Focus

Είναι σωστό να έχουμε πιστοποιητικό εμβολιασμού για να μπαίνουμε στις συναυλίες;

Από -

Στις 9 Νοεμβρίου, ανακοινώθηκε το ποσοστό αποτελεσματικότητας του νέου εμβολίου από τις Pfizer και BioNTech (τότε 90%, πλέον 95%). Δύο μέρες μετά, είχαμε την κίνηση ματ του προέδρου της Ticketmaster, Mark Yovich, που δήλωσε σε αποκλειστική συνέντευξη στο Billboard, το πλάνο της εταιρίας για την ασφαλή διεξαγωγή events σε κλειστούς χώρους. Σύμφωνα με τα πρόωρα σχέδια της TicketMaster, η είσοδος στην εκάστοτε εκδήλωση θα επιτρέπεται μέσω της νέας τεχνολογίας Smart Event. Κοντολογίς, για να επιτρέπεται η είσοδος των fans στο venue, θα πρέπει να φέρουν πιστοποιητικό εμβολιασμού ή αρνητικό covid test (24-72 ώρες πριν το event). Μια ιδέα που δίχασε τους απανταχού συναυλιόφιλους εγείροντας ερωτήματα αποτελεσματικότητας, ασφάλειας των ιατρικών δεδομένων αλλά και για τα κίνητρα, εν τέλει, της ίδιας της εταιρείας.

O πρόεδρος δήλωσε ότι «εμείς δεν αναγκάζουμε κανέναν να κάνει τίποτα» και ότι η Ticketmaster δεν θα αποθηκεύει, ούτε θα έχει πρόσβαση στα ιατρικά αρχεία των fans, λαμβάνοντας απλά επιβεβαίωση για το αν δίνεται το ελεύθερο ή όχι στον fan να παρακολουθήσει ένα event σε μια δεδομένη ημερομηνία». Ωστόσο, τα σχόλια που ακολούθησαν τις δηλώσεις του Mark Yovich, αποτύπωσαν τον προβληματισμό που επικρατεί ανάμεσα στο κοινό. Μετρώντας αντίστροφα, πλέον, για την τελική έγκριση ενός εμβολίου που θα αποκαταστήσει σταδιακά την καθημερινότητά μας, το ενδιαφέρον οφείλει να είναι στραμμένο στη δημόσια υγεία και όχι στην γρήγορη επαναφορά μας στην προ-covid κανονικότητά μας.

Αποδεικνύεται ότι - όσο δεν είμαστε ακόμη σε θέση να γνωρίζουμε τον τρόπο διάθεσης, τις πληθυσμιακές ομάδες και την προτεραιότητα που θα δοθεί στον εμβολιασμό – στρατηγικές, που ακολουθούν τη λογική «ακόμη δεν τον είδαμε, Γιάννη τον βαφτίσαμε», μοιάζουν τουλάχιστον άκαιρες και άκυρες. Η συζήτηση που άνοιξε με αφορμή το «όραμα» της TicketMaster φέρνει στην επιφάνεια συμπεριφορές οριακά επικίνδυνες. Η υποψία, έστω, του «εξαναγκασμού σε εμβολιασμό» δημιουργεί μόνο αποπροσανατολισμό σε μια φάση που ο λόγος για την αντιμετώπιση της πανδημίας πρέπει να εκφέρεται από την επιστημονική κοινότητα – όχι από τους πολιτικούς και σίγουρα όχι από πάροχους κάθε είδους υπηρεσιών.

Τίτλοι που δημιουργούν πανικό και παραφιλολογία («Πώς σχεδιάζει η Ticketmaster να ελέγχει την εμβολιαστική σου κατάσταση για να ξαναγίνουν συναυλίες», «Η Ticketmaster μπορεί να απαιτεί εμβόλιο, αρνητικό COVID-19 test όταν επιστρέψουν οι συναυλίες» κλ.π. κλ.π.) αλλά και πολυάριθμα, αντιδραστικά tweets τύπου «δεν θα εμβολιαστούμε ποτέ κουφάλα Ticketmaster» ώθησαν την εταιρία σε νέες διευκρινίσεις μέσω Twitter.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι στις 13 Νοεμβρίου, το Information Commissioner’s Office (η αρμόδια βρετανική αρχή για την τήρηση του GDPR) εξέδωσε στην TicketMaster πρόστιμο ύψους £1.25 εκατ., για την αποτυχία της να διαφυλάξει την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων των πελατών της. Μια, ομολογουμένως, κακή αφετηρία που προκαλεί περαιτέρω δυσπιστία και ανασφάλεια στους πελάτες τις εταιρίας. Συνολικά, η αντίδραση που προκάλεσε το πλάνο της TicketMaster αναδεικνύει την αναγκαιότητα για μια επικοινωνιακή διαχείριση που να βασίζεται και να προέρχεται από ειδικούς. Και κυρίως δεν μπερδεύει, διχάζει ή αποπροσανατολίζει το δημόσιο ενδιαφέρον.