Μπορεί το λαϊκό και το έντεχνο τραγούδι να μονοπωλούν τα προγράμματα, ωστόσο η αθηναϊκή νύχτα δεν μας αφήνει ποτέ να βαρεθούμε. Η αναγέννηση του παραδοσιακού και του ρεμπέτικου τραγουδιού, από νέους ανθρώπους που την ψάχνουν με τη μουσική, καθώς και οι vintage ρυθμοί, είτε απ’ την άλλη άκρη του Ατλαντικού είτε από το δικό μας παρελθόν, προσφέρουν μια ποικιλία ακουσμάτων προς ανακάλυψη σε μουσικές σκηνές και live bars της πόλης.
Let’s swing again!
Είναι άκρως ρυθμικό, εφαρμόζεται με απολαυστικά αποτελέσματα στο δικό μας παλιό τραγούδι, επαναφέρει το χορό σε ζευγάρια, έχει και ενδυματολογικό κώδικα που αρέσει πολύ στα κορίτσια. Για όλους αυτούς τους λόγους, η μόδα του swing, του είδους που αναπτύχθηκε στην Αμερική των ’30s και ’40s, δεν δείχνει σημάδια υποχώρησης. Σε μουσικές σκηνές και live bars θα συναντήσετε ένα πολύχρωμο κοινό να χορεύει με συγκροτήματα όπως οι Gadjo Dilo και οι Crime Swing Investigation, ή σόλο καλλιτέχνες, όπως η Μαρίζα Ρίζου, ο Δώρος Δημοσθένους και ο Αδάμ Τσαρούχης – μέχρι και η Άννα Βίσση έβαλε το ρυθμό του στο «Hotel Ερμού». Το διήμερο 29 και 30/1 στο «Loft Nice ’n’ Easy», θα λικνιστούμε με ρετρό διάθεση με τον Τσαρούχη (29/1) και τις 1 2 3 Swing (30/1), οι οποίες έχουν εμπνευστεί από τις Andrews Sisters.
Με δύναμη από την παράδοση
Τα δεινά που έχει περάσει το παραδοσιακό τραγούδι, ως κακόφωνη συνοδεία σε γάμους ή ως φολκλόρ προϊόν απευθυνόμενο σε τουρίστες, μας είχαν απομακρύνει από ένα πλούσιο μουσικό υλικό με τεράστια δυναμική. Μια δυναμική που την ανακαλύπτει όλο και περισσότερο ένα νεανικό κοινό το οποίο χειροκροτά εκστασιασμένο τον Κωνσταντή Πιστιόλη στα live του Γιάννη Χαρούλη, που ξεβιδώνεται στο χορό στις συναυλίες των Villagers of Ioannina City και συγκινείται όταν η Μαρία Παπαγεωργίου τραγουδά την καρπαθιώτικη «Μηλιά». Για τους σκληροπυρηνικούς φαν του Πετρολούκα Χαλκιά, του Ψαραντώνη, του Βασίλη Σκουλά ή των Λαλητάδων (που θα τους συναντάμε από την Παρασκευή 29/1 στο «Διπλόχορδο») δεν υπήρξε ποτέ ζήτημα παρεξήγησης της παραδοσιακής μουσικής.
Για τους νεότερους θεωρούμε ότι την έλυσαν καλλιτέχνες όπως ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου, ο Γιάννης Χαρούλης και ο Μιχάλης Τζουγανάκης (κάθε Σάββατο στο «Ίλιον Plus») που έδειξαν ότι «η παραδοσιακή μουσική δεν είναι μουσειακό είδος, αλλά ένα δέντρο με γερές ρίζες που πάντα θα δίνει νέους καρπούς» – αυτό αναφέρουν σε συνέντευξή τους οι γυναίκες της ορχήστρας Smyrna, η οποία εμφανίζεται τακτικά στο «Άλικο». Ο συγκεκριμένος χώρος, όπως και το «Πέραν» και το «Athenaeum Κελάρι», φιλοξενούν σχήματα παραδοσιακής μουσικής, ενώ «νέους καρπούς» δίνουν μπάντες-έκπληξη όπως οι Usurum, μέλη της οποίας συμμετέχουν στα live της Παπαγεωργίου κάθε Δευτέρα στον «Σταυρό του Νότου».
Vintage το ελληνικό
Ένα πέπλο νοσταλγίας απλώνουν στην πόλη τα μουσικά προγράμματα που αναβιώνουν την παστέλ ανεμελιά των ’60s, ’70s και ’80s. Από τη μελετημένη trash-ιά των εξωφρενικών εμφανίσεων του Tonis Sfinos (έπειτα από την εμφάνιση στο «Gazi Music Hall» στις γιορτές περιμένουμε με ανυπομονησία τις επόμενες αθηναϊκές εμφανίσεις του) μέχρι την αειθαλή παρουσία ονομάτων όπως ο Δάκης (να σερβίρει… «Τσάι με λεμόνι» στην «Αθηναία» του Κολωνακίου), οι αθώες δεκαετίες προσφέρουν άφθονο υλικό στους φίλους του cult. Κάπως έτσι μπορείς να πετύχεις στο «Tiki» την Μπέσσυ Αργυράκη ως disco queen ή τους Ρόμπερτ Ουίλιαμς, Γιώργο Πολυχρονιάδη και Λάκη Τζορντανέλλι στο «Ορυχείο» της Νέας Σμύρνης.
«Ρίξε κι άλλο λάδι στη φωτιά…»
Η Φωτεινή Βελεσιώτου, αυτή η νεο-ρεμπέτισσα που σε καθηλώνει όταν τραγουδά το «Καίγομαι» του Σταύρου Ξαρχάκου με τα μάτια κλειστά, έχει συμβάλει από το σιωπηλό ξεκίνημά της μέχρι τώρα, στην «Ακτή Πειραιώς» με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη, στην αναγέννηση του ρεμπέτικου. Όχι πως αυτό το ιστορικό είδος είχε φύγει από τη μόδα, απλώς καταναλωνόταν ως ένα ακόμα μέρος σε προγράμματα με μια στρεβλή λογική ποτ πουρί. Τα τελευταία χρόνια, νέοι καλλιτέχνες ανασκάπτουν την ιστορία του είδους, επιχειρούν να έρθουν σε επαφή με τη βιωματική φύση του αλλά και να το πειράξουν μουσικά.
Τη Λένα Κιτσοπούλου τη συναντάς πολύ συχνά σε αναπάντεχα σημεία να τραγουδάει με τους Ραστ Χιτζάζ (με τον συνάδελφό της από το θέατρο Γιάννο Περλέγκα), ο Λεωνίδας Μπαλάφας γράφει και παίζει ρεμπέτικα, ενώ ενδιαφέρουσες διασκευές παρουσιάζουν οι Rebetien και ο Πέτρος Μάλαμας (κάθε Τρίτη στους «Θεσσαλούς»). Πάντα υπάρχουν, βέβαια, κλασικές αξίες, δηλαδή τραγουδιστές και χώροι, που υπηρετούν πιστά το ρεμπέτικο: όπως ο Μπάμπης Τσέρτος, που αυτήν τη σεζόν τον συναντάμε στις «Διαδρομές», και η «Μποέμισσα», που συνεχίζει τη μακρά της διαδρομή στη διασκέδαση σε νέο χώρο, στο Θησείο.