητα και το προσωπικό σου γούστο.

Βέβαια, προς αποφυγή παρεξηγήσεων, να τονίσω ότι το πρώτο πράγμα που έμαθα δουλεύοντας στο ακριβό και πολύ ακριβό ρούχο (800 Ευρώ το T-shirt) είναι το ότι η καλή ποιότητα πληρώνεται. Κακά τα ψέμματα. Άλλο χρόνο ζωής έχουν τα σινιέ ρούχα και άλλον αυτά που αγοράζεις από τις αλυσίδες προσιτής ένδυσης. Η τιμολογιακή διαφορά όμως από τα 20 Ευρώ στα 600 δεν οφείλεται ούτε στο πανί, ούτε στη ραφή, ούτε στο ντιζάιν τους.

Όλα είναι στο χέρι σου

Πού καταλήγουμε, λοιπόν; Πώς πρέπει να κινείσαι στις εκπτώσεις για να 'φτιάξεις γκαρνταρόμπα'; Η απάντηση εξαρτάται από τις προσωπικές σου αξίες. Θες να ντύνεσαι μοδάτα; Σε ενδιαφέρει η ποιότητα των ρούχων που φοράς; Φοράς μόνο μαύρα και σκούρα-μπλε-σχεδόν-μαύρα; Για σένα η μόδα είναι ένα πεδίο προσωπικής έκφρασης ή απλώς ένας τρόπος να καλύπτεις τη γύμνια σου με 'decent αποτέλεσμα';

Προσωπικά, έχοντας επί πέντε χρόνια χαϊδέψει και παρουσιάσει σε πιθανούς αγοραστές χιλιάδες τσάντες από δέρμα ή καμβά, έχοντας διπλώσει και ξεδιπλώσει άπειρες γραβάτες, παντελόνια και πουκάμισα, έχοντας 'ντύσει' άντρες για γαμπρούς και άλλους που τους ένοιαζε περισσότερο από τους πολλούς η εικόνα τους, έχοντας προετοιμάσει το τι items θα παραγγελθούν για να διατεθούν προς πώληση, δρω με το 'ένστικτο'.

Βέβαια, το 'ένστικτο' είναι κουραφέξαλα. Αυτό που κάνω είναι να υποκύπτω σε αυτοματοποιημένες, μη συνειδητές τεχνικές επιλογής. Στην πράξη, πάντα περιμένω για το τέλος των εκπτώσεων, όταν τα ποσοστά αγγίζουν έως και το -60% και αγοράζω προϊόντα μόδας από δέκα-δεκαπέντε maximum brands που εμπιστεύομαι.

Γιατί; Γιατί όπως οι περισσότεροι άνθρωποι που τους νοιάζει η εικόνα τους έχω συνειδητοποιήσει το ότι δεν έχω πραγματικά ανάγκη από ρούχα. Αν το φιλοσοφήσεις κι εσύ θα δεις ότι χρειάζεσαι πολύ λίγα πράγματα τα οποία μάλλον τα έχεις ήδη. Εκτός κι αν ψωνίζεις 'για τους άλλους', για να μην σε παρεξηγήσει η τάδε που πήγες σε έναν γάμο με περυσινό κοστούμι ή σε σχολιάσουν στο γραφείο που φοράς συνέχεια τα ίδια -άφθαρτα- παπούτσια.

Η μόδα, τα ρούχα, το shopping, εκτός από όλα τα άλλα, αποτελούν και ένα playground. Στις εκπτώσεις, μπορείς να παίζεις εντός του όχι μόνο με πιο διασκεδαστικό τρόπο αλλά και χωρίς να ξοδεύεις μία περιουσία. Μπορείς να κάνεις αγορές που θα προστίθενται στα items που έχεις ήδη στην ντουλάπα σου.

Έτσι, άλλωστε, χτίζεις 'αυθεντική' γκαρνταρόμπα, ντύνεσαι με γούστο χωρίς να δείχνεις 'του κουτιού'. Αγοράζοντας 'με ένστικτο' καλής ποιότητας designer items σε 'πιο προσιτές' τιμές και συνδυάζοντάς τα με basics, έστω κι αν έχουν μόνο 10% έκπτωση.

Πηγή: esquire.com.gr

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Athinorama Plus

Περιφέρεια Αττικής: Ανάδειξη και προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς σε ολόκληρο το λεκανοπέδιο

Ο Περιφερειάρχης Αττικής ανακοίνωσε, μεταξύ άλλων, τη χρηματοδότηση νέων έργων Πολιτισμού μέσα από την υλοποίηση μιας Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης (ΟΧΕ) στην Αττική.

Άνθρωποι διαβάζουν στον ηλεκτρικό

Υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που δεν κοιτάζουν τα κινητά τους στα μέσα μαζικής μεταφοράς.

ΥΠΠΟ: Στρατηγικό ολιστικό σχέδιο αντιμετώπισης του αρχαίου θεάτρου της Δωδώνης

Στόχος η αξιολόγηση των μέχρι σήμερα εργασιών και η σύνταξη του οδικού χάρτη για την περαιτέρω εξέλιξη του έργου από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων.

Η instax mini Evo της FUJIFILM φέρνει το vintage στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή

Με την υβριδική κάμερα στιγμιαίας εκτύπωσης της FUJIFILM, εκφράζεις τον κόσμο όπως ακριβώς θέλεις.

Χάρης Δούκας για τη Διπλή Ανάπλαση: "Η συστηματική προσπάθεια που κάναμε αποδίδει καρπούς"

Σε συνέντευξη τύπου, ο Δήμαρχος Αθηναίων αναφέρθηκε στη γενικότερη αναβάθμισης της περιοχής προς όφελος των κατοίκων και των επισκεπτών.

Μοναδικά πασχαλινά δώρα στο Cycladic Shop

Τα προϊόντα του Cycladic Shop είναι εμπνευσμένα από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης και τα νησιά του Αιγαίου.