Θέμα

Η κορυφαία μεσόφωνος Τζόις Ντι Ντονάτο μας μιλά για το συναρπαστικό μέλλον της όπερας λίγο πριν έρθει στο Summer Nostos Festival

Από -

Ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα του παγκόσμιου λυρικού στερεώματος, η Αμερικανίδα μεσόφωνος Τζόις Ντι Ντονάτο κοσμεί με την παρουσία της το φετινό «Summer Nostos Festival» που διοργανώνει το «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος» (22/6), όπου θα την συνοδεύσει η εκλεκτή μπαρόκ ορχήστρα «Il Pomo d’Oro» υπό τον Μαξίμ Εμελυάνιτσεφ. Η σπουδαία καλλιτέχνιδα μιλάει στον Ευτύχη Δ. Χωριατάκη για το πρόγραμμα του αθηναϊκού της ρεσιτάλ και όχι μόνο!

Το επικείμενο ρεσιτάλ στο πλαίσιο του Summer Nostos Festival του «Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος» συνιστά την πρώτη επίσημη εμφάνισή σας στην Ελλάδα. Πέρσι, πάντως, συμμετείχατε δύο φορές, ανεπίσημα, σε συναυλίες του “EL SISTEMA Greece”. Μπορείτε να μας μιλήσετε για την σύμπραξή σας σ’ αυτό το project;
Μου ζητήθηκε να γίνω Πρέσβειρα του “EL SISTEMA Greece” και ενθουσιάστηκα από τη δυνατότητα να βοηθήσω να στραφεί η προσοχή σ’ αυτήν την εκπληκτική δουλειά που γίνεται στην Αθήνα για την ταχύτερη ενσωμάτωση των προσφυγόπουλων στην ελληνική κοινωνία. Πιστεύω ένθερμα ότι η μουσική αποτελεί μια ισχυρή, ενοποιητική δύναμη στις ζωές μας και το συγκεκριμένο πρόγραμμα αποδεικνύει αυτό στην πράξη.

Έχετε κάποια ιδιαίτερη σχέση με την Ελλάδα;
Λατρεύω την κουζίνα σας, μετράει αυτό; Σοβαρά τώρα, όχι, δεν έχω, απλώς θαυμάζω την ιστορία και τον πολιτισμό της.

Το πρόγραμμα του Αθηναϊκού σας ρεσιτάλ παραπέμπει στο πρόσφατο CD σας «Στον πόλεμο και την ειρήνη», τελευταίο κρίκο μιας αλυσίδας μονογραφικών άλμπουμ που έχουν λάβει διθυραμβικές κριτικές διεθνώς. Ποια είναι η ιδιαιτερότητά του;
Είναι μία συλλογή από άριες του μπαρόκ (των Πέρσελ και Χαίντελ) που απεικονίζουν έναν κόσμο εξωτερικών και εσωτερικών συγκρούσεων, που οδηγεί στην ανάγκη για αναζήτηση μιας εσωτερικής γαλήνης. Αυτό εύχομαι να μπορέσει να βιώσει και ο πλανήτης μας στη σημερινή χαοτική συγκυρία.

Μιλήσατε πρόσφατα στην “Daily Telegraph” για την «πολιτική» διάσταση της όπερας. Πώς την εννοείτε;
Η όπερα δεν φαίνεται πάντοτε πολιτική, αλλά εγγενώς είναι. Ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματά της, «Οι Γάμοι του Φίγκαρο» αποτελούν μια τεράστια πολιτική δήλωση του Μότσαρτ, που συμβάδισε με τη Γαλλική Επανάσταση. Όλοι οι σπουδαίοι μεγάλοι συνθέτες έθιξαν μείζονα πολιτικά ζητήματα, ως ώφειλαν: ο «Φιντέλιο» του Μπετόβεν, ο «Ιούλιος Καίσαρ» του Χαίντελ! Η μεγάλη τέχνη πρέπει να μας παρακινεί να κοιτάζουμε βαθιά μέσα μας, για να κατανοήσουμε καλύτερα την ανθρώπινη φύση.

Φημίζεσθε ως μία εξαιρετικά ευέλικτη τραγουδίστρια. Από το μπαρόκ ως το ρομαντικό μπελ-κάντο και από τη γαλλική όπερα ως το σύγχρονο ρεπερτόριο, πόσο δύσκολο είναι να ανταποκρίνεσθε σε τόσο διαφορετικές υφολογικές προκλήσεις;
Απαιτείται, φυσικά, πολλή δουλειά, αλλά διαθέτω και μεγάλη μουσική όρεξη. Πιστεύω, επίσης, ότι όλα αυτά δεν με αφήνουν να βαριέμαι!

«Στην Αμερική, ποτέ άλλοτε δεν γράφτηκαν τόσα νέα έργα όσο σήμερα. Υπό την προϋπόθεση ότι αναζητά διαρκώς έναν ενδιαφέροντα και βαθύ τρόπο να επικοινωνεί με το κοινό, η όπερα όχι μόνο θα επιβιώσει, αλλά και θα ανθήσει!»

Η καλή εμφάνιση θεωρείται σήμερα στην όπερα εξίσου σημαντική όσο η καλή φωνή. Πώς εκτιμάτε την άποψη αυτή;
Δεν την έχω σε μεγάλη εκτίμηση!

Μετά από δύο δεκαετίες λαμπρής καριέρας, από πού αντλείτε δύναμη να συνεχίζετε;
Από το πάθος μου και την επίγνωση ότι ο κόσμος έχει ανάγκη την καλή μουσική.

Αν μπορούσατε να επιλέξετε τους αγαπημένους σας συνθέτη, ερμηνευτή και σκηνοθέτη, ποιοί θα ήταν αυτοί;
Ω! Δεν θα μπορούσα! Είμαι ευγνώμων που όλοι τους υπάρχουν!

Δεδομένης της αφοσίωσής σας στην υπεράσπιση έργων σύγχρονων Αμερικανών συνθετών, πιστεύετε ότι η όπερα έχει μέλλον ως μουσικοδραματικό είδος;
Βιώνουμε, νομίζω, ήδη ένα δυναμικό, συναρπαστικό μέλλον. Στην Αμερική, ποτέ άλλοτε δεν γράφτηκαν τόσα νέα έργα όσο σήμερα. Υπό την προϋπόθεση ότι αναζητά διαρκώς έναν ενδιαφέροντα και βαθύ τρόπο να επικοινωνεί με το κοινό, η όπερα όχι μόνο θα επιβιώσει, αλλά και θα ανθήσει!

Μπορείτε να μας αποκαλύψετε κάποιο από τα μελλοντικά καλλιτεχνικά σχέδια σας;
Προσβλέπω έντονα στο σκηνικό μου ντεμπούτο ως Διδώ στους «Τρώες» του Μπερλιόζ στην Κρατική Όπερα της Βιέννης το φθινόπωρο.

Το ρεσιτάλ της Τζόϋς Ντι Ντονάτο θα δοθεί στην «Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος» της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ (22/6, ώρα 20:30). Η είσοδος είναι ελεύθερη κατόπιν ηλεκτρονικής προεγγραφής που θα ξεκινήσει στις 12/6 στις 15.00 στο www.SNFestival.org.

Σχετικά Θέματα