
O θρυλικός σαξοφωνίστας Donald Harrison Jr., που ξέρει τόσο να εξελίσσει δημιουργικά τον ήχο της Νέα Ορλεάνης όσο και να πειραματίζεται με nouveau swing, funk, hip hop και brazilian πεδία μάς επισκέπτεται με το κουαρτέτο του, για τέσσερις εμφανίσεις (17-20/3) στο "Half Note Jazz Club". Ο "μεγάλος αρχηγός" του Congo Square African-Αmerican Nation Cultural Group, που ανακηρύχθηκε Jazz Master το 2022 από το ΝΕΑ (National Endowment for the Arts), έκανε τα πρώτα του επαγγελματικά βήματα πλάι στους Roy Haynes και Jack McDuff πριν βρει τη θέση του στους Jazz Messengers του Art Blakey. Στη συνέχεια, ο Harrison ηχογραφεί τέσσερις εξαιρετικούς δίσκους με τους Terence Blanchard, Cyrus Chestnut, Carl Allen και Reginald Veal αλλά το αφιερωμένο στον Blakey άλμπουμ, "For Art’s sake", θα επιβεβαιώσει ότι ο σαξοφωνίστας θα γράψει την επόμενη σελίδα της μουσικής ιστορίας της γενέτειράς του.
Ο Donald Harrison ανέδειξε τον κορυφαίο τρομπετίστα (κι ανιψιό του) Cristian Scott, αλλά υπήρξε και μέντορας μορφών της μουσικής όπως του Jon Baptiste, του Trombone Shorty και της Esperanza Spalding. Συνεργάστηκε με τον Christian McBride, τον Ron Carter, τον Billy Cobham, τον Miles Davis, τη Lena Horne, τον rapper Notorious B.I.G και τον Eddie Palmieri, ανάμεσα σε άλλους. Ο συναρπαστικός αυτός καλλιτέχνης, αφήνει την στολή του μεγάλου αρχηγού και το Mardi Gras κι επιστρέφει στην Αθήνα με ένα τρίο από εκλεκτών μουσικών [Dan Kaufmann (πιάνο), Nori Naraoka (κοντραμπάσο), Brian Richburg (ντραμς)].

Έχουμε ξεκινήσει την αντίστροφη μέτρηση για τις εμφανίσεις στο "Half Note Jazz Club". Τι έχετε σχεδιάσει για τα live σας στην Αθήνα;
Θα παίξουμε Nouveau Swing Jazz που συνδυάζει τις γνώσεις και την εμπειρία μου στον ήχο των κορυφαίων καινοτόμων κάθε εποχής της τζαζ και της μοντέρνας χορευτικής μουσικής σε ένα νέο αναμεμειγμένο στυλ τζαζ. Θα παίξουμε επίσης την ιστορία της τζαζ μουσικής μέσα από την προσωπική στυλιστική ματιά του κουαρτέτου μας. Τραγούδια από τους Sidney Bechet, Charlie Parker, και John Coltrane μεταξύ άλλων. Ο ήχος μας είναι σοβαρή μουσική που έχει ακόμα grooves και χαρά μέσα του.
Ποιες είναι οι αναμνήσεις σας από την τελευταία επίσκεψής σας στο "Half Note";
Έχω παίξει στο "Half Note" αρκετές φορές και είναι ένα από τα μεγαλύτερα τζαζ κλαμπ του κόσμου! Το κοινό αγαπάει την τζαζ και εμείς το λατρεύουμε. Μου αρέσει να επισκέπτομαι γενικά την Αθήνα και να βλέπω τα σπουδαία ιστορικά μνημεία. Λατρεύω το φαγητό. Αγαπώ ιδιαίτερα το αρνί, που είναι το καλύτερο στον κόσμο για μένα.
Μετά από όλα αυτά τα χρόνια σε συναυλίες και περιοδείες τι περιμένετε από κάθε live σας;
Μου αρέσει που όλοι είναι πιο χαρούμενοι μετά τα live μας. Μερικά από τα πιο όμορφα πράγματα στη μουσική είναι πώς ανανεώνει την ειρήνη, την ελπίδα και τη χαρά.
Τι σημαίνει για εσάς να είστε ο Big Chief του Congo Square African-Αmerican Nation Cultural Group;
Η Congo Square είναι το μόνο μέρος στην Αμερική όπου οι Αφρικανοί μπορούσαν να γιορτάζουν την κουλτούρα της πατρίδας τους. Στη Νέα Ορλεάνη, η άμεση σύνδεση με την αφρικανική μουσική και τον πολιτισμό χρησιμοποιήθηκε για τη γέννηση της τζαζ μας. Ως τωρινός Big Chief του Congo Square Nation, κρατάω όλη την ιστορία συνδεδεμένη με τη σημερινή μουσική και τον πολιτισμό.
Πέρσι ήσασταν ανάμεσα στους τέσσερις jazz masters που ανακήρυξε η ΝΕΑ (National Endowment for the Arts) για το 2022. Αν μπορούσατε να περιγράψετε με μια φράση τη δική σας συνεισφορά στον ήχο της νέας Ορλεάνης, ποια θα ήταν αυτή;
Στη Νέα Ορλεάνη και γενικά στη μουσική, θα έλεγα ότι είμαι ο συνδετικός κρίκος που έλειπε. Αυτό συμβαίνει μάλλον επειδή είμαι μέρος της tribal κουλτούρας της Νέας Ορλεάνης και έχω παίξει κάθε στυλ και με καλλιτέχνες από κάθε εποχή της τζαζ.
Για ένα διάστημα παίζατε με τον Miles Davis. Πώς ήταν αυτό;
Ο Miles με δίδαξε να συνδυάζω πραγματικά στον ήχο μου όλη την κατανόηση για το σύμπαν και τη ζωή. Με έμαθε να δουλεύω πολύ σκληρά. Μου είπε ότι θα γινόμουν πραγματικά καινοτόμος αν ακολουθούσα αυτή τη λογική.
Ποιες συνεργασίες υπήρξαν πιο καθοριστικές για τη διαμόρφωσή σας;
Κάποιες από τις βασικές συνεργασίες που με διαμόρφωσαν ως μουσικό είναι αυτές με τους Roy Haynes, Art Blakey, Ron Carter, McCoy Tyner, Dr. Lonnie Smith, Miles Davis, The Cookers, The Headhunters αλλά και με πολλούς πολλούς άλλους.
Στο ντοκιμαντέρ του Netflix για τον Biggie, "Biggie: I Got A Story To Tell" μιλάτε για την φιλία που αναπτύξατε με τον Christopher Wallace και για το πώς προσπαθήσατε να τον "στρέψετε" στην τζαζ. Ποια είναι η κύρια σχέση μεταξύ τζαζ και χιπ-χοπ;
Η σχέση μεταξύ τζαζ και χιπ-χοπ για μένα είναι ότι έχουν κοινές ρίζες την αφρικανική, ρυθμική μουσική και είναι και τα δύο είδη ανοιχτά στον αυτοσχεδιασμό. Καλλιτέχνες και από τα δύο στυλ μουσικής επηρεάζονται ο ένας από τον άλλο και συχνά παίζουν σε μικτά συγκροτήματα - υβρίδια.
Επίσης, τι είναι αυσας ιντριγκάρει στη χιπ-χοπ μουσική;
Λατρεύω το χιπ-χοπ για τις νέες υφές και τους τρόπους που κινείται σε όλες τις πτυχές της μουσικής. Λατρεύω επίσης το χορευτικό στοιχείο του χιπ-χοπ και της τζαζ.
Ποιο ήταν το πιο απαιτητικό στυλ με το οποίο αναμετρηθήκατε ώστε να το ενσωματώσετε στη μουσική σας;
Η παραδοσιακή τζαζ και το bebop της Νέας Ορλεάνης είναι ιδιαίτερα δύσκολα γιατί είναι πολύ συγκεκριμένα. Βέβαια όλα τα μουσικά στυλ είναι δύσκολο να τα κατακτήσεις πραγματικά σε ένα υψηλό επίπεδο.
Πώς έχει εξελιχθεί το nouveau swing απ’ όταν μας το σύστησες το 1997 με το άλμπουμ "Nouveau Swing” (1997);
Όταν ηχογράφησα για πρώτη φορά το "Nouveau Swing", οι μόνοι που μπορούσαν να παίξουν αυτό το στυλ ήταν οι άνθρωποι που συμμετείχαν στον δίσκο. Καθώς περνούσε ο καιρός, διαπίστωσα ότι οι νεότεροι μουσικοί μπορούσαν να παίξουν το στυλ, αλλά δεν το επιχειρούσαν επειδή δεν δούλευαν αρκετά για να κατανοήσουν την παλαιότερη μουσική. Άρχισα να διδάσκω πολύ νέους ανθρώπους μερικά από αυτά που έμαθα από μεγαλύτερους μουσικούς. Το καλύτερο στοιχείο της σημερινής μου μπάντας είναι ότι παίζει μια μουσική στραμμένη προς το μέλλον που όμως βασίζεται σε μια βαθιά κατανόηση της παράδοσης.
Ποια είναι τα σχέδια σας για το μέλλον;
Λοιπόν, τα σχέδιά μου για το μέλλον περιλαμβάνουν την ανάπτυξη του Nouveau Swing, της κλασικής ορχηστρικής σύνθεσης και της νέας "κβαντικής τζαζ", που δουλεύουμε με έναν κβαντικό φυσικό.
Περισσότερες πληροφορίες
Donald Harrison Quartet
Σαξοφωνίστας από τη Νέα Ορλεάνη που ξέρει τόσο να εξελίσσει δημιουργικά τον ήχο της γενέτειράς του όσο και να πειραματίζεται με nouveau swing, funk, hip hop, Brazilian πεδία μάς επισκέπτεται με το κουαρτέτο του.