Ήμουν εκεί

Η σπάνια μουσική ευφυΐα του Σπύρου Μουρίκη

Από -

 Ο κλαρινετίστας Σπύρος Μουρίκης ερμηνεύει το «Κοντσέρτο για κλαρινέτο» του Κόπλαντ, συνοδευόμενος από την Καμεράτα υπό τον Λουκά Καρυτινό, στην Ωνάσειο Στέγη (4/2) (credit φωτογραφίας: ΣΟΥΛΗΣ)
Ο κλαρινετίστας Σπύρος Μουρίκης ερμηνεύει το «Κοντσέρτο για κλαρινέτο» του Κόπλαντ, συνοδευόμενος από την Καμεράτα υπό τον Λουκά Καρυτινό, στην Ωνάσειο Στέγη (4/2) (credit φωτογραφίας: ΣΟΥΛΗΣ)

Κλαρινετίστας παγκόσμιας εμβέλειας, ο 40χρονος Σπύρος Μουρίκης συγκαταλέγεται εδώ και χρόνια μεταξύ των απολύτως κορυφαίων Ελλήνων μουσικών. Ο Κερκυραίος σολίστ, παρότι δεν έχει να ζηλέψει απολύτως τίποτε από τους μεγαλύτερους διεθνώς δεξιοτέχνες του οργάνου ή από τους ομοτέχνους του των σπουδαιότερων ορχηστρών του κόσμου, έχει προτιμήσει να κοσμεί με την παρουσία του το εγχώριο μουσικό γίγνεσθαι.
Κορυφαίος της Κρατικής Ορχήστρας, καθηγητής στο Ωδείο Αθηνών (και μέλος του εξαιρετικού του συνόλου «ΚYKLOS»), ο δραστήριος Μουρίκης εμφανίζεται πολύ συχνά και ως σολίστ σε συναυλίες και βραδιές μουσικής δωματίου. Αν αναλογισθεί κανείς το σχετικά περιορισμένο εύρος του ρεπερτορίου για κλαρινέτο, η διπλή εμφάνισή του σε διάστημα δύο εβδομάδων υπήρξε πραγματική όαση για τους Αθηναίους φιλόμουσους.
Στις 21/1, προσέφερε μαζί με την πιανίστα Ντιάνα Βρανούση, στην «Αίθουσα Δημ. Μητρόπουλος» του Μεγάρου Μουσικής, ένα θαυμάσιο πρόγραμμα «με επίκεντρο την γαλλική αισθαντικότητα». Οι εκδηλώσεις με έργα γαλλικής μουσικής έχουν γίνει ξανά της μόδας, αλλά ελάχιστες μπορούν να συγκριθούν με την ποιότητα της συγκεκριμένης. Πέρα από τις λαμπρές σπουδές και τους σημαντικότατους δεσμούς αμφοτέρων με τη Γαλλία, κομβική είναι η βαθύτατη κατανόηση του ιδιαίτερου εκφραστικού και αισθητικού στίγματος αυτής της μουσικής.
Ο Μουρίκης ενστάλαξε κομψότητα και φινέτσα στο σύντομο «Andante και allegro» του Σωσσόν, χιούμορ και κρυστάλλινη καθαρότητα στο «Θέμα με παραλλαγές» του Φρανσαίξ, λεπτή ειρωνεία και ποίηση στην εξαίσια «Σονάτα για κλαρινέτο» του Πουλένκ. Η Βρανούση χάρισε ισόκυρη πιανιστική συνοδεία σε όλα τα κομμάτια, ενώ σοφά τέμπι και εύστοχες εναλλαγές διαθέσεων χαρακτήρισαν τις ερμηνείες της σε δύο «Αυτοσχεδιασμούς» και την «Χιουμορέσκ» του Πουλένκ. Σε μια εποχή που οι νεώτερης γενιάς πιανίστες εμμένουν στις μοντέρνες πτυχές της γαλλικής μουσικής για πιάνο, καλό θα ήταν να προσέξουν την ευγένεια συναισθήματος, τη γνήσια pudeur με την οποία αποδόθηκε ο περίφημος, μελαγχολικός 15ος Αυτοσχεδιασμός προς τιμήν της Εντίτ Πιαφ…

Η βραδιά περιείχε, πάντως, και άλλες πολύτιμες μικρογραφίες διαφορετικών υφολογικών απαιτήσεων, που απογείωσε ο Μουρίκης. Πόσο κέρδισαν από τα ηχοχρώματα του κλαρινέτου οι -αρχικά γραμμένες για όμποε- 3 «Ρομάντσες» του Σούμαν σε φαντασία και νοσταλγική ανάδειξη των φωνητικών ποιοτήτων της ρομαντικής γραφής τους... Με πόση πλαστικότητα και ποιότητα φραστικής ερμηνεύθηκαν τα νεοκλασικιστικά «Τρία κομμάτια για σόλο κλαρινέτο» του Στραβίνσκυ και με τι ρυθμική ακρίβεια περιεβλήθη ο παραδοσιακής έμπνευσης «Ουγγρικός Χορός» του Βέϊνερ...
Η ανάπαυλα ευαισθησίας που χάρισε η Βρανούση με 3 γοητευτικά εσωστρεφείς πιανιστικές συνθέσεις του Καταλανού Μομπόου αύξησε ακόμη περισσότερο τον αντίκτυπο της επίδειξης δεξιοτεχνικής δεινότητας που μας επεφύλαξε στο φινάλε η μεταγραφή για κλαρινέτο από τον Ζούππαν της κοσμαγάπητης σύνθεσης για βιολί του Σαιν-Σανς «Εισαγωγή και rondo capriccioso». Η λαμπερή τεχνική του Μουρίκη θα παρέμενε κενό γράμμα, αν δεν συνοδευόταν από άφθαστη μουσικότητα στην ανάδειξη του μελωδικού πλούτου του έργου!

 Ο κλαρινετίστας Σπύρος Μουρίκης και η πιανίστα Ντιάνα Βρανούση κατά τη διάρκεια του ρεσιτάλ τους (24/1) στην «Αίθουσα Δημ. Μητρόπουλος» του Μεγάρου Μουσικής (credit φωτογραφίας: ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ)
Ο κλαρινετίστας Σπύρος Μουρίκης και η πιανίστα Ντιάνα Βρανούση κατά τη διάρκεια του ρεσιτάλ τους (24/1) στην «Αίθουσα Δημ. Μητρόπουλος» του Μεγάρου Μουσικής (credit φωτογραφίας: ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ)

Στην ολόθερμη υποδοχή του κοινού, ο εκλεκτός σολίστας αντιχάρισε το φοξ-τροτ «Wang Wang Blues» του Χένρυ Μπάσε και το σουίνγκ «Taking a chance on love» του Βέρνον Ντιουκ, σε μεταγραφές για το κλαρινέτο του θρυλικού Μπένυ Γκούντμαν, προαναγγέλλοντας κατά κάποιο τρόπο την επόμενη εμφάνισή του.
Αυτή έλαβε χώρα στην Κεντρική Σκηνή «Αριστοτέλης Ωνάσης» της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών (4/2), όταν, υπό τη συνοδεία της Καμεράτας και του Λουκά Καρυτινού, ερμήνευσε το γραμμένο για τον Γκούντμαν «Κοντσέρτο για κλαρινέτο» του Κόπλαντ. Η δυσκολότατη -ακόμη και για τον ίδιο τον βιρτουόζο παραγγελιοδόχο!- σύνθεση χρησιμοποιεί τη τζαζ μόνο σαν αφετηρία, ενώ βρίθει «παραδοσιακών/λαϊκών» αμερικανικών αναφορών, αποτελώντας πρόκληση για τον εκτελεστή. Ο Μουρίκης κατάφερε να ενοποιήσει ερμηνευτικά τα ετερόκλιτα αυτά στοιχεία, καταστώντας αναπόσπαστο τμήμα ρευστής αφήγησης ακόμη και την απαιτητική καντέντσα!
Η μοναδικής ευελιξίας συνοδεία από τα σύγχρονα έγχορδα της Καμεράτας δικαίωσε, κατά τα λοιπά, και τα υπόλοιπα έργα της βραδιάς, που έφερε τον τίτλο «American beauty», παραπέμποντας στην ομορφιά της κλασικής μουσικής παραγωγής των ΗΠΑ. Η όπως πάντοτε θεατρική διεύθυνση του Καρυτινού χρωμάτισε τις ερμηνείες, όπως για παράδειγμα αυτήν, απέριττα εκφραστική του διάσημου «Αντάτζιο» του Μπάρμπερ, ή αυτήν, τρυφερή του νεανικού «Νανουρίσματος» του Μπέρνσταϊν, που παρέμειναν, αμφότερες, ευπρόσδεκτα πιστές στις πρωτότυπες εκδοχές τους για κουαρτέτο εγχόρδων.
Η συναυλία ολοκληρώθηκε με μία σφριγηλή, διαρκούς εγρήγορσης απόδοση της ατμοσφαιρικής, πλην άνισης 3ης Συμφωνίας του Γκλας, τα μινιμαλιστικά στοιχεία της οποίας (απλές αρμονίες, μηχανιστικά ρυθμικά συνεχή) απέκτησαν ενδιαφέρον μόνο στα δύο τελευταία μέρη, όταν και μπολιάστηκαν με κινηματογραφικής απήχησης νεορομαντικές πινελιές...
Ας σημειωθεί, τέλος, ότι μεταξύ των δύο συναυλιών το ταλέντο του Μουρίκη έλαμψε και στην εξαιρετική 5η Συμφωνία του Τσαϊκόφσκι που μας χάρισε η ΚΟΑ (31/1) υπό τον Πολωνό αρχιμουσικό Μίχαλ Νεστέροβιτς. Ίσως έχει ακουσθεί υποβλητικότερα το εναρκτήριο θέμα από το κλαρινέτο, σπάνια, όμως, έχει αυτό ενταχθεί τόσο ταιριαστά στην ανήσυχη δραματουργία της συγκεκριμένης ερμηνείας. Ακόμη ένα δείγμα σπάνιας μουσικής ευφυίας!

Credit φωτογραφιών: ΣΟΥΛΗΣ/ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ

Δώσε το σχόλιο σου

* Όνομα   * e-mail    
Σχόλιο

Έχω διαβάσει και αποδέχομαι τις οδηγίες και τους όρους χρήσης  
Επιθυμώ να λάβω ενημέρωση με email σε περίπτωση απάντησης