Θέμα

Preview 2019: Ολα όσα δεν θα χάσουμε τη νέα χρονιά

Δυνατά συναυλιακά ραντεβού, οσκαρικές ταινίες, πολυαναμενόμενα animations και live action μεταφορές εμβληματικών κινηματογραφικών hits, θεατρικές και χορευτικές μεταγραφές που θα συζητηθούν αλλά και ­ιντριγκαδόρικα εγχώρια στοιχήματα από κορυφαίους auteurs, μεγάλες εκθέσεις και σημαντικές όπερες... Μπορεί να μην είμαστε σε θέση να σας εγγυηθούμε παγκόσμια ειρήνη κι ευημερία, σίγουρα όμως το 2019 αναμένεται να φέρει πολιτιστική ανάταση. Για του λόγου το αληθές, διαλέξαμε τα «μη χάσετε» της νέας χρονιάς – και δεν είναι λίγα.

#1 Η all star «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου (31/1)

Μπορεί ο σκηνοθέτης του «Κυνόδοντα» να γίνει mainstream και να στοχεύει στα Όσκαρ; Με παραγωγό την 20th Century Fox και χωρίς τον μόνιμο συν-σεναριογράφο του Ευθύμη Φιλίππου, ο Γιώργος Λάνθιμος μπήκε στη ριψοκίνδυνη περιπέτεια μιας κοστοβόρας ταινίας εποχής, κατάφερε όμως να διατηρήσει, ακόμη και μέσα σε μια αληθινή ιστορία κι ένα ξένο σενάριο, την ιδιαίτερη ματιά, το ιδιότυπο χιούμορ και την ανατρεπτική σκηνοθετική παραξενιά του. Έτσι η διαμάχη δύο φιλόδοξων γυναικών στις αρχές του 18ου αιώνα για την εύνοια της Βρετανίδας φιλάσθενης βασίλισσας Άννας μετατρέπεται από τον Έλληνα δεξιοτέχνη δημιουργό σε μια πικρή, κατάμαυρη κωμωδία πάνω στη γοητεία και τη μοναξιά της εξουσίας. Πρωτοκλασάτες πρωταγωνίστριες οι Ολίβια Κόλμαν και οι οσκαρικές Έμα Στόουν και Ρέιτσελ Βάις. Στο Φεστιβάλ Βενετίας η ταινία απέσπασε το Αργυρό Λιοντάρι και το βραβείο γυναικείας ερμηνείας (Ολίβια Κόλμαν), ενώ διεκδικεί πέντε Χρυσές Σφαίρες (καλύτερης ταινίας μιούζικαλ ή κωμωδίας, σεναρίου και τρεις γυναικείων ρόλων), ενώ φιγουράρει και στις λίστες έγκριτων μέσων κι ενώσεων με τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς. Μην απορήσετε λοιπόν αν δούμε σύντομα τον Λάνθιμο ξανά υποψήφιο για Όσκαρ...

#2 Δημιουργός χωρίς όρια και ταμπέλες (9/5-10/7)

Αμφισβητώντας το διαχωρισμό τέχνης και καθημερινής ζωής από το ’60, ο Γάλλος διακεκριμένος εικαστικός Bertrand Lavier έχει δομήσει ένα υβριδικό καλλιτεχνικό σύμπαν που ξεπερνά τις παραδοσιακές κατηγοριοποιήσεις. Πέρα από τη ζωγραφική ή τη γλυπτική, την πιστή ή την αφαιρετική αποτύπωση, το μέσο ή το χώρο, η υιοθέτηση μιας πολυσύνθετης, «ψηφιδωτής» αισθητικής παραμένει μέχρι σήμερα ο κύριος στόχος του – κάτι που πρόκειται να ανακαλύψουμε στο νεοκλασικό της ιστορικής γκαλερί Bernier/Eliades την άνοιξη του ’19.

#3 O Άρης Μπινιάρης ξαναπιάνει την κιθάρα του (από 18/2)

Ο Άρης Μπινιάρης, μετά και την επιτυχία του «Ξύπνα Βασίλη» στο Εθνικό, αφήνει για λίγο τα μεγάλα θεατρικά εγχειρήματα συνόλου κι έρχεται να μας τραγουδήσει ο ίδιος για την ελευθερία, πλαισιωμένος από τρεις μουσικούς. Χρησιμοποιεί τη νίκη του ελληνικού στρατού στο «Ύψωμα 731» το 1941 ως καλούπι για να δηλώσει τους προβληματισμούς του και να τους συσχετίσει με το σήμερα. Το δραματουργικό υλικό της παράστασης, που θα κάνει πρεμιέρα στις 18/2 στο Θέατρο Πορεία, προέρχεται από εφημερίδες, μαρτυρίες καθώς και συνεντεύξεις και απομνημονεύματα ανθρώπων που συμμετείχαν στη μάχη.

#4 Ξανά παιδιά με «The Lion King» (18/7)

Υπάρχουν ταινίες που σε σημαδεύουν από την πρώτη στιγμή που τις βλέπεις και ο «Βασιλιάς των Λιονταριών» (Ρομπ Μίνκοφ - Ρότζερ Άγερς, 1994) είναι μία από αυτές. Τώρα ο Τζον Φαβρό αναλαμβάνει τη φωτορεαλιστική μεταφορά της ταινίας κινουμένων σχεδίων, κάτι που έκανε ήδη με επιτυχία στο προ διετίας «Βιβλίο της Ζούγκλας». H ταινία αναπαριστά αυτούσιες σκηνές του animation, με την τεχνολογία να κάνει τα μαγικά της και να ζωντανεύει τα εντυπωσιακά πλάσματα.

#5 Rock diamonds are forever (17/7)

Οι Cure φρόντιζαν πάντα να βρίσκονται ένα βήμα πιο μπροστά από εκεί που νόμιζε ο κόσμος πως ήταν κι έτσι, στην εποχή του post punk και του new wave, περνούσαν με άνεση από το εναλλακτικό στο mainstream. Το γενικότερο image τους, μάλιστα, από την αρχή δεν είχε πολύ μεγάλη σύνδεση με την ουσία της μουσικής που έπαιζαν, όμως και τα δύο είχαν έντονη επίδραση στο ευρύ κοινό. Οι Cure, λοιπόν, του Robert Smith επιστρέφουν στη χώρα μας (έχουν να έρθουν πάνω από δεκαετία), για να γιορτάσουν τα 15 χρόνια του Ejekt Festival στην Πλατεία Νερού. Η μουσική τους, χαρακτηριστικό ηχορυθμικό αποτύπωμα των ’80s-’90s, εξακολουθεί να είναι ισχυρή σήμερα και τα τραγούδια τους πραγματικά διαμάντια.

#6 Μετράμε αντίστροφα για το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εν αναμονή του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή, μετά την πρόσφατη λήξη της θητείας της Κατερίνας Κοσκινά, το πολύπαθο μουσείο προγραμματίζει για τη νέα χρονιά αρκετά σημαντικά ραντεβού για τους φιλότεχνους Αθηναίους. Με το βλέμμα στην πλήρη λειτουργία του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, που αναμένεται μέχρι το τέλος του έτους (ακόμη δεν έχουν ανακοινωθεί οι ημερομηνίες), μέσα στο 2019 θα δούμε την έκθεση-σύνθετη εγκατάσταση «Βυρωνικός Κώδιξ», αποτέλεσμα πολυετούς έρευνας της Λυδίας Βενιέρη πάνω στο έργο και τη ζωή του Λόρδου Βύρωνα, που πρόκειται να συνδεθεί με τη συμπλήρωση διακοσίων χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση, την αναδρομική έκθεση του σημαντικού εικαστικού Παντελή Ξαγοράκη αλλά και τη συνεργασία του ΕΜΣΤ με την Εθνική Λυρική Σκηνή για την παρουσίαση της έρευνας γύρω από το συνθετικό έργο των διεθνώς αναγνωρισμένων αδερφών Στάθη και Ανέστη Λογοθέτη. Παράλληλα νέοι καρποί από τις συνεργασίες του μουσείου με εικαστικούς οργανισμούς του εξωτερικού καταφθάνουν, ανοίγοντας έτσι διάλογο με την Ελβετία και τη Γαλλία.

#7 Ένα μικρό σινε-διαμάντι από τον Λίβανο (21/2)

Η ηθοποιός και σκηνοθέτις Ναντίν Λαμπακί («Όταν Θέλουν οι Γυναίκες») επιχειρεί το πλέον φιλόδοξο βήμα της πίσω από την κάμερα με το «Καπερναούμ», τη νεορεαλιστική οδύσσεια ενός 12χρονου, ο οποίος προσπαθεί να επιβιώσει μόνος του σε μια εξαθλιωμένη σύγχρονη Βηρυτό. Η σεναριακή ιδέα μιας... πρωτότυπης δίκης (ο μικρός μηνύει τους γονείς του επειδή τον γέννησαν!) δίνει το γλυκόπικρο τόνο σε αυτήν τη δραμεντί, η οποία απέσπασε το βραβείο της επιτροπής στις Κάνες και είναι φαβορί για μια θέση στην ξενόγλωσση οσκαρική πεντάδα.

#8 No more (Mano)war! (14/6)

Όλα μπορεί να έχουν ένα (καλό) τέλος και οι Manowar έχουν ανακοινώσει εδώ και δυόμισι χρόνια την τελική τους «μάχη» ως γκρουπ. Ακολουθώντας, λοιπόν, τα βήματα της Final Battle tour τους, οι Αμερικανοί super metal ήρωες έρχονται στο Release Athens –12 χρόνια μετά την τελευταία τους εμφάνιση εδώ– αποφασισμένοι να κρεμάσουν μια για πάντα τα όπλα τους αλλά και να νικήσουν μέσα από ένα συντριπτικό μεταλλικό set γεμάτο με τις μεγάλες επιτυχίες τους. Μια γιορτή που δεν ­θα χάσει κανείς.

#9 Εξαιρετικές όπερες (19/1, 12/5)

Δύο δυνατά έργα περιμένουμε στην Εθνική Λυρική Σκηνή τη νέα χρονιά. Καταρχάς, το «Σιμόν Μποκανέγκρα» του Τζουζέπε Βέρντι (από 19/1), σε συνεργασία με τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου και με πρωταγωνιστές τον Δημήτρη Πλατανιά και τον Τάσση Χριστογιαννόπουλο. Και αργότερα μία από τις πιο διάσημες όπερες του 20ού αιώνα, τη «Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ» του Ντμίτρι Σοστακόβιτς (από 12/5), που επιστρέφει στην ΕΛΣ ύστερα από ένα τέταρτο του αιώνα. Πρόκειται για ένα έργο κοινωνικής κριτικής, απαγορευμένο για μεγάλο διάστημα στη Σοβιετική Ένωση, τη σκηνοθεσία του οποίου έχει αναλάβει η Φανί Αρντάν.

#10 Δυνατό πολωνικό hit (6-10/3)

Τον σημαντικότερο Πολωνό σκηνοθέτη Κρίστιαν Λούπα θα φιλοξενήσει η Στέγη με τη «Δίκη» του Φραντς Κάφκα. Στην πεντάωρη παράσταση-εμπειρία που έχει δρέψει δάφνες στο εξωτερικό, ο Λούπα διαβάζει εκ νέου το έργο του σπουδαίου λογοτέχνη, που θεωρείται εμβληματικό για τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται το ζήτημα της κρατικής εξουσίας ως βασικού φορέα καταστολής των ατομικών ελευθεριών. Ο Λούπα, θύμα ο ίδιος των πρακτικών της πολωνικής κυβέρνησης εναντίον της ελεύθερης θεατρικής έκφρασης, αρθρώνει με την παράστασή του ένα ηχηρό πολιτικό «κατηγορώ» και αναδεικνύει τη δυστοπική πραγματικότητα της σύγχρονης Πολωνίας, που ζει ημέρες λογοκρισίας και κρατικής καταστολής.

#11 Βιολονιστικές πτήσεις στο Μέγαρο (20/5)

Στον κύκλο «Μεγάλες ορχήστρες / Μαέστροι / Ερμηνευτές» το Μέγαρο Μουσικής φιλοξενεί τη διάσημη βιολονίστρια Anne-Sophie Mutter μαζί με την Chamber Orchestra Vienna-Berlin, υπό τη διεύθυνση του καλ­λιτεχνικού της επικεφαλής Rainer Honeck. Το πρόγραμμα επικεντρώνεται αποκλειστικά στον Μότσαρτ, με τρία από τα πιο δημοφιλή κοντσέρτα του για βιολί (αρ. 2, 3 και 5) και τη Συμφωνία του αρ. 1 σε Μι ύφεση.

#12 Απολαυστικό παιχνίδι στο «Η Ταινία Lego 2»

Επτάμισι φορές τον προϋπολογισμό τους συγκέντρωσαν σε εισπράξεις από τα παγκόσμια ταμεία τα ανθρωπάκια της LEGO όταν συναρμολογήθηκαν για να ζήσουν την πρώτη τους κινηματογραφική περιπέτεια. Επόμενο ήταν λοιπόν να μαζέψουν τα... κομμάτια τους και να τα βάλουν σε σειρά για άλλη μία φορά. Με ξέφρενη διάθεση για ανέμελο χαβαλέ, το νέο κεφάλαιο αναμένεται να κουμπώσει ιδανικά με τις διαθέσεις μικρών και μεγάλων.

#13 Κοντινό στην ανατρεπτική Benglis

Από τα πρώτα της βήματα τη δεκαετία του ’60 και το γυμνό φωτογραφικό αυτοπορτρέτο το ’74 με έναν λάτεξ φαλλό σε περιοδικό τέχνης, η πολυβραβευμένη Ελληνοαμερικανίδα Lynda Benglis κέρδισε τη διεθνή προσοχή μαχόμενη την πατριαρχία και τα πολιτιστικά στεγανά της Νέας Υόρκης. Την ίδια ανατρεπτική φιλοσοφία κράτησε μέχρι σήμερα, εξελίσσοντας διαρκώς τα «χυτά» υβριδικά γλυπτά της, που την ξεχώρισαν εικαστικά και τα οποία πρόκειται να θαυμάσουμε (μεταξύ άλλων) στην πρώτη μονογραφική έκθεσή της τον Νοέμβριο του ’19 στο Μέγαρο Σταθάτου του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης από τον οργανισμό ΝΕΟΝ.

#14 Το Μπενάκη σταθερά στις επάλξεις

«Ντουλαμάς ο μεγαλοπρεπής: ένα πανωφόρι αλλιώτικο από τ’ άλλα»

Η μεγάλη αναδρομική του Γιάννη Μόραλη στο Μουσείο Μπενάκη δίνει τη σκυτάλη στο εκτενές αφιέρωμα «Δημοσθένης Σκουλάκης: Ένας μεγάλος αντιφατικός» (28/2-5/5). ­Αντιπροσωπευτικά δείγματα ­από το ευρύ φάσμα της εξηντάχρονης εικαστικής πορείας του Σκουλάκη, ενός σημαντικού καλλιτέχνη του ’70 που συνέβαλε στην απομάκρυνση από την αφαίρεση, συγκεντρώνονται σε οκτώ ξεχωριστές ενότητες με πάνω από εκατό έργα. Επίσης από τα εικαστικά ραντεβού του ’19 που ξεχωρίζουν είναι και η έκθεση «Ντουλαμάς ο μεγαλοπρεπής: ένα πανωφόρι αλλιώτικο από τ’ άλλα» (7/3-26/5), σε επιμέλεια Ιωάννας Παπαντωνίου, που παρουσιάζει διαφορετικές εκδοχές πάνω στο ιστορικό αυτό ένδυμα, προτείνοντας μάλιστα νέους τρόπους χρήσης του στη μόδα και στο θέατρο.

#15 Το χορευτικό ραντεβού που δεν χάνεται (1-4/2)

«Partita for 8 dancers»

Ετοιμαστείτε! Η άφιξη του Nederlands Dans Theater στις αρχές Φεβρουαρίου θα δημιουργήσει ουρές στα ταμεία του Μεγάρου Μουσικής. Η πολυαγαπημένη μας πολυεθνική καλλιτεχνική ομάδα παραμένει εδώ και 59 χρόνια ένα από τα πιο δυναμικά, δραστήρια και διαρκώς εξελισσόμενα συγκροτήματα χορού στο παγκόσμιο τοπίο. Τι είναι αυτό που το κάνει τόσο ξεχωριστό; Υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Πολ Λάιτφουτ, το ΝDT συνδυάζει και άλλες μορφές τέχνης, όπως εικαστικά και video art, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύει ταλαντούχους χορευτές και χορογράφους, γεγονός που το καθιστά ένα πολύτιμο φυτώριο νέων δημιουργών. Ποιος δεν θα ήθελε να δει και τις οκτώ παγκόσμιες πρεμιέρες που έχει προγραμματίσει για τη σεζόν 2018-19; Μια γεύση θα πάρουμε από το triple bill πρόγραμμα που θα παρουσιάσει στην πόλη μας και περιλαμβάνει τη χορογραφία «Safe as houses» των Σολ Λεόν και Πολ Λάιτφουτ, εμπνευσμένη από το «Ι Ching», το Κινεζικό Βιβλίο των Αλλαγών, και από μελωδίες του Γ.Σ. Μπαχ, το «Partita for 8 dancers» της Καναδής Κρίσταλ Πάιτ, που βασίζεται στη μουσική σύνθεση «Partita for 8 voices» της Κάρολιν Σο από το άλμπουμ «Roomful of teeth» και το νέο έργο του πολυβραβευμένου Μάρκο Γκέκε «Saisonnier».

#16 Η Σέρσια Ρόναν είναι η «Μαίρη η Βασίλισσα της Σκωτίας» (24/1)

Η τριπλά υποψήφια για Όσκαρ Σέρσια Ρόναν («Lady Bird») φοράει τη μεγαλόπρεπη περιβολή της νεαρής Μέρι Στιούαρτ, η ­οποία το 1561 γυρίζει στην πατρίδα της, τη Σκοτία, για να καταλάβει το θρόνο. Οι βλέψεις της τη φέρνουν αντιμέτωπη με τη βασίλισσα Ελισάβετ (Μάργκο Ρόμπι), ενώ εξεγέρσεις, συνωμοσίες και προδοσίες συμπληρώνουν την υπόθεση. Το βικτοριανό σκηνικό στήνει η έμπειρη Τζόσι Ρουρκ, η οποία στο παρελθόν έχει επιμεληθεί ουκ ­ολίγες μεγάλες θεατρικές παραγωγές σαιξπηρικών έργων.

#17 Μουσικο­θεατρικός Ουγκό (από 22/3)

Το τολμηρό στοίχημα να ανεβάσει σε μορφή μουσικού θεάτρου τον «Άνθρωπο που γελά» αναλαμβάνει ο Θοδωρής Αμπαζής, σε δική του σκηνοθεσία και σύνθεση. Το χειμαρρώδες ρομαντικό αλλά και άκρως πολιτικό μυθιστόρημα του ­Ουγκό ­ανεβαίνει στη σκηνή του Rex, σε μια φιλόδοξη παραγωγή με τη συμμετοχή πολυπληθούς θιάσου: Εβ. Παπούλια, Ν. Κοψιδάς, Αιμ. Σταματάκης, Λ. Τζανουδάκη κ.ά.

#18 Ο πρωτόγνωρος κόσμος του «Welcome to Marwen» (28/2)

Μετά το πολεμικό δράμα εποχής «Σύμμαχοι», ο Ρόμπερτ Ζεμέκις επιστρέφει φέτος στις οθόνες για να αφηγηθεί –με εξαιρετικά πρωτότυπο τρόπο– την ιστορία ενός καλλιτέχνη που έχει να δώσει τη μεγαλύτερη μάχη της ζωής του ενάντια στον ίδιο του τον εαυτό. Τραυματισμένος από τη φρικιαστική επίθεση που είχε δεχτεί από νεοναζί, ο Μαρκ Χόγκανκαμπ (Στιβ Καρέλ) αναγκάζεται να ανατρέξει στη φαντασία του για να ανακαλέσει τις αναμνήσεις που έχασε. Αντλώντας έμπνευση από τις δυναμικές γυναίκες που τον στήριξαν, θα χτίσει έναν φανταστικό κόσμο μέσα από τον οποίο θα αντλήσει τη δύναμη για να θριαμβεύσει στον πραγματικό. Άλλος για το feelgood τριπάκι μας;

#19 Νύχτες σε μουσικές σκηνές και πίστες

Με «Τραγούδια του πεζοδρομίου» επιστρέφει στο «Κύτταρο» (από 26/1) ο Φοίβος Δεληβοριάς, με την μπάντα του να τον συνοδεύει σε αναδρομές στο έργο του αλλά και σε αυτό των The Boy, Θανάση Παπακωνσταντίνου, Κόρε. Ύδρο, Παύλου Παυλίδη, διάσπαρτες ανάμεσα σε νέα του κομμάτια. Μια «Βόλτα στα Εξάρχεια» θα μας πηγαίνει ο Χρήστος Θηβαίος στη «Σφίγγα» (από 12/1), ψηλαφώντας το στίγμα εμβλημάτων όπως ο Νικόλας Άσιμος, η Αρλέτα, ο Παύλος Σιδηρόπουλος και η Κατερίνα Γώγου, με τα αιρετικά έγχορδα των String Demons να ηλεκτρίζουν τη μουσική δράση. Η Νατάσσα Μποφίλιου κατεβαίνει στον Πειραιά, με τη νέα παράσταση των Θέμη Καραμουρατίδη και Γεράσιμου Ευαγγελάτου στη σκηνή του «Κremlino» (από 22/2). Μετά το τεράστιο σουξέ τους στη Θεσσαλονίκη, Σάκης Ρουβάς και Στέλιος Ρόκος κατεβαίνουν (επιτέλους) στην Αθήνα, για να μεταφέρουν την εκρηκτική τους ενέργεια στο «Estate», σε ημερομηνία που αναμένεται να ανακοινωθεί.

#20 Τα στοιχειά της δημοτικής παράδοσης αλλιώς (28/2, 1-2/3)

Οι «Στοιχειωμένοι» είναι το νέο μουσικό δράμα του Δημήτρη Μαραμή, το οποίο έγραψε κατά παραγγελία του Μεγάρου Μουσικής, βασισμένος σε τρεις γνωστές μας δημοτικές παραλογές («Το στοιχειό», «Της Άρτας το γιο­φύρι», «Ο βουρκόλακας»), με υπερφυσικές παραμέτρους και καταραμένους χαρακτήρες που στοιχειώνουν την πλοκή και μια μουσική που ισορροπεί ανάμεσα στην καθαρότητα της παράδοσής μας και τη σύγχρονη μουσική γραφή.

#21 Καινοτόμα ηλεκτρονική όπερα (30-31/3)

Η χρήση διασυνδεδεμένων επιπέδων ­ζωντανής δράσης και μαγνητοσκοπημένης πλοκής που διεισδύουν σε καθημερινές ανθρώπινες καταστάσεις χαρακτηρίζουν το δράμα «Blank out» του Ολλανδού συνθέτη Michel van der Aa που θα δούμε στο Μέγαρο Μουσικής. Είναι ένας διάλογος ανάμεσα σε έναν άντρα και στη μητέρα του, μια βαθιά ανθρώπινη ιστορία βασισμένη στη ζωή της Νοτιοαφρικανής ποιήτριας Ingrid Jonker, μια σύγχρονη όπερα δωματίου στην οποία ο Van der Aa χρησιμοποιεί καινοτόμες τεχνικές ηλεκτρονικής μουσικής και τριδιάστατου φιλμ για να ανασυνθέσει τραυματικές μνήμες κι εμπειρίες.

#22 Σκανδιναβική επανένωση (7/4)

Είναι κανονική επανασύνδεση. Με δύο κονσέρτα στο Όσλο –ήδη sold out– τον Φεβρουάριο και μια ευρωπαϊκή τουρνέ αμέσως μετά, οι Madrugada είναι ξανά μαζί μας και παίζουν στο Τάε Κβον Ντο. Ο Sivert Hoyem και οι φίλοι του (Frode Jacobsen και Jon Lauvland Pettersen) γιορτάζουν την επέτειο της κυκλοφορίας του πρώτου τους άλμπουμ («Industrial silence») αλλά και τα είκοσι χρόνια παρουσίας ενός από τα κορυφαία γκρουπ που μας έδωσε η ροκ σκηνή της Νορβηγίας στο γύρισμα του αιώνα. Από κάθε άποψη αυτή η επανένωση είναι άκρως συγκινητική, καθώς συναυλιακά θα μας προσφέρει ένα πραγματικό μπουκέτο τραγουδιών.

#23 Η Ευαγγελάτου επιστρέφει στον Πειραιά (από 22/2)

Μετά τον εξαιρετικό «Φάουστ», η Κατερίνα Ευαγγελάτου καταπιάνεται με ακόμη ένα γερμανικό αριστούργημα. Ο «Βόιτσεκ» του Γκέοργκ Μπίχνερ κεντρίζει το ενδιαφέρον χάρη στη μοντέρνα γραφή και στο ηχηρό σχόλιό του για τον εκμηδενισμό της ανθρώπινης προσωπικότητας από την εξουσία και η σκηνοθέτις καθοδηγεί στη σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά έναν σημαντικό θίασο με προεξάρχοντα τον Γιώργο Γάλλο, στον ρόλο του νεαρού στρατιώτη που οδηγείται στην τρέλα εξαιτίας ιατρικών πειραμάτων.

#24 Συγκινητικός «Ντάμπο» διά χειρός Τιμ Μπάρτον (28/5)

Μετά την επιτυχία των live action μεταφορών «Βιβλίο της Ζούγκλας» και «Η Πεντάμορφη και το Τέρας», η Disney συνεχίζει ακάθεκτη και με αυτοπεποίθηση σε ένα από τα μεγαλύτερα στοιχή­ματά της για φέτος: τη «ζωντανή» μεταφορά της ιστορίας του αξιαγάπητου ελέφαντα με τα μεγάλα αφτιά από τον Τιμ Μπάρτον, τον σκηνοθέτη που επανεφηύρε την «Αλίκη στη Χώρα τον Θαυμάτων». Το «Ντάμπο» θα ζωντανέψει μια τρυφερή ιστορία με θετικό πρόσημο αλλά κι ενήλικη τραγουδο-χορευτική υποστήριξη από ένα αστεράτο καστ, με επικεφαλής τον Κόλιν Φάρελ και την Εύα Γκριν.

#25 Ο διαχρονικά μοντέρνος Ουίλιαμ Φορσάιθ (6-10/2)

Το «A quiet evening of dance» του Ουίλιαμ Φορσάιθ, μία από τις πρόσφατες συμπαραγωγές της Στέγης, συμπεριλήφθηκε στις δέκα καλύτερες παραστάσεις χορού του 2018, σύμφωνα με την έγκυρη χορευτική στήλη του «Guardian». Η παράσταση του χορογράφου που άλλαξε την αντίληψή μας για τον αυτοσχεδιασμό και μετατόπισε με τόλμη τα όρια μεταξύ μοντέρνου και κλασικού χορού αποτελείται από τέσσερα έργα – δύο αναβιώσεις παλιότερων και δύο νέες δημιουργίες. Έκανε πρεμιέρα στο Sadler’s Wells του Λονδίνου τον περασμένο Οκτώβριο κι έρχεται τον Φεβρουάριο στη Στέγη.

#26 Η μπελ επόκ ζωντανεύει σε ένα εκθαμβωτικό animation (24/1)

Η δημιουργική φαντασία του Μισέλ Οσελό («Αζούρ και Ασμάρ») γέννησε τις συναρπαστικές περιπέτειες της μικρής Κανάκ στο Παρίσι της μπελ επόκ. Στο animation «Η Ντιλιλί στο Παρίσι» η νεαρή ηρωίδα φτάνει εκεί και πολύ γρήγορα γνωρίζει έναν νεαρό μεταφορέα με τρίκυκλο, τον Ορέλ, με τη βοήθεια του οποίου αναλαμβάνει να εξιχνιάσει μια μυστηριώδη πλεκτάνη που θα τη φέρει σε επαφή με κάθε σπουδαία προσωπικότητα της εποχής: από τη Μαρί Κιουρί και τον Μαρσέλ Προυστ μέχρι τον Λουί Παστέρ και τον Τουλούζ-Λοτρέκ. Το νέο 2D animation του Οσελό είναι ένα μαγευτικό ταξίδι σε μία από τις συναρπαστικότερες περιόδους μιας από τις πιο φαντασμαγορικές πόλεις του κόσμου.

#27 Οι μορφές του Πικάσο στο Κυκλαδικής (20/6-20/10)

Όπως μας είχε προϊδεάσει το φινάλε της έκθεσης «Κρήτη. Αναδυόμενες πόλεις: Άπτερα - Ελεύθερνα - Κνωσός» με τις δύο κεφαλές ταύρων –μία από τα χέρια ενός Μινωίτη δημιουργού και μία του Πικάσο–, ο μεγάλος δημιουργός του 20ού αιώνα έρχεται ξανά στο προσκήνιο. Στην περιοδική έκθεση «Πικάσο και αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός», που έρχεται το καλοκαίρι του ’19 στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, ο γλύπτης Πικάσο ξεδιπλώνει τους πειραματισμούς και τις πρωτοπορίες που επιχείρησε στις τρεις διαστάσεις μέχρι να φτάσει στη μοναδικότητα της κυβιστικής του γλώσσας πάνω στον καμβά.

#28 Swingin’ love! (13-14/2)

Ο έρωτας τραγουδιέται στο Μέγαρο Μουσικής από τη φωνή του Μάριου Φραγκούλη και μέσα από τραγούδια που έχουν γίνει κοινή συνείδηση από ερμηνείες αστεριών όπως ο Φρανκ Σινάτρα, η Νίνα Σιμόν, ο Σάμι Ντέιβις Τζούνιορ, ο Ντιν Μάρτιν αλλά και ο Ζακ Μπρελ, ο Σαρλ Αζναβούρ ή ο Ιβ Μοντάν. Η γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου με μια μοναδική big band, την οποία διευθύνει ο Λουκάς Καρυτινός.

#29 Μέσα σε έναν digital χείμαρρο από την Ιαπωνία (28/1-17/2)

Πόσα μοτίβα κρύβει το σύμπαν γύρω μας; Φιλοξενώντας για δεύτερη φορά τον διεθνώς καταξιωμένο Ιάπωνα καλλιτέχνη Ριότζι Ικέντα, η Στέγη μετατρέπεται σε ένα immersive περιβάλλον που δονεί τις ανθρώπινες αισθήσεις με ψηφία και δεδομένα. Δώδεκα παράλληλοι βιντεοπροβολείς συγχρονίζονται με μια μινιμαλιστική ηλεκτρονική σύνθεση και παρασύρουν τον θεατή στο «data.flux [12XGA version]», το τελευταίο έργο της εν εξελίξει σειράς «datamatics». Από τα μικρά μοτίβα που υπάρχουν γύρω μας μέχρι τις γεωγραφικές συντεταγμένες, τις κυτταρικές πληροφορίες και τις χωροχρονικές ακολουθίες, μαθηματικά και digital art ενώνονται σε μια αισθητηριακή εμπειρία πολλών οπτικοακουστικών ρίχτερ.

#30 «Captain Marvel», η υπερηρωίδα που δεν μασάει... (7/3)

«Δεν με ξέρεις, αλλά θα με μάθεις»: αυτή είναι η πιο καθησυχαστική ατάκα που ξεστομίζει η οσκαρική Μπρι Λάρσον («Το Δωμάτιο») στο τρέιλερ της ταινίας με τη νέα ηρωίδα του κινηματογραφικού σύμπαντος της Marvel, για την οποία ξέρουμε μόνο ότι είναι «ο πιο δυνατός χαρακτήρας σε ολόκληρο το σύμπαν», σύμφωνα με δηλώσεις του σκηνοθέτη της ταινίας Τζος Γουέντον. Νέα σημαιοφόρος της γυναικείας χειραφέτησης στον κόσμο των υπερηρώων, λοιπόν, η Captain Marvel θα μας πάει πίσω στη σύγκρουση Σκραλ εναντίον Κρι. Και αν αυτό δεν σας λέει απολύτως τίποτα, να σας πούμε απλώς ότι πηγαίνουμε τόσο πίσω, που ο Νικ Φιούρι (Σάμιουελ Τζάκσον) έχει ακόμη δύο μάτια…

#31 Αυτή η τριάδα δεν χάνεται

«Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης»

Την πικρή μολιερική κωμωδία «Ο Μισάνθρωπος» σκηνοθετεί ο Γιάννης Χουβαρδάς (από 10/3, Εθνικό Θέατρο), με τον Μιχαήλ Μαρμαρινό στον ρόλο του Αλσέστ να ιντριγκάρει ακόμη περισσότερο το θεατρόφιλο κοινό. Το χαρακτηρισμένο ως «πορνογραφικό» έργο του Άρθουρ Σνίτσλερ «Ο κύκλος του έρωτα» ανεβαίνει από τον Θωμά Μοσχόπουλο με έναν εκλεκτό θίασο (Στεφανία Γουλιώτη, Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Άννα Μάσχα, Χάρης Φραγκούλης κ.ά.) στους ρόλους των δέκα ζευγαριών που επιδίδονται σε ένα γαϊτανάκι σεξουαλικών συνευρέσεων καταρρίπτοντας κάθε ταμπού (Δημοτικό Πειραιά, από 3/5), ενώ από τον Νίκο Μαστοράκη θα δούμε τις πολυαναμενόμενες «Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης», το σπουδαίο έργο του Έντεν φον Χόρβατ, που μέσα από μια ερωτική ιστορία με άδοξο τέλος εφιστά την προσοχή μας στο φασισμό που καραδοκεί (Τέχνης, από 20/2).

#32 Ο Καραντζάς επιστρέφει στον Ίψεν (από 22/2)

Τρία χρόνια μετά το «Όταν ξυπνήσουμε εμείς οι νεκροί» ο Δημήτρης Καραντζάς επιστρέφει στο σύμπαν του Χένρικ Ίψεν και σκηνοθετεί τους «Βρικόλακες», έχοντας τη διάθεση να βρει τους συσχετισμούς τους με την τραγωδία. Η παράσταση ανεβαίνει στο Θέατρο Τέχνης, σε συμπαραγωγή με το Θέατρο του Νέου Κόσμου, και το σπουδαίο καστ αποτελείται από τους Ρένη Πιττακή, Ακύλλα Καραζήση, Ιωάννα Κολλιοπούλου, ­Κώστα Μπερικόπουλο και Μιχάλη Σαράντη.

#33 Eros ερωτικός! (7/9)

Με νέο δίσκο («Vita ce n’è») και με παγκόσμια περιοδεία που ξεκινάει τον επόμενο μήνα, ο Eros Ramazzotti μας έχει ήδη δώσει ραντεβού για τον ­Σεπτέμβριο στο Τάε Κβον Ντο. Σε μια υπερτριαντάχρονη πορεία γεμάτη επιτυχίες, ο Ιταλός cantautore ξέρει πώς να κινείται δημιουργικά σε ποικίλα ροκ όρια και ταυτόχρονα να μένει σταθερά στην καρδιά ενός ευρύτατου ευρωπαϊκού και νοτιοαμερικάνικου ακροατηρίου. Με νέο δίσκο («Vita ce n’è») και με παγκόσμια περιοδεία που ξεκινάει τον επόμενο μήνα, ο Eros Ramazzotti μας έχει ήδη δώσει ραντεβού για τον ­Σεπτέμβριο στο Τάε Κβον Ντο. Σε μια υπερτριαντάχρονη πορεία γεμάτη επιτυχίες, ο Ιταλός cantautore ξέρει πώς να κινείται δημιουργικά σε ποικίλα ροκ όρια και ταυτόχρονα να μένει σταθερά στην καρδιά ενός ευρύτατου ευρωπαϊκού και νοτιοαμερικάνικου ακροατηρίου.

#34 Κοσμοπολίτικος αέρας στην Επίδαυρο (21-22/6, 26-27/7)

«Οιδίπους», Bob Wilson © Lucie Jansch

Δύο ξένα χαρτιά κάνουν το Φεστιβάλ Επιδαύρου must καλοκαιρινό προορισμό. Από τον «μάγο της εικόνας» Μπομπ Ουίλσον θα δούμε τον «Οιδίποδα», μια παράσταση που δημιούργησε ειδικά για αρχαία θέατρα και στην οποία θα συνεργαστεί ξανά με τη Λυδία Κονιόρδου. Η Commedie-Française, πάλι, θα φέρει το ­δίπτυχο «Ηλέκτρα/Ορέστης», μια παράσταση που ενώνει το παλιότερο θέατρο της Γαλλίας με το αρχαίο δράμα στο ­κατεξοχήν έδαφός του, σε ­σκηνοθεσία του σπουδαίου Ίβο βαν Χόβε.

#35 Ο «Aladdin» όπως δεν τον έχετε ξαναδεί (23/5)

Ετοιμαστείτε για τη live action εκδοχή ενός από τα πιο ­αγαπημένα σουξέ της Disney. Ο Γκάι Ρίτσι («Σέρλοκ») καλείται να εντοπίσει την τρυφερή καρδιά της ιστορίας του αλητάκου που υποδύεται τον πρίγκιπα για να κερδίσει την πανέμορφη Γιασμίν. Πρωταγωνιστούν οι άγουροι Μένα Μασούντ και Ναόμι Σκοτ, ενώ ο Γουίλ Σμιθ ενσαρκώνει το αξιαγάπητο Τζίνι.

#36 Επικό φινάλε με το «Πώς να Εκπαιδεύσετε τον Δράκο σας 3» (11/4)

Το αγαπημένο franchise ολοκληρώνεται με τον Ντιν Ντεμπλουά ξανά πίσω από την κάμερα και τον εφευρετικό νεαρό Βίκινγκ Ψάρη και το δράκο του Φαφούτη να έχουν μονιάσει δράκους και Βίκινγκ και να κάνουν πλέον ταξίδια αναψυχής. Στις περιπέτειές τους αυτές ανακαλύπτουν έναν κρυμμένο κόσμο γεμάτο νέα, άγνωστα είδη δράκων, η χαρά τους όμως δεν κρατάει πολύ, καθώς ­κάνει την εμφάνισή του ένας αδίστακτος δρακοκυνηγός, ο οποίος θα προσπαθήσει να φυλακίσει τον υπερσπάνιο Φαφούτη.

#37 Μεγάλο ροκ ραντεβού (8/6)

Ο χρόνος είναι κάτι που δεν έχει ιδιαίτερη σημασία για τον Iggy Pop, το ίδιο και τα μουσικά στιλ! Μπορεί σε πρώτη φάση, στα νιάτα του, με την παρουσία του στους Stooges να έχει ορίσει την αισθητική υπόσταση του πανκ πέντε-έξι χρόνια προτού αυτό εμφανιστεί, όμως η πορεία του αγκαλιάζει κάθε ιδιωματική λεπτομέρεια, από το garage rock στην electronica. Και το πεδίο εφαρμογής της τέχνης του είναι πάντα η σκηνή, αφού ο Iggy, ακόμη και μετά τα 70 του χρόνια, παραμένει ένας από τους πιο δυναμικούς ροκ περφόρμερ όλων των εποχών. Έτσι, διαχρονικά φρέσκος ως stage attitude, ο Iggy Pop ­έρχεται ξανά, στο Release Athens ’19, δίνοντάς μας ακόμη μία ευκαιρία να τον απολαύσουμε στη σκηνή της Πλατείας Νερού. Ένα live που εμπεριέχει όλες τις μεγάλες του στιγμές, που καλύπτουν σχεδόν μισόν αιώνα.

#38 Με τη λάμψη των ’80s (16/6)

Μια μοναδική χημεία από post punk μουσική ενέργεια σε συνδυασμό με ηλεκτρονικές πρακτικές και dance ηχορυθμίες ήταν που γέννησε τους New Order πριν από περίπου τέσσερις δεκαετίες και τους έκανε guiding light για την εναλλακτική/συνθετική ποπ των ’80s. Εξακολουθούν να έχουν τη λάμψη τους και να κρατούν την κληρονομιά των Joy Division, στοιχεία που θα φέρουν μαζί τους στο Release Athens ’19. Ένα από τα must του καλοκαιριού.

#39 Η οσκαρική επιστροφή του Μπάρι Τζένκινς (21/2)

Ο σκηνοθέτης του «Moonlight» υπογράφει το υποψήφιο για τρεις Χρυσές Σφαίρες «Εάν η Οδός Μπιλ Μπορούσε να Μιλήσει», μεταφορά του ομότιτλου αντιρατσιστικού μυθιστορήματος του σπουδαίου διανοητή Τζέιμς Μπόλντουιν. Σε αυτό η ζωή ενός ερωτευμένου ζευγαριού Αφροαμερικανών, του Φόνι και της Τις, διαταράσσεται όταν εκείνος φυλακίζεται για ένα βια­σμό που δεν διέπραξε. Η κατάσταση θα γίνει δυσκολότερη όταν η Τις αντιλαμβάνεται πως είναι έγκυος. Τότε καλείται να δώσει μάχη με το χρόνο και το ρατσιστικό νομικό κατεστημένο των ΗΠΑ για να αποφυλακιστεί ο Φόνι προτού γεννηθεί το παιδί τους.

#40 Νόρα η Σοφία Χιλλ (από 20/2)

Στιγμιότυπο από τις «Τρωάδες» του Θόδωρου Τερζόπουλου

Μετά την επιτυχημένη πρεμιέρα της «Γέρμα» του Λόρκα στην Ταϊβάν, ο Θόδωρος Τερζόπουλος επέστρεψε στην Αθήνα και προετοιμάζεται πυρετωδώς για την πρεμιέρα μιας νέας παράστασης που βασίζεται στο «Κουκλόσπιτο» με επίκεντρο το ιψενικό τρίγωνο. Πρωταγωνιστές στη σκηνή του Άττις θα είναι οι σταθεροί συνεργάτες του Σοφία Χιλλ, Αντώνης Μυριαγκός και Τάσος Δήμας. Είναι πάντα υποβλητικές οι ατμόσφαιρες που δημιουργεί ο Τερζόπουλος, ο οποίος εδώ, εκτός από τη σκηνοθεσία, έχει αναλάβει και το σχεδιασμό της σκηνικής εγκατάστασης.

#41 Νέοι οικοδεσπότες στην Αγορά του «Νιάρχος» (28/1-3/5)

Αρχής γενομένης από τα ασπρόμαυρα γλυπτά της Σοφίας Βάρη, το Κέντρο Πολιτισμού - Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» μας είχε προετοιμάσει για νέες γλυπτικές φιλοξενίες στους χώρους του. Από τέλος Ιανουαρίου είκοσι δημόσια γλυπτά του εμβληματικού καλλιτέχνη Γιώργου Ζογγολόπουλου, που βρίσκονται εγκατεστημένα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, έρχονται στην Αγορά και την Πίσω Αγορά καθώς και στο αίθριο του 4ου ορόφου της Εθνικής Βιβλιοθήκης, στο πλαίσιο του αφιερώματος «Γιώργος Ζογγολόπουλος: το όραμα μιας δημόσιας γλυπτικής». Στόχος; Η ανάδειξη της σημασίας της δημόσιας τέχνης και της σχέσης μεταξύ πολίτη και δημόσιου χώρου.

#42 Ο Γούντι και ο Μπαζ Λάιτγιαρ σε νέες περιπέτειες! (20/6)

Ο τίτλος που άλλαξε το πρόσωπο του animation για πάντα επιστρέφει. Το «Toy Story 4», με τον Τζον Λάσετερ στη σκηνοθεσία, αναμένεται να μας ταξιδέψει σε ακόμη μία ξεχωριστή περιπέτεια στην οποία οι αγαπημένοι παιχνιδο-ήρωες αναζητούν τη χαμένη Μπο Πιπ, τη γλυκιά βοσκοπούλα που ερωτεύτηκε ο Γούντι στη δεύτερη ταινία και αγνοούνταν καθ’ όλη τη διάρκεια της τρίτης.

#43 Grunge not dead (24/6)

Οι Alice in Chains είναι εδώ και θα βρεθούν στο Release Athens ’19. Ιστορικό γκρουπ του Σιάτλ, με ρίζες στο σκληρό ροκ και όχι στο πανκ, διαφοροποιείται εξαρχής από το grunge «ιδίωμα» και χτίζει τον δικό του προσωπικό μύθο με υπέροχα κομμάτια. Βιώνοντας τώρα μια δεύτερη δημιουργική φάση, ο Jerry Cantrell και η παρέα του δίνουν ισχυρό «παρών» με το περσινό τους «Rainier fog».

#44 Μια μοναδική βραδιά με τον Hammill (8/3)

Ένα φλας μπακ στην ιστορία της σύγχρονης μουσικής, ζυγισμένο με βάση τις καλλιτεχνικές της αξίες, μπορεί εύκολα να μας αποκαλύψει τις φυσιογνωμίες της που ξεχωρίζουν διαχρονικά. Μία από αυτές είναι ο Peter Hammill, ένας καλλιτέχνης και δημιουργός με πορεία αψεγάδιαστη, που μπορεί να στέκει μέσα σε πλαίσιο άφθαρτο εδώ και δεκαετίες. Είτε πρόκειται για τη Van Der Graaf Generator φάση του είτε για την ποικιλόμορφη σόλο πορεία του, η «εντεχνοσύνη» της μουσικής και της τραγουδοποιίας του Hammill διακρίνεται για την ποιότητα και τη μοναδικότητά της, καθώς αγκαλιάζει σχεδόν όλες τις ιδιωματικές ιδιομορφίες του ροκ εδώ και 50 χρόνια. Ο Peter Hammill, σε μία από τις σπάνιες πια εμφανίσεις του, έρχεται στο «Gagarin 205» για μια βραδιά μοναδική.

#45 Η μητέρα των σούπερ μαχών (25/4)

Οι μισοί υπερήρωες της Marvel βρήκαν τον μάστορά τους στη δια­γαλαξιακή σύγκρουση του πρώτου «Avengers» και πάλι όμως απέμειναν αρκετοί για να ετοιμάσουν την τελική ολομέτωπη αντεπίθεση. Στο «Avengers: Endgame», το δεύτερο μέρος της σύγκρουσης των Εκδικητών με τον αχόρταγο Thanos ο Iron Man, o Captain America και η παρέα τους, μαζί με τους νέους υπερήρωες οι οποίοι θα ενισχύσουν τις τάξεις τους, θα προσπαθήσουν να επανορθώσουν τα λάθη τους και να ξαναβάλουν το σύμπαν μας σε τάξη.