Ήμουν εκεί

Μέγαρο, documenta 14 και μουσικές του 20ού αιώνα (Γκουρέτσκι, Χρήστου, Παιρτ)

Από -

Με μουσικές του 20ού αιώνα γέμισε το Μέγαρο Μουσικής τον περασμένο Απρίλη. Οι δύο από τις 3 συναυλίες του σημερινού σημειώματος δόθηκαν σε συμπαραγωγή με τη διοργάνωση σύγχρονης τέχνης documenta 14, που φιλοξενείται ακόμη στην Αθήνα.

Στιγμιότυπο από την εκτέλεση της 3ης Συμφωνίας «των θρήνων» του Γκουρέτσκι από την ΚΟΑ, μέλη της Φιλαρμονικής Ορχήστρας Εκπατρισμένων Σύρων και την υψίφωνο Ράσα Ριζκ υπό τη διεύθυνση του Ντάνιελ Ράϊσκιν στο πλαίσιο της έκθεσης documenta 14 και του κύκλου «Adagio» του Μεγάρου Μουσικής («Αίθουσα Χρ. Λαμπράκης», 8/4)
Στιγμιότυπο από την εκτέλεση της 3ης Συμφωνίας «των θρήνων» του Γκουρέτσκι από την ΚΟΑ, μέλη της Φιλαρμονικής Ορχήστρας Εκπατρισμένων Σύρων και την υψίφωνο Ράσα Ριζκ υπό τη διεύθυνση του Ντάνιελ Ράϊσκιν στο πλαίσιο της έκθεσης documenta 14 και του κύκλου «Adagio» του Μεγάρου Μουσικής («Αίθουσα Χρ. Λαμπράκης», 8/4)

Από αυτές λιγότερο ικανοποίησε η συναυλία της 25/4, στην οποία παρουσιάσθηκε το «Επίκυκλος και Project 21», μία περφόρμανς – διασκευή των ομότιτλων έργων (το δεύτερο, ημιτελές) του αείμνηστου Γιάννη Χρήστου από τον Αυστριακό Ρούπερτ Χούμπερ.

Με το που έμπαινε κανείς στο Μέγαρο παρατηρούσε, σε διάφορους χώρους του, συμμετέχοντες να αναπαριστούν μορφές συμβολικών πράξεων στη λογική του πρωτότυπου «Επίκυκλου» (που σήμαινε αυτό που συμβαίνει μέσα σε προκαθορισμένο χρόνο και τόπο), χωρίς πάντως τη χρήση φωνής. Αφιστάμενη των λεπτομερών οδηγιών του Χρήστου, η συγκεκριμένη διασκευή του Χούμπερ φώτισε μονομερώς τη συνθετική πρόθεση εξερεύνησης των απώτατων ορίων της ατονικότητας.

Το αντίθετο συνέβη στην προσπάθεια συμπλήρωσης της ημιτελούς αναπαράστασης «Project 21» του Χρήστου, που δόθηκε στη σκηνή της μισογεμάτης «Αίθουσας Χρ. Λαμπράκης», όπου η φωνητική συμμετοχή των 5 performers του Ensemble Spinario υπήρξε εξίσου καταλυτική με τη σωματική. Όμως, και πάλι η χρήση αφενός ηλεκτρονικής μουσικής αφετέρου ήχων και οργάνων από διαφορετικές μουσικές κουλτούρες (τις οποίες εξερευνά συστηματικά ο -πολυδιάστατος καλλιτέχνης- Χούμπερ) σε συνδυασμό με τη μεγάλη -ωριαία!- διάρκεια του δρώμενου όχι μόνο κούρασαν αλλά και συνέβαλαν στη διαμόρφωση μιας μουσικοσκηνικής πρότασης υπερβολικής, κάπως ξένης προς τη λιτότητα εκφραστικών μέσων που διακρίνει το έργο του σπουδαίου Έλληνα συνθέτη, χωρίς τουλάχιστον να προδίδει τη φιλοσοφία του…

Πολύ ουσιαστικότερη υπήρξε, αντιθέτως, η συναυλία της 8/4 που βασίσθηκε σε μιαν ιδέα των καλλιτεχνών της documenta 14 Ρος Μπίρελ και Ντέηβιντ Χάρντινγκ, και δόθηκε στην ίδια -κατάμεστη αυτή τη φορά από ένα ετερόκλητο κοινό (με δεσπόζουσα παρουσία Γερμανών επισκεπτών)- αίθουσα. Στο επίκεντρό της βρέθηκε το δράμα των σημερινών προσφύγων (κυρίως των Σύρων), υπέρ των οποίων διατέθηκε μέρος των εσόδων.

Η βραδιά έδωσε την ευκαιρία σύμπραξης της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών με μέλη της Φιλαρμονικής Ορχήστρας Εκπατρισμένων Σύρων για την εκτέλεση, υπό τη διεύθυνση του Ρώσου αρχιμουσικού Ντάνιελ Ράϊσκιν, της συγκινητικής 3ης Συμφωνίας «των θρήνων» του Πολωνού συνθέτη Γκουρέτσκι, που δάνεισε τον τίτλο και στην όλη συναυλία.

Πριν από αυτήν προσφέρθηκε ένα νέο έργο, ομοίως έμφορτο της εμπειρίας του θανάτου και του ξεριζωμού, η «Φούγκα: τετράστιχο για σόλο βιολί» των Ρος Μπίρελ και Αλί Μοράλυ. Συγκεράζοντας μουσικές επιρροές από το Δυτικό μπαρόκ με ακούσματα της εγγύς Ανατολής, ο εκπατρισμένος Σύρος συνθέτης/βιολιστής Μοράλυ καθήλωσε το ακροατήριο με την στέρεη δεξιοτεχνία, τη υψηλή συγκέντρωση και το ειλικρινές συναίσθημα του παιξίματός του.

Η 3η Συμφωνία του Γκουρέτσκι αποτελεί έναν άκρως υποβλητικό θρήνο, με τον οποίο αποτυπώνονται μουσικά σε τρία μέρη (και όχι «πράξεις», όπως ανέγραφε το πρόχειρα μεταφρασμένο στα ελληνικά προγραμματικό φυλλάδιο), ο αποχωρισμός γονιού-παιδιού και η απώλεια και ο πόνος που προκαλεί ο πόλεμος. Η ηχογράφηση του έργου το 1992 (από την London Sinfonietta υπό τον αρχιμουσικό Ντέηβιντ Ζίνμαν και με σολίστ την σοπράνο Ντων Άπσω) υπήρξε ένα απόλυτο blockbuster της κλασικής μουσικής. Οι πωλήσεις 1.000.000 αντιτύπων οφείλονταν, βέβαια, περισσότερο στην «ευκολία» πρόσληψης μίας μουσικής, η οποία μιλά άμεσα στην ψυχή και είναι αρκετά συγγενής από πλευράς αισθητικής με τον δημοφιλέστατο τότε στη Δύση αμερικανικό μινιμαλισμό, παρά στην αληθινή κατανόηση του συναισθηματικού βάρους της.

Κατά τούτο, η ακρόαση του έργου στη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία και υπό αυτές τις συνθήκες -ανεξαρτήτως, μάλιστα, των και πάλι αχρείαστων και ενοχλητικών χειροκροτημάτων του κοινού μετά από κάθε μέρος!- ανέδειξε τον πυρήνα του και νοηματοδότησε με σαφήνεια την περισσότερο μελαγχολική και πικρή, παρά πένθιμη, διάστασή του. Εκμαιεύοντας από τα έγχορδα της ΚΟΑ και του φιλοξενούμενου συνόλου εστιασμένο ήχο, φροντισμένες διακυμάνσεις δυναμικής και εύπλαστη φραστική, ο Ράϊσκιν κατάφερε να αποδώσει με εκφραστικότητα την ιδιότυπη δραματουργία της συμφωνίας.

Στις θετικές εντυπώσεις συνέβαλε και η Σύρια υψίφωνος Ράσα Ριζκ, το συναισθηματικό τραγούδι της οποίας χρωμάτισε το «Θρήνο της Παναγίας» του 15ου αιώνα, την προσευχή ενός 14χρονου κοριτσιού σε φυλακή της Γκεστάπο και το δημοτικό τραγούδι από τη Σιλεσία της Πολωνίας, όπου μια μάνα αναζητά το νεκρό της γιο, έστω και αν ένα πιο φωτεινό ηχόχρωμα και μια καλύτερη άρθρωση της πολωνικής γλώσσας (με τα τόσο δύσκολα σύμφωνα) θα ήταν επιθυμητά…

Μουσικοί του «Ergon Ensemble» (Κώστας Παναγιωτίδης-βιολί, Αγγέλα Γιαννάκη-βιόλα, Δηµήτρης Τραυλός-βιολοντσέλο) και 3 τραγουδιστές (από αριστερά προς τα δεξιά: Νίκος Σπανάτης, κόντρα τενόρος, Βασίλης Καβάγιας-τενόρος, Άρτεµις Μπόγρη, υψίφωνος) ερμηνεύουν το «Stabat Mater» του Παιρτ υπό τον αρχιμουσικό Νίκο Τσούχλο («Αίθουσα Δημ. Μητρόπουλος» Μεγάρου Μουσικής, 10/4)
Μουσικοί του «Ergon Ensemble» (Κώστας Παναγιωτίδης-βιολί, Αγγέλα Γιαννάκη-βιόλα, Δηµήτρης Τραυλός-βιολοντσέλο) και 3 τραγουδιστές (από αριστερά προς τα δεξιά: Νίκος Σπανάτης, κόντρα τενόρος, Βασίλης Καβάγιας-τενόρος, Άρτεµις Μπόγρη, υψίφωνος) ερμηνεύουν το «Stabat Mater» του Παιρτ υπό τον αρχιμουσικό Νίκο Τσούχλο («Αίθουσα Δημ. Μητρόπουλος» Μεγάρου Μουσικής, 10/4)

Μεγάλο μέρος του κοινού κατέκλυσε δύο μέρες αργότερα (10/4) την «Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος» για να παρακολουθήσει το «Αφιέρωμα στον Άρβο Παιρτ», που φιλοξενήθηκε -όπως και το προηγούμενο πρόγραμμα- στον προπασχαλινό κύκλο εκδηλώσεων «Adagio» του Μεγάρου. Θα μπορούσε κανείς να εικάσει ότι οι περισσότεροι ήσαν οπαδοί του «ιερού μινιμαλισμού», στον οποίο κατατάσσονται συχνά τόσο ο Γκουρέτσκι όσο και ο Εσθονός ομόλογός του, έστω και αν η «Συμφωνία των θρήνων» αποτελεί ένα έργο με εντονότερες πολιτικές και ιστορικές αναφορές απ’ότι θρησκευτικές…

Η μονοθεματική συναυλία Παιρτ ήταν σίγουρα ενδιαφέρουσα και συνεκτική, στο βαθμό που εστίασε σε δύο πυλώνες της συνθετικής του δημιουργίας (τη μουσική δωματίου και τη φωνητική μουσική), περιλαμβάνοντας έργα -γραμμένα σ’ένα χρονικό φάσμα σχεδόν 40 ετών- από τη λεγόμενη «δεύτερη περίοδο» του. Ο συνθέτης άρχισε τότε να αναδιφά στην παλαιά μουσική και να εξερευνά σε βάθος τις ρίζες της δυτικής μουσικής, εστιάζοντας το ενδιαφέρον του στο γρηγοριανό μέλος και την ευρωπαϊκή πολυφωνία της Αναγέννησης.

Το σκέλος της μουσικής δωματίου υπήρξε σαφώς επιτυχέστερο, τόσο λόγω της μεγαλύτερης ποιότητας και πυκνότητας των έργων, όσο και λόγω της εξαιρετικής ερμηνείας που χάρισαν εκλεκτά μέλη του «Ergon Ensemble» (Κώστας Παναγιωτίδης και Μόρφω Παπαδηµητρίου-βιολιά, Αγγέλα Γιαννάκη-βιόλα, Δηµήτρης Τραυλός-βιολοντσέλο και Χρήστος Σακελλαρίδης-πιάνο). Ήδη από το «Mozart-Adagio» για βιολί, τσέλο και πιάνο αλλά και το «Spiegel im Spiegel» για βιόλα και πιάνο έγινε αντιληπτή η απλή τεχνική του Παιρτ, ο οποίος αξιοποιεί μιαν απλή μελωδική γραμμή, συνοδευόμενη από αναπτύγματα μιας συγχορδίας. Η επεξεργασία έγινε με ελαφρώς πιο φιλόδοξους όρους ως προς την ποικιλία των αναπτύξεων στις εκδοχές για κουαρτέτο εγχόρδων των έργων «Summa» και «Fratres», όπου ξεχώρισε το μουσικότατο τσέλο του Τραυλού.

Η ίδια τεχνική χρησιμοποιήθηκε και στις αρκετά φλύαρες και μονότονες φωνητικές συνθέσεις. Το ατμοσφαιρικό, νοσταλγικό στίγμα του κομματιού «My Heart’s in the Highlands», δεν δικαιώθηκε από την ηχηρή αλλά κάπως όξινη φωνή του κόντρα-τενόρου Νίκος Σπανάτης, τον οποίο συνόδευσε η Ελένη Κεβεντζίδου στο -φορητό- εκκλησιαστικό όργανο. Στο «Stabat Mater», που κάλυψε ολόκληρο το δεύτερο μέρος της βραδιάς, ο Παιρτ κάνοντας χρήση μελωδικών κινήσεων αντίστοιχων αυτών ενός Παλεστρίνα, συνεχίζει την παράδοση της δυτικής μουσικής και υμνογραφίας με δημιουργίες που περιγράφουν τον πόνο της Παναγίας μπροστά στον Σταυρωμένο Γιο της, με μία σπάνια ηρεμία και εν γένει αυστηρή εκφραστική λιτότητα.

Υπό την ακριβή διεύθυνση του Νίκου Τσούχλου, το γράμμα και το πνεύμα της παρτιτούρας απέδωσαν πιστότερα οι μουσικοί (Παναγιωτίδης, Γιαννάκη και Τραυλός), μιας και το τραγούδι των 3 μονωδών (Άρτεμις Μπόγρη-σοπράνο, Νίκος Σπανάτης-κόντρα τενόρος και Βασίλης Καβάγιας-τενόρος), ενίοτε εξπρεσιονιστικό για τους δύο πρώτους εξ αυτών, ήχησε ξένο προς την αισθητική και το ύφος της γραφής…


Credit φωτογραφιών: Χάρης Ακριβιάδης

banner

Σχετικά Θέματα

Documenta14: Δύο περφόρμανς που θέλουμε να δούμε

22/05/2017

Documenta14: Δύο περφόρμανς που θέλουμε να δούμε

Η «Ιοκάστη post mortem» και η «Lady R» έρχονται για να σου ξυπνήσουν τα καλλιτεχνικά σου ένστικτα και τις φιλοσοφικές σου αναζητήσεις.

10 πράγματα που έμαθα στο Κάσελ για την documenta14

15/05/2017

10 πράγματα που έμαθα στο Κάσελ για την documenta14

Βρέθηκα στη γενέτειρα της διεθνούς έκθεσης ένα μήνα πριν τα γερμανικά της εγκαίνια (στις 10/6) και πήρα τουλάχιστον δέκα «μαθήματα» για το τι σημαίνει documenta14.

Adam Szymczyk: «Η documenta δεν ήρθε στην Αθήνα για να κάνει ανακαλύψεις. Η Αθήνα είναι ένας καταπληκτικός τόπος, απ' τον οποίο να μιλάς»

02/05/2017

Adam Szymczyk: «Η documenta δεν ήρθε στην Αθήνα για να κάνει ανακαλύψεις. Η Αθήνα είναι ένας καταπληκτικός τόπος, απ' τον οποίο να μιλάς»

Συναντήσαμε τον καλλιτεχνικό διευθυντή της documenta14 και μιλήσαμε για τις βασικές ιδέες της έκθεσης αλλά και τον αντίκτυπο της μετακίνησης του θεσμού στην Αθήνα.

Ο Naeem Mohaiemen μιλά για την ταινία που γύρισε στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού στο πλαίσιο της documenta14

12/04/2017

Ο Naeem Mohaiemen μιλά για την ταινία που γύρισε στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού στο πλαίσιο της documenta14

Ο διεθνούς φήμης καλλιτέχνης και συγγραφέας από το Μπαγκλαντές μας μιλά για την απόφασή του να γυρίσει μια ταινία στο αεροδρόμιο του Ελληνικού και το στοίχημα μιας διεθνούς Αριστεράς.

«Ώρα για ιστορία» από τη Μαίρη Ζυγούρη στη documenta 14, ναι, αλλά με ποιούς όρους;

11/04/2017

«Ώρα για ιστορία» από τη Μαίρη Ζυγούρη στη documenta 14, ναι, αλλά με ποιούς όρους;

Η performance της Μαίρης Ζυγούρη «Το Περικύκλωμα: Κοκκινιά 1979-Κοκκινιά 2017 Μ.Κ/Μ.Ζ» την περασμένη Κυριακή στο Μνημείο Μπλόκο Κοκκινιάς στο πλαίσιο της documenta 14 θέτει ερωτήματα για το πώς ενεργοποιείται η ιστορία.

Documenta 14: Μπήκαμε πρώτοι στην κορυφαία έκθεση τέχνης!

06/04/2017

Documenta 14: Μπήκαμε πρώτοι στην κορυφαία έκθεση τέχνης!

Λίγο προτού παραδοθούμε στους ρυθμούς της Documenta 14 (από 8/4 έως μέσα Ιουλίου), της σημαντικότερης έκθεσης σύγχρονης τέχνης στον κόσμο που κάνει απόβαση στην Αθήνα, επισκεπτόμαστε πρώτοι τους δύο βασικούς εκθεσιακούς χώρους και φτιάχνουμε έναν οδηγό πλοήγησης.

Τα δώρα της documenta και οι παθογένειες των θεσμών μας

21/03/2017

Τα δώρα της documenta και οι παθογένειες των θεσμών μας

Με ανάμικτα συναισθήματα παρακολουθήσαμε τη συνέντευξη Τύπου του Δήμου της Αθήνας, με την αφορμή την ανακοίνωση των πολιτιστικών φορέων της πόλης που θα συνεργαστούν με τη documenta.  

H documenta14 απλώνεται σε πάνω από 40 χώρους στην Αθήνα: δείτε που θα φιλοξενηθεί

21/03/2017

H documenta14 απλώνεται σε πάνω από 40 χώρους στην Αθήνα: δείτε που θα φιλοξενηθεί

Ανακοινώθηκαν σήμερα οι 47 δημόσιοι χώροι και ιδρύματα της πόλης όπου θα φιλοξενήσουν τα εκατοντάδες έργα τέχνης 160 περίπου ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών οι οποίοι θα συμμετάσχουν στην έκθεση.

Συνεργασία με το ΕΜΣΤ ανακοίνωσε η documenta. 5.000 ξένοι επισκέπτες αναμένονται στα εγκαίνια

07/03/2017

Συνεργασία με το ΕΜΣΤ ανακοίνωσε η documenta. 5.000 ξένοι επισκέπτες αναμένονται στα εγκαίνια

Το πολιτιστικό γεγονός της χρονιάς που αναμένεται σε ένα μήνα στην Αθήνα ανοίγει κάποια από τα χαρτιά του.

«Κείμενα» από τη documenta 14 και την ΕΡΤ

10/01/2017

«Κείμενα» από τη documenta 14 και την ΕΡΤ

Τα «Κείμενα» είναι μια εβδομαδιαία εκπομπή προβολής ταινιών που σκοπό έχει να επεκτείνει το βεληνεκές της documenta 14 στα σπίτια των τηλεθεατών.

documenta14: μαθαίνοντας σε χρόνο αόριστο

10/10/2016

documenta14: μαθαίνοντας σε χρόνο αόριστο

Με ποιον τρόπο επιλέγει να μάθει η documenta από την Αθήνα και τι μάθαμε εμείς μέχρι στιγμής από εκείνη; Κάποιες πρώτες σκέψεις με αφορμή τα εγκαίνια του πολυσυζητημένου προγράμματος δημοσίων δράσεων στο Πάρκο Ελευθερίας.

Paul B. Preciado, documenta14: «Αν δεν εξασκήσουμε την ελευθερία θα τη χάσουμε»

07/09/2016

Paul B. Preciado, documenta14: «Αν δεν εξασκήσουμε την ελευθερία θα τη χάσουμε»

Ο επιμελητής του Προγράμματος Δημοσίων Δράσεων της documenta14 μας μιλά για τις «Ασκήσεις Ελευθερίας» και τη Βουλή των Σωμάτων που στήνεται στο Κέντρο Τεχνών στο Πάρκο Ελευθερίας του Δήμου Αθηναίων (14-24/9).

Hila Peleg: «Η documenta 14 πρέπει να ενεργοποιήσει εκ νέου τις κριτικές καλλιτεχνικές παραδόσεις»

11/02/2016

Hila Peleg: «Η documenta 14 πρέπει να ενεργοποιήσει εκ νέου τις κριτικές καλλιτεχνικές παραδόσεις»

Η ιδρύτρια του πρωτοπόρου ως προς την δια-καλλιτεχνική αξιοποίηση ιστορικών ντοκουμέντων Berlin Documentary Forum και μέλος πλέον της επιμελητικής ομάδας της documenta 14 μιλά στη Δέσποινα Ζευκιλή για τα «ζωντανά ντοκουμέντα» και τα έργα τέχνης που δημιουργούν ένα χώρο όπου η ιστορία είναι εύθραυστη.

Monika Szewczyk: «Η documenta 14 μοιάζει με μια “πραγματική αλληγορία” για τον κόσμο»

08/10/2015

Monika Szewczyk: «Η documenta 14 μοιάζει με μια “πραγματική αλληγορία” για τον κόσμο»

Ερχόμενη από το Σικάγο της community art στο λόφο του Φιλοπάππου για να μάθει από την Αθήνα, η επιμελήτρια της documenta 14 μας δίνει τη δική της άποψη για το στοίχημα του Adam Szymczyk, αλλά και για την επιμέλεια γενικότερα.

Πρώτη παρουσίαση της documenta14 από τους δημάρχους Αθήνας και Κάσελ

21/05/2015

Πρώτη παρουσίαση της documenta14 από τους δημάρχους Αθήνας και Κάσελ

Η πραγματοποίηση της documenta14, της μεγάλης διεθνούς έκθεσης Σύγχρονης Τέχνης, το έτος 2017 στις πόλεις του Κάσελ και της Αθήνας, ανακοινώθηκε επισήμως στις 20/5 στο Δημαρχιακό Μέγαρο της Αθήνας.

Hendrik Folkerts: «αντί να παρέχει μια ενιαία συνεκτική αφήγηση, η documenta 14 γίνεται performative»

18/03/2015

Hendrik Folkerts: «αντί να παρέχει μια ενιαία συνεκτική αφήγηση, η documenta 14 γίνεται performative»

Ο φεμινιστής Ολλανδός επιμελητής μιλά για το πώς η documenta 14 γίνεται πιο performative, αλλά και για τα αποτελέσματα των εκτεταμένων περικοπών στον πολιτισμό που άλλαξαν τη σκηνή της χώρας του.

Dieter Roelstraete: «H documenta 14 ψάχνει στην Αθήνα κάτι περισσότερο από το αντικείμενο της οικονομικής καταστροφοφιλίας»

12/01/2015

Dieter Roelstraete: «H documenta 14 ψάχνει στην Αθήνα κάτι περισσότερο από το αντικείμενο της οικονομικής καταστροφοφιλίας»

Οι επιμελητές της documenta 14 εγκαταστάθηκαν στην Αθήνα και στο Κάσελ ξεκινώντας τις προετοιμασίες της κορυφαίας έκθεσης που θα μοιραστεί στις δύο πόλεις.

Quinn Latimer: «Οι εκδόσεις της documenta 14 θα αντανακλούν το πώς η γλώσσα μπορεί να γίνει εργαλείο πολιτικής αλλαγής»

17/12/2014

Quinn Latimer: «Οι εκδόσεις της documenta 14 θα αντανακλούν το πώς η γλώσσα μπορεί να γίνει εργαλείο πολιτικής αλλαγής»

Η Αμερικανίδα ποιήτρια και κριτικός τέχνης που ορίστηκε επιμελήτρια των εκδόσεων της documenta 14 μιλά σε αποκλειστικότητα για τα σχέδιά της και τάσσεται υπέρ της παιδαγωγικής στροφής της τέχνης έναντι της επιστροφής της ομορφιάς.

documenta 14, Adam Szymczyk: γιατί τα επόμενα χρόνια όλος ο κόσμος της τέχνης θα μιλάει για την Αθήνα

16/10/2014

documenta 14, Adam Szymczyk: γιατί τα επόμενα χρόνια όλος ο κόσμος της τέχνης θα μιλάει για την Αθήνα

Βρεθήκαμε στην πρώτη παρουσίαση του concept της documenta 14 στο Κάσελ και μιλήσαμε με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Adam Szymczyk για την αιφνιδιαστική απόφασή του να μοιράσει την επόμενη έκθεση ισότιμα ανάμεσα στη γερμανική πόλη όπου οργανώνεται αδιαλείπτως κάθε πέντε χρόνια από το 1955 και την Αθήνα!

Documenta 14: Ισότιμα σε Κάσελ και Αθήνα η επόμενη ιστορική έκθεση

07/10/2014

Documenta 14: Ισότιμα σε Κάσελ και Αθήνα η επόμενη ιστορική έκθεση

Σε μια ιστορική για το Κάσελ πόσο μάλλον για την Αθήνα στιγμή, ένας από τους δύο κορυφαίους εικαστικούς θεσμούς στον κόσμο αποφασίζει να συνομιλήσει με την Αθήνα μοιράζοντας τις δραστηριότητές του ισότιμα ανάμεσα στις δυο πόλεις.